Euro - Baht

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Euro - Baht

#166 Bericht door jumbo » maandag 02 september 2019, 01:14

pjotter schreef: zaterdag 31 augustus 2019, 12:43 Voor wederom wonen in NL denk ik dat Printen en Erik gelijk hebben als je de AOW leeftijd bent gepasseerd. Risico van ziekenhuis ellende komt dan ook steeds dichterbij en de al genoemd de heffingskortingen. De verschillen worden dan aanzienlijk kleiner.
Tja, wonen in NL is zeker duurder. Tis natuurlijk ook wat je dan wilt, een huis, een flat, een kamer met eigen opgang en 'waar' in NL......
Ach voorlopig heb ik nog even in Thailand 'ijs en weder dienende'.

En de koers is sht idd. TT Koers Bangkokbank 33,52.
Naar mijn mening (en niet anders) is het veel meer een kwestie van het onverzekerd zijn dan een andere motivatie om naar Nederland terug te willen keren.

Uiteraard is dat een beslissing die iedereen voor zichzelf moet nemen.... maar het zou voor mij een onbevredigende reden zijn om de terugweg in te gaan.

Printen noemt verder nog een belangrijk iets op, het sociale netwerk, dat heb je hier niet. Het is leuk om de familie een dagje uit te gaan, een avondje in de kring te zitten
en mee te drinken. te kijken naar Thaise soap of Muai Thai, maar dat is geen levensideaal voor mij.

In Nederland heb je kennissen en vrienden soms vanaf de basisschool en dat is een band, je praat over zaken die je allebei kent en dan de gang van zaken in NL;
Politiek, sport, muziek, dagelijkse dingen die hier heel anders zijn. Ik denk dat die situatie ook een gat kan worden waarin expats kunnen wegzakken.

Ik vind dat over het algemeen, dus niet hier in het bijzonder, de zuurpruimerij over hoe het in Thailand reilt en zeilt er lagendik bovenop ligt.
Mijn gedachte is dat het onbreken van een sociaal netwerk gecombineerd met het gezichtsverlies als ze terug 'moeten' of willen daar heel erg debet aan is.

Naast het te snel in het huwelijk treden met een Thaise schone terwijl er met Nederlandse schonen al een mijlen dik verschil kan zijn op vele vlakken
Met een Thai(se) wordt dat nog eens vermenigvuldigd met een onbepaalde maar varierende factor.....en het eindigt altijd met problemen omdat uitpraten geen Thaise karaktertrek is.
Overigens omgekeerd idem dito met een sterretje...
Verkassen/emigreren op latere leeftijd naar een heel andere cultuur en een buitenlandse partner is altijd compliceerder dan met een land- en cultuurgenoot
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Euro - Baht

#167 Bericht door erik-kuijpers » maandag 02 september 2019, 06:39

Jumbo, "...Naar mijn mening (en niet anders) is het veel meer een kwestie van het onverzekerd zijn dan een andere motivatie om naar Nederland terug te willen keren...."

Voor mij de enige reden. Ik laat gezin en huis achter en dat doe je niet zomaar. Maar onverzekerd zijn kan betekenen dat je vermogen wordt opgeteerd aan medische kosten en ik heb wel een pleegzoon van 16 die zijn toekomst nog moet krijgen. En nu kan dat met zekerheid; anders is er n.m.m. een hoger risico dat je omvalt. Ik ben wel bijna 73 en dat ga je voelen. De meesten van jullie zijn aanzienlijk jonger, vergeet dat niet.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Euro - Baht

#168 Bericht door Joep » maandag 02 september 2019, 07:10

Denk dat je je ook niet hoeft te schamen als je om gezondheidsredenen terug gaat naar NL.
Tenslotte heb je jaren lang meebetaald aan de sociale zekerheid in NL en mag je er ook wat van terugkrijgen.
Daar komt bij dat deze te neergang van de euro niemand had voorzien.
Zeker degene die in de gouden jaren naar TH zijn gekomen, toen de koers rond de 50 lag
Iedereen hield toen wel een beetje rekening met een neergang tot rond de 43, maar rond de 33 heeft toch niemand verwacht.

Enige voordeel dat de euro nu rond de 33 staat is dat het weer wat makkelijk omrekenen is naar euro :cheesy: :cheesy:

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Euro - Baht

#169 Bericht door wanadee » maandag 02 september 2019, 07:35

Ook als je om andere redenen dan gezondheid terug gast hoef je je niet te schamen lijkt mij, waarvoor? Het leven in thailand kan wel wat tegen vallen of je hebt andere teleurstellingen hier. Moet een ieder zelf weten waar hij wil wonen.
En als je de keuze hebt tussen nog even wat rekken hier qua gezondheid met als gevolg je gezin berooid achter te laten zou ik her ook wel weten.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Euro - Baht

#170 Bericht door jumbo » maandag 02 september 2019, 09:02

wanadee schreef: maandag 02 september 2019, 07:35 Ook als je om andere redenen dan gezondheid terug gast hoef je je niet te schamen lijkt mij, waarvoor? Het leven in thailand kan wel wat tegen vallen of je hebt andere teleurstellingen hier. Moet een ieder zelf weten waar hij wil wonen.
En als je de keuze hebt tussen nog even wat rekken hier qua gezondheid met als gevolg je gezin berooid achter te laten zou ik her ook wel weten.


