Euro - Baht

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Euro - Baht

#151 Bericht door stille » zaterdag 31 augustus 2019, 08:15

Vind en blijft het moeilijk vinden.
Indien ik terug gaat is het voor altijd,want ik vind dan nooit meer een goede ZKV.
Dus wacht ik nog maar uiterlijk 2 jaar.
Dit kan toch niet lang duren met de sterke bath.
Volgens de economen van de ABNAMRO gaat de euro ten opzichte van de dollar nog dit jaar stijgen.
Tevens wanneer de koers van Euro- Th.B staat 1 op 37 zou ik hier nog goed kunnen leven en ieder 2 jaar naar Nederland kunnen gaan voor 2 a3 maanden.
Hoop dat ze gelijk hebben hier onder.
https://insights.abnamro.nl/2018/12/fx- ... us-dollar/

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Euro - Baht

#152 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 31 augustus 2019, 08:20

Dan heb je niet goed opgelet Willem want ik ben niet om de centen naar NL gegaan en de reden, daar heb ik geen geheim van gemaakt. Het is de invaliditeit plus het ontbreken van een zorgpolis of ziektekostenpolis in Thailand. En het was net op tijd want ik ben inmiddels weer 4x gesneden wegens huidkanker aan neus en oor.

Heb gerekend naar de belastingdruk; NL is bij mijn inkomen een kleine 200 euro goedkoper. Geen bedrag waarvoor je gaat verhuizen.....

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11596
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Euro - Baht

#153 Bericht door jumbo » zaterdag 31 augustus 2019, 08:43

stille schreef: zaterdag 31 augustus 2019, 08:15 Vind en blijft het moeilijk vinden.
Indien ik terug gaat is het voor altijd,want ik vind dan nooit meer een goede ZKV.
Dus wacht ik nog maar uiterlijk 2 jaar.
Dit kan toch niet lang duren met de sterke bath.
Volgens de economen van de ABNAMRO gaat de euro ten opzichte van de dollar nog dit jaar stijgen.
Tevens wanneer de koers van Euro- Th.B staat 1 op 37 zou ik hier nog goed kunnen leven en ieder 2 jaar naar Nederland kunnen gaan voor 2 a3 maanden.
Hoop dat ze gelijk hebben hier onder.
https://insights.abnamro.nl/2018/12/fx- ... us-dollar/
Stille de malaise is nooit alleen aan 1 munt te danken
De sterk baht heeft wellicht 5 to 10% aan de euro gekost
De rest is aan de euro zelf (correctie overwaardering en zwalkend politiek beleid) en aan de GBP te danken

De euro kan nog even verder dippen bij een harde brexit
de thb zal niet snel verzwakken, economie is sterk, (de GROEI neemt af er is geen inkrimping zoals zoveel barkrukeconomen denken) de kas is goed gevuld, export vindt andere wegen, alleen de agrarische markt kan verder dippen door de currency. Toeristen hebben zich nog nooit laten afschrikken..
Persoonlijk in mijn kennisenkring nemen de bezoekers aan TH alleen maar toe... mijn deur staat niet open :P :P
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11596
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Euro - Baht

#154 Bericht door jumbo » zaterdag 31 augustus 2019, 08:46

erik-kuijpers schreef: zaterdag 31 augustus 2019, 08:20 Dan heb je niet goed opgelet Willem want ik ben niet om de centen naar NL gegaan en de reden, daar heb ik geen geheim van gemaakt. Het is de invaliditeit plus het ontbreken van een zorgpolis of ziektekostenpolis in Thailand. En het was net op tijd want ik ben inmiddels weer 4x gesneden wegens huidkanker aan neus en oor.

Heb gerekend naar de belastingdruk; NL is bij mijn inkomen een kleine 200 euro goedkoper. Geen bedrag waarvoor je gaat verhuizen.....
Belasting druk.. over welk gedeelte van je inkomen betaal je dan meer belasting hier als in NL
de progressieve schaal hier is lager....

