Onterecht minder AOW

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thaimax
Expat
Expat
Berichten: 507
Lid geworden op: zondag 27 februari 2005, 01:24
Locatie: Doi Saket, Chiang Mai
Contacteer:

Onterecht minder AOW

#1 Bericht door Thaimax » maandag 04 november 2019, 03:51

Na een loopbaan in de bouw is Piet* (71) samen met zijn vrouw Ria* (67) naar Duitsland verhuisd. Omdat Piet en Ria tot Piets pensionering in Nederland woonden, krijgen ze een AOW-uitkering. Die wordt uitbetaald door de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Ook krijgt Piet een klein aanvullend pensioen via het pensioenfonds voor de bouw.

In januari maakt de SVB ineens 50 euro minder over aan Piet en Ria. Piet vraagt de SVB hoe dat kan. Ze vertellen hem dat de belastingregels zijn veranderd. De SVB moet nu loonbelasting inhouden op de AOW van bepaalde groepen mensen die in het buitenland wonen. Daardoor valt de AOW lager uit. Maar, vertelt de SVB: het kan zijn dat Piet vrijstelling van de loonbelasting kan krijgen. Die moet hij aanvragen bij de Belastingdienst.

Dan raakt Piet het spoor bijster. De informatie die hij van de SVB heeft ontvangen, begrijpt hij niet goed. En met de Belastingdienst komt hij er ook niet uit. Piet neemt contact met ons op voor hulp. Daarin is Piet is niet de enige: we krijgen veel telefoontjes van mensen die in het buitenland wonen en sinds 2019 minder AOW ontvangen. Soms gaat het om wel 100 euro per maand.

Wij gaan daarom in gesprek met de SVB en de Belastingdienst. We vertellen hen over de problemen van mensen als Piet en Ria. En dat we vinden dat de SVB en de Belastingdienst sommige groepen AOW'ers nog een keer moeten informeren over de veranderingen. We denken namelijk dat er AOW'ers zijn die geld mislopen omdat ze niet weten wat ze precies moeten doen. De SVB vertelt ons dat de voorwaarden voor vrijstelling verschillen per land en per situatie. De SVB kan daarom niet zomaar vaststellen of mensen recht hebben op een vrijstelling. Dat moet de Belastingdienst doen.

Maar de SVB is het met ons eens dat ze AOW-ontvangers nog een keer moeten informeren. Deze week hebben ze daarom een brief gestuurd naar ongeveer 55.000 mensen die in het buitenland wonen. In die brief staat hoe het zit met de vrijstelling en hoe AOW'ers die alsnog kunnen aanvragen. Als mensen zo'n vrijstelling krijgen, geeft de Belastingdienst dat voortaan door aan de SVB. Dat scheelt veel regelwerk.

Bij Piet en Ria is de vrijstelling inmiddels rond. Voortaan maakt de SVB weer het normale AOW-bedrag over. En de loonheffing die de SVB te veel heeft ingehouden, kan Piet via een belastingaangifte terugvragen aan de Belastingdienst.

Wie weet hier iets meer van ?? volgens het bericht heeft SVB 55.000 brieven verzonden ??


Maar wij zullen daar wel weer buiten vallen....................................
GREED has made a stone of what once was a heart.........

http://www.thai-teakwoodhouse.com

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Onterecht minder AOW

#2 Bericht door erik-kuijpers » maandag 04 november 2019, 07:51

Thailand valt niet onder de woonlanden waarin je heffingskorting kunt krijgen; want dat is de sleutel tot dit verhaal. De wetgeving is gewijzigd ingaand 1-1-2015 al is menig AOW-er daar pas per 1-1-2019 achter gekomen.

Hoe men in de EU toch aan vrijstelling kan komen is mij niet bekend maar mogelijk wil Lammert daar een boekje over open doen.

Thaimax, wat is de bron van jouw verhaal svp?

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Onterecht minder AOW

#3 Bericht door ron » maandag 04 november 2019, 08:09

erik-kuijpers schreef: maandag 04 november 2019, 07:51

Thaimax, wat is de bron van jouw verhaal svp?
https://bit.ly/2NfWhhQ
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
Thaimax
Expat
Expat
Berichten: 507
Lid geworden op: zondag 27 februari 2005, 01:24
Locatie: Doi Saket, Chiang Mai
Contacteer:

Re: Onterecht minder AOW

#4 Bericht door Thaimax » maandag 04 november 2019, 10:04

erik-kuijpers schreef: maandag 04 november 2019, 07:51 Thailand valt niet onder de woonlanden waarin je heffingskorting kunt krijgen; want dat is de sleutel tot dit verhaal. De wetgeving is gewijzigd ingaand 1-1-2015 al is menig AOW-er daar pas per 1-1-2019 achter gekomen.

