Geen toeristen meer welkom.

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Geen toeristen meer welkom.

#16 Bericht door RuudThai » zaterdag 26 september 2020, 04:46

pjotter schreef: zaterdag 26 september 2020, 02:16 Ik denk dat hij een normaal Non imm O multi entry heeft.
Dat visum is wel een jaar geldig maar de tijd dat je aaneengesloten in Thailand mag blijven is maar 90 dagen. Elke keer als je Thailand verlaat en weer terug komt, krijg je weer 90 dagen verblijf. Dit kun je dus 1 jaar doen. Als je dit doet vlak voordat de visumgeldigheid is afgelopen kun je dus bijna 1 jaar en 3 maanden verblijf in Thailand uit dit visum persen. Helaas zijn die visumruns niet mogelijk dus nu. Maar wachten met mogelijke acties totdat de amnesty
is beeindigd, is niet slim idd.

Tja, als de financiën ook een probleem zijn, is het lastig.
erik-kuijpers schreef: vrijdag 25 september 2020, 14:19 Zijn jaarvisum loopt tot medio november. Wat is dan het probleem? Dan kan hij nog even blijven.

De man kan dus geen Ret extension krijgen? Inkomen en/of vermogen in de bank? Wat doet hij dan als hij ziek wordt?

Lees vandaag dat men er aan denkt de quarantaibe in te korten tot 7 dagen. Scheelt weer een paar centen.
Klopt helemaal pjotter. Ik wist niet de naam van dit visum maar zo is het. Hij is nu inderdaad bezig aan die "extra" 3 maanden maar hij heeft al een halfjaar niet die visarun kunnen maken dus de immigratiedienst zegt dat hij die 3 maanden niet mag gebruiken en dus uiterlijk vandaag het land uit moet.
Overigens is die visarun een lachertje vind ik: even de brug bij Nakhon Phanom over Laos in en dan meteen weer terug om dat stempeltje te krijgen.

En heer Erik is een beetje belerend: iedereen weet natuurlijk dat je 4 maanden per jaar in Nederland moet verblijven maar ik zou ze niet de kost willen geven die zich daar niet aan houden. Een heel dik percentage wil wel graag in Thailand wonen het hele jaar rond maar ook graag de Nederlandse zorgverzekering houden. En zolang daar geen sluitende controle op is zal dat wel zo blijven.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Geen toeristen meer welkom.

#17 Bericht door KhunSugar » zaterdag 26 september 2020, 06:38

Van twee walletjes eten noemt dat, zo kennen we er in BE ook.
Dat hij nu maar is op de blaren zit.
Zich aan de regels houden is duidelijk zijn sterkste kant niet, ook nu zoekt hij opnieuw een achterpoortje.


Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Geen toeristen meer welkom.

#18 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 26 september 2020, 07:11

Zolang hij gezond blijft is de kans op ontdekking heel klein. Maar gaat hij ziek worden dan komen er zo veel nota's naar NL dat men wakker schudt en volgt een onderzoek. Dan volgt melding, schrijft de gemeente hem uit en wordt hij uit de polis gegooid.

Geld heeft hij ook niet dus hij kan beter naar NL gaan wonen; hij heeft een inkomen, kan goedkoop huren, er zijn toeslagen mogelijk zeker bij kleine inkomens, en dan red je het.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 762
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Geen toeristen meer welkom.

#19 Bericht door pjotter » zaterdag 26 september 2020, 14:41

Mmm, godzilla, nu haal je wat zaken doorelkaar denk ik.

Geldigheid visum en max. verblijf in Thailand zijn 2 verschillende dingen. B.v. een toeristen visum is 3 maanden geldig, maar je mag echt maar 60 dagen in Thailand blijven (zonder extra verlenging aan te vragen). Verwarrend idd maar waar.

Hij heeft zeker geen re-entry permit nodig omdat het een non imm o M (de 'M' dus) is, dit zegt al dat dit visum multi entry IS.
Het is een visum geen extensie van verblijf. Dan heb je idd een re-entry permit nodig. Ook dat wordt nogal eens doorelkaar gehaald.

Zijn visum is wel een jaar geldig maar daar mag hij maar 90 dagen in Thailand op blijven. Daarna normaal gesproken die border runs elke 90 dagen. 1 jaar lang dus. (Het is GEEN non imm O-A !! waarmee je WEL een jaar aaneengesloten mag blijven)

90 dagen notificatie is WEER iets anders en is bij DAT visum zelfs niet mogelijk en wordt geweigerd. Je moet immers elke 90 dagen het land uit.

