Watertank

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
johan00johan
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 31
Lid geworden op: dinsdag 14 juli 2015, 14:06

Watertank

#1 Bericht door johan00johan » maandag 13 mei 2019, 14:08

Beste allemaal, eerdaags gaat men beginnen met de bouw van ons huis. Over een belangrijk onderdeel is nog geen besluit genomen. Het betreft de watertank.
Moet deze boven of ondergronds, graag jullie mening. Wordt deze automatisch gevuld bij een bepaald niveau? Ik heb begrepen dat deze regelmatig moet worden gereinigd, maar hoe doe je dit in het geval van ondergrondse plaatsing? Ik krijg onvoldoende informatie van de mensen om mij heen en ben een leek op dit gebied. Ik ben blij met iedere ervaring van jullie.
Mvg
Johan.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Watertank

#2 Bericht door printen44 » maandag 13 mei 2019, 14:58

Ik had een watertank (2000 liter) met een elektrische vlotter erin. Als het water in de tank op bepaald niveau was, sloeg de pomp bij de put aan.Het water kwam uit een put. Het water ging door een filter de tank in. In de vijf jaar hoefde ik de tank niet schoon te maken. Af en toe (1 x per twee maanden) zuiveringspoeder er in. Er was ook een filter van tank naar het huis., 1x per jaar een nieuwe filter. Nooit problemen gehad.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Watertank

#3 Bericht door godzilla » maandag 13 mei 2019, 15:11

Ik heb een ondergrondse van 5000l.
Die wordt gevuld met het stadswater( als je een aansluiting hebt tenminste).
Soms is er geen stadswater zonder dat je het beseft, want je pomp trekt alles uit je tank.
Moest er geen electriciteit zijn voor een tijdje maar wel water, kan je via een bypas valve water van het net nemen.

Als de installatie goed is tenminste.
Het bijvullen gebeurd gewoonlijk met een vlottersysteem, mechanisch dus.

Wat bovengronds en ondergronds betreft, bovengronds lelijk en neemt veel plaats in, kwaliteit geen idee.
Mijn ondergrondse had het probleem dat het putdeksel niet goed afsloot, is intussen opgelost met een betonnen dek op te gieten.
Ik heb wel het voordeel dat mijn irrigatiepomp er ook op is aangesloten, die verbruikt wel wat, zodat veel water ververst wordt.
Ideaal zou zijn het water op ong 20 a30 cm van het oppervlak te onttrekken voor thuis gebruik als ik me goed herrinner...
Maar ik heb hier nog niet naar dat systeem gezocht.

Al bij al samengevat:
het estetishe en de plaats zal de doorslag geven, indien ondergronds, zorg voor een goede afsluiting voor je putdeksel.
Laatst gewijzigd door godzilla op maandag 13 mei 2019, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Watertank

#4 Bericht door godzilla » maandag 13 mei 2019, 15:35

Ook dit nog,

Veel zal afhangen van de plaats waar je bouwt, kwaliteit van het stadswater kan erg verschillen.
Sommige moobaan moeten het zelfs laten leveren, dan wordt het water op geslagen in tanks met pompen, of in watertorens.
sommigen hebben ook een een eigen waterboring en opslag.
Zelf stel ik me de vraag of in de bovengrondse tanks geen legionella bacterie kan ontsaan bij die temperaturen.

Ervan drinken zou ik toch zeker niet doen.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Watertank

#5 Bericht door erik-kuijpers » maandag 13 mei 2019, 15:39

Johan00, je vraagt naar schoonmaken van een ondergrondse tank. Ik weet dat forumlid Nic Breeker in Udon Thani stad er een heeft onder zijn huis, mogelijk heeft hij er hier over geschreven dus probeer de zoekfunctie eens. Zijn forumnaam was meen ik nbreeker. Ik herinner me dat ze door een kruipgat de tank in konden.

Ons huis staat zo dicht bij de stad en de watertoevoer is zo regelmatig dat we een buitentank hebben van 500 liter aan de stadsleiding en daar achter staat een pomp. 500 L is zat voor een gezin van 2 of 3 personen, die trek je niet snel leeg. Is er geen stroom dan draaien we aan twee kranen en loopt het stadswater het huis in, alleen is de druk te laag om de warmwaterapparaten aan te laten slaan. Dat betekent 'koud' douchen.