Hoop niet dat iemand het idee heeft dat ik mijn gedachte aan het papier heb toevertrouwd om anderen te beschamen, duidelijk niet het geval.

Wat mij opviel is dat NL plotseling goedkoper is geworden als Thailand...en dat lijkt mij nog steeds erg sterk.....maar het hangt van factoren af
Als je hier als een koning wil leven en iedereen, van vrouw tot drinkmatern, wil imponeren (niet ongewoon onder expats, want het zijn lijkt wel
allemaal bobo's geweest in hun vorige leven) dan gaat het je gewoon geld kosten..
Dat is in NL zo en dat is hier ook zo want de gegoede sociale vermaaksplaatsen zijn net zo duur als in NL

Bahtje rekent veel goedkoper voor sommigen lijkt het wel... :lol:

dan uiteraard nog een paar linkjes met een verrassend (?) resultaat

Consumer Prices in Thailand are 32.34% lower than in Netherlands
Consumer Prices Including Rent in Thailand are 37.83% lower than in Netherlands
Rent Prices in Thailand are 50.59% lower than in Netherlands
Restaurant Prices in Thailand are 68.89% lower than in Netherlands
Groceries Prices in Thailand are 12.83% lower than in Netherlands
Local Purchasing Power in Thailand is 59.69% lower than in Netherlands

https://www.numbeo.com/cost-of-living/c ... 2=Thailand

https://www.mylifeelsewhere.com/cost-of ... etherlands

https://www.expatistan.com/cost-of-livi ... /amsterdam

Bijf nog effe hier denk ik, goed voor mijn Scrooge gevoel :P :P (wrijf wrijf)
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Euro - Baht

#171 Bericht door erik-kuijpers » maandag 02 september 2019, 12:07

Ik emigreerde maart 2002 met de baht op 37. Een jaar terug stond ie echt zo veel slechter niet. Maar NL pakte op 1-1-2006 mijn ziektekostenpolis af toen de zorgverzekeringswet kwam. Anders had ik de polis behouden en was ik nog steeds daar.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Euro - Baht

#172 Bericht door printen44 » maandag 02 september 2019, 14:21

jumbo schreef: maandag 02 september 2019, 09:02
wanadee schreef: maandag 02 september 2019, 07:35 Ook als je om andere redenen dan gezondheid terug gast hoef je je niet te schamen lijkt mij, waarvoor? Het leven in thailand kan wel wat tegen vallen of je hebt andere teleurstellingen hier. Moet een ieder zelf weten waar hij wil wonen.
En als je de keuze hebt tussen nog even wat rekken hier qua gezondheid met als gevolg je gezin berooid achter te laten zou ik her ook wel weten.


Hoop niet dat iemand het idee heeft dat ik mijn gedachte aan het papier heb toevertrouwd om anderen te beschamen, duidelijk niet het geval.

Wat mij opviel is dat NL plotseling goedkoper is geworden als Thailand...en dat lijkt mij nog steeds erg sterk.....maar het hangt van factoren af
Als je hier als een koning wil leven en iedereen, van vrouw tot drinkmatern, wil imponeren (niet ongewoon onder expats, want het zijn lijkt wel
allemaal bobo's geweest in hun vorige leven) dan gaat het je gewoon geld kosten..
Dat is in NL zo en dat is hier ook zo want de gegoede sociale vermaaksplaatsen zijn net zo duur als in NL

Bahtje rekent veel goedkoper voor sommigen lijkt het wel... :lol:

dan uiteraard nog een paar linkjes met een verrassend (?) resultaat

Consumer Prices in Thailand are 32.34% lower than in Netherlands
Consumer Prices Including Rent in Thailand are 37.83% lower than in Netherlands
Rent Prices in Thailand are 50.59% lower than in Netherlands
Restaurant Prices in Thailand are 68.89% lower than in Netherlands
Groceries Prices in Thailand are 12.83% lower than in Netherlands
Local Purchasing Power in Thailand is 59.69% lower than in Netherlands

https://www.numbeo.com/cost-of-living/c ... 2=Thailand


https://www.mylifeelsewhere.com/cost-of ... etherlands

https://www.expatistan.com/cost-of-livi ... /amsterdam

Bijf nog effe hier denk ik, goed voor mijn Scrooge gevoel :P :P (wrijf wrijf)
Jumbo, ik zal zeker niet alle cijfers willen weerspreken die jij hier laat zien. Huren zijn veel hoger dan in Thailand. Restaurant prijzen zijn, volgens mij zelfs hoger hier dan in Thailand. De "normale" restaurants dan in Thailand t.o.v. de "normale" restaurants in Nederland.

