Leger checkt land

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Leger checkt land

#1 Bericht door Duncan » vrijdag 11 december 2015, 07:52

Nou, hoorde zojuist dat Mevrouw Duncan vandaag niet kon werken, want ze moest de bergen in, naar ons land. De grote chef had zijn soldaatjes de heuvel op geschopt en daar moesten ze "wat"doen, geen idee wat. Duen moest het land aanwijzen ( we hebben er geen papieren van, is al een jaar of 20+ mondeling verdeeld en verhandeld binnen het dorp ) en een kopie van haar paspoort inleveren. Enfin, we zien wel. Heb haar gevraagd wat de bedoeling was, of we papieren van het land konden kopen ( no honey, everybody do :roll: . Why? what do they want? "I don't know... :neus: Why you go over there if you don't know what they have to offer or what they want?").
Soms wordt ik wel een heel klein beetje moe van Thai people, om eerlijk te zijn :crazy:

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Leger checkt land

#2 Bericht door Hua Thale » vrijdag 11 december 2015, 11:05

Men is al tijden bezig om te controleren of bezittingen ook werkelijk bezittingen zijn Duncan.
Of opstal ook werkelijk met toestemming geplaatst is et cetera.
we hebben er geen papieren van
Klinkt mij als een 'wenkbrauwtje' ook hier werkt men met eigendomspapieren en ja als je die niet heb......................................
Hoop uiteraard voor je dat er ergens nog een 'vergeten' papiertje ligt.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

doekle
komt net kijken
komt net kijken

#3 Bericht door doekle » zaterdag 12 december 2015, 01:33

Hua Thale schreef:Men is al tijden bezig om te controleren of bezittingen ook werkelijk bezittingen zijn Duncan.
Klinkt mij als een 'wenkbrauwtje' ook hier werkt men met eigendomspapieren en ja als je die niet heb......................................
Zo eenvoudig ligt dat niet, wij hebben ons huis op een grondstuk van de familie gebouwd maar hebben ook geen papieren.
Dit grondstuk is door opa ooit gekocht en dat ging per handjeklap.
Het perceel is wel opgemeten en komt dus voor bij het kadaster.
Wil je de eigendomspapieren hebben dan moet je met meerdere getuigen,die weten van of bij de toenmalige transaktie waren naar het gemeentehuis. De gemeente beslist dan of ze het doorgeven aan het kadaster.
Het land is al meer dan 80 jaar in bezit van de familie en ik denk, of weet wel zeker dat er t.d.t. veel stukken land van eigenaar zijn gewisseld, dus de gemeente heft het er druk mee.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door Hua Thale » zaterdag 12 december 2015, 03:01

Zit ook niemand voor dief of leugenaar uit te maken doekle.

Als het bij kadaster vermeldt staat is het een makkelijke zaak.
Een kennis van mij heeft deze procedure ook eens doorlopen nadat zijn papieren 'kwijt' waren.
Later bleek dat zijn ex er mee liep te leuren.

Het 'wenkbrauwtje' of fronsen sloeg meer op het feit dat als er niks hard te maken valt.
Had natuurlijk ook even het kadaster moeten vermelden in vorige bericht.

Er gebeurd toch echt heel veel vooral in en rondom natuurparken wat laten wij maar zeggen het toeigenen van een ander zijn bezit [De staat] heet.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#5 Bericht door Arietwee » zaterdag 12 december 2015, 04:57

Hier in kk twee jaar terug nog een stuk bos van 2 ha gejat en vol geplant met eucalyptus. Gedaan door een hoge dorps ambtenaar die al jaren zo bezig is en al bijna de hele heuvel in handen heeft. Dit land is dood ziek. Stelen stelen stelen.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door Duncan » zondag 20 december 2015, 01:25

Hua Thale schreef:Men is al tijden bezig om te controleren of bezittingen ook werkelijk bezittingen zijn Duncan.
Het stond tijdens de "rode periode" op de nominatie om op papier gezet te worden ( zoals zoveel land in Th ) maar wegens de bekende omstandigheden is dat toen niet doorgegaan. Ze had de indruk dat er nu toch wel papieren aan zitten te komen, maar goed, eerst zien, dan geloven. Denk eerder dat ze vorlopig in kaart willen brengen wie wat geclaimd heeft en in hoeverre er aan landjepik of illegale houtkap gedaan wordt. Zo'n jaar terug zijn er in Dan Sai al de nodige arrestaties, onteigeningen en boetes uitgedeeld daarvoor, namelijk...
Btw, het is landbouwgrond op de top van de berg/heuvel, is geen water, geen electriciteit en geen bebouwing ( anders dan de bekende voorraadschuurtjes voor mais of rijst ) en pas sinds kort een soort van begaanbare weg de eerste paar 100 meter naar boven :giggle: .

