De minister van poenzaken lacht in zijn knuistje: er komt een extra suikertax aan, een accijns op suiker in voedingsmiddelen. Want de Thai wordt te dik; overgewicht was eerst 17 procent, is nu al bij 34 procent van de bevolking en het groeit nog ook.
Dus maak suiker duurder, denkt men. En een artikel in de krant zegt dat dit niet gaat helpen. Kijk naar alcohol met extra accijns, naar roken met accijns van tabak, kijk naar drugs met jarenlang de bak in, de behoefte is gemaakt of men valt ten prooi aan ... en stoppen gaat niet door het duurder te maken. Er is meer nodig.
Nu kan ik Dikkertje Dap en zijn geestelijk moeder, Annie M.G., niks verwijten; Dikkertje Dap geeft zijn klontje aan de giraf. Kwalijk is evenmin Holle Bolle Gijs want die vreet alles zelf op. Nee, het zijn de mensen die de ‘smaak maken’ van een product.
Een frisdrank moet zoet smaken en een frisdrank die niet zoet smaakt is kwak. En zo is het met meer producten.
Je maakt kinderen helaas niet wijs dat een half uur met de blender in de weer zijn met een gekookte rode biet, een wortel, geperste sinaasappelen en een gemalen kiwi gezonder drinken is dan een-twee-drie een dopje van een blikje trekken en sssssss..... lekker sissend inschenken. Bubbels!
Dat heeft de industrie ons geflikt. Ik denk ook dat het toevoegen van suikers verdoezelt dat er maar verrekte weinig ‘sinas’ in een blikje ‘sinas’ zit.
Dus heeft de Bangkok Post een artikel staan dat ik je aanbeveel.
http://www.bangkokpost.com/opinion/opin ... to-obesity
(En als je denkt 'hoor wie 't zegt....' dan heb je helemaal gelijk!)