Hoe men in de EU toch aan vrijstelling kan komen is mij niet bekend maar mogelijk wil Lammert daar een boekje over open doen.

Thaimax, wat is de bron van jouw verhaal svp?
Een email van stichting GOED
GREED has made a stone of what once was a heart.........

http://www.thai-teakwoodhouse.com

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Onterecht minder AOW

#5 Bericht door erik-kuijpers » maandag 04 november 2019, 10:26

Ron en Thaimax dank. Ik zag de link ook al in het T-blog.

Het wordt hoog tijd dat overheden dit soort ingrijpende belastingmaatregelen standaard aan het volk gaan uitleggen en dan liefst in begrijpelijke taal. Mensen in verre buitenlanden hebben deze info minder snel dan wanneer je in de EU woont.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Onterecht minder AOW

#6 Bericht door Lammert de Haan » maandag 04 november 2019, 14:19

erik-kuijpers schreef: maandag 04 november 2019, 07:51 Thailand valt niet onder de woonlanden waarin je heffingskorting kunt krijgen; want dat is de sleutel tot dit verhaal. De wetgeving is gewijzigd ingaand 1-1-2015 al is menig AOW-er daar pas per 1-1-2019 achter gekomen.

Hoe men in de EU toch aan vrijstelling kan komen is mij niet bekend maar mogelijk wil Lammert daar een boekje over open doen.

Thaimax, wat is de bron van jouw verhaal svp?
Als je naast het zijn van inwoner van de EU of EER ook nog voldoet aan twee andere vereisten en daarmee kwalificeert als buitenlands belastingplichtige dan kun je een verzoek bij de Belastingdienst indienen om een voorlopige aanslag. Vervolgens keert de Belastingdienst op basis van de voorlopige aanslag maandelijks een twaalfde deel van de heffingskortingen uit.

Maar, zoals jij al schrijft, is dit alles niet van toepassing voor het geval je in Thailand woont. Je woont buiten de "landenkring" waardoor je geen recht hebt op heffingskortingen, aftrek t.z.v. persoonlijke verplichtingen en heffingsvrij vermogen in box 3 - sparen en beleggen.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Thaimax
Expat
Expat
Berichten: 507
Lid geworden op: zondag 27 februari 2005, 01:24
Locatie: Doi Saket, Chiang Mai
Contacteer:

Re: Onterecht minder AOW

#7 Bericht door Thaimax » maandag 04 november 2019, 14:57

Lammert de Haan schreef: maandag 04 november 2019, 14:19
erik-kuijpers schreef: maandag 04 november 2019, 07:51 Thailand valt niet onder de woonlanden waarin je heffingskorting kunt krijgen; want dat is de sleutel tot dit verhaal. De wetgeving is gewijzigd ingaand 1-1-2015 al is menig AOW-er daar pas per 1-1-2019 achter gekomen.

Hoe men in de EU toch aan vrijstelling kan komen is mij niet bekend maar mogelijk wil Lammert daar een boekje over open doen.

Thaimax, wat is de bron van jouw verhaal svp?
Als je naast het zijn van inwoner van de EU of EER ook nog voldoet aan twee andere vereisten en daarmee kwalificeert als buitenlands belastingplichtige dan kun je een verzoek bij de Belastingdienst indienen om een voorlopige aanslag. Vervolgens keert de Belastingdienst op basis van de voorlopige aanslag maandelijks een twaalfde deel van de heffingskortingen uit.

Maar, zoals jij al schrijft, is dit alles niet van toepassing voor het geval je in Thailand woont. Je woont buiten de "landenkring" waardoor je geen recht hebt op heffingskortingen, aftrek t.z.v. persoonlijke verplichtingen en heffingsvrij vermogen in box 3 - sparen en beleggen.
Had Helaas ook niet Anders verwacht ,dank voor de informatie.
GREED has made a stone of what once was a heart.........

http://www.thai-teakwoodhouse.com

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Onterecht minder AOW

#8 Bericht door Lammert de Haan » maandag 04 november 2019, 15:01

ron schreef: maandag 04 november 2019, 08:09
erik-kuijpers schreef: maandag 04 november 2019, 07:51

Thaimax, wat is de bron van jouw verhaal svp?
https://bit.ly/2NfWhhQ
De conclusie van de Ombudsman, zoals de kop in de Telegraaf voorgespiegeld, dat het betreffende in Duitsland wonende echtpaar te weinig AOW-uitkering heeft ontvangen, is volstrekt onjuist en wordt ook niet gedekt door het verdere verhaal van de Ombudsman. Overigens is dit de normale wijze van publiceren door de Telegraaf: plaats een opruiende kop en het artikel wordt gelezen!

