Last Will And Testament

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Last Will And Testament

#1 Bericht door stille » vrijdag 16 oktober 2020, 06:25

[Enkele jaren geleden heb ik een persoon geholpen die dement (alzheimer heeft.
Deze persoon is oneveer 2 jaar geleden overleden.
Gisteravond kwam zijn ex vriendin hier ,ze heeft namelijk een brief gekregen van de Notaris,die hij heeft opgemaakt hier in Changmai.
Heb zowel haar naam als zijn naam verwijderd.
Mijn vraag is als deze testament alleen hier in Thailand opgemaakt is.
Geld dat ook voor de Nederlandse regels..
Heb haar maar verteld dat ze maar naar het kantoor moet gaan waar hij het opgemaakt heeft.

^
Last wil and Testament From
Netherland passport No'
issued anzó",. of septemi:er,2i){s5 airci vaiid u:iii1 2-*' i-;; Septei:tb*r, ?010presentl-v tesiding at
house na. t7i297 iviuo i2, Sankampeang Sub-distriet, §ankampeang District, Chiangmai'
Thailand, declare that this is my last will arïd testament, I do hereby revoke all previous \Mill
made by rne heretofcre.

I direct that all my assets maintained at the time of my death unto the following:
F1RST i ai:.paint an (ur«:tu aoa:t:rí) Thai citizen, the trearer cf l'trai
Irlentificarion No. 3 6603 $0376 99 4 to be my executor of all my assets *i:iti]Ï,:1::lÏ:Ï:
Of my death, in Thailanci, Netherland and in any eauntty' las ÍIiy sxecu:+i' sile "!ri!i
ai;]uii' iL'l ''iil
court to be appointed as the a«irninisttators oí rrry asseis respecti"'ely, end distrihute these assets
cr.,^.+rr.rii.rs .í] ma"r lrrstruction in rnV La-St Will and Testament and Under the laW'

SECOND ! direqt that my executor shall pa1' Ilom my estaie ali riiv just debts tc an)' and all
Ul §LII I1. T J,

THIRDldirectthatalimyassetsmaintainedatthetimeoimycieaiii'inThaila*d'
Ne;heriai;ci an.li i:r unr-"o.,rrtrr, ii,ci*,jingbiil l-rot 1iÍnit t+ allm1'properties' assets' bank accounts'
stosk, fiind and all my other personal prooerty;

i ' the underslsned
, cet'tit" th3t Fioiiantier r ne Mat<er . and the \uirnesses whos_e names . are signed to the attachet{ n{' fnrtqoi*g insïr.:;;,--"i=r."t ,,r*..i-.,-
-._. ,,._.*.=, ;+Ée;iier *eiore rfie ,Írd hal'ing been frst ilury sworn
, à"a trr", j-.ir;;'r;:""ïí;;:
I\-ínl,o- oinn-.A.-.. ..t .--.^--
-
, -.
- .
rrvrrr t !À^s! !r^u i'v'iaKei' si$t-ied a[d executed the instrument as Maker's Last will and Testament . aad that the Maker exeer-tted srteh instr.t*r**t as ld,*k+'''+.:ice a;:,* vcii;nrua, uo-ror ihe therein expressed; Fr+pase and that each of the \r,itnesqe" in rhs ++a+=-.^.. .-.--!
maker , signed tt-,* win as witness ,";J;ï=,fu-'ïJ" #ïï:iï;:* ff:ïÍí:i:i: ]t"{aker i!rë3 àt i}ial i}i:e eigirïee* or more year§ +f age , of sound mind and uncier no
TNT \T/TT\18§(1 IITI TrDr^r ri i ïi i i ; ic,èö iI raDltr,ur , r nave subscribed my name.
To go to Renu Sudsuwan {ul§l:fl qsd?ïïó Thai citizen, the bearer of T'hai ldentit-rcation
No. 3 6603 00376 99 4 onli,
tn TESTiMO},iy WHERËCIF wl,rieh i now sigrr iiris iasi *,iii aiiij i'rsia*le*t e*:.:slsting +f oÏre{l)
page in the presence of witnesses whuse ,,urr,-"upp."reC below , and request that theV witness my
signature and attest to the execution otifris *iit on I October, 2009, at 29 Tanln Co'' Ltd'
íÀttomeys at Law) , Chang Puak, Ciriang it4ai S*-iuu'
1i
a
-*-' ,'íVU '';
\\
The Testator

in our presence signed this rast will and testament consisting of one(i)
page on I Cctober, Z{i1g, we i:eiieve h" J;;.; :;iis l:,st iviii and te§tament with -"ound mind and
free of duress anci unciue inÍïuence. 'rYe, ihe of,*rrr*, do hereh3' sign our name in the presence
Laatst gewijzigd door stille op vrijdag 16 oktober 2020, 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Last Will And Testament

#2 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 16 oktober 2020, 08:12

Stille, ik ben er van overtuigd dat je je uiterste best hebt gedaan het leesbaar weer te geven maar het is vrijwel onleesbaar.

