De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

De euro naar de gallemiezen ? Nou nee, denk ik....

#1 Bericht door prajak » dinsdag 09 februari 2010, 01:09

Gisteren een stuk in de Volkskrant over de waardedaling van de euro t.o.v. de US dollar en daarin grote vrees dat de euro wel eens een instabiele munt zou kunnen worden.

Oorzaak niet alleen de huidige crisis maar ook de tekorten op de "garlic belt" waarmee men de landen rond de Middellandse zee bedoelt. Die hebben zwaar boven hun stand geleefd en de uitvinders van de Olympische Spelen hebben ronduit gefraudeerd en gesjoemeld met hun cijfers ! Spanje en Portugal ook slecht, Bella Italia komt er ook aan.

Ik keek net naar de koers, TT koers net 45 ! Ik was 48 minimaal gewend. We leveren dus in. Maar als dat lang gaat duren gaat het vertrouwen in de euro naar de filistijnen. En de dollar is ook al niks maar wel nog steeds de vertrouwen wekkende wereldstandaard.

Voor de mensen hier die geen hoog inkomen hebben kan de lage koers net een slok teveel zijn. Je zult net jouw 40 k per maand niet halen voor je mar visum !

Haal je de 8 ton niet voor een ret visum dan pomp je een ton baht geld in de bank. Maar er zijn er, ook bij mij in Nongkhai, die zelfs dat niet hebben.

Filistijnen of gallemiezen (ik lees ook wel gallamiezen....), leuk is het er niet.
Laatst gewijzigd door prajak op maandag 24 augustus 2015, 16:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#2 Bericht door jumbo » dinsdag 09 februari 2010, 01:49

Kan maar 1 ding zeggen, nog steeds 18-20% boven de originele uitgiftekoers...
dus als je nu niet kunt rekenen kon je het in 2001 ook al niet en zal het nooit wat worden
Allemaal verhuisd op de koers???

44 is een uitstekende koers voor de Euro, en dan de almaighty greenback naar 39....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#3 Bericht door dutch » dinsdag 09 februari 2010, 02:38

prajak schreef: Voor de mensen hier die geen hoog inkomen hebben kan de lage koers net een slok teveel zijn. Je zult net jouw 40 k per maand niet halen voor je mar visum !

Haal je de 8 ton niet voor een ret visum dan pomp je een ton baht geld in de bank. Maar er zijn er, ook bij mij in Nongkhai, die zelfs dat niet hebben.
Iets waarvoor ik en met mij vele anderen, zeer regelmatig op dit forum waarschuwen.
(en natuurlijk voor de ziektekostenverzekering ;) ;) )
Jezelf rijk rekenen,maar uiteindelijk arm tellen.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#4 Bericht door prajak » dinsdag 09 februari 2010, 04:06

Jumbo, vind je dat de euro internationaal overgewaardeerd was en dat dit een logische correctie is ? Ik weet het niet, ben geen econoom. Natuurlijk raakten we gewend aan die lekkere 48 en zelfs eens 52..... Ik kreeg in het begin inderdaad ook maar 37.

De baht staat nog steeds op 33 tegen de USD. Daarover lees ik dat 37 een verstandiger koers zou zijn maar ja, de hotemetoten verdienen vet aan de export en het maakt verschil of je per 33 baht een USD krijgt of per 37......

We wachten het maar af. We kunnen er niets aan veranderen. China is nu erg boos op Ome Sam dus uit die hoek hoeven we voorlopig geen koerscorrectie te verwachten.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#5 Bericht door printen44 » dinsdag 09 februari 2010, 04:09

Toen ik verleden jaar mijn AOW n bedrijfspensioen aanvroeg, Ik had een goede VUT-uitkering, kon ik wat het bedrijfspensioen betreft een getrapt pensioen krijgen.
Ik rekende 36 baht voor een euro (de beginkoers in 2002) en kwam toen nog boven de vereiste 800.000 baht. Dat met de laagste bedrijfspensioen. Je moet jezelf niet rijk rekenen, maar uitgaan van de laagste koers. Ik rekende dus de beginkoers van de euro in 2002. Volgens mij zal het niet lager komen.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#6 Bericht door dutch » dinsdag 09 februari 2010, 04:30

