Een goed artikel is kort geleden verschenen in Khaosod English en ik geef je gelijk maar de link:
http://www.khaosodenglish.com/opinion/2 ... -thailand/
De auteur is een gelouterde journalist die het woord ‘dragging down’ gebruikt, ‘neerhalen’ is een goede vertaling, ‘zedelijk in verval brengen’ een goede tweede.
Iemand discrimineren om uiterlijk, verstandelijke vermogens, seksuele voorkeur, opleiding, het komt in Thailand allemaal voor en de auteur protesteert met klem.
Voorbeelden te over in de jaren dat ik hier ben:
Rohingya, op afkomst en religie.
Homo’s en andere niet-heteromensen; scheld ze maar uit, zelfs als ze hetero zijn, het beschadigt de mensen en hun toekomst.
Monniken, en hooggeplaatste ook, die een moskee willen affikken, en we weten wat laatst in Myanmar is gebeurd.
Thailands enige dienstweigeraar die niet naar de universiteit mag vanwege ‘zijn voorkomen en gezicht...’
Mensen met een andere politieke overtuiging; klaag ze maar om pietluttigheden en laat het LM woord vallen, altijd prijs....
Xenofobie; wij witneuzen zijn het slachtoffer, en iemand met donkere huidskleur is een ‘nico’ en wie vertelt me dat het niet van ‘nigger’ af komt....?
Slavenhandel en –tewerkstelling in de visserij en daar niet alleen.
De nationale dunne bovenlaag tegen de andere 98 procent; zie de ‘rijkeluis kinderen’ en hun verkeersmisdrijven.
Witneuzen die het niet kunnen laten Thaise mensen dom en lui te noemen; die Thaise vrouwen hoer noemen en meer fraais maar er wel de knip trekken voor een ontspannend moment....
En tenslotte, van ander kaliber, ‘studenten’ die elkaar naar het leven staan en op bussen schieten met onschuldige passagiers. Goed, daar heeft de grootgeneraal dan eindelijk artikel 44 voor ingeroepen.
Maar ook de woorden van deze heer Pravit zullen verdwijnen in de beerput die kontzakkenvullen, nationalisme en xenofobie heet.