Geen krinklend winklend waterding...

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Geen krinklend winklend waterding...

#1 Bericht door prajak » zondag 03 juli 2016, 11:40

Geen krinklend winklend waterding...

Bepaald niet, zelfs. De romantische bui van Guido Gezelle in 1857 doet geen opgeld voor dit dier: de Scolopendra cataracta, ofwel de zwemmende centipede, in het Thais ตะขาบ , uitspraak dtakhaap.

De ‘gewone’ centipede komt overal in Thailand voor; ik heb er gezien van tegen de 40 cm maar de gebruikelijke maat ligt rond de 20 tot 25 cm en ze zijn razendsnel met hun ‘tig’ pootjes al zijn het er geen 100 maar eerder 40, lees ik.

Ze zijn giftig; gif in hun bek, gif in de nagels. Ze zijn vleeseter en roofdier. Hun gif is voor veel diertjes dodelijk, voor de mens echter niet al is een enkel geval bekend maar dat geldt net zo voor de bij, de horzel en de mildgiftige Thaise schorpioen.

Maar net als de steek van een bij op een verkeerde plek fataal kan zijn, in jouw mond bijvoorbeeld, kan de beet of kras van de honderdpoot (wij zeggen trouwens duizendpoot) je ook fataal worden. En je kunt allergisch zijn. Of je dan dood bent gegaan aan het dier of aan een complicatie is misschien 'leuk' voor op het doodsprentje of voor de speech van de 'aanspreker' (ook wel doodbidder, kraai, lijkbidder...) maar je komt er niet door terug.

Het is dus uitkijken geblazen net als voor andere dieren. Pakken ze je dan ben je niet jarig. Mijn buurman werd gebeten in de enkel, het dier slingerde zich om het onderbeen en maakte krassen. De pijn is niet te harden, heb ik begrepen, en hij had lang een dikke enkel. En da’s niet leuk als je je rijst moet verdienen in een land zonder ziektewet.

Wie wat wil lezen: zie de laatste link. En er is nu een discussie op gang in het grote Nederlandstalige blog, plus heb ik een filmpje voor je:

https://www.youtube.com/watch?v=Qf8pAwGsuF4

Het Nat Geo artikel:

http://news.nationalgeographic.com/2016 ... w-species/

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”