Thailand gaat naar de maan...

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Thailand gaat naar de maan...

#16 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 01 januari 2021, 10:10

Mensen die door corona hun baan zijn kwijtgeraakt, zeker in de toeristenindustrie en de horeca, hebben geen inkomen meer maar hun lasten lopen door. Kinderen moeten straks weer netjes naar school en de bromfiets afbetaald.

Ze kunnen niet allemaal met een bakfiets achter de brommer op weg gaan om bananen te bakken of deegbollen; die markt zit al aardig vol. Dan moeten ze lenen bij de kwaaiste ondernemers tegen woekerrente en kunnen ze niet dokken dan gaat het chanoot er aan.....

DAT is armoede: als je je gezin niet meer kunt onderhouden, sterft van de schulden en moet bedelen voor een hap rijst. Dat men de schijn ophoudt is begrijpelijk. Jij als farang zult er zelden iets van merken.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Thailand gaat naar de maan...

#17 Bericht door Joep » vrijdag 01 januari 2021, 11:41

Sociale voorzieningen in TH zijn stukken minder in NL, maar de mensen zijn wel bereid om te delen.
De een wat meer dan de ander, maar dat is op de hele wereld zo.

Sta maar eens een keer vroeg op en ga met je partner of alleen eten geven aan de monniken.
Je zult versteld staan hoeveel die krijgen, vele monniken worden geholpen door iemand op een scooter of met een handkar.
Dit eten wordt in de tempel verdeeld onder de "armen". Iedereen is hier welkom voor een maaltijd.
En als je bij de minder bekende tempels wel een sop bezoek gaat zie je dat er ook veelvuldig gebruik van wordt gemaakt.
Als ik me goed herinner is op deze wijze wel eens een NL-er geholpen om terug te keren naar NL.

Ook in landen als de VS, China, Rusland is armoede onder de bevolking en die schieten ook rakketten naar de maan.
Zelfs in ons rijke NL leven mensen door omstandigheden onder de armoede grens en toch doet NL mee in dergelijke projecten.

Niet alleen de ruimtevaart, maar ook bij andere prestige projecten zet ik mijn vraagtekens of dat geld niet beter besteed had kunnen worden.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Thailand gaat naar de maan...

#18 Bericht door jumbo » vrijdag 01 januari 2021, 23:02

erik-kuijpers schreef: vrijdag 01 januari 2021, 10:10 Mensen die door corona hun baan zijn kwijtgeraakt, zeker in de toeristenindustrie en de horeca, hebben geen inkomen meer maar hun lasten lopen door. Kinderen moeten straks weer netjes naar school en de bromfiets afbetaald.

Ze kunnen niet allemaal met een bakfiets achter de brommer op weg gaan om bananen te bakken of deegbollen; die markt zit al aardig vol. Dan moeten ze lenen bij de kwaaiste ondernemers tegen woekerrente en kunnen ze niet dokken dan gaat het chanoot er aan.....

DAT is armoede: als je je gezin niet meer kunt onderhouden, sterft van de schulden en moet bedelen voor een hap rijst. Dat men de schijn ophoudt is begrijpelijk. Jij als farang zult er zelden iets van merken.
Het lijkt minder schokkend dan zoals jij het beschrijft

Ik toon de links waarop ik deze ene zin baseer en dat zijn er 3 van meerdere
https://tradingeconomics.com/thailand/unemployment-rate
https://www.ceicdata.com/en/indicator/t ... yment-rate
https://www.economy.com/thailand/unemployment-rate

Waar zijn jouw links Erik?

Er is een, beperkt dat wel, sociaal netwerk via de SS waar men tot 65% van het salaris voor een bepaalde periode kan ontvangen
Thai zijn echter inventiever kwa werk als wij denken, bargirls hebben nog steeds hun sponsors als voorbeeld :lol:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Thailand gaat naar de maan...

#19 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 02 januari 2021, 07:57

De hulp geldt voor de formele sector, de informele sector heeft het zwaar. Links: mijn vrouw die in Nongkhai klacht na klacht hoort en de armoe om haar heen ziet. Stille armoede die niet in rapporten verschijnt. Bangkok: diner from the sky heet het die voedsel uitdeelt. Zal eens een link zoeken.

