Langere militaire controle

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
wanadee
Expat
Expat

Langere militaire controle

#1 Bericht door wanadee » dinsdag 25 april 2017, 03:05

De defensieminister heeft geopperd dat het voor thailand het beste zou zijn als het parlement langer onder controle blijft vannde militairen. Hij noemt een tijdsspanne van 20 jaar. Er komen dan wel verkiezingen maar sleutelposities blijven in militaire handen.
Dat heeft hij vast niet zelf bedacht dus voorlopig blijven de militairen, in wat voorvorm dan ook, aan de macht.

Bron de Nation

jumbo
Expat
Expat

Re: Langere militaire controle

#2 Bericht door jumbo » dinsdag 25 april 2017, 03:25

wanadee schreef:De defensieminister heeft geopperd dat het voor thailand het beste zou zijn als het parlement langer onder controle blijft vannde militairen. Hij noemt een tijdsspanne van 20 jaar. Er komen dan wel verkiezingen maar sleutelposities blijven in militaire handen.
Dat heeft hij vast niet zelf bedacht dus voorlopig blijven de militairen, in wat voorvorm dan ook, aan de macht.

Bron de Nation
Beetje terug naar af? Zo is Thailand uiteindelijk groot geworden en zo worden nog veel landen bestuurd en geregeerd.....misschien niet eens zo een slecht idee.. maar voor 'ons' goedwillende en beterwetende democraten natuurlijk niet te accepteren

Niet echt de democratie die en ieder voor ogen stond, maar kijkend naar het westen mogen we onszelf toch wel afvragen of de principes van democratie wel werken... meeste stemmen gelden is het eenvoudigste principe maar er zijn er nog paar anderen....en dan nog de idealen

Van een bevolking die systematisch wordt dom gehouden, door elke politieke richting, kan je niet verwachten dat ze zichzelf kunnen besturen... dus wat blijft er over...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

wanadee
Expat
Expat

#3 Bericht door wanadee » dinsdag 25 april 2017, 04:43

Ik zal er ook geen commentaar op leveren daarvoor heb ik te weinig kennis van de thaise politiek.
Het is in elk geval een stuk rustiger sinds ze er weer zijn en ik hoor van mijn thaise kennissen dat ze tevreden zijn met dit bewind.

wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door wpdl » dinsdag 25 april 2017, 13:08

Uiteraard kan je als buitenlander niet veel meer doen als je mening geven.
De mijne mogen her en der duidelijk zijn.
Het Thaise volk is nog niet toe aan het beheren van democratie men gaat de goede kant uit maar zal nog jaren de 'vaderlijke' inbreng nodig hebben in de vorm van iets wat er nu is.
Al deze democratienubrulapen uiteraard veelal uit het buitenland moeten zich eens afvragen waarom het jaren flink fout gegaan is in dit land en als men het weer volledig voor het zeggen krijgt het weer in twee of drie jaar een puinhoop zal zijn.
20 jaar is een generatie dus wel een flinke tijd maar de helft zou geen kwaad kunnen om de 'oude' politieke generatie buiten spel te zetten en de 'nieuwe' een redelijke kans te geven om hun land naar een democratisch bestel te sturen volgens Aziatische regels.
Mag het hopen dat die dagen van rood en geel nooit meer terug komen voor de Thai dat helpt een land als dit naar de ...................................