Reeds vanaf 1-1-2015 mocht de SVB al niet meer automatische de heffingskortingen toepassen. Toch ging zij hier in een groot aantal gevallen vrolijk mee door ook als men daar bij bijvoorbeeld wonen in Thailand geen recht meer op had. In veel gevallen werd dit later bij controle door de Belastingdienst of d.m.v. het doen van aangifte ontdekt wat leidde tot een aanslag wegens te weinig ingehouden en dus betaalde loonbelasting. Maar ook veel "Thailandgangers" zijn de dans ontsprongen.

Ingaande 1 januari 2019 is de regeling aangescherpt. Nu mag geen enkele uitkerende instantie de heffingskortingen meer toepassen op de loonheffing bij wonen in het buitenland. Dit echtpaar heeft van de SVB dus niet te weinig AOW-uitkering ontvangen

Bij wonen in de EU of EER, terwijl 90% van je wereldinkomen in Nederland belast is en je een verklaring van de bevoegde belastingautoriteit van je woonland kunt overleggen, dan heb je recht op heffingskortingen, aftrek t.z.v. persoonlijke verplichtingen en heffingsvrij vermogen in box 3 - sparen en beleggen.

Maar, zoals gezegd: de heffingskortingen mogen niet door de SVB in mindering gebracht worden op over de AOW-uitkering verschuldigde loonheffing. Daarvoor zul je een verzoek moeten indienen bij de Belastingdienst om een voorlopige aanslag. Van de Belastingdienst krijg je vervolgens elke maand 1/12-deel van de heffingskortingen op je bankrekening bijgeschreven.

CONCLUSIE: niet de SVB ging in de fout door het betalen van te weinig AOW-uitkering maar het Duitse echtpaar had aangifte moeten doen bij de Belasting voor een voorlopige aanslag! Hierover is door de SVB voldoende gecommuniceerd met betrokkenen!

Hiermee is een einde gekomen aan de tweedeling binnen de in Thailand wonende Nederlanders:
• de groep waar door de SVB de heffingskortingen niet werden toegepast of later door de Belastingdienst werd gecorrigeerd;
• de groep waar door de SVB wel de heffingskortingen werden toegepast, terwijl dit later niet d.m.v. het doen van aangifte of controle door de Belastingdienst werd gecorrigeerd.

En dit is alleen maar toe te juichen.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Onterecht minder AOW

#9 Bericht door erik-kuijpers » maandag 04 november 2019, 15:22

Ik lees hierin dat de enige instantie die het recht op heffingskorting mag beoordelen de belastingdienst is. En daar hoort het ook thuis.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Onterecht minder AOW

#10 Bericht door Lammert de Haan » maandag 04 november 2019, 17:54

erik-kuijpers schreef: maandag 04 november 2019, 15:22 Ik lees hierin dat de enige instantie die het recht op heffingskorting mag beoordelen de belastingdienst is. En daar hoort het ook thuis.
Dat heb je goed samengevat, Erik. En in feite is de wetgever daartoe gedwongen door het falende beleid van de SVB gedurende 4 jaren t.a.v. het toepassen van de heffingskortingen bij wonen in het buitenland!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Onterecht minder AOW

#11 Bericht door erik-kuijpers » maandag 04 november 2019, 23:12

Lammert de Haan schreef: maandag 04 november 2019, 17:54 Dat heb je goed samengevat, Erik. En in feite is de wetgever daartoe gedwongen door het falende beleid van de SVB gedurende 4 jaren t.a.v. het toepassen van de heffingskortingen bij wonen in het buitenland!
Lammert, ik heb nog geen geluiden gehoord dat de dienst nu massaal aangiftebiljetten aan het uitreiken is aan mensen buiten de 'kwalificerende' zone (EU, EER, Zwitserland, BES) en jij hebt eens geschreven dat het maar de vraag is of het kan worden gedaan door de leegloop bij de aanslagregelaars.