Ik begrijp het overigens als je niet in details wilt gaan

Je huur in NL zal m.i. hoger zijn, je levensonderhoud ook, GWL.... theater,evenementen...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Euro - Baht

#155 Bericht door Kees » zaterdag 31 augustus 2019, 09:08

Thaimax schreef: zaterdag 31 augustus 2019, 07:47 De excange rate is nu 33.66
Dat is nog relatief gunstig. Ik krijg nu slechts 33.20 van KTB, alwaar mijn pensioen binnenkomt.
Niet klagen, maar dragen.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Euro - Baht

#156 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 31 augustus 2019, 09:09

Jumbo, in NL heb je recht op heffingskortingen en in TH niet. Daardoor betaal ik in NL minder belasting en volksverzekering over mijn hele inkomen (AOW en pensioen) dan bij wonen in TH over mijn halve NL inkomen (AOW). Dat komt ook omdat ik vanaf 1-1-2015 geen recht meer heb op heffingskorting bij wonen in TH. Over mijn pensioen hoefde ik in TH niet te betalen want dat viel, na aftrek van .. etc.., in de nul-% schijf; ik heb een laag pensioen want stopte met werken op 55.

Maar voor iemand in een andere inkomensgroep kan dat weer anders zijn.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Euro - Baht

#157 Bericht door stille » zaterdag 31 augustus 2019, 10:16

Een vraagje aan Kees.
Thaimax schreef: ↑zaterdag 31 augustus 2019, 07:47
De excange rate is nu 33.66
Dat is nog relatief gunstig. Ik krijg nu slechts 33.20 van KTB, alwaar mijn pensioen binnenkomt.
Niet klagen, maar dragen.

Je laat je pensioen zeker direct overmaken van jou pensioen bond naar je Thaise bank,Kees.
Want een vriend van mij doet het via zijn Nederlandse bank naar een thaise bank.
Heb tegen hem gezegd je moet het van jou pensioenbond en van jou AOW rechtstreeks laten overmaken naar jou thaise bank,want die gebruiken dan via de X.Com.
Als ik eventueel geld overmaakt met transwise krijgt ik vandaag 33,38.
Superrichchangmai 33,48
http://superrichchiangmai.com/
Heb tot nu toe altijd cash bij mij,het verschil tussen transwise en superrich is maar 100 bath minder dus volgende keer niet meer zoveel cash meenemen.
Moet wel in Maart of April geldovermaken te wijnig mee genomen,gerekend 1op 38.vorig jaar kwam.
Aldoende leert men

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Euro - Baht

#158 Bericht door printen44 » zaterdag 31 augustus 2019, 11:14

wpdelange schreef: zaterdag 31 augustus 2019, 07:53 Denk dat een, een op een man dat beter kan aangeven.
Gebruikmakend van de mogelijkheden die er zijn in een soortgelijke situatie.
Iemand als Printen :?:
Maar eigenlijk hebben ze het antwoord al gegeven door naar Nederland af te reizen.

On topic blijven dan maar. 8-)

1,0000 EUR = 33,6700 THB

1 THB = 0,02970 EUR


31-8-2019 03:41
Ik heb een modaal inkomen. AOW, 82% vanwege verblijf in buitenland, bedrijfspensioen en een kleine militair pensioen. Altijd vrijgezel geweest, dus alleenstaande.

IK had een goed leven in Thailand. Had vrijstelling voor bedrijfspensioen en tot 1-1-20015 werd niets ingehouden bij AOW en militair pensioen. Sinds 1-1-2015 raakte ik een maand AOW en bedrijfspensioen kwijt aan het betalen van belasting als buitenlandse belastingplichtige. Dus in een klap redelijk wat besteedbare inkomsten kwijt. Tevens had ik een prima buitenlandse ziektekostenverzekering, maar toen ik 70 jaar werd, werd deze verzekering fors verhoogd. En moest ik die verzekering opzeggen. Niet meer te betalen. Na veel piekeren en nadenken, besloot ik naar Nederland terug te keren in mijn 73ste jaar.