Omdat hij het land niet uit en in kan, is hij helaas automatisch op amnesty gegaan.

Ik HEB geruchten gelezen dat het wederom verlengd wordt tot 31 oktober, maar...........
godzilla schreef: zaterdag 26 september 2020, 04:26
pjotter schreef: zaterdag 26 september 2020, 02:16 Ik denk dat hij een normaal Non imm O multi entry heeft.
Dat visum is wel een jaar geldig maar de tijd dat je aaneengesloten in Thailand mag blijven is maar 90 dagen. Elke keer als je Thailand verlaat en weer terug komt, krijg je weer 90 dagen verblijf. Dit kun je dus 1 jaar doen. Als je dit doet vlak voordat de visumgeldigheid is afgelopen kun je dus bijna 1 jaar en 3 maanden verblijf in Thailand uit dit visum persen. Helaas zijn die visumruns niet mogelijk dus nu. Maar wachten met mogelijke acties totdat de amnesty
is beeindigd, is niet slim idd.

Tja, als de financiën ook een probleem zijn, is het lastig.
erik-kuijpers schreef: vrijdag 25 september 2020, 14:19 Zijn jaarvisum loopt tot medio november. Wat is dan het probleem? Dan kan hij nog even blijven.

De man kan dus geen Ret extension krijgen? Inkomen en/of vermogen in de bank? Wat doet hij dan als hij ziek wordt?

Lees vandaag dat men er aan denkt de quarantaibe in te korten tot 7 dagen. Scheelt weer een paar centen.
Indien hij een non imm o heeft, is er geen probleem zolang hij in thailand blijft tot einde visum.
Verlaat hij thailand dan heeft hij een re entry of multiple entry nodig.
Maar een border run is niet nodig.

Die 90 dagen melding doe je gewoon op immigratie kantoor.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 762
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Geen toeristen meer welkom.

#20 Bericht door pjotter » zaterdag 26 september 2020, 15:13

Klopt Erik, betreffende visum, ....
Laos, Cambodja, myanmar, Maleisië, zijn DE landen waar men naartoe gaat voor Thaise visums. Er zijn zelfs 2 Thaise ambassade's/Consulaten waar men een visum kan krijgen zonder inkomens toets. Helemaal officiëel.
Zoals in mijn andere post gezegd; idd visum non imm o M kan men daar kopen, net zoals wij dat in NL kunnen. Is dan niet zo ver reizen :giggle:
erik-kuijpers schreef: vrijdag 25 september 2020, 15:46 Hij is in NL ingeschreven dus moet daar 4 maanden per jaar zijn. Waar woont hij dan? Ook bij het Leger des Heils? Of gaat hij helemaal niet naar NL? Dan riskeert hij heel veel!

Hij kan nu mooi 4 maanden naar NL zoals hij verplicht is. En wachten tot Thailand weer open gaat. De kassakraan moet echt weer open dus heus, hij komt echt het land wel weer in. Of een doktersbriefje halen, dat kost wat maar in TH is alles te koop, en dan? Krijgt ie een maandje of zo er bij en dan komt het probleem terug.

Typisch een gevalletje niet tijdig reageren. Eigen schuld en dikke bult hoor!

Trouwens, begrijp iets niet. Wat voor stempel heeft hij dan dat hij iedere 3 maanden een run moet maken? Zo'n stempel is toch een visum en dat krijg je niet in TH? Haalt hij dat in Vientiane?

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Geen toeristen meer welkom.

#21 Bericht door godzilla » zaterdag 26 september 2020, 15:21

Ik zal iets meer uitleggen.
Kijk gewoon in zijn reispas, tot wanneer zijn visum geldig is.
Als hij een extention van zijn visa gekregen heeft via border run, dan het je gelijk.
Een extension of stay voor een non o is voor maximaal 1jaar, is dat het geval?
Dan zijn er geen border runs nodig.
Als die datum verlopen is , dan heeft hij gebruik gemaakt van de amnestie.