Die tank schoonmaken doen we eens per jaar gewoon met een sopje en de bezem; algen houden we tegen door de tank in de verf te houden (geen zonlicht, geen algen). De tank vult middels een vlottersysteem waar je geen omkijken naar hebt. Het stadswater in Nongkhai is schoon en licht gechloord maar geen drinkwater.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2885
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Watertank

#6 Bericht door wpdl » dinsdag 14 mei 2019, 00:59

Bij een zaak als de Home Pro zijn veelal tanken in alle maten en soorten te koop.
Kan een complete montage geregeld worden.
Je aannemer zal het zonder meer ook allemaal kunnen met een door jou uitgekozen setje.
Pompen kunnen in de buitenlucht liever niet natuurlijk decibellen rijzen of dalen met de prijs.
Tank plek in de schaduw liefst,
Sandstone tanks zoals deze zijn kwalitatief prima antibacterieel makkelijk in onderhoud ] extra aftappunt aan onderzijde] kortom ideaal.
99 procent heeft een tank bovengrond.
Drinkwater is het nooit hoewel men in de grote steden wel toevoegingen heeft, laten bezinken en toevoegingen meer is het niet.
Zelf laten boren naar grondwater moet je melden en dus betalen aan gemeente.
Grondwater is vaak erg ijzerhoudend en kalkhoudend bepaalt niet aan te bevelen voor je spullen in huis.

Heb zelf 2500 liter gemeente water in diverse tanks.

Succes.

Gebruikersavatar
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 560
Lid geworden op: zondag 09 juni 2013, 13:24
Locatie: WarinChamrap

Re: Watertank

#7 Bericht door foppo » dinsdag 14 mei 2019, 07:11

Ik heb in 2014 een huis laten bouwen en we hebben een bovengrondse tank van 2000 liter.
Het water wordt van 40 meter diep opgepompt en is van uitstekende kwaliteit.
Geen ijzer en geen kalk.
Ik heb begrepen dat de kwaliteit van het water erg plaats afhankelijk is en wat dat betreft hebben we enorm geluk dat het water hier zo goed is.
Wij zitten in de Isaan vlak onder Ubon R. en we hebben hier geen gemeente water omdat we in het buiten gebied zitten.

Vanuit de voorraad tank wordt het water via twee achterelkaar geplaatste filters (met terugspoelfunctie om de filters schoon te spoelen) met een inversie pomp naar het huis gepompt.
Die inversie pomp zorgt ervoor dat het hele water systeem op druk wordt gehouden voor de buitenkranen, douche, wc enz.
In het begin, omdat we niet beter wisten, hebben we dit ook gewoon als drinkwater gebruikt.
Totdat iemand vertelde dat het beter was om voor het drinkwater toch ook nog een drinkwater filter te gebruiken.
Dat ding is toen geplaatst in het gootsteen kastje in de keuken en op een uit Nederland meegebrachte mengkraan (dingen zijn hier niet te krijgen) aangesloten.
Emmertje water tappen is "rood rechts" en drinkwater is "blauw links" als je begrijpt wat ik bedoel.
Rood heeft een flinke waterstraal en het drinkwater filter gaat duidelijk minder dus vandaar aparte kranen..
Nadeel van zo'n drinkwaterfilter is dat je jaarlijks de 3 filters moet laten vernieuwen.

Bovengrondse tank of ondergronds?
Ik zelf zou altijd voor bovengronds kiezen als je de ruimte ervoor hebt omdat in geval van storing of reparatie ik dan overal bij kan en volledig controle heb over het systeem.

Het water voor de tuin komt vanuit 6 meter diepte en is wel behoorlijk ijzerhoudend echter; we hebben onlangs een nieuw puntstuk geslagen op ongeveer 60 meter verderop omdat de eerste put aan het verzanden was en nu is dat water veel beter en minder ijzer, zo zie je maar hoeveel het uitmaakt waar je boort.

godzilla
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 906
Lid geworden op: vrijdag 12 oktober 2018, 14:50

Re: Watertank

#8 Bericht door godzilla » dinsdag 14 mei 2019, 09:27

Zoals je ziet johan zijn er vele mogelijkheden, alles hangt er dus vanaf waar je woont.
Mss kan je eens bij buren farang raad gaan vragen?
[|)

Thaijan
kenner
kenner
Berichten: 91
Lid geworden op: woensdag 14 november 2007, 00:10
Locatie: Bungkan