Ik had mij al eerder ingeschreven bij twee woningcooperaties, maar dat staat wel een wachtlijst voor. Dus moest ik particulier een appartement huren. Dat is een fors bedrag per maand. Een huurcontract voor twee jaar. Ik betaal huur, servicekosten en water en energie aan de huisbaas, 875 euro per maand. zorgverzekering 140 euro p.m., inclusief aanvullingen. Verdere kosten zoals TV-aansluiting, internet krant en gemeentelijke belasting is ongeveer 150 euro p.m. Dat zijn dan de vaste lasten. Voor eten e.d. kan het zo goedkoop of duur maken. Supers genoeg hier.

Wat belastingen betreft weet ik dat (nog) niet zeker. Er word op mijn pensioen en militair pensioen belasting en premies ingehouden. Geen heffingskortingen, die worden op mijn AOW gegeven. Mijn AOW krijg ik nu bruto-netto vanwege die heffingskortingen etc. Of dat volgend jaar nog zo is weet ik niet. in 2019 woon ik een vol jaar in Nederland. Voor 2018 is er een M-aangifte gedaan.

In maart 2020, verhuis ik naar een woning van de woningcooperatie. dat scheelt mij rond de 300 euro p.m. Ik sta hoog op de lijst voor een 55+ woning. IK krijg van de woningcooperatie regelmatig een overzicht van woningen die op mijn wensen van toepassing zijn. Ik kan daarop reageren. Als ik van de reageerders hoog sta en dat zal vrijwel altijd het geval zijn, kom ik in aanmerking voor die woning. Ik woon in Friesland, niet in de Randstad. Dus is hier een woning krijgen als 55+ makkelijker.

Als ik na anderhalf jaar Nederland terugkijk, is het financieel wat moeilijker als in Thailand. De hoge huur, particulier, is daar debet aan. Volgend jaar, met een woning van de woningcooperatie zal dat financiele plaatje er veel rooskleuriger uitzien. En zal het ongeveer het financiele plaatje zijn op het niveau van Thailand, toen ik daar woonde. Voor mij is het voordeel dat ik in Nederland woon, dat je geen zorgen voor medische kosten hebt. Ik betaal 385 euro per jaar aan eigen risico, en die heb ik alleen aan medicijnen voor mijn ogen eruit. In Thailand waren die kosten ruim 1000 euro.

Je gaat makkelijk naar een huisarts en gemakkelijker naar een ziekenhuis voor behandeling. Verleden week in het ziekenhuis is er een stukje uit mijn neus gehaald voor onderzoek of het huidkanker is. In Thailand had ik waarschijnlijk langer mee gelopen, in angst voor de kosten die daarmee waren. Ondanks dat ik nu minder te besteden heb in Nederland, leef ik rustiger. Je ben bijna 75 jaar en er kunnen klachten over je gezondheid komen. In Thailand kijk je naar het financiele plaatje wat dat kost, in Nederland niet. Zorgverzekering in Thailand boven de 70 jaar is bijna onbetaalbaar. Zeker als je een goede en betrouwbare zorgverziekering wil. En een modaal inkomen hebt.

Met de huidige koers euro-baht, had ik zeker de buikriem aan moeten trekken. Geen twijfel mogelijk. Ik moest dat hier ook doen, wel tijdelijk, maar je hoeft je geen zorgen te maken, geen echte zorgen. Vandaag kreeg ik een brief van de gemeente dat ik kan deelnemen als ouderen in allerlei activiteiten. En het kost niets. De mogelijkheden voor ouderen, sociaal gezien, zijn hier meer als in Thailand.

Maar ik ben niet negatief over Thailand. Ik heb 12 jaar lang prima daar gewoond. Prima naar mijn zin gehad. Goede vrienden, buitenlandse en Thaise. En soms verlang ik nog wel naar die tijd. Maar dat hoofdstuk is afgesloten.

