Imf

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
wanadee
Expat
Expat

Imf

#1 Bericht door wanadee » woensdag 26 april 2017, 11:07

De IMF is bezorgd over de ontwikkelingen in thailand voor de komende 10 jaar. Met name de vergrijzing en het lage gemiddelde inkomen is een bron van zorgen.

http://bit.ly/2ovaigH

hanshu

Re: Imf

#2 Bericht door hanshu » woensdag 26 april 2017, 11:18

Snap ik ....er zijn er maar weinig die de 25 halen volgens mij.
Er gaat geen dag voorbij of ze komen geld halen omdat er weer 1 of 2 of 3 zich te pletter hebben gereden.
Als ze niet snel beginnen met voortplanten dan sterven ze uit.....ik help vast een beetje met het geven van het goede voorbeeld.
Vergrijzing, ja bij de farang.

wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door wpdl » woensdag 26 april 2017, 12:00

Weet je gelijk hoe het komt dat er hier een overschot aan vrouwen is. :Whistle:

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door Jim » woensdag 26 april 2017, 12:10

Thailand staat er qua banen toch al niet florissant voor.
Als je het volk moedwillig dom houdt om zo goedkope banen te creeren dan kan je de kous nog wel 's op je kop krijgen.

Afbeelding
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door wpdl » woensdag 26 april 2017, 12:53

Als je het volk moedwillig dom houdt om zo goedkope banen te creeren dan kan je de kous nog wel 's op je kop krijgen.
Kan je deze even toelichten jim
Scholing is niet echt afwezig dat men het als onzin ziet de gemiddelde studerende Thai ja dat klopt wel maar het is er wel.
Hand in eigen boezem steken kan geen kwaad. :Whistle:

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door Jim » woensdag 26 april 2017, 13:28

Het zijn de verhalen die je vaak hoort en de dingen die je zelf ziet.
Zoals m'n neefje van 20 die universiteit deed, amper 3 woorden Engels sprak, maar toch voldoendes voor het vak Engels haalde :?

Een vluchtige google search levert me dit op.
About two million children aged between three and 17 nationwide, or about 11% of the country’s school-age population, are not receiving even the basic education, according to the Quality Learning Foundation (QLF).

As well, the number of workers with an education background below primary level stands at 21.6 million people, or 60% of the country’s labour-age population.

According to Trends in International Mathematics and Science Study, Thailand’s scores have dipped over the past decade, and the country now ranks in the bottom third of the 36 countries that participated.

Since 2007, student performances in Thailand’s O-Net national exams have fallen steadily in all five core subjects: Thai, maths, science, social studies and English.

If the question is, is Thailand getting more stupid, the answer is no. If the question is, is Thailand getting more stupid relative to other countries, the answer is a resounding yes _ because while others are in a foot race to provide “the opportunities to pursue happiness” for their citizens, we just keep crawling on our hands and knees.

bron
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door wpdl » woensdag 26 april 2017, 13:51

Het belijd op scholen is dramatisch dat klopt hoewel die er in vele maten en vormen zijn.
De staat Thailand trekt ook nogal wat uit voor scholing [ga het even niet opzoeken maar het was stevig]
In mijn visie moeten ze ook alle buitenlanders die basic [Engels] lesgeven ook verwijderen.
Vele zijn dropouts in eigen land of al helemaal geen leraar maar simpelweg Engels sprekend met een spoedcursus leraar zijn.
Geen wonder dat het vaak niks wordt een schot of aussie valt niet normaal mee te praten of een rednek uit de USA.
Die gaan dan 'jouw' kind Engels leren en verplicht over gaan op school :giggle:
Opzouten om het maar eens in goed Nederlands te zeggen. :Whistle:

Gemiddelde IQ is ook laag bij de Thai de grote steden trekken het nog omhoog zodat het nog wat lijkt.
Kom ik toch bij mijn punt in eerder antwoord de eigen boezem en ja dan trap je op verkeerde tenen :roll:

wanadee
Expat
Expat

#8 Bericht door wanadee » woensdag 26 april 2017, 14:18

Op de dure prive scholen zal het ongetwijfeld anders zijn maar wat ik in mijn omgeving zie aan thaise leraren die engelse les geven is een ramp. Zijn echt haast niet te verstaan. Dus of je die schotten en ieten weg moet halen voor je er iets beters voor in de plats hebt???