Het eerste jaar is 2015 en zover ik de regeltjes nog ken kan de dienst een aangifte 2015 uitreiken tot en met 31-12-2020. Zie ik dat goed? Als dat zo is en het wordt niet gedaan dan ontspringen veel mensen de dans. Ik ken mensen in TH die alle vier jaren 2015 t/m '18 NUL euro hebben betaald over hun AOW en die steken gemiddeld 4 x 12 x 1.000 euro x 9 procent is een kleine 5 mille euro in de zak even los van belasting over de vakantie-uitkering, belastingrente en eventuele verhoging.

Bij 10.000 mensen is dat wel 50 miljoen euro........

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Onterecht minder AOW

#12 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 05 november 2019, 00:17

erik-kuijpers schreef: maandag 04 november 2019, 23:12
Lammert, ik heb nog geen geluiden gehoord dat de dienst nu massaal aangiftebiljetten aan het uitreiken is aan mensen buiten de 'kwalificerende' zone (EU, EER, Zwitserland, BES) en jij hebt eens geschreven dat het maar de vraag is of het kan worden gedaan door de leegloop bij de aanslagregelaars.

Het eerste jaar is 2015 en zover ik de regeltjes nog ken kan de dienst een aangifte 2015 uitreiken tot en met 31-12-2020. Zie ik dat goed? Als dat zo is en het wordt niet gedaan dan ontspringen veel mensen de dans. Ik ken mensen in TH die alle vier jaren 2015 t/m '18 NUL euro hebben betaald over hun AOW en die steken gemiddeld 4 x 12 x 1.000 euro x 9 procent is een kleine 5 mille euro in de zak even los van belasting over de vakantie-uitkering, belastingrente en eventuele verhoging.

Bij 10.000 mensen is dat wel 50 miljoen euro........
Dat zie je inderdaad volkomen juist, Erik. De Belastingdienst heeft wat dat betreft nog de tijd tot 31-12-2020. Maar door de leegloop bij de Belastingdienst van meestal zeer ervaren medewerkers, welke vervolgens zoveel mogelijk is opgevangen door nieuwe en dus onervaren medewerkers, zie ik niet dat met name kantoor Buitenland (want daar gaat het immers om), kans ziet om ook nog eens deze oude zaken op te pakken. Kantoor Buitenland zit nu al tot over haar oren in het werk. Daardoor worden door dit kantoor ook de "nodige" fouten gemaakt en waardoor ook Rechtbank Zeeland - West-Brabant het werk niet meer op een normale wijze kan afdoen. Door deze Rechtbank worden er nu al zittingsdagen bij andere Rechtbanken gehouden. Dat betekent dat op een wel heel lange doorlooptijd van in beroep gaan tot en met het doen van uitspraak door de Rechtbank moet worden gerekend. En dat tast de rechtszekerheid aan!

Een pluspunt in dit verband is echter wel dat onze mevrouw V. enkele maanden geleden de Belastingdienst/kantoor Buitenland heeft verlaten als gevolg van het bereiken van het einde van de houdbaarheidsdatum. Waarschijnlijk zal zij dit echter aangeven als het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Enkele van haar blunders lopen nog bij de Rechtbank Zeeland - West-Brabant. Haar "stem" zal dus nog wel even doorklinken!

Maar kun je dit de betreffende ambtenaren (behoudens dan voor wat betreft mevrouw V.) aanrekenen? Nee: dit is een gevolg van het falende management op het Ministerie van Financiën en van de Belastingdienst!

Op basis van cijfers waarover ik nu beschik zou het verlies aan belastinginkomsten weleens het dubbele kunnen zijn van de door jou genoemde 50 miljoen euro. Dat betekent dat hoe dan ook een grote groep van in het buitenland wonende Nederlanders een behoorlijk groot financieel voordeel heeft genoten t.o.v. degenen die dat geluk niet hebben gehad.

Deze tweedeling in behandeling tussen twee groepen van in Thailand wonende Nederlanders is op geen enkele manieren te rechtvaardigen! Zelfs niet door de Nationale Ombudsman (zie de jou bekende in T.blog geplaatste link), de Telegraaf die het bericht van de Nationale Ombudsman klakkeloos en zonder bronvermelding integraal heeft geplaatst (zie de door Ron geplaatste link) en de Stichting Grenzeloos Onder Één Dak (echter wél met bronvermelding en zie daarvoor de volgende link https://www.stichtinggoed.nl/pensioen/o ... inder-aow/ )!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”