Gebruikersavatar
pjotter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 762
Lid geworden op: donderdag 30 september 2010, 17:36
Locatie: Nakhon Ratchasima Sao Diao

Re: Euro - Baht

#159 Bericht door pjotter » zaterdag 31 augustus 2019, 12:43

Het verschil in de kosten van levensonderhoud/besteedbaar inkomen Thailand-Nederland, ligt mijns inziens ook aan je leeftijd. Ik heb de AOW leeftijd nog niet bereikt dus vooral de premie AOW, 17,9% , is al een groot financieel voordeel voor mij. Daar komt dan nog de 9.65 % van de WLZ bij. (natuurlijk verlies ik de 2% per jaar AOW opbouw levenslang. Bijverzekeren loont voor mij niet de moeite)

Wat ook velen vergeten volgens mij is dat je ook de ZVW moet betalen in NL. Is toch ook 6,95%. Wordt automatisch ingehouden van Pensioen/AOW. Dat moet je dus bij je zorgkosten verzekering van 100 piek of iets meer, tellen.
Heb je je AOW leeftijd bereikt, wordt het verhaal anders idd. Dan hoef je die AOW premie niet meer te betalen. Scheelt een aardige slok op een borrel.

Voor wederom wonen in NL denk ik dat Printen en Erik gelijk hebben als je de AOW leeftijd bent gepasseerd. Risico van ziekenhuis ellende komt dan ook steeds dichterbij en de al genoemd de heffingskortingen. De verschillen worden dan aanzienlijk kleiner.
Tja, wonen in NL is zeker duurder. Tis natuurlijk ook wat je dan wilt, een huis, een flat, een kamer met eigen opgang en 'waar' in NL......
Ach voorlopig heb ik nog even in Thailand 'ijs en weder dienende'.

En de koers is sht idd. TT Koers Bangkokbank 33,52.

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Euro - Baht

#160 Bericht door Kees » zaterdag 31 augustus 2019, 14:35

Je laat je pensioen zeker direct overmaken van jou pensioen bond naar je Thaise bank,Kees.
Dat klopt stille, mijn pensioenfonds maakt het direct over naar mijn Thaise bankrekening.
En daardoor wordt er, buiten de loonbelasting, geen andere heffingen ingehouden.
Niet klagen, maar dragen.

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Euro - Baht

#161 Bericht door wanadee » zaterdag 31 augustus 2019, 14:53

Kees schreef: zaterdag 31 augustus 2019, 14:35
Je laat je pensioen zeker direct overmaken van jou pensioen bond naar je Thaise bank,Kees.
Dat klopt stille, mijn pensioenfonds maakt het direct over naar mijn Thaise bankrekening.
En daardoor wordt er, buiten de loonbelasting, geen andere heffingen ingehouden.
Mijn pensioenen worden op mijn bank in nederland gestort maar ik hoef ook geen heffingen meer te betalen sinds ik ofticieel verkast ben. Het wel of niet inhouden van heffingen heeft te maken met wat je permanente verblijfplaats is, niet waar je geld naar toe gestort wordt.

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Euro - Baht

#162 Bericht door Kees » zaterdag 31 augustus 2019, 15:28

wanadee schreef: zaterdag 31 augustus 2019, 14:53
Kees schreef: zaterdag 31 augustus 2019, 14:35
Je laat je pensioen zeker direct overmaken van jou pensioen bond naar je Thaise bank,Kees.
Dat klopt stille, mijn pensioenfonds maakt het direct over naar mijn Thaise bankrekening.
En daardoor wordt er, buiten de loonbelasting, geen andere heffingen ingehouden.
Mijn pensioenen worden op mijn bank in nederland gestort maar ik hoef ook geen heffingen meer te betalen sinds ik ofticieel verkast ben. Het wel of niet inhouden van heffingen heeft te maken met wat je permanente verblijfplaats is, niet waar je geld naar toe gestort wordt.
Bij Aegon, waar ik ook nog een klein pensioen van krijg en op mijn Nederlandse bankrekening gestort wordt, gaat die vlieger helaas niet op. Maar die krijg ik via de belasting wel weer terug.
Niet klagen, maar dragen.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Euro - Baht

#163 Bericht door driver » zaterdag 31 augustus 2019, 15:30

Printen, duidelijke en eerlijke uitleg van jou situatie voorheen en nu las ik net.
Jouw huidige huur is voor de getrouwde Aow, er in Nederland de inkomens situatie ongeveer.