Ik geef een paar kinderen hier in het dorp bijles engels en ook dat is ronduit rampzalig. Beginnen we met een lesboek dat ze op school gebruiken, zijn ze ergens in het midden maar ze hebben geen flauf idee waar het voorafgaande over gaat. De lerares zegt zinnetjes uit het boek voor en klassikaal wordt dat nageaapt als ons aap noot mies. Bedroevend.

Ik heb op de plaatselijke les wel eens wat geholpen en elk initiatief van die kinderen wordt in de kiem gesmoord. Ze durven geen vragen te stellen en als je ze naar voren haalt omdat het lijkt of ze wel wat in hun mars hebben zitten ze steeds met een schuin oog naar hun leerkrachten te kijken of ze wel antwoord mogen geven. Lijkt noord korea wel.

Dus ik denk eerlijk gezegd dat de thaise mentaliteit ook niet erg meewerkt om goede prestaties neer te zetten. Het hele leersysteem compleet met boeken zou op zijn kop moeten.

brake034
Expat
Expat

#9 Bericht door brake034 » woensdag 26 april 2017, 15:09

Dit draadje gaat ongeveer zo::
1) Wanadee plaats een draadje over de bezorgdheid van de Wereldbank en het IMF, twee organisaties die bezorgd zijn over het vergrijzen en het relatief lage inkomen van de Thaise bevolking.

2) Hanshu reageert met zijn stelling dat weinigen de 25 halen, de Thais snel moeten beginnen met voortplanten en dat hij het goed voorbeeld aan het geven is?!

3) Komt Wpdelange met de stelling dat dit de reden is dat er "hier" een overschot aan vrouwen is?!
Met hetzelfde gemak zou je kunnen concluderen dat dat de reden is van het mannen tekort en nog niks zeggen :giggle:

4) Jim komt met de stelling dat Thaise banen potentieel wel door automatisering vervangen kunnen worden.
Mooi verhaal door McKinsey maar ja, die vertellen je ook alleen maar waar de de opdrachtgever voor betaald heeft.
Vervolgens stelt Jim dat de Thaise bevolking moedwillig dom gehouden wordt om banen te creëren, ben benieuwd naar die onderbouwing.

5) is Wp weer maar die snap ik ff niet, vraagt om Jim te onderbouwen......

6) Is Jim dat het verhalen zijn die je vaak hoort en dingen die je ziet.
Zijn neefje van 20 deed de universiteit, sprak 3 woorden Engels maar kreeg toch voldoendes.

7) Is dan Wp weer die praat over scholing, slechte leraren Engels, een laag IQ, hand in eigen boezem en op lange tenen trappen.....

8) Wanadee komt vervolgens met een antwoord vol spelfouten en verwijten aan Thaise en buitenlandse onderwijzers Engels, verwijst naar de Engelse bijles die zij verleent en "geen flauf idee waar het voorafgaande over gaat" :happyno:
Haar " Het hele leersysteem compleet met boeken zou op zijn kop moeten." ben ik het mee eens, beginnend met Wp's hand in de boezem en beginnen met fatsoenlijk zelf Nederlands te schrijven voor je de pot verwijt.....

En zo kom je dus van vergrijzing en een gemiddeld laag inkomen op een Thai Visa niveau met dank aan de bovenstaande bijdragers! :neus:
Marcel

brake034
Expat
Expat

#10 Bericht door brake034 » woensdag 26 april 2017, 15:46

Laten we eens serieus ingaan op de bezorgdheid van de Wereldbank en het IMF, over het vergrijzen en het relatief lage inkomen van de Thaise bevolking.

