Meerderjarig in Thailand

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Meerderjarig in Thailand

#1 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 01 juni 2019, 14:20

Kan het niet vinden, al zal het best ergens staan.

Mijn zoon is nu 16; wanneer is hij in Thailand meerderjarig: 18, 20, 21, ik hoor van alles.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Meerderjarig in Thailand

#2 Bericht door wpdl » zondag 02 juni 2019, 00:36

Clause 19 of the Commercial and Civil Code says that children become SUI JURIS (adults) at 20 yo.
At 15 years-old, they can work. However, under 18 they should not work in some hazardous jobs.
At 15 years-old they can make a Last Will.
They can get a driving license for driving a car at 18 years-old.
It used to be 18 yo for drinking alcohol but the law changed and it is now 20.
You must be 18 yo to vote.
There is no age to own properties in Thailand.
When you setup a company, founders must be 12 yo and older. This is just a small summary. Regulations and laws can change too.
20 yo is majority in Thailand. There are exceptions, like always.


Bron isaan lawyers

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Meerderjarig in Thailand

#3 Bericht door erik-kuijpers » zondag 02 juni 2019, 06:23

Dank voor de info. Property kun je dus wel als jonkie hebben, en een bankrekening valt m.i. daar onder, maar of je dan vrij kunt beschikken? Enfin, 3,5 jaar nog en meneer is volwassen. Zal hij ook wel worden opgeroepen voor de militaire dienstkeuring.......

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Meerderjarig in Thailand

#4 Bericht door wpdl » zondag 02 juni 2019, 13:51

Het is een kleine toelichting van isaan lawyers.
Tot 20 jaar vermoed ik zal er toch een opvoeder/ouders eindverantwoordelijk zijn als de 'toekomst van Thailand' het even niet begrijpt.
Even een afspraak maken met een lawyer is bij zwaarwegende zaken logisch lijk mij.
Bankrekening staat op zijn naam en heb jij als opvoeder dus geen zeggenschap over lijk mij.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Meerderjarig in Thailand

#5 Bericht door wanadee » maandag 03 juni 2019, 13:35

Maar verkopen van eigendom moet je 20 zijn. Je kunt naar de rechter gaan en die kan anders beslissen als het in het belang van de “minderjarige” is.
Hier ben ik toevallig achter gekomen omdat ik een stukje grond met huis van een 19 jarige zou overnemen omdat hij naast het huis ook een flinke svhuld op dat huis had geerfd. In januari wordt hij 20 en dan pas kan hij zijn handtekening zetten.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Meerderjarig in Thailand

#6 Bericht door erik-kuijpers » maandag 03 juni 2019, 14:21

Dank beiden. Maar voor zoonlief gaat het om een bankrekening en het beschikken daarover.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Meerderjarig in Thailand

#7 Bericht door jumbo » dinsdag 04 juni 2019, 01:37

Meerderjarig misschien op een gestelde leeftijd voor een gestelde zaak, maar volwassen wordt het meerendeel nooit
Ze missen vaak de redelijkheids- en verantwoordelijkheids-chip
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Meerderjarig in Thailand

#8 Bericht door wpdl » dinsdag 04 juni 2019, 08:05

:cheesy: :cheesy: :cheesy:

Volgens de wet jumbo.
Kan je 'like' knop niet vinden.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Meerderjarig in Thailand

#9 Bericht door wanadee » dinsdag 04 juni 2019, 09:52

jumbo schreef: dinsdag 04 juni 2019, 01:37 Meerderjarig misschien op een gestelde leeftijd voor een gestelde zaak, maar volwassen wordt het meerendeel nooit
Ze missen vaak de redelijkheids- en verantwoordelijkheids-chip
En hoe zou dat dan komen jumbo? Genetisch bepaald, het eten of de temperatuur? :crazy:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Meerderjarig in Thailand

#10 Bericht door RuudThai » dinsdag 04 juni 2019, 17:02

De ouderlijke macht over een kind geldt tot 18 jaar. Dat is dus de officiële meerderjarigheidsgrens. Vanaf die leeftijd mogen ze bijv. trouwen zonder toestemming van de ouders. Voor allerlei andere zaken kunnen verschillende leeftijdsgrenzen gelden zoals hier al is aangegeven.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Meerderjarig in Thailand

#11 Bericht door erik-kuijpers » dinsdag 04 juni 2019, 21:41

"...De ouderlijke macht over een kind geldt tot 18 jaar...." Dat is dan goed nieuws Ruudthai want formeel staat mijn pleegzoon onder de ouderlijke macht van zijn gescheiden pa en ma waarvan de pa de oudste zoon is van mijn vrouw/partner. Zijn ouders gingen scheiden en men kwam er niet uit wie het kind, baby, zou nemen; beiden wilden hem niet. Tja, en dan komen de oma's in zicht en mijn vrouw had toen haar ouders nog, de andere oma niet.