Zonder aanvullend pensioen of spaargeld oid niet op te brengen dus als de partner geen inkomsten heeft.
Ben je alleen beur je iets meer maar ook geen vetpot lijkt me.

En dan ben ik weer bij datgene wat ik altijd al roep.. Met alleen Aow tzt wordt het sabbelen zowel hier als in Thailand. In Thailand zul je extra geld moeten hebben om te voldoen aan de inkomens norm en met de huidige thb koers is dat ook steeds lastiger voor veel mensen.
Balanceren nu op het inkomens randje en zonder een extra buffer is terugkeer naar Nederland dan de enigste optie.

Maar ook hier kom je in mijn ogen niet ver met alleen Aow en dus moet je weer extra eurootjes hebben om een beetje normaal te kunnen leven.

Oftewel.. De spaarcenten op de bank leveren niks op zeggen velen maar ouderwets als ik ben probeer ik er elke maand nog wat bij te sparen zodat ik mocht ik het halen over 7 jaar in ieder geval nog een leuke aanvulling op mijn Aow heb

En die thb die steeds meer zakt zorgt ervoor dat er nog meer gespaard moet worden om tzt in Thailand te overleven. ;) .

Heb je een eigen huis met leuke overwaarde en verkoop je dat dan is het leven al een stukje leuker in Thailand ondanks de lage thb.
Stijgt de thb als je laag instapt wordt het alleen maar beter.
Of ik de stap definitief naar Thailand maak betwijfel ik. Suk heeft het in Nederland prima naar haar zin duszzz..? :mrgreen:

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3377
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Euro - Baht

#164 Bericht door erik-kuijpers » zaterdag 31 augustus 2019, 16:00

Met alleen AOW is het sappelen of je moet een dikke tiet geld hebben. Je mag ze de kost geven die alleen AOW hebben; zij hebben het slecht. Printen en ik mogen niet klagen, we hebben er een goed pensioen naast. En een zorgpolis die geen limiet kent voor de meeste behandelingen al er is dat eigen risico, de beperking op het aantal fysio-behandelingen en sommige pilletjes die je zelf moet dokken (maagzuur etc).

Maar ik klaag niet, ik heb het goed, het is levenslang en een beetje waardevast....... :giggle: :giggle2:

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Euro - Baht

#165 Bericht door driver » zaterdag 31 augustus 2019, 16:16

erik-kuijpers schreef: zaterdag 31 augustus 2019, 16:00 Met alleen AOW is het sappelen of je moet een dikke tiet geld hebben. Je mag ze de kost geven die alleen AOW hebben; zij hebben het slecht. Printen en ik mogen niet klagen, we hebben er een goed pensioen naast. En een zorgpolis die geen limiet kent voor de meeste behandelingen al er is dat eigen risico, de beperking op het aantal fysio-behandelingen en sommige pilletjes die je zelf moet dokken (maagzuur etc).

Maar ik klaag niet, ik heb het goed, het is levenslang en een beetje waardevast....... :giggle: :giggle2:
Dat pensioen heb ik dus niet. Daarom spaar ik elke maand sowieso een vast bedrag als aanvulling tzt op mijn Aow. Mochten we hier blijven wonen in Nederland heb ik het voordeel dat mijn huis bijna hypotheekvrij is net als nu en blijf ik redelijk fit is wat werken ook nog te doen. Sukanya is 9 jaar jonger dan mij dus ehhh.. Kan ook nog wat blijven werken uiteraard om mijn Aow aan te vullen.

Ik maak me nergens druk om mede omdat de maandlasten hier vrij laag zijn en icm aardige overwaarde op mijn rijtjeshuis en spaargeld op de bank komt het hier financieel wel goed denk ik.

De motor hobby kost wel aardig wat geld maar ja.. Ik moet sommige eurootjes ook wel een beetje uitgeven af en toe hé ;)

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”