Ik denk inderdaad dat allebei een issue zijn, vergrijzing zie je vooral op het "platteland", veel jongeren gaan geld verdienen in de kantoren in Bangkok en de omliggende industriële gebieden.

En daarmee komt een stukje van de stelling van Jim om de hoek, neem de auto (en motor) industrie in Thailand.
Veelal van Japanse origine is in Thailand een grote "automotive" industrie ontstaan, kosten besparend ten opzichte van Japan/US/Europa. Om in de toekomst ook concurrerend te blijven zullen veel van die banen in de toekomst door robots overgenomen kunnen worden. Datzelfde geld ook voor de computer componenten en camera industrie in Thailand.

Het wel of geen Engels spreken door de huidige werknemers doet daar weinig aan af, computers spreken ook nauwelijks perfect Engels.

Maar natuurlijk is onderwijs een sleutel tot het omhoog krikken van de industriële nijverheid, wat dan weer de weg is naar een beter nationaal inkomen.

Het glas is half vol dames, niet half leeg :crazy:
Marcel

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#11 Bericht door Gardensafari » woensdag 26 april 2017, 16:44

Ik vond het juist zo'n leuk draadje.
Van de hak op de tak, helemaal in de lijn met de voorafgaande jaren op dit forum.
Wat betreft verwijten over en weer: het is net of RuudThai en Elst nooit weggegaan zijn.
Kortom alles loopt als vanouds.
En ziet: er wordt ook weer veel meer geschreven dan pakumbeet drie maand geleden.

Overigens is die robotisering voor Thailand een ernstig gevaar.
Ernstiger dan voor bijvoorbeeld China.
Dat land maakt enorme inhaalslagen.
Thailand hobbelt gewoon door, maar moderniseert weinig.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door wpdl » donderdag 27 april 2017, 00:38

In de kader van ieder nadeel heeft zijn voordeel heeft meneer To Yota al een voordeel gezien.

Toyota pledges record high investment in 50 years to make Thailand regional hub for eco-car production

Je hoeft je weinig zorgen te maken Gardensafari over Thailand komt allemaal goed voor een ieder.
Dacht dat ik Elst pas even zag met een bericht Brake moest zelfs even 'knuffelen' populaire dame schijnbaar.
"It's up to you"

wanadee
Expat
Expat

#13 Bericht door wanadee » donderdag 27 april 2017, 01:35

brake034 schreef:Laten we eens serieus ingaan op de bezorgdheid van de Wereldbank en het IMF, over het vergrijzen en het relatief lage inkomen van de Thaise bevolking.

Ik denk inderdaad dat allebei een issue zijn, vergrijzing zie je vooral op het "platteland", veel jongeren gaan geld verdienen in de kantoren in Bangkok en de omliggende industriële gebieden.

En daarmee komt een stukje van de stelling van Jim om de hoek, neem de auto (en motor) industrie in Thailand.
Veelal van Japanse origine is in Thailand een grote "automotive" industrie ontstaan, kosten besparend ten opzichte van Japan/US/Europa. Om in de toekomst ook concurrerend te blijven zullen veel van die banen in de toekomst door robots overgenomen kunnen worden. Datzelfde geld ook voor de computer componenten en camera industrie in Thailand.

Het wel of geen Engels spreken door de huidige werknemers doet daar weinig aan af, computers spreken ook nauwelijks perfect Engels.

Maar natuurlijk is onderwijs een sleutel tot het omhoog krikken van de industriële nijverheid, wat dan weer de weg is naar een beter nationaal inkomen.

Het glas is half vol dames, niet half leeg :crazy:
Het IMF noemt twee zorgpunten namelijk vergrijzing en laag gemiddeld inkomen. En in het draadje worden beiden behandeld. En onderwijs is een belangrijke factor voor het gemddelde verdienmodel.