Goed, hij is nu 16 en 4 maanden, over 20 maanden is hij dus volwassen, is ook de matthayom af en zal hij een beroepskeuze moeten maken. Dan zie ik weer verder hoe zijn toekomst er uit gaat zien.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Meerderjarig in Thailand

#12 Bericht door jumbo » woensdag 05 juni 2019, 01:05

wanadee schreef: dinsdag 04 juni 2019, 09:52
jumbo schreef: dinsdag 04 juni 2019, 01:37 Meerderjarig misschien op een gestelde leeftijd voor een gestelde zaak, maar volwassen wordt het meerendeel nooit
Ze missen vaak de redelijkheids- en verantwoordelijkheids-chip
En hoe zou dat dan komen jumbo? Genetisch bepaald, het eten of de temperatuur? :crazy:
Net als bij vrouwen worden deze niet aangemaakt tijdens ontwikkeling in baaarmoeder... genetisch dus :D
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Meerderjarig in Thailand

#13 Bericht door wanadee » woensdag 05 juni 2019, 01:33

Het jonge stel waar ik het eerder over had:
Ouders van de zoon gescheiden pa woont in bangkok en benoeit zich nergens nee.
Moeder overleden twee jaar geleden, grond en huis is al op zijn naam gezet, de schuld krijgt hij er bij.
Wordt vader op zijn 17 de, mia 15. Hij verhuurt zijn huis om maar iets van de schuld af te betalen , 10 procent per maand rente😡, hij trekt bij het meisje haar ouders in.
Huis van haar ouders wordt door de bank in beslag genomen wegens schulden. Ouders vertrekken, dochter met pua en baby staan op straat.
De overleden moeder van de jongen was een vriendin van mijn schoonpapa, dus ik laat ze in een huisje op mijn terrein wonen tot ze een eigen plekje hebben. De bedoeling is dat hij zijn boeltje verkoopt en wat kleiners terug koopt van het geld dat hij over houdt.
Dus toen we er achter kwamen dat hij nog niet mocht verkopen heb ik het stuk grond gekocht waar hij zijn oog op had want dat was erg goedkoop. 1 rai waarvan hij 25 wa van mij koopt als hij geld hedft, net genoeg om een klein huisje op te zetten. Als hij straks wat kan sparen kan hij er nog een stukje bijkopen maar voor nu is zijn geld op met alle kosten vannhuis elektra, wzter enz.
Ik heb wat mensen gehuurd en die zijn vorige week begonnen dat huisje te bouwen want ze zijn her inmiddels lang , al 8 maanden waarvan ik eerst dacht dat het een maand of drie zou zijn.
Alle kosten trek ik straks af van de verkoop prijs, ik reken uiteraard geen rente
Zijn opgelopen schuld was 170.000 baht, was begonnen een jaar of twee geleden met 50.000 baht maar 10 procent per maand tikt lekker aan. Ik ben meegeweest naar de schuldeiser en heb die schuld tot 100.000 baht terug gebracht en betaald. Ik heb die man uitgelegd dat hij zwaar in overtreding is en als hij het volledige bedrag wil hebben dat ik dan naar de politie zou gaan. Toen werd hij heel schappelijk.

Lang verhaal maar dat was alleen de inleiding. Waar ik me ontzettend aan erger is het haar ouders zijn met nieuwjaar bij haar op bezoek geweest een paar dagen en toen heeft dat meisje geld moeten lenen van mijn schoonvader om ze te verzorgen, belachelijk. Ik heb ze niet gezien want het huisje staat verdekt opgesteld maar ik hoorde het later want mijn svhoonvader kwam dat geld weer van mij lenen :neus: Ze laten dat kind van 15 met een baby dakloos achter en dan hebben ze de goremoed om op hun kosten te gaan feesten, verder horen ze niets van ze. Dus ik heb het stel verboden om haar ouders daar met songkran te ontvangen.

De vader van de jongen die ergens in bangkok woont en nooit contact heeft, zelfs niet met het overlijden van zijn ex, de moeder van zijn zoon, heeft gehoord via de tam tam dat over een paar maanden hij dat huis gaat verkopen en papa wilde vast wat geld claimen. Aso.

Dat zijn toch geen ouders? Waar is dat familie gevoel waar ik zoveel over hoor in thailand? Ik zie zoveel van dit soort dat ik daar geen hoge pet van op heb. Wel schaamteloos misbruik maken van je kinderen, dat zie ik wel veel gebruren. Steilloos.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Meerderjarig in Thailand

#14 Bericht door driver » vrijdag 07 juni 2019, 16:42

Jij doet het in ieder geval goed wat ik lees Wanadee dus daar kunnen die anderen een voorbeeld aan nemen.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Meerderjarig in Thailand

#15 Bericht door wanadee » zaterdag 08 juni 2019, 00:27

driver schreef: vrijdag 07 juni 2019, 16:42 Jij doet het in ieder geval goed wat ik lees Wanadee dus daar kunnen die anderen een voorbeeld aan nemen.
Dank je :oops: :oops:

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”