Kosten onderwijs

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Kosten onderwijs

#1 Bericht door genesis » zondag 20 december 2020, 08:06

Ik lees hier op het forum vaak de uitspraak 'goed onderwijs is duur in Thailand', waar moet ik dan aan denken, bij lagere school en middelbaar onderwijs, aan kosten per jaar?🤔

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Kosten onderwijs

#2 Bericht door erik-kuijpers » zondag 20 december 2020, 08:18

Wat bedoel je met lagere school en middelbaar? Bedoel je de eerste 12 jaar vanaf het 5e levensjaar, dus 6 jaar Prathom en 6 jaar Matthayom? Bedoel je de staatsschool? Mijn pleegzoon zit in het 12e jaar van de staatsschool en we hebben nog nooit schoolgeld betaald, alleen boeken, schoolkleren en -schoenen, schoolvervoer en af en toe een excursie en dat was tezamen geen 10 k baht per schooljaar.

Maar er is ook particulier onderwijs. Bedoel je dat? Daarover zijn verhalen verschenen in een bekend Nederlandstalig blog dus ik zou zeggen, ga daar eens kijken. En schrik niet..... :giggle:

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Kosten onderwijs

#3 Bericht door genesis » zondag 20 december 2020, 08:47

Zag een topic uit 2012, daar hadden het over 10K euro per jaar! Onhaalbaar 😖

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Kosten onderwijs

#4 Bericht door erik-kuijpers » zondag 20 december 2020, 10:02

Voor jou onhaalbaar. Snap ik best. Maar stel je een gedetacheerde voor, diplomaat of geleerde of techneut, die in zijn arbeidsvoorwaarden heeft staan dat de kinderen naar een internationale school gaan om verlies van kennis te voorkomen. Tja, als de baas of de overheid betaalt....waarom niet?

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Kosten onderwijs

#5 Bericht door driver » zondag 20 december 2020, 10:39

genesis schreef: zondag 20 december 2020, 08:47 Zag een topic uit 2012, daar hadden het over 10K euro per jaar! Onhaalbaar 😖
paar overuren erbij elke dag en klaarrrr :mrgreen:

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Kosten onderwijs

#6 Bericht door jumbo » maandag 21 december 2020, 06:16

Thaise dochter is naar bilingual college geweest in Ayutthaya, dacht iets van 750 euro per jaar
Daarna naar Buphara Universteit, bilingual section, 3.300 euro per jaar, plus studio en toelage
Met veel genoegen afgestudeerd en werkt nu bij Nestle als manager logistics voor een regio in Thailand
Ze was eigenlijk al toegelaten voor een study in de US, maar ja C19 kwam om de hoek kijken. Blij dat ze nu hier is..ipv daar of ergens anders

Bilingual is niet hetzelfde als internationaal, maar ze hebben beiden dezelfde vooropleiding om de universiteiten binnen te komen.
Tenzij je een bepaalde eind richting in wil met Engels of US eindiploma zodat je daar verder kunt studeren, gericht op expats dus.
Of om troetelkindjes van ouders zoals Boss mee verder te helpen in het leven

Er zijn goedkopere universiteiten zeker verder van Bankgok af, met dezelfde college's en eindresultaat
Dat is een keuze

En er zijn duurdere
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”