Ook ING begint te mauwen over NL rekening wonend in Thailand

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Ook ING begint te mauwen over NL rekening wonend in Thailand

#1 Bericht door pjotter » vrijdag 28 juni 2019, 02:26

Gisteren een brief gekregen van de ING dat ik in Thailand woon. Ik moet aangeven waarom ik deze (NL) rekening nog nodig heb.
1e keuze op het antwoordformulier, wat ik dus op moet sturen, is Nederlands paspoort of ID kaart. Denk dat ik dat dan maar doe. Kopie paspoort moet er dan bij. Altijd een beetje tricky vind ik.
Het zal me benieuwen wanneer er een brief komt dat het niet meer mag zoals bij sommige andere NL banken verdorie.
Misschien moet ik in de toekomst mijn woon adres maar weer veranderen naar mijn post adres ?

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Ook ING begint te mauwen over NL rekening wonend in Thailand

#2 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 28 juni 2019, 06:26

Voor belastingbetaling en verzekeringen, kun je er ook bijzetten. En kopie paspoort: een vette streep of kruis er overheen.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Ook ING begint te mauwen over NL rekening wonend in Thailand

#3 Bericht door wpdl » vrijdag 28 juni 2019, 06:46

Kopie paspoort moet er dan bij. Altijd een beetje tricky vind ik.
Het is allemaal niet zo tricky pjotter
Met Erik zijn methode weten ze nog steeds alles van je.


https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -id-bewijs

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Ook ING begint te mauwen over NL rekening wonend in Thailand

#4 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 28 juni 2019, 08:55

Toen ik mijn ING rekening opende leverde ik ook al mijn paspoort in. En als ze dat nu weer vragen, waarom dan? Maar ze flikken het wel. Te diep weggeborgen denk ik.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Ook ING begint te mauwen over NL rekening wonend in Thailand

#5 Bericht door pjotter » vrijdag 28 juni 2019, 11:48

Tja, het zijn allemaal afdelingen die langs elkaar heen werken.
Ongelofelijk tegenwoordig met die, dikwijls gekoppelde (toch ? ), computersystemen.
Kreeg een tijd geleden ook al een brief van de ING betreffende die "Common Reporting Standard (CRS)". Dit om belastingontduiking en zo tegen te gaan. Opgezocht , en Thailand is nog helemaal niet "in the picture". Wel naar mijn Thaise adres gestuurd en niet naar mijn post adres. In deze brief vragen ze ook weer om een email adres. Is al lang bekend bij hun in het systeem. Ook paspoort en zo inderdaad Erik. Pff, leren het nooit die bank- en verzekerings lui.
Nou ja, brief verstuurd. Niet de originele natuurlijk en ook niet met de bijgeleverde envelope. Die liggen in NL. Hopelijk gaan ze daar niet eerst over mauwen. Kopietje gemaakt, ingevuld, getekend en verstuurd. Ondanks dat het naar een antwoord nummer moet (gratis), heb ik het toch maar met een trackings code 'aangetekend' gedaan. Over een weekje of twee / tweeenhalf maar eens bellen als ik verder niets hoor.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Ook ING begint te mauwen over NL rekening wonend in Thailand

#6 Bericht door wpdl » vrijdag 28 juni 2019, 13:37

Nou ja, brief verstuurd.
Oftewel je werkt er keihard aan mee deze O wat zijn wij geweldig bullshit in leven te houden. :giggle:

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Ook ING begint te mauwen over NL rekening wonend in Thailand

#7 Bericht door pjotter » vrijdag 28 juni 2019, 14:16

Tja, wat anders. Ik wil mijn bankrekening houden.
In de brief staat dat deze zonder tegenbericht begin augustus wordt opgeheven. Dus hoezo "O".......
wpdelange schreef: vrijdag 28 juni 2019, 13:37
Nou ja, brief verstuurd.
Oftewel je werkt er keihard aan mee deze O wat zijn wij geweldig bullshit in leven te houden. :giggle:

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Ook ING begint te mauwen over NL rekening wonend in Thailand

#8 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 28 juni 2019, 14:52

Ik neem aan dat Pjotter dit verhaal al lang kent: https://www.ing.nl/particulier/betalen/ ... index.html

Maar wat het andere verhaal betreft, ING zit op messenger dus stel je vraag aan de desk. Je bent tot nu toe de eerste die er over begint; ook in het grote blog zie ik nog niets over de ING.

Verder: er zijn wat nieuwe spelers, KNAB en BUNQ, in NL. Ga daar eens kijken, ik meen dat die online klanten aannemen. Raak je je ING kwijt dan kan dat mogelijk uitkomst bieden tenzij ze een tegenrekening bij een andere bank in NL eisen.