printen44 schreef:Toen ik verleden jaar mijn AOW n bedrijfspensioen aanvroeg, Ik had een goede VUT-uitkering, kon ik wat het bedrijfspensioen betreft een getrapt pensioen krijgen.
Ik rekende 36 baht voor een euro (de beginkoers in 2002) en kwam toen nog boven de vereiste 800.000 baht. Dat met de laagste bedrijfspensioen. Je moet jezelf niet rijk rekenen, maar uitgaan van de laagste koers. Ik rekende dus de beginkoers van de euro in 2002. Volgens mij zal het niet lager komen.
Erg verstandig om zo te budgeteren.
Alles wat je eventueel meer krijgt (en niet nodig hebt) gewoon opzij zetten en af en toe iets zeer aangenaams mee doen :mrgreen:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#7 Bericht door jumbo » dinsdag 09 februari 2010, 04:36

Ik vind het een emotionele overwaardering en geen onderbouwde, maar dat is mijn mening
Je ziet het nu de zwakkere landen toegevoegd worden terug in de koerswaarde, dus had men dat eerder ook kunnen zien aankomen....

En de heisa, het hosannagevoel tov de dollar en denken dat de euro de dollar gaat vervangen als wereldvaluta, ook zo een luchtballion, dan moet er nog heel wat ijs smelten...
De dollar is de consumenten valuta, de afzet valuta en vaak de inkoop valuta (en dat om koersrisisco's te vermijden) Azie draait,wint en verlies op en met de dollar en die gaan echt niet iets in euro waarderen..... daarnaast zal de US ook de euro niet introduceren als hun nieuwe munt....ergo de euro is van en voor de europeanen.
Natuurlijk zal sentiment (lees midden-oosten) de euro wel een keer aanmerken als hun preferente handels valuta maar dat is meer een klap proberen te geven aan de US dan goed gemotiveerd...
Zolang men niet unaniem, incl. UK, de euro accepteert blijft het een locaal betaalmiddel...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#8 Bericht door Gardensafari » dinsdag 09 februari 2010, 10:44

De dollar is feitelijk nog steeds enorm overgewaardeerd. Je zou dus een nog veel grotere correctie verwachten ten faveure van euro en yen.
Die correctie blijft uit. Dat heeft drie oorzaken:
1 De yen is sterk, maar Japan draait economisch voor geen meter. Daarnaast is de yen een te lokale munt om echt een wereldrol te spelen.
2 De euro is momenteel zwak. Problemen in een aantal lidstaten (Griekenland, Spanje), onzekerheid over andere (Italië, Duitsland).
3 Niemand durft de dollar onderuit te laten gaan. Landen als China en Japan hebben zoveel geld belegd en geïnvesteerd in de VS, dat ze zelf zwaar de pineut zijn als de dollar verder in elkaar zakt.
En juist daarom blijven ze in Amerika investeren. Het is een vicieuse cirkel. De enige reden dat de Amerikanen gewoon door kunnen gaan boven hun stand te leven. Vergelijk het maar met de uitspraak van Joep van de Nieuwenhuizen: "Als je een schuld hebt bij de bank van 50.000 en je kunt niet meer betalen, dan heb jij een probleem. Als je een schuld hebt bij de bank van 500 miljoen en je kunt niet meer betalen, dan heeft de bank een probleem".

Dat veel grondstoffenprijzen worden uitgedrukt in dollars, maakt niets uit. De dollar zelf wordt daar niet sterker of zwakker van.
Bovendien hebben alle grote concerns valutarisico's aardig afgedekt middels termijncontracten.

Dat de Thaise baht thans sterk is tov de euro heeft denk ik diverse oorzaken. En twee belangrijke zijn:
1 Niet de baht is zo sterk, maar de euro is zwak. Vergelijk het met de collaps van zowel dollar als pond sterling.
2 De enorme vraag naar landbouwproducten uit vooral China. Het Chinese platteland ontvolkt, de voedselproductie neemt eerder af dan toe. En de kwaliteit is maar zo-zo. Maar al die mensen die naar de stad trekken, moeten wel eten. Thailand produceert heel veel landbouwproducten (ze zijn daar ook heel erg goed in, beter dan in industriële producten), de kwaliteit is hoog en dus kan Thailand steeds meer exporteren naar bijvoorbeeld China. En dus neemt de vraag naar baht toe. De toenemende concurrentie vanuit met name Vietnam doet daaraan vooralsnog niets af.

Toekomstige ontwikkelingen: koffiedik kijken. Valutahandel is deels gebaseerd op harde feiten, deels op sentimenten. En die laatste zijn voor economen nogal ongrijpbaar. Misschien krijgen we daar meer grip op als er meer econometristen/sociologen komen.