tino kuis
komt net kijken
komt net kijken

#5 Bericht door tino kuis » woensdag 26 april 2017, 09:46

wpdelange schreef:Uiteraard kan je als buitenlander niet veel meer doen als je mening geven.
De mijne mogen her en der duidelijk zijn.
Het Thaise volk is nog niet toe aan het beheren van democratie men gaat de goede kant uit maar zal nog jaren de 'vaderlijke' inbreng nodig hebben in de vorm van iets wat er nu is.
Al deze democratienubrulapen uiteraard veelal uit het buitenland moeten zich eens afvragen waarom het jaren flink fout gegaan is in dit land en als men het weer volledig voor het zeggen krijgt het weer in twee of drie jaar een puinhoop zal zijn.
20 jaar is een generatie dus wel een flinke tijd maar de helft zou geen kwaad kunnen om de 'oude' politieke generatie buiten spel te zetten en de 'nieuwe' een redelijke kans te geven om hun land naar een democratisch bestel te sturen volgens Aziatische regels.
Mag het hopen dat die dagen van rood en geel nooit meer terug komen voor de Thai dat helpt een land als dit naar de ...................................
Ik lees dat je geen enkel begrip hebt van de Thaise geschiedenis. Die 'democratienubrulapen' waren bijna allemaal Thais en nauwelijks buitenlanders. Zoals je hier op het forum kunt lezen vinden buitenlanders vaak dat Thais nog niet 'rijp' zijn voor democratie. Thais zijn slimmer dan je denkt.
Democratie bestaat uit drie zaken: vrijheid van spreken, inbreng en zeggenschap bij het formuleren van beleid en gelijkheid voor de wet.
Het zijn de militairen die er in het verleden (en nu) een rotzooitje van maakten.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#6 Bericht door stevenl » woensdag 26 april 2017, 10:28

jumbo schreef:
wanadee schreef:De defensieminister heeft geopperd dat het voor thailand het beste zou zijn als het parlement langer onder controle blijft vannde militairen. Hij noemt een tijdsspanne van 20 jaar. Er komen dan wel verkiezingen maar sleutelposities blijven in militaire handen.

Bron de Nation
Beetje terug naar af? Zo is Thailand uiteindelijk groot geworden en zo worden nog veel landen bestuurd en geregeerd.....misschien niet eens zo een slecht idee.. maar voor 'ons' goedwillende en beterwetende democraten natuurlijk niet te accepteren

Niet echt de democratie die en ieder voor ogen stond, maar kijkend naar het westen mogen we onszelf toch wel afvragen of de principes van democratie wel werken... meeste stemmen gelden is het eenvoudigste principe maar er zijn er nog paar anderen....en dan nog de idealen

Van een bevolking die systematisch wordt dom gehouden, door elke politieke richting, kan je niet verwachten dat ze zichzelf kunnen besturen... dus wat blijft er over...
"kijkend naar het westen mogen we onszelf toch wel afvragen of de principes van democratie wel werken"
Ik ben al lange tijd van mening dat democratie tijdelijk werkt, maar na verloop van tijd niet meer.

wanadee
Expat
Expat

#7 Bericht door wanadee » woensdag 26 april 2017, 10:31

Wat werkt volgens jou dan wel?
De democratie in europa werkt toch prima volgens mij?

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#8 Bericht door stevenl » woensdag 26 april 2017, 10:35

wanadee schreef:Wat werkt volgens jou dan wel?
De democratie in europa werkt toch prima volgens mij?
Nee, volgens mij is deze uitgewerkt.

Maar ik ga hier verder niet op in, dat wordt namelijk een eindeloze discussie met de gebruikelijke rondvliegende onvriendelijke en provocerende bewoordingen.

Joep
Expat
Expat

#9 Bericht door Joep » woensdag 26 april 2017, 11:02

stevenl schreef:
jumbo schreef:

Bron de Nation

"kijkend naar het westen mogen we onszelf toch wel afvragen of de principes van democratie wel werken"
Ik ben al lange tijd van mening dat democratie tijdelijk werkt, maar na verloop van tijd niet meer.

DAt geldt ook voor het communisme, de regels en principes zijn goed, maar de uitvoering schort het vaak aan.

wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door wpdl » woensdag 26 april 2017, 11:07

Het zijn de militairen die er in het verleden (en nu) een rotzooitje van maakten.
Verklaar je eens even nader tino.
Dit soort opmerkingen zonder toelichting zijn erg kort de bocht door.

Dat de militairen vele vele malen ingegrepen hebben is mij ook wel bekend vaak omdat strijdende partijen niet in staat waren om een oplossing te vinden en dat vol te houden tot voorbij het reële.
Moord en doodslag en teleur gang van het land noem jij dat democratie ?????
De tijd van rood en geel [en zwart] democratie ????
De niet gekozen club die er nu zit is stabiel moeilijke besluiten voor dit land kunnen redelijk snel genomen worden vele minder belangrijke zaken wordt nog steeds oeverloos over gepraat en het mag jouw ook duidelijk zijn heel wat 'ongenoegen' uit de democratische periode worden tegen het daglicht gehouden en vaak te licht bevonden.
Leugenaars dieven oplichters en zo voort het is er in ruime mate in gekropen tijdens de 'democratie' zonder ook maar de minste tegenactie.