Re: Watertank

#9 Bericht door Thaijan » dinsdag 14 mei 2019, 13:46

Beste Johan, ik woon zelf in de provincie Buengkan, in de Isan, wij hebben een bron in de grond 46 meter diep, door middel van een simpele pomp (deepwell pomp electric deepwell van het merk lucky star) wordt het water opgepompt naar mijn bovengrondse tank op een toren, de tank is 1000 liter en staat zo'n 4 meter boven de grond op betonnen palen en een ijzeren frame, ik heb geen dak er boven maar sommige mensen maken er een dakje op, waarschijnlijk om de plastic tank te beschermen tegen de volle zon, in het prille begin werkte het systeem als volgt, ik had toen nog geen bovengrondse watertank, als je een waterkraan in het huis of buiten open draaide dan sloeg de pomp aan en pompte het water op, deed je de kraan dicht sloeg de pomp weer af, iedere keer aanslaan kost gewoon op een gegeven moment je apparatuur denk ik, plus extra electriciteit verbruik ook al is dit goedkoop hier, het is denk ik ook meer slijtage gevoelig als dat ding iedere keer aan en uit gaat, ook omdat het water van de gemeente hier niet goed werkte hebben we besloten om een watertank te plaatsen, ik heb nu gewoon een schakelaar waarmee ik de pomp handmatig aan kan zetten, ik had een gekochte thaise schakelaar met een veiligheid erin maar in de tien jaar zijn er al twee stuk gegaan, er kwamen mieren in....nu heb ik gewoon een simpele schakelaar, zo'n schakelaar voor een nachtlampje ofzo haha, totaal geen last meer van mieren, ik vul de 1000 liter water tank dus in 1 keer handmatig, duurt ongeveer 30 40 minuten totdat hij nokkie vol zit, ik heb gewoon warm water door middel van de heaters in de douche zonder dat de pomp draait maar dan moet de tank nog wel minimaal voor de helft vol zijn, het water komt gewoon uit de tank, dus die vier meter geeft genoeg kracht om met warm water te douchen, echter in April, Mei, Juni en misschien meerdere maanden wordt het water in de tank echt warm, verhit door de zon, je hebt dan niet eens je warmte apparaat nodig in de douche, wil je echter een lekkere koude douche dan zet je gewoon even de pomp aan en dan komt het water 46 meter diep lekker koud uit de bron, het water uit de grond is zuiver je zou het kunnen drinken maar op de lange duur heb je kans dat er zand in je nieren komt, eigenlijk dus niet geschikt om te drinken mits je dus een filter gebruikt wat hier al aangehaald is, ik denk dat dit een uitstekend systeem is, in de Isan hebben we regelmatig stroom uitval als het bijvoorbeeld onweert, als je geen watertank hebt en dmv electriciteit je direct je water oppompt en je hebt stroomuitval dan kun je niks geen water gebruiken, kom je net toevallig bezweet thuis en je hebt geen electriciteit dan kun je jezelf niet even opfrissen totdat de stroom terug komt.....ik heb het hele jaar altijd genoeg water uit de bron om te douchen, kleding te wassen en alle andere huishoudelijke benodigheden, ik geef ook water aan de planten in de tuin tijdens het droge seizoen, ik heb een dragon fruit plantage dus gaat genoeg water naar toe, echter er is altijd genoeg grondwater aanwezig.
De voordelen van een bovengrondse tank zijn dus; altijd gewoon water ook als de stroom uitvalt, warm water door verhitting van de zon in de warme maanden, ga je voor ondergronds of alleen iets wat op elctriciteit werkt dan kan het dus aan nadeel zijn mits je een generator hebt.
Ik weet de prijzen nog wel ongeveer maar denk niet dat je dat iets helpt want het is zo'n tien jaar geleden.....de pomp kostte toen rond de 15.000 baht, het boren naar water iets van 11.000 baht en het aanleggen van de watertoren met tank iets van 8000 baht, succes Johan met het bouwen van het huis en alles eromheen.
Oh ja mocht je de gelegenheid hebben om je watertoren iets hoger te maken bijvoorbeeld zes meter of acht meter dan zou ik dit zeker doen, dan is het water nog krachtiger als je gaat douchen. Ik heb een keer de pomp na laten kijken en het filter vervangen wat op de opzuigbuis zit in de bron, daar komt zand in na verloop van tijd, aan de pomp zelf kan weinig stuk, denk dat er wel wat pakkingen zijn vervangen. Grt van Jan

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”