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door prajak » zondag 20 december 2015, 01:29

Jouw vrouw/partner zou eens kunnen vragen op welk soort papier het land nu staat; het staat op papier, alle grond staat op papier, maar wat mag je er mee en kan het wel verdeeld worden.

De soorten landpapier staan in dit forum vermeld.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door Duncan » dinsdag 22 december 2015, 15:15

Het is mondeling, en men weet van elkaar wat men heeft ( al heb je natuurlijk altijd de centimeterpikkers ). Het zijn kleine dorpjes rondom Dan Sai en er was tot voor een tiental jaar terug land te over voor iedereen. En er wordt in gehandeld, zeker tot aan de machtsoverdracht aan de nieuwe nationale chef kwamen er regelmatig mensen uit het zuiden langs die voor een prikkie land opkochten en er rubberbomen neerpootten. Dat is nu wel zo'n beetje afgelopen, juist vanwege die machtsoverdracht en de bijbehorende onduidelijkheid ( + het feit dat de lokale bevolking weinig van de zuidelijken moet hebben, al helemaal na 2 dodelijke ongelukken waar zij bij waren betrokken en dus automatisch als schuldig worden gezien ). Maar we zien wel wat ermee gebeurt, plannen te over door iedereen ( geldt sowieso voor Dan Sai, is een 3-tal jaar terug land opgekocht en voorbereid voor een Big C :giggle: maar dat ligt "verrassenderwijze" ook stil ) maar zolang de lokale bevolking weinig te makken heeft en het leven duurder wordt zal het nog wel decennia duren totdat er vanuit de Thais zelf iets gaat gebeuren... Ons land wordt verhuurd of door de familie gebruikt indien nodig, kostentechnisch loont het niet om er serieus wat mee te doen - te ver weg, te afgelegen en totaal geen controle of iemand stiekem je dragonfruit plukt of aan je rubberbomen tapt -.

Edit: ah, ik snap, wat het leger er precies mee heeft gedaan. Will do! [|)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door prajak » dinsdag 22 december 2015, 15:22

Ik herhaal mijn advies: vraag op welk landpapier het land nu staat. Alle land heeft een landpaper maar welk landpaper heeft dat bij jullie?

'Het is mondeling' is heel fijn maar als het land niet voor woningbouw is bestemd kun je mondeling bespreken wat je wil. Met name omdat je schrijft dat er al stukken ingepikt zijn voor bosbouw.

brake034
Expat
Expat

#10 Bericht door brake034 » dinsdag 22 december 2015, 15:31

prajak schreef:Alle land heeft een landpaper maar welk landpaper heeft dat bij jullie?
Nee heer Prajak, lang niet al het verhandelde land heeft een papier, ik kan hier hele lappen grond "kopen" zonder een snippertje papier.
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door prajak » dinsdag 22 december 2015, 16:08

En wat staat dan op jouw eigendomsbewijs? Of krijg je dat snippertje ook niet?

Alle grond is geregistreerd in Thailand. Is het niet van een eigenaar, gemeente of provincie dan is het van de staat, van het grondbedrijf van de 'familie' of van het grondbedrijf van de kerk. Alle grond heeft een kadastraal kenmerk. Of mijn advocaat moet er gruwelijk naast zitten.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door prajak » dinsdag 22 december 2015, 16:35

http://www.samuiforsale.com/knowledge/t ... deeds.html

Dit, plus wat er in dit forum staat over landpapieren.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door Duncan » dinsdag 22 december 2015, 17:31

De naam van het papier weet Mrs. D. ook niet. Dat zien ze als ze het papier krijgen maar vermoedelijk zal het Sor Kor 1 of 2 zijn ( dank voor de duidelijke link ). Je kunt het in ieder geval niet als onderpand gebruiken bij de bank.