Link: https://www.weeboon.com/en/campaign/sup ... om-the-sky

Gaarkeukens zoals in de jaren 30 in Europa tijdens de crisis. Trouwens, de voedselbanken zijn een moderne variant daarvan...

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Thailand gaat naar de maan...

#20 Bericht door printen44 » zaterdag 02 januari 2021, 11:18

Ik woonde in Ngao, een dorpje in het Noorden. Ik kende een monnik uit het dorp en die kwam uit de Isan. Verschillende keren bracht ik hem naar die kleine dorpjes in de isan waar hij vandaan kwam. En in die kleine dorpjes heb ik echte armoede gezien. Mensen die niks hadden, een perceeltje waar rijst verbouwd word, waar men tegen een hongerloontje voor een baas werkte en sociale uitkeringen een onbekend fenomeen was.

Wat ik wel moet zeggen dat de bewoners van die dorpjes elkaar meestal steunde. Uiteraard in spullen, niet in geld, wat dat was er niet.

Ik heb altijd gezegd dat ik in die reizen met die monnik het "echte" Thailand heb leren kennen en dat is niet het Thailand dat de meeste bezoekers, maar ook wel een aantal visum-houders kennen.

Gebruikersavatar
paknampo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 342
Lid geworden op: woensdag 03 april 2013, 12:42

Re: Thailand gaat naar de maan...

#21 Bericht door paknampo » zaterdag 02 januari 2021, 11:49

We dwalen af, dit gaat eigenlijk over ruimtereizen :giggle:

Hoor en lees het al, voor covid-19.
Dat er geen voorzieningen zijn?
Men weet niet beter.

Thailand is niet te vergelijken met Nederland, totaal andere wereld.

Precies wat Jumbo zegt, men is heel inventief om het hoofd boven water te houden.

Volgens Joep kan iedereen bij de tempel aankloppen.

Jaren terug kan ik me het nog wel voorstellen maar het land is zo hard vooruit gegaan.
Lang geleden zag je veel sprietjes a la Biafra, nu zie je veel mensen a la Usa.

Kijk eens om je heen, er rijden ontzettend veel nieuwe auto’s veel met een rood kenteken.
Zelfde met de taxi’s veel nieuw of jong materiaal.
Toentertijd zat je een een taxi zonder ruitenwissers alles hing met ijzerdraad aan elkaar.
Had ook wel wat die tijd mis ik best.

Erik hoort van zijn vrouw dat er armoe is.
Begrijp me niet verkeerd, je kunt je van alles wijs laten maken door je partner.
De mensen zeggen toch dat ze arm zijn, om jou de knip maar open te trekken.

Je weet toch niets is wat het lijkt, het is allemaal show, act, theater.
Men neemt het niet zo nauw met de waarheid.

Dit is mijn mening!
Dat de mensen in Thailand arm zijn, neem ik met fikse korrel zeezout.



Gr.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Thailand gaat naar de maan...

#22 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 02 januari 2021, 12:40

Na 16 jaar in dat gat weet ik wat er speelt dus het verhaal dat het om mijn geld gaat is onjuist. Ik kon de gezinnen aanwijzen waar het inkomen te laag was.

Eten in de tempel kan ook niet altijd want kleine tempels (zoals in ons gat) krijgen eten uit de gaarkeuken van de deken van Nongkhai dat iedere ochtend wordt gebracht per auto. Daar kun je niet even aanschuiven. Dan grijpt de familie in voor voedsel. Maar de vaste laten lopen door...

Er komt nog wel eens een bericht over en dat zet ik hier wel neer.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Thailand gaat naar de maan...

#23 Bericht door jumbo » zondag 03 januari 2021, 10:54

een google op foodbanks in Thailand,

https://www.google.co.th/search?sxsrf=A ... CAc&uact=5

Weinig uptodate linkjes, zijn ze allemaal, behakve in Nong Khai opgedoekt?
die al tijden ook niet meer op FB voorbijkomen

SS tot 65% is stopgezet in 2021, nu de normale uitkering, de premies zijn nog wel verlaagd
Het schijn niet meer nodig te zijn????
Files naar de bedrijventerreinen, geven hetzelfde aan, zijn weer terug naar normaal...

