Auto kopen

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
johan00johan
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 31
Lid geworden op: dinsdag 14 juli 2015, 14:06

Auto kopen

#1 Bericht door johan00johan » zaterdag 17 augustus 2019, 12:52

Beste allemaal, ga over 1,5 jaar met pensioen en krijg dus meer tijd om langer in thailand te blijven. Ik denk er over om een middenklas auto aan te schaffen, nieuw of een goede occassion. Nu heb ik gelezen dat een 2de hands duur in aanschaf is en garanties zijn er niet. Op welke site kan ik een overzicht bekijken van nieuwe auto’s/ prijzen. Is het verstandig om in 1 keer te betalen of is het beter om een contract aan te gaan met maandelijkse Betaling. Hoe worden de maandelijkse termijnen berekent en hoe lang zit je er aan vast?
Veel vragen. Ik hoop dat jullie er wat kunnen beantwoorden. Alvast bedankt.
Mvg
Johan

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Auto kopen

#2 Bericht door ron » zaterdag 17 augustus 2019, 13:00

"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Auto kopen

#3 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 17 augustus 2019, 15:44

Financieren is duur, de rente op dit soort leningen is hoog zeker als je leent bij
de maatschappij die het merk je aanbiedt. De handelsbanken lenen niet graag aan een witneus. Beter gewoon helemaal betalen, wat Ron al zegt.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Auto kopen

#4 Bericht door jumbo » zondag 18 augustus 2019, 04:04

Grotere merken zoals Toyota en Honda verkopen occassions via de dealer
Met garantie en vaak financiering met soms 0% acties of gratis verzekering voor een jaar

Inkomsten zijn belangrijk, je mag bij einde financiering niet ouder zijn als 60
Als je hier woont dien je een thai rijbewijs te hebben

als je partner werkt en jonger is kan het op haar naam en met jou als garantie, wederom met aantoonbaar inkomen

one2car is ook een site waar je kunt kijken
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: Auto kopen

#5 Bericht door foppo » zondag 18 augustus 2019, 05:07

jumbo schreef: zondag 18 augustus 2019, 04:04 Grotere merken zoals Toyota en Honda verkopen occassions via de dealer
Mijn ervaring is: niet in alle gevallen is dat dan een echte Merk dealer.
Vorig jaar voor onze dochter een 2ehands Toyota TRS Altis gekocht bij een grote Toyota dealer(?).
Maar deze bleek gewoon een zelfstandig auto handelaar te zijn die weliswaar voor het oog onder de vlag van Toyota handelt maar eigenlijk gewoon een zelfstandig bedrijf is ondanks de enorme Toyota uitstraling.
Het "meisje" dat in de showroom werkte om klanten te "adviseren" had letterlijk geen kloten verstand van haar handel en kan alleen formulieren invullen en hield, naar zo later bleek, er een eigen handeltje op na.
Garantie 1 jaar of 10.000 Km. alleen op de motor en verzekering regelen we zelf.
En we hebben niet gefinancierd dus daar weet ik niets over te vertellen.

Toen eenmaal bepaald was op welke dag de sterren gunstig stonden konden we een afspraak maken om de auto op te halen.
Inmiddels was als extra een achteruitrijd camera gemonteerd en de rekening werd opgemaakt.
Daarna vertelde trutje Hola dat we nog met haar langs het registratie kantoor moesten om één en ander te registreren.
Dat zou waarschijnlijk de rest van de dag in beslag nemen.
Ik ging daar niet mee akkoord want ik ken de "wachtkamers" en wachttijden inmiddels wel een beetje en afgesproken werd dat we naar huis zouden rijden met andere een medewerker en dat hij dan vervolgens de auto zou laten registreren en daarna deze weer bij ons thuis zou afleveren.
De jongen zou dan weer bij ons thuis worden afgehaald om naar het werk te worden terug gebracht.

Zo gebeurde het ook, aan het eind van de dag kwam hij met de geregistreerde auto door de poort bij ons huis rijden en werd anderhalf uur later door iemand afgehaald.
Terwijl hij daarop wachtte vertelde hij dat we de volgende dag even naar het kantoor moesten komen om een handtekening te zetten en om de registratie af te rekenen voor 2500 bath.
LULKOEK.
Trutje hola dacht zelf even wat centjes in haar zak te steken en dacht dat we gek waren om nog eens een keer naar dat bedrijf te rijden voor een handtekening.
Dus dat hebben we maar niet gedaan.
Kennelijk is daar toch wel over gepraat want enkele dagen later belde de Toyota Manager ons met de smoes of we tevreden waren met de auto en of er nog wensen of klachten waren en hij vroeg ook langs de neus weg of we misschien gevraagd waren om te betalen voor de registratie.
Ja, maar dat hadden we niet gedaan want dat zat al bij de aankoop prijs (550.000 bath) inbegrepen.
Nooit meer wat gehoord en....ze werkt er nog steeds.