Ach, dit is maar mijn mening, ik geef hem graag voor een betere.
Ik ga pas over 9 jaar met pensioen en in Thailand wonen en dan is de situatie weer heel anders :)
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#9 Bericht door prajak » dinsdag 09 februari 2010, 15:46

Dat is duidelijke taal. Dank.

China heeft geen belang bij het onderuit halen van de USD. Ze hebben miljarden USD in huis en miljarden USD uitgeleend. De val van de USD brengt China in de problemen. Vandaag met een belegger gesproken. Hij heeft extra belegd in diamant en platina en ik zag vandaag die koersen stijgen. Goud is ook nog steeds een goeie optie; het wordt steeds duurder die rommel uit de grond te halen. Maar om in edelmetaal te beleggen moet je over een lange adem beschikken.

Hum, als ik de berichten net lees in TV wordt Thailand misschien een paar miljard USD rijker want dat denkt men te kunnen plukken van de heer in de zandbak. Maar in het land worden al de messen geslepen !

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10295
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#10 Bericht door RuudThai » dinsdag 09 februari 2010, 18:30

Gardensafari schrijft onder meer: "1 Niet de baht is zo sterk, maar de euro is zwak. Vergelijk het met de collaps van zowel dollar als pond sterling."
Dat betwijfel ik. De koers van de dollar is een tijd lang naar beneden gegaan t.o.v. de baht en is nu al een tijdje stabiel, rond de 33. Het Britse pond bleef aanvankelijk nog redelijk op niveau maar daalt de laatste 2 weken ook, van 54 naar 51.
Dus ik denk dat de baht momenteel wél een sterke munt is, want aan geen enkele munt verliest ze terrein. Er komen dan ook alleen maar gunstige economische berichten uit Thailand. En dat wekt vertrouwen. De politieke situatie wordt ook als stabiel beschouwd, want men ziet de grote onruststoker die in zelfgekozen ballingschap in Zandbakkia verkeert als uitgerangeerd en machteloos.

Vandaag is de euro trouwens iets teruggekomen, staat tenminste weer boven de 45.
Dat moet voor mij nog even zo doorgaan gaarne, want i.v.m. de financiering van ons nieuwe huis moet er wat geld uit Nederland worden overgeschreven naar Thailand en dat komt nu niet erg gunstig uit.
Overigens, toen ik in april 2006 emigreerde stond de baht op 46/47 en daarop heb ik mijn begroting gebaseerd. Als gemiddelde is dat de afgelopen 4 jaar redelijk uitgekomen.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#11 Bericht door Gardensafari » dinsdag 09 februari 2010, 22:44

RuudThai schreef:Gardensafari schrijft onder meer: "1 Niet de baht is zo sterk, maar de euro is zwak. Vergelijk het met de collaps van zowel dollar als pond sterling."
Dat betwijfel ik. De koers van de dollar is een tijd lang naar beneden gegaan t.o.v. de baht en is nu al een tijdje stabiel, rond de 33. Het Britse pond bleef aanvankelijk nog redelijk op niveau maar daalt de laatste 2 weken ook, van 54 naar 51.
Dus ik denk dat de baht momenteel wél een sterke munt is, want aan geen enkele munt verliest ze terrein. Er komen dan ook alleen maar gunstige economische berichten uit Thailand. En dat wekt vertrouwen. De politieke situatie wordt ook als stabiel beschouwd, want men ziet de grote onruststoker die in zelfgekozen ballingschap in Zandbakkia verkeert als uitgerangeerd en machteloos.

Vandaag is de euro trouwens iets teruggekomen, staat tenminste weer boven de 45.
Dat moet voor mij nog even zo doorgaan gaarne, want i.v.m. de financiering van ons nieuwe huis moet er wat geld uit Nederland worden overgeschreven naar Thailand en dat komt nu niet erg gunstig uit.
Overigens, toen ik in april 2006 emigreerde stond de baht op 46/47 en daarop heb ik mijn begroting gebaseerd. Als gemiddelde is dat de afgelopen 4 jaar redelijk uitgekomen.
De tamelijk plotselinge daling van de euro tov de baht die zo ongeveer drie weken geleden begon (en nu lijkt te zijn geëindigd), kwam niet door het plotseling sterker worden van de baht (die munt is sterk en stabiel momenteel), maar door een plotselinge zwakte van de euro. Daarom is de koers baht-dollar ook stabiel. Dus de sterkte van de baht was niet aanleiding tot de plotseling koerscorrectie (dan zou de dollar ook opeens 'sterk' zijn), maar de zwakte van de euro. En dat bedoelde ik met punt 1. Dat de baht momenteel een sterke munt is, daarover zijn we het eens. En dat is mooi voor de Thai, mits ze voldoende kunnen blijven exporteren. Maar daar lijkt reus China garant voor te staan.