\Export data geeft het herstel ook lichtjes aan
https://tradingeconomics.com/thailand/exports
En de interne economy draait gewoon weer volop door sinds July 2020

Toerisme gerelateerd loopt achter...check
https://www.statista.com/statistics/114 ... m-revenue/
https://kasikornresearch.com/en/analysi ... ravel.aspx

Allemaal linkjes, jaja, lees mee!!!
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Thailand gaat naar de maan...

#24 Bericht door jumbo » zondag 03 januari 2021, 11:00

printen44 schreef: zaterdag 02 januari 2021, 11:18
Wat ik wel moet zeggen dat de bewoners van die dorpjes elkaar meestal steunde. Uiteraard in spullen, niet in geld, wat dat was er niet.

Ik heb altijd gezegd dat ik in die reizen met die monnik het "echte" Thailand heb leren kennen en dat is niet het Thailand dat de meeste bezoekers, maar ook wel een aantal visum-houders kennen.
Ik vraag me dan altijd af, wie die spuilen waarmee geruild of gebarterd werd dan heeft gekocht, als er geen geld is??

Ook in de woonplaatsen van visum houders wonen arme mensen, maar ik moet toch vaak opmerken dat er weinig wil bij die gasten zit om iets te gaan doen en dat ze
het zo wel goed vinden, vooral de groep 40 en ouder....
Wat doen ze anders in Thailand met bijna 4 miljoen arbeidsmigranten... waar komen die voor als er zoveel mensen naar werk op zoek zijn (2% vd beroepsbevolking ca. 750,000 arbeiders)

Ik vind Thai, en ik ken de werkers in de deze regio, erg luie mensen, dt verklaard eea beter... en is meer naar de waarheid ergo, zelf gecreerde armoe
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Thailand gaat naar de maan...

#25 Bericht door printen44 » zondag 03 januari 2021, 13:37

jumbo schreef: zondag 03 januari 2021, 11:00
printen44 schreef: zaterdag 02 januari 2021, 11:18
Wat ik wel moet zeggen dat de bewoners van die dorpjes elkaar meestal steunde. Uiteraard in spullen, niet in geld, wat dat was er niet.

Ik heb altijd gezegd dat ik in die reizen met die monnik het "echte" Thailand heb leren kennen en dat is niet het Thailand dat de meeste bezoekers, maar ook wel een aantal visum-houders kennen.
Ik vraag me dan altijd af, wie die spuilen waarmee geruild of gebarterd werd dan heeft gekocht, als er geen geld is??

Ook in de woonplaatsen van visum houders wonen arme mensen, maar ik moet toch vaak opmerken dat er weinig wil bij die gasten zit om iets te gaan doen en dat ze
het zo wel goed vinden, vooral de groep 40 en ouder....
Wat doen ze anders in Thailand met bijna 4 miljoen arbeidsmigranten... waar komen die voor als er zoveel mensen naar werk op zoek zijn (2% vd beroepsbevolking ca. 750,000 arbeiders)

Ik vind Thai, en ik ken de werkers in de deze regio, erg luie mensen, dt verklaard eea beter... en is meer naar de waarheid ergo, zelf gecreerde armoe
Jumbo, het zijn "weggevertjes", spullen die men had en weggegeven wordt. Meestal aan familie. In de loop dar jaren krijgt me spulletjes in huis. Gekregen, gekocht als er 2000 baht gewonnen wordt op de Staatloterij enz. Uiteraard zag ik de "buitenkant", want ik was er een paar uur, maximaal een paar dagen in die dorpjes. Veel gesprekken waren er niet. Weinig Engels daar. Maar je krijgt toch wel de indruk dat er veel armoe is. "Erg lui" zou ik de Thais niet willen betitelen. Dan scheer je iedereen over een kam. Laat ik het zo formuleren, Naar mijn mening en ervaring, geven de Thais een andere inschatting aan de arbeidsethos, dan de Nederlanders. Ik gebruik de naam "Nederlanders" omdat wij nu eenmaal in dat land hebben gewoond en gewerkt.

De oorsprong van deze item, "Thailand gaat naar de maan", geeft uiteraard discussie, niet dat we juichen dat Thailand een bijdrage levert aan de ruimtevaart, maar dat Thailand eerst eens naar zijn eigen mensen moet kijken, voordat er miljoenen in die Thaise maanraket gestopt wordt.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Thailand gaat naar de maan...