Mijn bijdrage gaat over de engelse taal omdat ik daar ervaring mee heb hier, hoe wiskundeles gegeven wordt heb ik geen flauw idee van. Maar ik ga er van uit dat het systeem hetzelfde is dus wel degelijk relevant.

Verder ben ik het niet met je opmerking dat engels niet belangrijk is ivm de komende robotisering. Ga eens naar een goede boekhandel hier om een boek over computers te kopen dan vind je die in het thais en engels. Op de universiteit zijn ook veel engelse leerboeken, dus mi is een goede beheersing van het engels essentieel voor goed onderwijs en dus het gemiddelde salaris. [|)

wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door wpdl » donderdag 27 april 2017, 02:09

Lingua_franca zal voor vele van de toekomstige generatie het verschil maken.
Nationaal maar zeer zeker internationaal, vele Nederlanders van de gemiddelde leeftijd op dit forum hebben hun leefwijze er aan te danken en de status van Nederland in het algemeen.
Thailand loopt hier mijlen mee achter met dit punt, jammer en dan is het glas half leeg voor mij.
"It's up to you"

jumbo
Expat
Expat

#15 Bericht door jumbo » donderdag 27 april 2017, 04:15

We zullen eerst de pijlers van de economie moeten analyseren, als dat gedaan is kijkt men naar interne consumptie en de markt gevoelige pijlers zoals toerisme.
Als deze beiden zich minimaal blijven ontwikkelen en de gebruikelijke pijlers blijven intact dan is er weinig te vrezen.
Consumptie en toerisme zitten op dit moment nog in het groen, maar zijn uiteraard gevoeliger voor zaken als interne politiek, natuurrampen etc.
Op het moment is de politiek monddood gemaakt dus stabiel en zijn er geen zaken te melden waardoor toerisme niet zo stijgen of op zijn minst consolideren.
De andere belangrijke sectoren zoals agriculture, automotive/automobile, electronics zijn door verschillende factoren niet zo gevoelig voor interne aangelegenheden.

IMF kan niet altijd direct reageren op recente informatie omdat ze eenmalig een voorspelling afgeven en dan vervolgens de zaken wel op zich af zien komen, maar interne aangelegenheden of natuurrampen zijn niet zo eenvoudig te voorzien. De dood van de koning was door velen, en ook op dit forum, vooraf gezien als de doodsteek voor de economie. Door de jaren heen heb ik met regelmaat varianten op de doodsteek gelezen, ik hou mezelf vast aan een oeroud hollands gezegde; niemand slacht de kip die de gouden eieren legt.
Daarnaast (zie Toyota) hebben veel multinationals diepte investeringen gedaan in Thailand, die schrijven ze echt niet af op willekeur... darnaast zijn er nog de incentives, nieuw en vernieuwd... Je kan tegenwoordig tot 20 jaar vrijstelling krijgen van corporate taxes (mits aan bepaalde voorwaarden is voldaan uiteraard)

Ik woon in Ayutthaya, tijdens de overstroming hoorde en las ik veel commentaar als; de multinationals trekken zich allemaal terug uit Thailand...
Larie, wat er is gebeurd dat sommigen hun investeringen naar hogere gronden hebben gerbracht zoals Prachinburi waar de Japanners nu sterk vertegenwoordigd zijn...

Ik moet wel toegeven dat er minder uitbreiding is, nieuwe fabriekspanden blijven leeg, maar naar mijn onbescheiden mening is dat een rekensommetje naar bechikbare arbeiders, waarom zou een MOU met omliggende landen over labor traffic anders zin hebben.... en een foutieve inschatting van de markt door real estate bedrijven.
Als je 1% werkloosheid hebt, en dat is een mix met gebeiden als Isan er in gemengd, dan is er weinig ruimte voor uitbreiding...

Alles is relatief...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”