De monnik met teveel naastenliefde; tja......

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#1 Bericht door prajak » zondag 01 november 2015, 01:35

Een lid van de clerus nam het erg ruim met het begrip naastenliefde. Nu kan naastenliefde geen kwaad, we zien overal iedere dag signalen van naastenliefde en dus geldt dat ook voor mensen in pij.

Maar een lid van de clerus, 64 jaar oud, dat in hotelkamers verbleef in burgerkloffie maar voor de zekerheid pij en attributen toch maar bij zich had, daar is wat mee.

Hij liet zich ook nog eens ruim fêteren door masseuses, nam het er met eten en drinken ook dik van, en liet zich daarna betalen door dames die ... maar dat vertelt het verhaal niet, het waarom.

Meneer had de gewoonte vet te spenderen. Nu hebben monniken zover als ik weet geen gelofte van armoede afgelegd (wie weet dit precies te vertellen?) en kunnen ze uit steenrijke families komen. Toch gaat de overheid zijn vermogen na.

Vanwege omgang met het andere geslacht heeft men een seniormonnik zo ver gekregen hem uit de gewijde status te gooien.

Weblink:

http://www.bangkokpost.com/news/general ... -defrocked

printen44
Expat
Expat

Re: De monnik met teveel naastenliefde; tja......

#2 Bericht door printen44 » zondag 01 november 2015, 05:43

Officieel mogen monniken geen eigen geld bezitten. Alles is van de tempel, officieel dan. Maar de meeste monniken die ik kenden en dat waren er redelijk wat, hadden een eigen bankrekening, waar redelijk wat op stond. De monnik waarmee ik veel reisde, had een bankrekening en ik most dus af en toe langs een bank, zodat hij kon pinnen.

Ik kwam wel samen met die monnik-vriend op bezoek bij een monnik die de toekomst kon voorspellen. Daar verdiende hij goed geld mee. Nadat hij dat voorspellen een tiental jaren gedaan heeft, legde hij zijn oranje monnikskleed af en ging "rentenieren". Overigens heeft hij nooit mijn toekomst voorspeld. Voor mij hoefde dat niet, want wat hij voorspelde was altijd rooskleurig voor zijn klanten. Die gingen altijd vol goede moed bij hem weg.

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: De monnik met teveel naastenliefde; tja......

#3 Bericht door pong » zondag 01 november 2015, 12:11

Ik meen dat hun bezit in een soort beheer/gestald wordt als ze intreden-tot uittreding. Maar zoals ieder weet-geen Thai vertrouwt een ander buiten de familie, dus die zorgt wel voor dat beheer indien nodig. Er is wel iets van zuinig/spaarzaam leven-ze mogen in principe zelfs geen echt geld hanteren. vertel dat eens tegen die jonkies die hun snoepbaten bij de 7 komen spenderen.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”