Ik heb bijvoorbeeld een non immigrant o m visum retirement uitgegeven in 2017.
toen ik aankwam in thailand moest ik binnen de 90 dagen de verlenging aanvragen (extention of stay), en dit dus voor 1 jaar.
Eenmaal goedgekeurd stempelen ze je reispas af met de datum dat je mag blijven.
januari 2021 mag ik dat opnieuw doen, weer voor een jaar indien goedgekeurd.
geen border runs nodig zoals reeds aangehaald.

Die 90 dagen melding is iets anders, heb ik het niet over nu.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 762
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Geen toeristen meer welkom.

#22 Bericht door pjotter » zaterdag 26 september 2020, 15:28

Volgens het verhaal heeft hij geen extensie. Ook voor zo'n
jaarverlenging heb je de beroemde 800k฿ of de 65k฿ per maand nodig. In het verhaal is dat nu mede het probleem.
godzilla schreef: zaterdag 26 september 2020, 15:21 Ik zal iets meer uitleggen.
Kijk gewoon in zijn reispas, tot wanneer zijn visum geldig is.
Als hij een extention van zijn visa gekregen heeft via border run, dan het je gelijk.
Een extension of stay voor een non o is voor maximaal 1jaar, is dat het geval?
Dan zijn er geen border runs nodig.
Als die datum verlopen is , dan heeft hij gebruik gemaakt van de amnestie.

Ik heb bijvoorbeeld een non immigrant o m visum retirement uitgegeven in 2017.
toen ik aankwam in thailand moest ik binnen de 90 dagen de verlenging aanvragen (extention of stay), en dit dus voor 1 jaar.
Eenmaal goedgekeurd stempelen ze je reispas af met de datum dat je mag blijven.
januari 2021 mag ik dat opnieuw doen, weer voor een jaar indien goedgekeurd.
geen border runs nodig zoals reeds aangehaald.

Die 90 dagen melding is iets anders, heb ik het niet over nu.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 762
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Geen toeristen meer welkom.

#23 Bericht door pjotter » zaterdag 26 september 2020, 15:38

Toch die zorgverzekering....idd duur voor ouderen en kunnen dikwijls zelfs niet intreden v.a. 75.
Maar velen vergeten wat je 'achter de schermen' ook betaalt.

Bij b.v. € 34.712 aan jaar inkomen (Ik besef dat er velen het met minder moeten doen maar het is maar een voorbeeld)

Wlz 9,65% over max. € 34.712 = € 279
Zvw (inkomens afhankelijke bijdrage) 5,45% over max.
€ 57.232. Bij € 34.712 = € 157
Inhouding dus € 436 Daarboven op komt dus je basis verzekering. bij b.v € 114 ben je in NL dus € 550 kwijt !
Men rekent dikwijls alleen met die basispremie maar niet terecht als je uitgeschreven bent uit NL. Al deze bedragen hoef je dus niet meer te betalen.
RuudThai schreef: vrijdag 25 september 2020, 14:52
erik-kuijpers schreef: vrijdag 25 september 2020, 14:19 Zijn jaarvisum loopt tot medio november. Wat is dan het probleem? Dan kan hij nog even blijven.

De man kan dus geen Ret extension krijgen? Inkomen en/of vermogen in de bank? Wat doet hij dan als hij ziek wordt?

Lees vandaag dat men er aan denkt de quarantaibe in te korten tot 7 dagen. Scheelt weer een paar centen.
Hij is diverse keren bij de immigratiedienst geweest om te vragen of hij mocht blijven ondanks dat hij die visarun niet kon maken en dat was okay, de visa-amnestie gold ook voor hem. Maar de laatste keer nadat de beëindiging per 26 september was bekendgemaakt kreeg hij te horen dat hij voor die datum het land uit moest want een visarun is nog steeds niet mogelijk en dat is een voorwaarde voor de geldigheid van zijn jaarvisum.

Het is voor hem ieder jaar hangen en wurgen om dat visum te krijgen bij de Thaise ambassade. Hij moet daar zijn maandinkomen opgeven en dat moet aan een bepaald minimum voldoen. Hij zit net op het randje en bijv. de laatste keer - vorig jaar - is het 2 x afgewezen. Hij heeft toen maar een bemiddelingsbureau ingeschakeld en dat kreeg het wel voor mekaar (maar ook met behulp van vrienden die hem een tijdelijke financiële steun gaven).
Een retourvisum is voor hem niet van toepassing omdat hij in geen enkele groep valt aan wie het is toegestaan om terug te keren naar Thailand.
Hij staat nog ingeschreven in Nederland dus heeft dan een zorgverzekering.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Geen toeristen meer welkom.