Ik ben eerlijk in mijn bevindingen Nederland/Thailand. In Thailand kon ik meer met mijn geld doen dan hier. Gebaseerd op de koers 38 baht op een euro, toen ik Thailand verliet. Nu de baht op 33 staat, zal ik waarschijnlijk op hetzelfde niveau zitten. Voor iedereen is het anders. Ik ging vaak naar Rimping, een supermarkt in Chiang Mai, die buitenlandse producten had. Is duurder. Zo kan ik nog wel wat doorgaan. Ieder maakt zijn eigen financiele uitgaves.

Maar nogmaals, ik ging niet uit Thailand weg om financiele redenen. Ik ging terug om de zekerheid te hebben dat ik een goede en betaalbare zorgverzekering kon hebben. Zonder uitsluitingen etc. Dat was en is nog steeds mijn grootste reden om terug te gaan. Er waren ook andere redenen, niet van financiele aard, maar speelde een ondergeschikte rol. Ook speelde een grote rol dat ik niet gebonden was aan een Thaise relatie. Dat maakte het veel makkelijker om die stap te zetten.

Maar ieder maakt zijn eigen overwegingen om in Thailand te blijven of om terug te keren naar Nederland. Ik maakte de overstap naar Nederland met een wat pijnlijk hart. Maar mijn verstand vertelde mij dat het de enige juiste was, de Zorgverzekering en andere, minder belangrijke, redenen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Euro - Baht

#173 Bericht door jumbo » dinsdag 03 september 2019, 01:18

erik-kuijpers schreef: maandag 02 september 2019, 12:07 Ik emigreerde maart 2002 met de baht op 37. Een jaar terug stond ie echt zo veel slechter niet. Maar NL pakte op 1-1-2006 mijn ziektekostenpolis af toen de zorgverzekeringswet kwam. Anders had ik de polis behouden en was ik nog steeds daar.
38-40 is ook de bedachte range waarin de euro zou moeten verkeren, maar de garlicbelt, brexit, immigratie beleid, gerommel met extreem rechts houden de euro in de lagere regionen, en dan de sterke thai baht anders stond hij nu op 36-37.....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Euro - Baht

#174 Bericht door stille » donderdag 05 september 2019, 07:38

Nu ik vandaag in de krant gelezen heb,dat de mogelijk bestaat dat de Brexit uitgesteld wordt tot 01-01-2020.
Gisteren bij superrich GBP-Th.B. 36,85. Vandaag GBP-Th.b 37,25, dus GBP omhoog.
Euro- Th.B gisteren 33,40 Vandaag Euro -Th.B. 33,60. dus Euro omhoog
Bestaat er dan een kans dat de Euro tijdelijk omhoog gaat, indien er beslist wordt ,dat de Brexit uitgesteld word?.
Moet voor 20-10-2019 wissellen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Euro - Baht

#175 Bericht door jumbo » donderdag 05 september 2019, 09:24

stille schreef: donderdag 05 september 2019, 07:38 Nu ik vandaag in de krant gelezen heb,dat de mogelijk bestaat dat de Brexit uitgesteld wordt tot 01-01-2020.
Gisteren bij superrich GBP-Th.B. 36,85. Vandaag GBP-Th.b 37,25, dus GBP omhoog.
Euro- Th.B gisteren 33,40 Vandaag Euro -Th.B. 33,60. dus Euro omhoog
Bestaat er dan een kans dat de Euro tijdelijk omhoog gaat, indien er beslist wordt ,dat de Brexit uitgesteld word?.
Moet voor 20-10-2019 wissellen.
Ja kans bestaat, maar normaliter had hij dan nu al aangepast moeten zijn...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Euro - Baht

#176 Bericht door stille » donderdag 05 september 2019, 09:38

Ik kijk smorgens eerst hier na.
https://www.valuta.nl/thailand_baht
Daar trek ik 15 setang af,dat is ongeveer wat je krijgt bij superrich.
Vanochten 11.00 th.tijd 33.67.
Nu 33,74 dus toch iets gestegen,maar kan ook zo weer iets dalen.
Hoogste dag 33,77 laagste dag begonnen,33,67.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Euro - Baht

#177 Bericht door RuudThai » donderdag 05 september 2019, 15:18

stille schreef: donderdag 05 september 2019, 09:38 Ik kijk smorgens eerst hier na.
https://www.valuta.nl/thailand_baht
Daar trek ik 15 setang af,dat is ongeveer wat je krijgt bij superrich.
Vanochten 11.00 th.tijd 33.67.
Nu 33,74 dus toch iets gestegen,maar kan ook zo weer iets dalen.
Hoogste dag 33,77 laagste dag begonnen,33,67.
Superrich? Dat is toch alleen voor cash omwisselen? Dat geeft dus een vertekend beeld als je moet overschrijven of pinnen uit NL. Ik kijk altijd op XE.com om de tendens te zien. Ik vergelijk dan de euro met de baht, de dollar, het pond en de Zwitserse frank.