#26 Bericht door jumbo » maandag 04 januari 2021, 00:45

printen44 schreef: zondag 03 januari 2021, 13:37 Jumbo, het zijn "weggevertjes", spullen die men had en weggegeven wordt. Meestal aan familie. In de loop dar jaren krijgt me spulletjes in huis. Gekregen, gekocht als er 2000 baht gewonnen wordt op de Staatloterij enz. Uiteraard zag ik de "buitenkant", want ik was er een paar uur, maximaal een paar dagen in die dorpjes. Veel gesprekken waren er niet. Weinig Engels daar. Maar je krijgt toch wel de indruk dat er veel armoe is. "Erg lui" zou ik de Thais niet willen betitelen. Dan scheer je iedereen over een kam. Laat ik het zo formuleren, Naar mijn mening en ervaring, geven de Thais een andere inschatting aan de arbeidsethos, dan de Nederlanders. Ik gebruik de naam "Nederlanders" omdat wij nu eenmaal in dat land hebben gewoond en gewerkt.

De oorsprong van deze item, "Thailand gaat naar de maan", geeft uiteraard discussie, niet dat we juichen dat Thailand een bijdrage levert aan de ruimtevaart, maar dat Thailand eerst eens naar zijn eigen mensen moet kijken, voordat er miljoenen in die Thaise maanraket gestopt wordt.
Ik scheer over 1 kam en weet dat ik daarbij een hoeveelheid aan mensen tekort doe, maar ik doe dat eigenlijk meer omdat het meer gebruik dan uitzondering is.
Iedereen die voor een mulinational werkt of binnen een groter bedrijf weet uit ervaring dat het zo is. IK heb bij 5 verschillende gewerkt....
Als je Thai niet (geldelijk) motiveert dan is er constant sprake van stilstand, waarbij ik weer bij ons onderwerp terugkom

Stilstand is achteruitgang, als Thailand nu niet mee gaat in ontwikkeling, voor o.m. satelieten, communicatie, research en andere zaken, lopen ze straks achter de feiten aan
Daarom ondanks het feit dat het kwartje een paar keer omgedraaid zou moeten worden, wat ik dus wel met je/jullie eens ben. moeten dergelijke ontwikkelingen
doorgaan.
Defensie zaken zoals de yellow submarines zijn natuurlijk nog iets belachelijker..en kunnen wat mij betreft lek geprikt worden.

Maar, mijn betoog blijft dat er veel zelf gecreerde armoede is...
Ik ben zelf het land ook in geweest, ook in regio's gewoond en gewerkt en de boer in zijn hangmat, berustend met een fles lao khao binnen bereik, afwachtend wat de populisten hem
dit jaar als extra gaan geven is toch een beeld wat mij is bijgebleven...

Nog steeds heeft niemand mij een antwoord gegeven op de 4 mio arbeidsimmigranten kijkend naar de door jullie voorgehouden te lage inkomens.....
En nogmaals de werkoosheid is 2% van de beroepsbevolking en deze vergrijsd... dus meer en meer plaatsjes komen vrij...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Thailand gaat naar de maan...

#27 Bericht door erik-kuijpers » maandag 04 januari 2021, 08:49

Stilstand is achteruitgang, als Thailand nu niet mee gaat in ontwikkeling, voor o.m. satelieten, communicatie, research en andere zaken, lopen ze straks achter de feiten aan

Helemaal mee eens en Thailand heeft die plannen ook, heeft al tientallen jaren satellieten aan de hemel staan, denk aan de Thaksin sats voor communicatie. Thaicom heten ze toch?

Maar naar de maan? India doet ook al daaraan, heeft een maanlanding gehad (en dat ding ligt nu ergens in een spleet....) en Indo heeft een lanceerstation voor de hele regio want ligt precies op de evenaar. Een pracht kans voor samenwerking binnen Asean maar ze krijgen daar nog geen gezamenlijke visa voor elkaar.....dat plan ligt al jaren in de kast omdat Brunei dwarsligt, bang voor illegale werksters en massagedames.....

