Benzineprijzen

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Benzineprijzen

#1 Bericht door RuudThai » vrijdag 16 oktober 2020, 07:23

Is het meer mensen opgevallen? Van de ene op de andere dag is de prijs van diesel aan de pomp met 15 % gedaald. Eergisteren nog 22,55 baht en sinds gisteren 19,25 baht. Of de andere prijzen ook gezakt zijn weet ik niet omdat ik diesel tank en daar dus niet zo op let.

Is dit een actie van de overheid of zijn de wereldprijzen ineens zo gezakt? Het viel me de laatste tijd wel op dat de prijzen van benzine meer gedaald waren dan van diesel. Zodat diesel onderhand dus de duurste autobrandstof werd. En dat is niet goed voor bedrijven die veel op de weg zitten want die hebben meestal vrachtwagens en andere auto's die op diesel rijden.
Dus misschien toch een ingrijpen door de overheid d.m.v. een belastingverlaging op diesel.
Vanmorgen dus 70 liter getankt voor rond de 1360 baht... 👍.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Benzineprijzen

#2 Bericht door godzilla » vrijdag 16 oktober 2020, 15:39

Iets gelezen erover,
Maar swat...
diesel is vergelijkbaar met met kerosine voor vliegtuigen.
Het enkele verschil is dat er bij de vliegtuigbrandstof nog additieven worden bijgevoegd om corrosie en bevriezing tegen te gaan.
(dat weet ik uit mijn ervaring uit de luchtvaartsector)
We mogen niet meer vliegen, dus overschot, en prijsdaling.
Met benzine zal het iets langer duren denk ik.

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Benzineprijzen

#3 Bericht door Kees » zaterdag 17 oktober 2020, 00:41

godzilla schreef: vrijdag 16 oktober 2020, 15:39 Iets gelezen erover,
Maar swat...
diesel is vergelijkbaar met met kerosine voor vliegtuigen.
Het enkele verschil is dat er bij de vliegtuigbrandstof nog additieven worden bijgevoegd om corrosie en bevriezing tegen te gaan.
(dat weet ik uit mijn ervaring uit de luchtvaartsector)
We mogen niet meer vliegen, dus overschot, en prijsdaling.
Met benzine zal het iets langer duren denk ik.
Dan kun je ook zeggen dat kerosine vergelijkbaar met benzine is. Kerosine is namelijk een fractie tussen lichte gasolie en benzine in. Kerosine wordt geraffineerd op een freezing point van minimaal -47 gr Celsius (Dat weet ik als oud procesoperator van olieraffinaderijen ;) . Bij elk olieproduct wordt later additives toegevoegd, echter de meeste oliemaatschappijen voegen daarna nog eens extra additives toe, om bijvoorbeeld de motor een langere levensduur te garanderen. Deze additives worden met name door de "witte pomp" niet toegevoegd, waardoor de prijs dan ook lager is.
Maar ik denk dat de belangrijkste reden van het verlagen van de dieselprijs te maken heeft met de "concurrentie" van de Biodiesel (B-10). Verreweg de meeste dieselmotoren kunnen hier prima op rijden en is door de subsidie van de overheid goedkoper.
Niet klagen, maar dragen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Benzineprijzen

#4 Bericht door jumbo » zaterdag 17 oktober 2020, 01:06

markt, overschot en de sterke thb/zwakke dollar
omdat het termijn contracten zijn komt het effect van de tbh/usd pas door na een bepaalde periode en in 1 keer
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Adrie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 433
Lid geworden op: vrijdag 02 oktober 2009, 19:35

Re: Benzineprijzen

#5 Bericht door Adrie » zaterdag 17 oktober 2020, 10:16

[quote=Kees

Bij elk olieproduct wordt later additives toegevoegd, echter de meeste oliemaatschappijen voegen daarna nog eens extra additives toe, om bijvoorbeeld de motor een langere levensduur te garanderen. Deze additives worden met name door de "witte pomp" niet toegevoegd, waardoor de prijs dan ook lager is.




Daar kan ik je wel een voorbeeld van geven maar heeft met verbruik te maken.