Wat er is gebeurd is als volgt:

Er zijn luchtfoto's gemaakt van de bergen met het land ( en natuurlijk de boomgrens ). Vervolgens zijn de soldaten naar boven gegaan en hebben op een kaart van elk stukje land de afgesproken grenzen en eigenaar aangemerkt, met de bepaling dat een stuk land maximaal 20 rai - als ik het goed heb begrepen van de vrouw - groot mocht zijn. In ons geval is het dus in 2-en gedeeld tussen haar en haar vader. En de enigen die recht op dat papier hebben zijn de bewoners van het dorp. Dus grondkopers uit het zuiden zijn de bok, tenzij het dorpshoofd garant voor de staat. Die doet dat uiteraard niet, dus ze kunnen er weinig mee.
Vervolgens geldt er nu een algeheel kapverbod ( foto's zijn gemaakt ) en de rest was me te onduidelijk vanwege een slechte internetverbinding. Ik ving nog vaag iets op over dat de regering het land misschien wel terugkopen om de bosbouw te garanderen, maar als dat al zo is zal het tegen afbraakprijzen zijn, dus daar schiet je ook niks mee op.

Blij dat ik het destijds niet heb aangedurfd om een paar lapjes grond te kopen, want meer dan het bewerken voor eigen gebruik zie ik het eigenlijk niet meer worden.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door prajak » woensdag 23 december 2015, 00:40

Duncan, als er geen chanoot is is het bloedlink.

Wijlen Mart, helaas al 3,5 jaar dood, heeft gebouwd op tempelgrond waar de familie van Mona een langlopend gebruiksrecht op had. Een stuk grond midden in de natuur, groot zat voor 2 huizen, 7 rai kale grond waar nu rubberbomen staan, maar er is een probleem met dat recht: dat kan alleen overgaan naar haar familie dus recht omlaag naar haar zoons, opzij naar haar broers en zussen en naar boven naar haar ouders.

Er staat een schitterend huis op waar ik zo in zou willen trekken als ik het kon kopen. Rust, dat wil je niet weten. Maar het gebruiksrecht wordt nooit van mij of van mijn vrouw. Dus zal ik daar nooit kopen. Er is ook geen eigen uitrit op de openbare weg. De familie zit tot in lengte van jaren vast aan dat gebruiksrecht tot die grond ooit eens wordt verkaveld. Tempelgrond verkavelen is echter als vloeken in de kerk.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door Duncan » woensdag 23 december 2015, 01:56

prajak schreef: Er is ook geen eigen uitrit op de openbare weg.
Heel bekend. Ons land boven ligt van het zandweggetje af en een paar opkopers wilden ons chanteren om het voor dumpprijzen weg te doen door hun land af te sluiten ( overpad was daar de ongeschreven standaard, totdat de zuidelijken kwamen... ). Onderling was het land getaxeerd op 4 ton ( bahtjes uiteraard ), mooi groot vierkant stuk, een zeldzaamheid op die berg, maar ik geloof dat 1,5 ton hun max was. Wilde de familie niet en ik ben sowieso geen fan van land verkopen, dus niet gedaan.
En zelfs het land beneden met familiehuis en de huizen van zwager en schoonzus was tot 2 jaar terug alleen te bereiken door over land van 4 families te gaan ( liep een modderweggetje ). En je raadt het al, 3 van die 4 families waren jaloers, dus deden nogal eens moeilijk... [|(

Nu snap ik ook waarom Mrs. D. zei - toen ik een schitterend stuk land achter de tempel van Ban Na Hi zag, waar de uilopers van 2 bergen begonnen en een v-vormige vallei achter begon, echt het mooiste plekje natuur dat ik ooit heb gezien en zei dat ik dat ooit wel wilde kopen - dat dat niet kon. Was achter de tempel. Ze zijn er nu iets vreselijks aan het neerzetten, zouden wel eens badruimtes kunnen zijn, weg vergezicht weg beleving :cry: .

Zal zijn positieve kanten wel hebben, dat gebruiksrecht, maar soms is het gewoon jammer...

Edit: en ja, 3,5 jaar alweer dat Mijnheer Mart het tijdige voor het eeuwige/nieuwe leven verwisselde. Gaat belachelijk snel, de tijd...

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”