#24 Bericht door RuudThai » zaterdag 26 september 2020, 15:42

erik-kuijpers schreef: zaterdag 26 september 2020, 07:11 Zolang hij gezond blijft is de kans op ontdekking heel klein. Maar gaat hij ziek worden dan komen er zo veel nota's naar NL dat men wakker schudt en volgt een onderzoek. Dan volgt melding, schrijft de gemeente hem uit en wordt hij uit de polis gegooid.

Geld heeft hij ook niet dus hij kan beter naar NL gaan wonen; hij heeft een inkomen, kan goedkoop huren, er zijn toeslagen mogelijk zeker bij kleine inkomens, en dan red je het.
Jullie - Khun Sugar en Erik - zijn wel hard voor een man van 86 waarmee jullie qua medisch verleden vast niet willen ruilen. Een acute hartoperatie in een Bangkok hospitaal die 1,5 miljoen baht heeft gekost en gelukkig dat hij de Nederlandse zorgverzekering had anders was hij er nu niet meer geweest.

Daarna kreeg hij darmkanker, kwam in het Bumrungrad terecht maar de zorgverzekeraar wilde hem in Nederland laten opereren. Nou, dat hebben ze geweten: in de VU hebben ze het volledig verprutst, hij kwam in een coma terecht die 3 maanden duurde en hij hield er een stoma aan over. Bumrungrad had het vast beter gedaan...

En Erik, als oud- ambtenaar Burgerzaken kan ik je wel vertellen dat een ambtshalve uitschrijving uit de gemeente niet zo simpel ligt. Dat is met allerlei waarborgen voor de betrokkene omkleed en wordt dus een zeer langdurige procedure. Daar moeten dan ook veel uren in worden gestoken door de gemeente en die hebben daar door de bezuinigingen op de openbare diensten door de kabinetten Rutte geen mankracht voor. Dus heeft dat een zeer lage prioriteit.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Geen toeristen meer welkom.

#25 Bericht door godzilla » zaterdag 26 september 2020, 15:43

Ik dacht al zoiets, hij kan dus niet aan de voorwaarden voor die extentie van één jaar voldoen.
Dan zijn er twee opties:
illigaal hier blijven.
Of een visumverlenging 'kopen', legaal of illegaal.
Die diensten worden aangeboden, zal wel rond de 20000bath kosten (van horen zeggen)

Ik vraag me af waar hij van leeft?

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 762
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Geen toeristen meer welkom.

#26 Bericht door pjotter » zaterdag 26 september 2020, 15:52

Klopt helemaal.
Daarom ging hij natuurlijk (en zo zijn er veel meer), elk jaar een nieuw jaarvisum (non imm o Multi) kopen, en kon dus met die visaruns weer ruim een jaar in Thailand blijven. Er zijn zelfs georganiseerde dagreizen naar een ander land voor zoiets. Zowel voor een visum te kopen als voor die visaruns. Tja, ook nog met de lagere koers t.o.v. b.v. 10 jaar geleden is het dikwijls moeilijk denk ik voor de ouderen die onder die hogere koers hierheen zijn getrokken.
godzilla schreef: zaterdag 26 september 2020, 15:43 Ik dacht al zoiets, hij kan dus niet aan de voorwaarden voor die extentie van één jaar voldoen.
Dan zijn er twee opties:
illigaal hier blijven.
Of een visumverlenging 'kopen', legaal of illegaal.
Die diensten worden aangeboden, zal wel rond de 20000bath kosten (van horen zeggen)

Ik vraag me af waar hij van leeft?

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Geen toeristen meer welkom.

#27 Bericht door serpay » zaterdag 26 september 2020, 16:50

RuudThai schreef: zaterdag 26 september 2020, 15:42
erik-kuijpers schreef: zaterdag 26 september 2020, 07:11 Zolang hij gezond blijft is de kans op ontdekking heel klein. Maar gaat hij ziek worden dan komen er zo veel nota's naar NL dat men wakker schudt en volgt een onderzoek. Dan volgt melding, schrijft de gemeente hem uit en wordt hij uit de polis gegooid.