Weet dat jou interesse, kennis zonder meer verder gaat als de mijne.
Jouw komen ze op diverse fora als dagelijks schrijver tegen en veelal gaat het over de Thaise geschiedenis en vaak de minder prettige zaken neem niet weg dat ik je een eenzijdige kijk op de geschiedenis vindt hebben.
De Thai zijn Democratie is vaak 'natuurlijk kunnen wij er even over praten zolang ik het laatste woord maar heb of het meeste voordeel'

Mag deze ronde trouwens Steven ook een beetje gelijk geven Democratie in grote delen van Europa schiet ook haar doel voorbij en is zichzelf uit aan het hollen om vervolgens te imploderen.
Maar heb de indruk dat het point of no return nog ruim voor ons ligt.

O en Ps op een volwassen manier graag de 'leraar' komt even langs past niet.

tino kuis
komt net kijken
komt net kijken

#11 Bericht door tino kuis » donderdag 27 april 2017, 04:21

wpdelange schreef:
Verklaar je eens even nader tino.
Dit soort opmerkingen zonder toelichting zijn erg kort de bocht door.

Dat de militairen vele vele malen ingegrepen hebben is mij ook wel bekend vaak omdat strijdende partijen niet in staat waren om een oplossing te vinden en dat vol te houden tot voorbij het reële.
Moord en doodslag en teleur gang van het land noem jij dat democratie ?????
De tijd van rood en geel [en zwart] democratie ????
De niet gekozen club die er nu zit is stabiel moeilijke besluiten voor dit land kunnen redelijk snel genomen worden vele minder belangrijke zaken wordt nog steeds oeverloos over gepraat en het mag jouw ook duidelijk zijn heel wat 'ongenoegen' uit de democratische periode worden tegen het daglicht gehouden en vaak te licht bevonden.
Leugenaars dieven oplichters en zo voort het is er in ruime mate in gekropen tijdens de 'democratie' zonder ook maar de minste tegenactie.

Weet dat jou interesse, kennis zonder meer verder gaat als de mijne.
Jouw komen ze op diverse fora als dagelijks schrijver tegen en veelal gaat het over de Thaise geschiedenis en vaak de minder prettige zaken neem niet weg dat ik je een eenzijdige kijk op de geschiedenis vindt hebben.
De Thai zijn Democratie is vaak 'natuurlijk kunnen wij er even over praten zolang ik het laatste woord maar heb of het meeste voordeel'

Mag deze ronde trouwens Steven ook een beetje gelijk geven Democratie in grote delen van Europa schiet ook haar doel voorbij en is zichzelf uit aan het hollen om vervolgens te imploderen.
Maar heb de indruk dat het point of no return nog ruim voor ons ligt.

O en Ps op een volwassen manier graag de 'leraar' komt even langs past niet.
Honderden, zo niet duizenden, Thais hebben hun leven gegeven bij het verdedigen van de democratie in Thailand. Duizenden zijn opgesloten en honderden gevlucht. Zoek zelf maar uit wie daarvoor verantwoordelijk waren. Het heeft niets te maken met rood of geel maar met een andere kleur. Daar minachtend over te doen ('Thailand is nog niet rijp voor een democratie') is onjuist. Alleen met vallen en opstaan kan iets verbeterd worden, niet met het totaal verbieden van enige inbreng van de bevolking in het besturen van Thailand voor de komende 20 jaar. Thailand is nu even ontwikkeld als Nederland in de vijftiger jaren van de vorige eeuw,

wanadee
Expat
Expat

#12 Bericht door wanadee » donderdag 27 april 2017, 04:33

De vijftiger jaren heb ik niet meer meegemaakt dus die vergelijking gaat aan mij voorbij. Maar het zou mij niet verbazen als het leger niet ingegrepen had er een burgeroorlog in thailand had ontstaan.