Ook voor mij mag de euro weer richting 50. Ik heb daar twee redenen voor:
1 het rekent zo lekker gemakkelijk
2 mijn lief gaat in juni weer voor een maand naar Thailand

Tsja, een beetje egoïsme is ook mij niet vreemd :D
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#12 Bericht door jumbo » woensdag 10 februari 2010, 01:49

Gardensafari schreef: Dat de Thaise baht thans sterk is tov de euro heeft denk ik diverse oorzaken. En twee belangrijke zijn:
1 Niet de baht is zo sterk, maar de euro is zwak. Vergelijk het met de collaps van zowel dollar als pond sterling.
Gardensafari schreef: De tamelijk plotselinge daling van de euro tov de baht die zo ongeveer drie weken geleden begon (en nu lijkt te zijn geëindigd), kwam niet door het plotseling sterker worden van de baht (die munt is sterk en stabiel momenteel)

mmm

maar goed de dollar blijft gewoon de wereldmunt en dat heeft niets met noteringen van grondstoffen op zich te doen maar geeft wel aan waar de handelaar zijn voorkeur aangeeft,
en dat heet de emotionele factor en we zijn en blijven mensen ook achter de pc en op de beurs.

De dollar komt ondanks zijn zwakte en overgewaardeerdheid gewoon weer terug als-ie al weg is op het moment en zelfs dat lijkt niet het geval omdat de dollar zelfs in een NL talige forum in Thailand als vraag op een effect van de euro als antwoord naar voren wordt gehaald..

Het was vroeger wat eenvoudiger om terug te stabiliseren omdat er ook zeg maar 'gewone' producten uit de US kwamen en niet alleen de wat duurzamere en verder is hun economie dermate omvattend dat ze selfsufficient zijn... en daar ligt ook gelijk de zwakte van de eurolanden en de rest van de wereld. Binnen 20 jaar is Azie ook selfsufficient en dan krijg je hele andere verhoudingen. Europa zal die status nimmer bereiken omdat daar nog steeds geldt dat de basis succes een permanent positieve handelsbalans moet zijn....en daar is (nog) niet voldoende Europese consument (met geld) voor en daarnaast is die stelling zakelijk en economisch allang al achterhaald.

Maar voorlopig (?) heeft de graanschuur van de wereld nog een te grote vinger in nagenoeg elke pap.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Phuket Dragon
Expat
Expat
Berichten: 771
Lid geworden op: dinsdag 16 januari 2007, 09:43
Locatie: Cherntalay, Durban etc...

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#13 Bericht door Phuket Dragon » woensdag 10 februari 2010, 17:35

Voor de mensen hier die geen hoog inkomen hebben kan de lage koers net een slok teveel zijn. Je zult net jouw 40 k per maand niet halen voor je mar visum !
Haal je de 8 ton niet voor een ret visum dan pomp je een ton baht geld in de bank. Maar er zijn er, ook bij mij in Nongkhai, die zelfs dat niet hebben.
Verleden week waren ze heel soepel in Den Haag, Visa aanvraag formulier + pasfoto en alleen trouwakte laten zien + 120 euries schuifen en een 1 jarig multivlaai non emigrant O op zak.
'Luctor et Emergo' Worstel en kom boven

Khon Neua
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: woensdag 09 mei 2007, 12:34
Locatie: Chiang Rai / 's-Hertogenbosch

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#14 Bericht door Khon Neua » woensdag 10 februari 2010, 20:16

bij aanvraag van een non o visa word zelden om bewijs van vermogen / inkomen gevraagd . Bij verlengen wel .

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: De euro naar de gallemiezen ?

#15 Bericht door dutch » donderdag 11 februari 2010, 01:32

Khon Neu schreef:bij aanvraag van een non o visa word zelden om bewijs van vermogen / inkomen gevraagd . Bij verlengen wel .
Reken maar van yes !
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”