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: Ook ING begint te mauwen over NL rekening wonend in Thailand

#9 Bericht door robin33 » vrijdag 28 juni 2019, 15:10

Knab heeft geen tegenrekening nodig.

is er echt een NL rekening nummer nodig? van revolut krijg je ook een rekening nummer waar je salaris op kan laten storten

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Ook ING begint te mauwen over NL rekening wonend in Thailand

#10 Bericht door erik-kuijpers » vrijdag 28 juni 2019, 15:14

Revolut kende ik niet. Heb iets gelezen op https://www.geldburger.nl/een-revolut-card-aanvragen/.

Weet Robin33 of ze nu wel onder het garantiestelsel van de EU vallen?

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: Ook ING begint te mauwen over NL rekening wonend in Thailand

#11 Bericht door robin33 » vrijdag 28 juni 2019, 15:42

erik-kuijpers schreef: vrijdag 28 juni 2019, 15:14 Revolut kende ik niet. Heb iets gelezen op https://www.geldburger.nl/een-revolut-card-aanvragen/.

Weet Robin33 of ze nu wel onder het garantiestelsel van de EU vallen?
JA.

https://blog.revolut.com/we-got-a-banking-licence/

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 759
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Ook ING begint te mauwen over NL rekening wonend in Thailand

#12 Bericht door pjotter » vrijdag 28 juni 2019, 16:01

Natuurlijk Erik. Maar kijk ook eens naar link 'deelnemende landen" op de belastingdienst site:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... g_standard

Daar staat Thailand helemaal onderaan.

DEVELOPING COUNTRIES HAVING NOT YET SET THE DATE FOR FIRST AUTOMATIC EXCHANGE (45)
Armenia, Benin, Bosnia and Herzegovina, Botswana, Burkina Faso, Cape Verde, Cambodia, Cameroon, Chad, Côte d’Ivoire, Djibouti, Dominican Republic, Ecuador, Egypt, El Salvador, Eswatini, Former Yugoslav Republic of Macedonia, Gabon, Georgia, Guatemala, Guyana, Haiti, Jamaica, Kenya, Lesotho, Liberia, Madagascar, Mauritania, Moldova, Mongolia, Montenegro, Morocco, Niger, Papua New Guinea, Paraguay, Philippines, Rwanda, Senegal, Serbia, Tanzania, Thailand, Togo, Tunisia, Uganda, Ukraine

W'll see.
erik-kuijpers schreef: vrijdag 28 juni 2019, 14:52 Ik neem aan dat Pjotter dit verhaal al lang kent: https://www.ing.nl/particulier/betalen/ ... index.html

Maar wat het andere verhaal betreft, ING zit op messenger dus stel je vraag aan de desk. Je bent tot nu toe de eerste die er over begint; ook in het grote blog zie ik nog niets over de ING.

Verder: er zijn wat nieuwe spelers, KNAB en BUNQ, in NL. Ga daar eens kijken, ik meen dat die online klanten aannemen. Raak je je ING kwijt dan kan dat mogelijk uitkomst bieden tenzij ze een tegenrekening bij een andere bank in NL eisen.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Ook ING begint te mauwen over NL rekening wonend in Thailand

#13 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 29 juni 2019, 06:19

Pjotter, ik lees nergens iets over ING acties behalve deze ene in dit forum. Het bekende blog heeft helemaal niets daarover. Dus ik wil je adviseren eerst naar ING te berichten en te vragen over dat briefje. Toen de AA begon met dit verhaal heb ik ING gevraagd .... en kreeg een duidelijk 'nee' te horen. Afwachten dus.

Na mijn inschrijving in NL heb ik de ING een adreswijziging gestuurd. Prompt kreeg ik net zo'n briefje als eerst: waar is je fiscale woonplaats, etc. Ik denk dat de wetgeving aanleiding is de klanten af en toe te kietelen......

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Ook ING begint te mauwen over NL rekening wonend in Thailand

#14 Bericht door wpdl » zaterdag 29 juni 2019, 07:20

Niks meer als een extra controle die je waarschijnlijk zelf geactiveerd heb voor zover ik het in kan schatten.


Hoe wordt het fiscale woon- of vestigingsland bepaald?

U bent een bestaande klant

Voor bestaande klanten moeten de financiële instellingen zich baseren op de informatie die zij al hebben. Maar als er een aanleiding is, kan de instelling u vragen een eigen verklaring af te geven. Bijvoorbeeld als de informatie die de instelling over u heeft niet compleet is, als u verhuist naar het buitenland of als u een buitenlands telefoonnummer opgeeft.


Bron https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... g_woonland

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Ook ING begint te mauwen over NL rekening wonend in Thailand

#15 Bericht door wanadee » zaterdag 29 juni 2019, 10:22

Ik las dat iemand die in canada woont ook een dergelijk verzoek heeft gehad dus er is wel iets gaande.

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”