Geld heeft hij ook niet dus hij kan beter naar NL gaan wonen; hij heeft een inkomen, kan goedkoop huren, er zijn toeslagen mogelijk zeker bij kleine inkomens, en dan red je het.
Jullie - Khun Sugar en Erik - zijn wel hard voor een man van 86 waarmee jullie qua medisch verleden vast niet willen ruilen. Een acute hartoperatie in een Bangkok hospitaal die 1,5 miljoen baht heeft gekost en gelukkig dat hij de Nederlandse zorgverzekering had anders was hij er nu niet meer geweest.

Daarna kreeg hij darmkanker, kwam in het Bumrungrad terecht maar de zorgverzekeraar wilde hem in Nederland laten opereren. Nou, dat hebben ze geweten: in de VU hebben ze het volledig verprutst, hij kwam in een coma terecht die 3 maanden duurde en hij hield er een stoma aan over. Bumrungrad had het vast beter gedaan...

En Erik, als oud- ambtenaar Burgerzaken kan ik je wel vertellen dat een ambtshalve uitschrijving uit de gemeente niet zo simpel ligt. Dat is met allerlei waarborgen voor de betrokkene omkleed en wordt dus een zeer langdurige procedure. Daar moeten dan ook veel uren in worden gestoken door de gemeente en die hebben daar door de bezuinigingen op de openbare diensten door de kabinetten Rutte geen mankracht voor. Dus heeft dat een zeer lage prioriteit.


wat een slap gelxx dus als iemand zielig is helpen . en als een ander zich niet aan de Thaise regelgeving kan houden moet hij of zij eruit..
dat is nu eigenlijk wat je schrijft.
kijk eens je schrijven van enkele jaren terug na Ruud!!!
en uitschrijven is in 10 minuten gebeurd als je een adres hebt in het land van vesteging , maar ja legaal.
Alfisti rebeli

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Geen toeristen meer welkom.

#28 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 26 september 2020, 21:47

Ja, Ruud, dus als je 86 bent dan mag je frauderen? Nu kom je ineens met zijn leeftijd en omstandigheden aan. Netjes van je hoor! Stempel maar raak naar ons toe!

Luister, mij maakt niet uit wat de man doet of niet doet maar hij moet niet klagen want dit doet hij helemaal zelf. Dan mag hij zelf op de blaren zitten. Ik gun de man Thailand maar vraag me echt af wat hij met zijn medische status daar nog doet. Ik hoop dat hij zich realiseert dat als er echt iets met hem mis gaat en ze hem door hebben er een wachttijd van een jaar is voor de WLZ. Dan mag zijn familie hem opvangen of het Leger des Heils.

Maar net als jij ken ik er ook van 80+ die volhouden daar met een medische status om te janken. Enkelen met en enkelen zonder centen en/of polis. Ik heb mijn positie goed overwogen en de financiële positie van partner en pleegzoon laten prevaleren boven risico blijven lopen. En ik heb daar goed aan gedaan als ik zie wat mij nu medisch bezwaart.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Geen toeristen meer welkom.

#29 Bericht door printen44 » zondag 27 september 2020, 10:53

Ik had een jaarvisum, de kosten voor een ziektekostenverzekering werden mij te hoog. Ik wilde op mijn leeftijd (73 jaar) geen risico lopen, dat ik ziekte of gebreken zou krijgen die ik niet in Thailand kon betalen. Dat was de enig oplossing weer terug te keren naar Nederland. Ik had het prima naar mijn zin in Thailand, maar het risico vond ik te hoog om daar te blijven. Ik heb er geen spijt van dat ik terugkeerde naar Nederland. Geen angst mee om eventuele ziektes of gebreken niet te kunnen betalen.

Dat deze man van 80+ in Thailand verblijft zonder een jaarvisum, omdat hij te weinig inkomen heeft voor een jaarvisum. Dus moet hij "visa-runs" maken, maar hij moet niet klagen als er een Corona-crisis komt en hij die "visa-runs" niet meer kan maken en hij in de problemen komt. Hij koos voor dat risico dat hetzij door een Corona-crisis of door maatregelen van de Thaise overheid, die "visaruns" niet meer zou kunnen maken. Geen medelijden kan ik hebben voor deze man. Hij koos zelf voor dat risico.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Geen toeristen meer welkom.

#30 Bericht door RuudThai » zondag 27 september 2020, 11:43

Tja, en zo jaagt de Thaise overheid behalve de toeristen ook de 150.000 vaste verblijvers in dezelfde situatie als deze man weg. Soepelheid niet, kortzichtigheid wel😡.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”