Schoolmelkprobleem: no milk today

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Schoolmelkprobleem: no milk today

#1 Bericht door prajak » maandag 19 oktober 2015, 03:33

Schoolmelkprobleem: no milk today

Als je mocht denken dat na de reorganisatie in 2009 het schoolmelkprobleem voorbij is dan vergis je je.

Het schoolmelkschandaal

Het werd een potje met de schoolmelk. Corruptie en zakken vullen was zo’n beetje de norm en het kwam voor dat melkproducenten de melk aanlengden met water. Dat werd dan aan de schoolkinderen gegeven.

Ik ga er niet verder op in, het heeft voldoende de pers gehaald.

De organisatie nu

Ziet er beter uit. Er is de Milk Board, onderdeel van de landelijke Dairy Farm Organisation, van de Livestock Department en ‘the Cooperative Promotion Department’ wat dat ook moge zijn. Zij zijn aan de slag met de schoolmelk sedert 2009.

Het is een grote organisatie in een groot land. Een budget van 15 miljard baht (375 miljoen euro) voor 7,6 miljoen studenten op 40.000 staatsscholen van kleuterklas tot lagere school.

Een kind heeft recht op een kartonnetje melk van 200 ml per dag gedurende 260 dagen, inclusief de vakantiedagen (?). Ga er maar aan staan. Er zijn 20.000 boerenbedrijven in Thailand die melk leveren en hoe krijg je die ten eerste vers bij de fabriek en daarna houdbaar bij de scholen? Logistiek, zo heet dat.

En dan de kwaliteitscontrole, onder meer vetgehalte en de SCC-test? (Somatic Cell Count, daar ga ik niet op in in dit kader)

Melk moet binnen 2 uur na het melken onder de 4 graden Celcius komen en dat betekent logistiek een enorme opgave. Verder moet het transport daarna naar de scholen in koelwagens en de scholen, die eens per half jaar geleverd krijgen, moeten ook gekoeld kunnen bewaren.

Heb jij voor een half jaar melk in huis? Ik niet hoor.

Dat het een keer fout gaat, OK.....

In de provincie Nan, het noorden van het land, ligt diep in de zuidelijke heuvels verscholen het gat Ban Nam Li. Aan het eind van de enige weg daar, de 1026, en daarna zijn er alleen bergen en komt de Sirikit dam in zicht in de provincie Uttaradit.

Een regio waar boeren maïs telen en nauwelijks toegang is tot grote winkels en tot verse groeten en fruit. In de lokale schooltjes daar is schoolmelk een uitkomst.

Twee keer in korte tijd ontdekt een lerares verschaalde melk in de pakjes; zo’n pakje voelt ‘dik’ aan alsof er een stuk plastic in zit en na controle blijkt de melk bedorven.

Dan alle pakken maar eens open gemaakt, houdbaarheidsdatum februari 2016, maar nee, alles is weer verrot. En dat na klachten bij de districtshoofden.

Goed, dan maar de Milk Board ingeseind en iets op facebook gezet en daar komt me een rij hotemetoten van de afdeling Opleidingen, militairen mee, het lokale hoofd, en allemaal ruiken aan bedorven melk.

De hotemetoten van ‘Opleidingen’ komen complimenten tekort voor de lerares vanwege haar streven de studenten te beschermen tegen verrotte zaken.

De lokale ambtenaar daarentegen laat weten dat dit haar carrière zal schaden. ‘Jouw leven hier zal moeilijk worden’ Ja, in zijn eer aangetast. Kinderen ziek no problem maar HIJ zal op zijn pluche blijven zitten als de onaantastbare ambtenaar. Een zieke lummel dus.

Enfin, de voorraad is vervangen, de melk is in orde en de lokale ambtenaren zijn er van overtuigd dat slechts hun alertheid de kinderen voor een ramp heeft behoed. Zoals altijd in Thailand: men drinkt een glas, doet een plas en alles blijft zoals het was.