Laat Thailand eerst die snelle treinen maar eens afmaken en dan in de periferie het wegenstelsel verbeteren en daarmee iets aan de werkeloosheid doen. SEZ's zijn in de Isaan hard nodig en gelukkig komt er nu een richting Ubon R maar voor de ontwikkeling van de Isaan is dat nog steeds te weinig. Die maan kan wel wachten hoor...

Aan kreten over boeren in hun hangmat doe ik niet meer mee. Ik heb tussen rijstbouwers gewoond en weet dat die om 04 uur al in het rijstveld staan om voor de hitte weer binnen te zijn. Tja, dan zou ik ook in mijn hangmat kruipen.....

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Thailand gaat naar de maan...

#28 Bericht door wpdl » maandag 04 januari 2021, 10:17

Aha kreten die men even op moet zoeken :angel:

SEZ's die zijn er toch zie link https://www.ieat.go.th/en/sez

Treinen en wegen van noord naar zuid is men volop mee bezig.

Nr elf SEZ's zo je wil met al zijn voordelen https://www.scientias.nl/nut-van-de-ruimtevaart/
Al ietsje verouderd helaas, maar wat is een paar jaartjes nu met deze materie.
Ook voor 'jouw' vaccin dus en ja het heeft zo zijn voordelen voor vaderland en volk.

Armoede op zich de heren P44 en EK halen de onderste lagen van dit segment naar boven.
Jan met de pet die gisteren verleden tijd vindt en morgen ver weg veel Thailanders hebben daar nog steeds moeite mee.
De realiteit voor de massa is gelukkig anders de poverty rate is vanaf 1988 van zeer stevige cijfers ruim 65 procent terug gebracht naar minder dan 10 procent.
Niet in de laatste plaats door de vele tijdelijke arbeiders uit omringende landen en diverse andere groeperingen al dan niet Thai.
Dat er door Covid-19 weer flink wat klappen zullen vallen is logisch, maar dat is geen voorrecht voor Thailand.
Toen het aangenaam verdienen was hoorde je ze ook niet.
Er zijn geen likes op dit forum, maar ze zouden naar paknampo en Jumbo gaan als ik die keuze had.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Thailand gaat naar de maan...

#29 Bericht door jumbo » dinsdag 05 januari 2021, 00:06

erik-kuijpers schreef: maandag 04 januari 2021, 08:49 Laat Thailand eerst die snelle treinen maar eens afmaken en dan in de periferie het wegenstelsel verbeteren en daarmee iets aan de werkeloosheid doen. SEZ's zijn in de Isaan hard nodig en gelukkig komt er nu een richting Ubon R maar voor de ontwikkeling van de Isaan is dat nog steeds te weinig. Die maan kan wel wachten hoor...
SEZ en Industrial Estates zijn er meer dan voldoende, waarom heeft THailand anders 4 mio arbeidsimmigranten nodig die WEL bereid zijn om te migreren voor een betere toekomst.
Jongeren hebben die bereidheid en ondersteunen dan de ouders, die vaak voor de nakomelingen zorgen, van hun inkomsten.. die vervolgens besteed worden in staat ondersteunde winkels en met maandelijkse SS benefits, hoe mager dan ook.
De kosten van ouders en kinderen kunnen worden afgetrokken van betaalde belastingen op inkomsten....

Allemaal zaken die bijdragen aan de interne situatie en economie in Thailand....

Erik ik heb al eerder aangegeven dat het kwartje wat meer mag worden omgedraaid, maar in vele gevallen is de armoe gecreerd door de genoemde factoren...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Thailand gaat naar de maan...

#30 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 05 januari 2021, 07:39

De kosten van ouders en kinderen kunnen worden afgetrokken van betaalde belastingen op inkomsten....

Dat is alleen voor mensen die income tax betalen, Jumbo. Gezien de persoonlijke aftrekposten, vrijstellingen en de nul-% schijf komt de gewone arbeider niet aan betalen toe. De nul-% schijf alleen is al 150.000 thb en dat halen veel mensen niet eens. In ons gat zijn er gezinnen die niet eens 10 k baht per maand hebben. Vaak laag opgeleid en dus geen goeie baan. Die achterstand loopt de Isaan maar langzaam in.

Overigens, gastarbeiders uit Myanmar kom je bij ons niet tegen. Laotianen herken ik niet want dit gebied spreekt een mengeling van Laotiaans en Isaans.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”