En de auto?
Was 3 jaar oud in staat van nieuw met 20.000 km op de teller en gas zit standaard ingebouwd maar dat wordt niet gebruikt.
2e hands autos zijn zeker hartstikke duur maar als je een beetje uitkijkt kun je best een 2e handsje kopen.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Auto kopen

#6 Bericht door driver » zondag 18 augustus 2019, 05:47

Mooi verhaal foppo en je laat je niet te grazen nemen lees ik :thumbsup:

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: Auto kopen

#7 Bericht door foppo » zondag 18 augustus 2019, 06:50

driver schreef: zondag 18 augustus 2019, 05:47 ... en je laat je niet te grazen nemen lees ik :thumbsup:
Ik heb me al te vaak te grazen laten nemen en ik ben er klaar mee.
Als het me niet bevalt dan geen vriendelijke waai en een sympathieke glimlach meer!
Ik geef desnoods een grote bek in het Nederlands en,...verdomd, de meeste verstaan me nog ook lijkt het wel.
Tja, ik ben erg verandert in mijn optreden de laatste tijd.
En het lullige is dat mijn vrouw mijn soms onbeschofte gedrag weer moet vergoelijken en ze zich daar uiteraard er ongemakkelijk bij voelt.
En dan schaam ik me.
Maar ik vertik het soms om het spelletje mee te spelen.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Auto kopen

#8 Bericht door driver » zondag 18 augustus 2019, 08:31

foppo schreef: zondag 18 augustus 2019, 06:50
driver schreef: zondag 18 augustus 2019, 05:47 ... en je laat je niet te grazen nemen lees ik :thumbsup:
Ik heb me al te vaak te grazen laten nemen en ik ben er klaar mee.
Als het me niet bevalt dan geen vriendelijke waai en een sympathieke glimlach meer!
Ik geef desnoods een grote bek in het Nederlands en,...verdomd, de meeste verstaan me nog ook lijkt het wel.
Tja, ik ben erg verandert in mijn optreden de laatste tijd.
En het lullige is dat mijn vrouw mijn soms onbeschofte gedrag weer moet vergoelijken en ze zich daar uiteraard er ongemakkelijk bij voelt.
En dan schaam ik me.
Maar ik vertik het soms om het spelletje mee te spelen.
Je lijkt dus op mij lees ik ;)

Adrie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 433
Lid geworden op: vrijdag 02 oktober 2009, 19:35

Re: Auto kopen

#9 Bericht door Adrie » zondag 18 augustus 2019, 09:04

foppo schreef: zondag 18 augustus 2019, 05:07




de aankoop prijs (550.000 bath) inbegrepen.

En de auto?
Was 3 jaar oud in staat van nieuw met 20.000 km op de teller en gas zit standaard ingebouwd maar dat wordt niet gebruikt.
2e hands autos zijn zeker hartstikke duur maar als je een beetje uitkijkt kun je best een 2e handsje kopen.


Zoeen Altis kost ook al gauw 800000 nieuw, dus 3 jaar oud met 20000 op teller is zo slecht nog niet.

Kan je wel zeggen dat je voor die prijs ook een nieuw yaris hebt, maar met een Altis heb je toch iets meer auto.

johan00johan
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 31
Lid geworden op: dinsdag 14 juli 2015, 14:06

Re: Auto kopen

#10 Bericht door johan00johan » woensdag 21 augustus 2019, 12:05

Bedankt allemaal voor jullie informatie. Zal nog even doorsparen en cash betalen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Auto kopen

#11 Bericht door jumbo » donderdag 22 augustus 2019, 01:45

foppo schreef: zondag 18 augustus 2019, 05:07 En de auto?
Was 3 jaar oud in staat van nieuw met 20.000 km op de teller en gas zit standaard ingebouwd maar dat wordt niet gebruikt.
2e hands autos zijn zeker hartstikke duur maar als je een beetje uitkijkt kun je best een 2e handsje kopen.
LPG of zijn varianten zijn beduidend goedkoper
Vanwaar de on-economische beslissing??
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: Auto kopen

#12 Bericht door foppo » vrijdag 23 augustus 2019, 04:19

jumbo schreef: donderdag 22 augustus 2019, 01:45 Vanwaar de on-economische beslissing??
Waarschijnlijk omdat ik op een gegeven moment op gevoel af ga.