Weblink met veel foto’s...

http://www.bangkokpost.com/news/special ... the-system

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Schoolmelkprobleem: no milk today

#2 Bericht door prajak » maandag 19 oktober 2015, 03:33

Enne, voor de semi-ouwetjes, ‘no milk today’... en let vooral op de ‘progressieve’ dans er achter! De sixties, alles moet mogen al hebben veel pastoors en dominees er de duivel in gezien......

http://www.youtube.com/watch?v=AuGWNshGM64

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Schoolmelkprobleem: no milk today

#3 Bericht door elst99 » maandag 19 oktober 2015, 09:43

Het zou veel beter zijn als de kinderen soja melk krijgen, in Nederland zijn ze er al veel langer meegestopt omdat koemelk helemaal niet zo gezond is zoals er altijd beweerd werd.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Schoolmelkprobleem: no milk today

#4 Bericht door prajak » maandag 19 oktober 2015, 09:55

elst99 schreef:Het zou veel beter zijn als de kinderen soja melk krijgen, in Nederland zijn ze er al veel langer meegestopt omdat koemelk helemaal niet zo gezond is zoals er altijd beweerd werd.
Elst99, ik garandeer je dat ze er in zullen slagen ook daarmee in dit land de knip te spekken over de rug van kinderen. Welke melk beter is, daar heb ik geen verstand van. Ik ben allergisch voor koemelk en blijf dus van alle melk af..... :giggle:

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Schoolmelkprobleem: no milk today

#5 Bericht door Hua Thale » maandag 19 oktober 2015, 11:18

Vroeger toen ik klein was echt waar.

Afbeelding
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Schoolmelkprobleem: no milk today

#6 Bericht door Ben » maandag 19 oktober 2015, 11:34

elst99 schreef:Het zou veel beter zijn als de kinderen soja melk krijgen, in Nederland zijn ze er al veel langer meegestopt omdat koemelk helemaal niet zo gezond is zoals er altijd beweerd werd.
oof! als dat maar zo is.

http://www.kokos-olie.nl/nieuwsbrieven/ ... n-van-soja

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Schoolmelkprobleem: no milk today

#7 Bericht door elst99 » maandag 19 oktober 2015, 14:28

Gojibessen, hennepzaad en tarwegras – allemaal superfoods. Is dat alleen echt zo gezond? Volgens Frans Kok, hoogleraar Voeding en Gezondheid, is kokosolie in ieder geval een echte boosdoener. “Het is een van de slechtste plantaardige oliën die je kunt eten, erg verzadigd”, vertelt hij.

En Zo wordt er weer een hype om zeep geholpen, ;)
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Schoolmelkprobleem: no milk today

#8 Bericht door Gardensafari » dinsdag 20 oktober 2015, 00:06

Recentelijk in het nieuws: omega 3, 6, 9 en weet ik veel doet... niks.
Alleen de eskimo's hebben een gen dat er wat mee kan.
Europeanen hebben dat gen niet en scheiden het spul gewoon weer uit.
Weer een mythe naar de klungels :worshippy:
Maar wel worden de oceanen leeggevist om ons die rotzooi te kunnen verkopen.

Voor 85% van de Europeanen is koemelk waarschijnlijk gezond.
De blanke mens heeft een gen dat er voor zorgt dat koemelk goed wordt verteerd.
Van de Europeanen heeft 15% dat gen niet en die wordt ziek van koemelk.
Van de Chinezen heeft maar 15% het gen wel en daar wordt dus 85% ziek van het spul.

Het is allemaal veel ingewikkelder dan gedacht.
En de term "superfoods" is niet bedacht door wetenschappers die er verstand van hebben, maar door degenen die het spul verkopen met meestal "wij van WC-eend"-logica.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Schoolmelkprobleem: no milk today

#9 Bericht door elst99 » dinsdag 20 oktober 2015, 07:17

Hoe gezond is melk en wat kun je als alternatief nemen?
Vroeger moest je melk drinken voor sterke botten. Zelfs op school kreeg je schoolmelk en op de tv zag je de reclame met Joris Driepinter: “Drie glazen melk per dag”. Melk is een groot onderdeel van onze cultuur. Maar is melk wel zo gezond? De laatste jaren komen daar wat vraagtekens bij. Lees nog even door.