Nogmaals, ik ken onze vijftiger jaren niet maar volgens van wat ik van geschiedenisboekjes onthouden heb was dat een periode van opbouwen en een periode van saamhorigheid en das volgens mij niet wat er zich in thailand afspeelde vlak voor de laatste coup.

jumbo
Expat
Expat

#13 Bericht door jumbo » donderdag 27 april 2017, 04:38

tino kuis schreef:
Honderden, zo niet duizenden, Thais hebben hun leven gegeven bij het verdedigen van de democratie in Thailand. Duizenden zijn opgesloten en honderden gevlucht. Zoek zelf maar uit wie daarvoor verantwoordelijk waren. Het heeft niets te maken met rood of geel maar met een andere kleur. Daar minachtend over te doen ('Thailand is nog niet rijp voor een democratie') is onjuist. Alleen met vallen en opstaan kan iets verbeterd worden, niet met het totaal verbieden van enige inbreng van de bevolking in het besturen van Thailand voor de komende 20 jaar. Thailand is nu even ontwikkeld als Nederland in de vijftiger jaren van de vorige eeuw,
Tino heeft wel een paar puntjes aangeleverd die niet minder dan de waarheid zijn. Toch voel ik meer voor de stelling dat de Thai niet helemaal gereed zijn voor de democratie, het is echter niet alleen hun eigen schuld. Persoonlijk vind ik dat ze met het nivo van 'nieuws' en de mix van spelhows en soaps niet veel zullen leren over wat er werkelijk aan de gang is in hun eigen land. En iedereen heeft kunnen ervaren aan het klakkeloos accepteren van populistische beloftes die stelselmatig niet of nauwelijks doorgevoerd werden dat het verwaarloosde volk buiten Bangkok gewoon het kaf niet van het koren kunnen scheiden.
De tussenliggende periodes met het oude systeem van politici met een aangestelde premier bracht weer enigszins rust bij het volk en de economie.
Vallen opstaan klopt zonder meer maar gezien de historie van Thailand en het lagere kennis nivo van de gemiddelde Thai is het leger een acceptabele oplossing om turbulente zaken niet helemaal uit de hand te laten lopen...
Kan me ook vinden in de stelling over Thailand en onze vijftiger jaren, hoewel ik zelf altijd de zestiger jaren verkies vanwege de ontiwkkelingen in die tijd, maar het essentiele verschil is dat 'wij' wel de basis zaken voor de inrichting van een economie voor elkaar hadden en goed onderwijs beschikbaar was voor elke laag van de bevolking.... daar ontbreekt het hier en dat is de makke... eradication of poverty through education!!
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door wpdl » donderdag 27 april 2017, 04:46

Kijk naar de periode in deze eeuw zie een grote 'vallen' vele totaal zinloze zaken in het geloof dat dat democratie is.
De hele wereld vroeg zich af wat hier gaande was militaire hebben het heel lang van een afstand aangekeken totdat ook die het zat waren.
Vele Thaien die ik ken zijn erg gelukkig met de huidige situatie en hopen echt dat het op zijn minst nog een paar jaar aanloopt met de generaal.
Als deze 65 miljoen tellende maatschappij het echt niet zou willen had de pleuris al lang uitgebroken.
Inclusief de vorige eeuw zijn er vele vele staatsgrepen geweest droevig zeer droevig met vele slachtoffers maar duidelijk dat de Thai niet echt bereid is om compromis te sluiten vandaar mijn opmerking in vorig bericht. ('Thailand is nog niet rijp voor een democratie')
Misschien als ze over een tijdje weer 'opstaan'

brake034
Expat
Expat

#15 Bericht door brake034 » zondag 30 april 2017, 10:23

Vandaag las ik dit, wel interessant in relatie tot de originele strekking van dit draadje:

"In our democratic system, if the citizens are selfish, they will elect selfish representatives, who will constitute a selfish parliament or congress, which in turn will form a selfish government. Then the whole country will be under the power of selfishness. Consequently, it is worth asking how many unselfish people we have left in today’s world."

Bron; Buddhadasa Bhikkhu, A single bowl of sauce solves all the World's problems.
Geschreven rond 1988 (overgangsjaar van Militair naar Democratische regering) in Suan Mokkh, Chaiya, Thailand.
Marcel

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”