Zelf rijd ik in een Isuzu pick-up met zo'n hondenhok erop.
Makkelijk met grote boodschappen.
De enige reden dat ik daarvoor koos was omdat hier in de omgeving iedereen met zo'n auto rijdt dus dan zal het wel goed wezen.
En of dat economische gezien een juiste beslissing was is niet in me opgekomen.

Bij de keuze voor onze dochter speelde mee dat ik haar, als beginnend automobilist, geen nieuwe auto wilde geven.
Maar wel een beetje knappe en veilige auto waar, als ik heel even snel zelf een boodschapje wil doen, ik ook nog mee uit de voeten kan.
Met deze auto ga je een stuk sneller door de stad als met zo'n logge Isuzu.

Eenmaal zo'n 20 auto's bekeken sprong deze Toyota eruit, showroom nieuw, kofferbak, stuurwiel, pedalen, stoelen, deur handvatten aan de buitenkant, onder de motorkap zonder enig zichtbare gebruiksporen.
Dan maakt de prijs of gebruikskosten eigenlijk niet meer zoveel uit als je het gevoel hebt dat het goed zit.
Op weg naar huis op goed geluk even langs gegaan bij de oude eigenaar (staat in het boekje) bleek een groot bedrijf waarvan de eigenaresse deze auto voor de fun had aangeschaft maar er vrijwel nooit gebruik van maakte.
Voor mij bevestigde dit het goeie gevoel en dus de knoop doorgehakt.
En het ding rijdt als een speer en dochterlief is er zuinig op al heeft ze die plastic onderkant aan de voorzijde al 2 keer aan gort gereden.
Het is zo'n TRD model met van die platte bandjes en zo'n hele lage onderbouw.

Ik heb haar zelf autorijles gegeven, dat wil zeggen, uitgelegd hoe dat stuurwiel werkte, waar die knipperlichtjes rechts en links aan de buitenkant van de auto voor diende, uitgelegd dat afstand houden nuttig is en dat je toch maar zoveel mogelijk links moet houden.
Ook veel aandacht besteed aan een ontspannen zit houding achter het stuur.
Het verhaal dat de binnen- buitenspiegels bedoeld zijn om het verkeer achter je in de gaten te houden in plaats van make-up spiegel bleek ook een openbaring.
Na zo'n week of 6 dagelijks 2 uurtjes rijden zat dat er wel in.

Een plaatselijke belasting-man die veel klanten moet bezoeken heeft haar vervolgens als een soort taxi chauffeuse gebruikt om haar aan het stadsverkeer te laten wennen.
Gedurende een maand of 3 bijna dagelijks veel adressen bezoeken, parkeren voor en achteruit enz.
En ik moet eerlijk zeggen, het heeft geholpen.
Ze rijdt nu heel de provincie door en tot nu toe zonder enig probleem.
Ik hoop dat het zo blijft.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Auto kopen

#13 Bericht door Joep » vrijdag 23 augustus 2019, 04:53

Mijn dochter heeft haar rijbewijs in NL gehaald en daar een jaar of 5 rondgereden in een Opel Corsa, toch wel een kleine 25.000 km per jaar.
Eenmaal terug naar TH heeft ze via een rijschool haar TH rijbewijs gehaald, paar lessen om te wennen aan links rijden etc.
Nu rijd ze ivm haar werk een 35.000 km per jaar. Begonnen met een Honda Jazz en nu een Toyota C-HR.
Ze rijd best goed en veilig, maar soms zie ik toch wel de Thaise trekjes steeds meer terugkomen :lol: :lol:

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Auto kopen

#14 Bericht door genesis » vrijdag 23 augustus 2019, 08:06

Wat zijn auto's toch belachelijk duur in Thailand, net zoals grote motorfietsen (beiden duurder als in Nederland) en dan worden de opties en specs ook vaak nog uitgekleed :(

Hoe beter ik Thailand leer kennen, hoe beter je ziet als je een beetje op (Nederlands) niveau wil leven dat het flink kostbaar is, zeker niet goedkoper dan Nederland, als het al niet duurder is

Genesis

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Auto kopen

#15 Bericht door ron » vrijdag 23 augustus 2019, 17:52

genesis schreef: vrijdag 23 augustus 2019, 08:06 Wat zijn auto's toch belachelijk duur in Thailand, net zoals grote motorfietsen (beiden duurder als in Nederland) en dan worden de opties en specs ook vaak nog uitgekleed :(

Hoe beter ik Thailand leer kennen, hoe beter je ziet als je een beetje op (Nederlands) niveau wil leven dat het flink kostbaar is, zeker niet goedkoper dan Nederland, als het al niet duurder is

Genesis
Dat beweer ik dus ook al een paar jaar Genesis. ;) ....was die twee jaar (VEEL) duurder uit dan in NL
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”