Heb ongeveer 10 jaar vanaf naar Veghel vanaf huis gereden met een VW polotje bj 1995.
Op het industrieterrein in Veghel zat een Tango pomp die wel 10 cent per liter goedkoper was dan de BP
hier in het dorp.

Heb het vaak uitgeprobeerd, maar op een gegeven moment alleen maar BP meer getankt.
Met BP kon ik meer KM,s rijden dan met Tango benzine waardoor het voordeel van die 10 cent verschil
helemaal weg was.

Bij BP spaarde je ook nog wat Freebees

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1181
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Benzineprijzen

#6 Bericht door Kees » zaterdag 17 oktober 2020, 14:30

Adrie schreef: zaterdag 17 oktober 2020, 10:16 [quote=Kees

Bij elk olieproduct wordt later additives toegevoegd, echter de meeste oliemaatschappijen voegen daarna nog eens extra additives toe, om bijvoorbeeld de motor een langere levensduur te garanderen. Deze additives worden met name door de "witte pomp" niet toegevoegd, waardoor de prijs dan ook lager is.




Daar kan ik je wel een voorbeeld van geven maar heeft met verbruik te maken.

Heb ongeveer 10 jaar vanaf naar Veghel vanaf huis gereden met een VW polotje bj 1995.
Op het industrieterrein in Veghel zat een Tango pomp die wel 10 cent per liter goedkoper was dan de BP
hier in het dorp.

Heb het vaak uitgeprobeerd, maar op een gegeven moment alleen maar BP meer getankt.
Met BP kon ik meer KM,s rijden dan met Tango benzine waardoor het voordeel van die 10 cent verschil
helemaal weg was.

Bij BP spaarde je ook nog wat Freebees
Dat klopt helemaal, één onderdeel van die additives geeft inderdaad meer kilometers per liter.
Heb ik 37 jaar lang goede benzine voor je gemaakt :mrgreen:
Niet klagen, maar dragen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Benzineprijzen

#7 Bericht door RuudThai » dinsdag 27 oktober 2020, 07:57

Gisteren moest ik tanken en ineens zagen de bordjes waarop de verschillende brandstofsoorten staan er anders uit. Liefst 4 verschillende soorten diesel!
De pompbediende zag mijn twijfel en leidde mij naar de goede pomp. Ik kreeg ook een foldertje mee speciaal voor de dieselklanten.
Wat blijkt: per 1 oktober zijn internationaal de aanduidingen veranderd, niet alleen van diesel maar ook van enkele benzinesoorten.
Dus voor diesel is het nu zo:
Diesel heet nu Diesel B7;
Diesel B10 = Diesel;
Diesel Premium = B7 Premium Diesel
En dan heb je nog die rode diesel geloof ik, is dat niet een speciale belastingvrije diesel voor vrachtwagens?
Dit foldertje kwam van het PTT tankstation, ze hebben er ook eentje voor de benzineklanten.
PTT noemt haar diesels overigens Ultra Force Diesel... 😏
Verder zijn niet alle types auto geschikt voor het tanken van B10 diesel, daar zit meer biologisch spul in en daar lopen vooral oudere auto's niet goed op. Even informeren bij de dealer dus!

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Benzineprijzen

#8 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 27 oktober 2020, 08:49

In NL mag rode diesel alleen als volgt gebruikt worden:

Gebruik rode diesel

Voertuigen die rode diesel mogen gebruiken, rijden normaal gesproken niet op de openbare weg. Het gaat bijvoorbeeld om:

tractoren;
voertuigen die worden gebruikt voor aanleg en onderhoud van wegen;
schepen, die niet onder de pleziervaart vallen.

Verder mag rode diesel ook worden gebruikt voor apparaten, zoals:

generatoren;
kranen die op bouwterreinen staan;
apparatuur op vrachtauto’s, zoals koelaggregaten. Voorwaarde is dan wel dat de rode diesel zich bevindt in een aparte brandstoftank die niet is aangesloten op de motor die de vrachtauto aandrijft.

Maar hoe het voor Thailand zit, geen idee.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”