Nieuwste onderzoek: eerder overlijden door melk en dubbele kans op heupbreuken
Huiduitslag en een opgeblazen gevoel
Waarom is melk ongezond?
Heb je melk nodig voor calcium?
Wat zijn alternatieven voor melk in je ontbijt en in je koffie?

Nieuwste onderzoek: eerder overlijden door melk en dubbele kans op heupbreuken
Het nieuwse onderzoek naar melk is gedaan door Zweedse onderzoekers en gepubliceerd in het British Medical Journal. De onderzoekers gingen grondig te werk. Zij onderzochten honderdduizend mensen gedurende een periode van 10 tot 20 jaar. Vrouwen die meer dan drie glazen melk per dag dronken, verdubbelden hun kans om vroegtijdig te overlijden. Ook hadden zij 50% meer kans op een heupbreuk.

Suikers in melk (lactose en galactose) zouden de boosdoeners kunnen zijn, volgens de Zweedseonderzoekers. Uit studies bij dieren is gebleken dat die het verouderingsproces versnellen. De wetenschappers vragen zich af of het advies om veel melk te drinken tegen botontkalking nog wel stand kan houden, zei onderzoeker Karl Michaelsson tegen de BBC.

Maar dat is niet het enige. Het drinken van melk wordt ook met andere problemen in verband gebracht, zoals huiduitslag en een opgeblazen gevoel.

Dit is mijn informatie, die ik gelezen heb. Hij is nog veel langer, maar te lang om het hier te plaatsen, Google maar is hoe gezond is melk.
Ik heb ook gelezen dat Aziaten slechter alcohol kunnen verdragen doordat ze een gen missen, die wij wel hebben, vandaar dat ze soms al na één borrel dronken zijn.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Schoolmelkprobleem: no milk today

#10 Bericht door Ben » dinsdag 20 oktober 2015, 09:16

elst99 schreef: Ik heb ook gelezen dat Aziaten slechter alcohol kunnen verdragen doordat ze een gen missen, die wij wel hebben, vandaar dat ze soms al na één borrel dronken zijn.
Übung macht Meister :crazy: :giggle:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Schoolmelkprobleem: no milk today

#11 Bericht door prajak » dinsdag 20 oktober 2015, 10:03

Wat melk betreft, de schepper heeft de vrouw niet voor niets borsten gegeven waar melk uit komt. Anders had ie wel bier- of jeneverborsten gefabriceerd :giggle: . Maar misschien moeten we op zekere leeftijd stoppen met melk en alsnog aan bier of zo gaan.

Was dat niet zo in de middeleeuwen toen er geen schoon water was en men bier nam bij dorst? Dan wordt het toch tijd retro te gaan leven..... :giggle:

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Schoolmelkprobleem: no milk today

#12 Bericht door elst99 » dinsdag 20 oktober 2015, 10:05

Wat een vergelijking :crazy: of dat wij grazen en alleen gras en hooi vreten, tjonge Prajak
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Schoolmelkprobleem: no milk today

#13 Bericht door Jeanette » dinsdag 20 oktober 2015, 10:31

Toch is het oerdieet best gezond, vlees van geslachte dieren aangevuld met noten, zaden en granen.

Wat zal dat op een goddelijke interventie geleken hebben toen er voor het eerst iets ging gisten. :giggle3:


8-)

Kefir bestaat trouwens al erg lang. (om on toppic te blijven) :idea:

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Schoolmelkprobleem: no milk today

#14 Bericht door elst99 » dinsdag 20 oktober 2015, 11:23

Mits de dieren niet volgespoten zijn met allerhand troep ;)
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Schoolmelkprobleem: no milk today

#15 Bericht door Jeanette » dinsdag 20 oktober 2015, 13:41

Oervlees is biologisch, dat lijkt me logisch.
En nee, niet zo lekker als nu, vaak gedroogd als een ouwe leren schoenzool denk ik. ;)

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”