Wel is duidelijk dat de erflater alle eerder gemaakte wilsbeschikkingen herroept: declare that this is my last will arïd testament, I do hereby revoke all previous \Mill made by rne heretofcre. Daarmee is het in Thailand een geldig testament. Al kunnen er wel TIG van bestaan en Thailand heeft geen Nationaal Testamenten Register zoals NL.

Ook in NL? Mijn eerste reactie is: ja. Er zijn zover ik weet geen internationale verdragen over de geldigheid van testamenten; er is een verdrag, het Haags testamentenverdrag, maar zover ik weet heeft alleen NL dat ondertekend en dan is het niet geldig.

Heeft de overleden man kinderen of andere familie in NL die dwars kunnen gaan liggen? Maar dan moeten ze dwars gaan liggen tegen Nederlands bezit; tegen Thais bezit is dat uitermate lastig voor ze. Hoe het Nederlands bezit aan zijn partner wordt afgegeven is een zaak voor die notaris eventueel in overleg met een NL notaris.

Heb je trouwens een idee waarover men het heeft?
Was de man NL-er?
Was hij al meer dan tien jaar NL uit? Dat is weer van belang voor de erfbelasting want als meneer NL-er was EN nog geen tien jaar NL uit dan mag NL heffen. Thailand heft bij mijn weten pas bij erfenissen groter dan 50 miljoen baht en dat is heel veel geld....

Dus er is nog een klusje op te knappen voor de notaris en voor zijn ex!

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Last Will And Testament

#3 Bericht door stille » vrijdag 16 oktober 2020, 09:32

Erik ik zal jou vragen punt voor punt beantwoorden.
1) Ik heb de officiele eerst geprint,daarna in PDF gescan zodat ze de officiele weer mee kan nemen.
Denk dat mijn scanner niet zo goed is.
2)Weet niet of al eerder een testament heeft gemaakt.
3) dat weet ik ook niet,of beter gezegd weet er niets vanaf
4) heeft alleen nog 2 zusters in Nederland(slecht contact)Gisteravond vroeg ze nog aan mij of ik het aan zijn zuster kan vragen per email.Vandaag gedaan ze weet hier niets vanaf omdat het buiten haar om is gebeurd.En wil verder er niets mee te maken hebben.
5) Geen idee waar men het over heeft
Hij is NL.
Zou niet weten hoelang hij al uitgeschreven is.
6^) dat geloof ik ook.
Trek mij terug ben geen jurist en helemaal geen verstand van.

Wat ik weet toen hij dement is heb ik gezorgd dat zijn geld op de NL bank hier n kan pinnen.
Hij was zijn pincode kwijt.gezorgd dat hij een nieuwe pincode + pasje kreeg.
Kreeg via bankafschrijving post,heeft toen nog een kleine 2000 euro op zjn spaarrekening, is bij de ING, heeft geen telefoon want ING werkt met tac code.kon dus niet overschrijvem naar zijn gewone rekening. Volgens mij heeft hij of zij wat op zijn rekening was hier gepint.
Ben blij dat ik al zijn correspondentie nog heb bewaard.En dat er nog een ander NL bij was.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Last Will And Testament

#4 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 16 oktober 2020, 12:52

Hans, als ik dat zo lees had hij dus niets of heel weinig in NL en zit er geen grijpfamilie daar dus verwacht ik geen problemen met NL. Dan blijft alleen zijn spul in Thailand en dat zal die notaris wel netjes regelen.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Last Will And Testament

#5 Bericht door godzilla » vrijdag 16 oktober 2020, 15:49

Ik volg niet helemaal.
Maar wat ik weet, je kan geen testament opmaken als je de bank nog geld schuldig bent voor de afbetaling voor je huis, en dat aan je kinderen wil overlaten.
Daarmee bedoel ik, ze kunnen je eender welk testament opmaken, en uiteindelijk blijkt het niet rechtsgeldig.
Dus opletten, laat je niet vangen voor ongeldige testamenten.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Last Will And Testament

#6 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 16 oktober 2020, 21:40

???

Je maakt een testament voor het verdelen van het saldo van jouw nalatenschap. Dat saldo is actief min passief. Als er schuld is zoals hypotheek dan zal het actief moeten worden verkocht om de schuld te betalen OF de bank wil de hypotheek overdoen aan de nieuwe eigenaar. Ik zie in een hypotheek geen enkel probleem en je mag ze de kost geven die met een hypotheekschuld dood gaan.

Een testament stel je het beste op bij een deskundig advocaat/notaris in Thailand. Maar in de situatie als bij Stille is er nauwelijks actief en van schuld is niet gebleken.

Voor NL-ers die NL geen 10 jaar uit zijn zijn er omstandigheden om rekening mee te houden. NL heft dan erfbelasting. Ben je geen NL-er dan is die termijn een jaar.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”