De doerian het is eigenlijk gewoon stinkfruit.

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2884
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

De doerian het is eigenlijk gewoon stinkfruit.

#1 Bericht door wpdl » zaterdag 14 oktober 2017, 02:16

En hoe komt dat volgens de wetenschapper.

Het antwoord zit in de genen.

In sommige bussen in Aziatische landen zijn verschillende dingen verboden. Je mag er bijvoorbeeld niet roken. En ook niet eten of drinken. Oh..en je mag geen doerians meebrengen.

Stank
Dat laatste is goed te verklaren: de vrucht mag door de Aziaten dan ‘de koning van de vruchten’ worden genoemd, het is eigenlijk gewoon stinkfruit. De doerian verspreidt namelijk een zeer penetrante lucht. Maar hoe komt dat eigenlijk? Die vraag kunnen we nu eindelijk beantwoorden.

Genoom
Wetenschappers hebben namelijk het genoom van de doerian in kaart gebracht. Uit dat onderzoek blijkt onder meer dat het genoom uit zo’n 46.000 genen bestaat (daarmee bezit de boom twee keer meer genen dan wij mensen). Verder blijkt dat de boom verwant is aan een plant wiens vruchten we en masse wél kunnen waarderen: de cacaoboom.

Zwavel
Maar daarmee is het mysterie van de stank nog niet opgelost, natuurlijk. Om daar meer helderheid over te krijgen, bestudeerden onderzoekers de activiteit van genen in verschillende delen van de doerian: onder meer de bladeren, de wortels en vruchten. En zo stuitten ze op een serie genen die MGLs worden genoemd. En deze genen reguleren de productie van geurstoffen die VSCs worden genoemd (wat weer staat voor volatile sulfur compounds, oftewel vluchtige zwavelverbindingen). Uit de analyse blijkt dat de productie van deze zwavelverbindingen veel heftiger is in de vruchten van de doerian. “Wat past bij het feit dat de meeste mensen vinden dat de geur van de doerian een ‘zwavelachtig’ aspect heeft,” aldus onderzoeker Patrick Tan.
Verspreiding
De onderzoekers vermoeden dat de doerian in het wild veel van deze VSC’s aanmaakt en zo een penetrante geur verspreidt om dieren aan te trekken. Die dieren eten en verspreiden vervolgens de zaden van de doerian.

Het onderzoek van de wetenschappers richtte zich op de Durio zibethenus. Het is slechts één van de meer dan 25 doerian-soorten die er zijn. Als het aan de onderzoekers ligt, wordt het genoom van die andere soorten ook snel in kaart gebracht en geanalyseerd. Veel van deze soorten worden namelijk met uitsterven bedreigd.


Met dank aan scientias.nl
Bron eurekalert

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: De doerian het is eigenlijk gewoon stinkfruit.

#2 Bericht door dutch » zaterdag 14 oktober 2017, 03:46

Heb geen problemen met de reuk,maar eten............vergeet het !
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1432
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: De doerian het is eigenlijk gewoon stinkfruit.

#3 Bericht door Joep » zaterdag 14 oktober 2017, 05:13

Voor mij ook, als andere dat willen eten doen ze maar, maar ik pas er voor.
Zo is het bij mij ook bij roken, als ex-roker vind ik het nog altijd lekker ruiken.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: De doerian het is eigenlijk gewoon stinkfruit.

#4 Bericht door KhunSugar » zaterdag 14 oktober 2017, 10:47

Zo zie je maar...
Iedereen is anders lees ik wel eens.
Voor mij naast de mango het betere fruit.
Ben zelfs zo gek om ze in BE te kopen aan verschrikkelijke prijzen.

Sent from my SM-A510F using Tapatalk

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: De doerian het is eigenlijk gewoon stinkfruit.

#5 Bericht door joepattaya » zaterdag 14 oktober 2017, 12:09

Sommigen zijn er aan verslaafd, maar pas op....het zijn behalve genen-bommen ook caloriebommen.
Wordt vooral afgeraden om veel van dat spul te eten als je al een hartkwaal hebt.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11590
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: De doerian het is eigenlijk gewoon stinkfruit.

#6 Bericht door jumbo » zondag 15 oktober 2017, 00:52

Met dat soort zaken vraag ik me altijd af hoe hongerig degene moet zijn geweest die als eerste door de stank heenbeet om de smaak te willen weten....
Zelfde geldt bijvoorbeeld voor de eigenlijk smakeloze aardappel.
Uit de grond gehaald, besnoven en van alles mee geprobeerd en uiteindelijk gekookt op de NL tafel....
Maar ook daar verschillen uiteraard de smaken :lol:
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”