Ergens een jaar of 10 geleden kreeg je nog 53 baht voor je euro en daarna is de euro alleen maar gedaald, met ups en downs. Hij staat nu op het laagste niveau sinds ik in 2006 naar Thailand emigreerde.

Hij staat nu op 33,91 en dat is wat beter dan vorige week toen hij op 33,2 stond.
Maar zolang Donald Trump president is, Boris Johnson premier, Mark Rutte minister-president en de ECB geen andere maatregelen neemt om de euro te versterken zit een significante verbetering van de euro er niet in.

Dus eerst klaarheid omtrent de handelsoorlog tussen de VS en China, de Brexit, de EU-politiek en de monetaire politiek van Christine Lagarde, de nieuwe ECB-baas.

Gebruikersavatar
erik-kuijpers
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: donderdag 11 oktober 2018, 14:32
Locatie: In volgend leven: Frankrijk.

Re: Euro - Baht

#178 Bericht door erik-kuijpers » donderdag 05 september 2019, 15:54

Dus eerst klaarheid omtrent de handelsoorlog tussen de VS en China, de Brexit, de EU-politiek en de monetaire politiek van Christine Lagarde, de nieuwe ECB-baas.

Handelsoorlog: Trump verliest, China wint, Vietnam lachende derde. Indonesië trekt nu ook al bedrijven uit China aan.

Brexit: gaat het VK klauwen geld kosten. Maar de EU gaat er ook van lijden; de vertragingen in de havens die VK spul ontvangen/verschepen worden immens.

Ben benieuwd wat Lagarde gaat bereiken maar zolang China zijn munt blijft manipuleren gaat de thb echt niet omlaag naar 37 of 38 voor de neuro.

stille
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 453
Lid geworden op: zaterdag 07 februari 2009, 06:51

Re: Euro - Baht

#179 Bericht door stille » donderdag 05 september 2019, 16:38

Laat maar eerst de Euro.stijgen.
Beetje voor beetje.
Bij https://www.valuta.nl/thailand_baht.
33,90
Bij superrich Changmai(is nu gesloten)
Zou.het dan 15 setang minder zijn.. dus 33,75.
Als het morgen zo blijft?.
Vanochtend bij superrich Changmai ,33,55

inderdaad Ruud Thai.
Superrich is alleen voor cash,maar ik heb cash geld nog. steeds.
En als ik geld moet overmaken omstreeks Maart 2020,doe ik met Transferwise.
Volgen mij kunnen wij niet met XE com. Overmaken

Toen ik op 18_07_2018 hier aankwam,was de koers 1 op 39,2.
Verkeerd gegokt om niet alles om te wisselen,want dan was het genoeg voor 2jaar.
Nu komt ik 2maanden te kort.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Euro - Baht

#180 Bericht door jumbo » vrijdag 06 september 2019, 03:36

erik-kuijpers schreef: donderdag 05 september 2019, 15:54 Dus eerst klaarheid omtrent de handelsoorlog tussen de VS en China, de Brexit, de EU-politiek en de monetaire politiek van Christine Lagarde, de nieuwe ECB-baas.

Handelsoorlog: Trump verliest, China wint, Vietnam lachende derde. Indonesië trekt nu ook al bedrijven uit China aan.

Brexit: gaat het VK klauwen geld kosten. Maar de EU gaat er ook van lijden; de vertragingen in de havens die VK spul ontvangen/verschepen worden immens.

Ben benieuwd wat Lagarde gaat bereiken maar zolang China zijn munt blijft manipuleren gaat de thb echt niet omlaag naar 37 of 38 voor de neuro.
THB is niet gekoppeld aan RMB dus dat heeft geen effect. De THB is gewoon nog sterk als gevolg van een goed draaiende economie, die nog steeds groeit...
De euro heeft het voor het grote gedeelte aan zichzelf en zijn kromme opzet te maken... plukken ze/we nu de wrange vruchten van...
De sterke THB heeft er slechts 10% aan meegewerkt...

Het kan allemaal nog interessanter worden nu Trump plots heeft opgemerkt dat de US ook een forse en negatieve handels balans heeft met de EU...
Die clown stort de hele wereld in een recessie en wordt alsnog herkozen, well, you get what you ask for!!
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”