Nu ook resorts in Loei op de schop?
Na andere provincies heeft de overheid nu Loei in de gaten waar delen van natuurgebied ‘in gebruik’ zijn van particulieren voor resort.
Het betreft het grote natuurgebied Phu Rua dat een 50 km ten westen van de stad Loei ligt; de hoofdweg 203 loopt er dwars doorheen.
Drie eigenaren van resorts hebben stukken land in bezit die behoren tot de beschermde natuur. Een van hen maakt het bont met 19 rai (3 Ha) waarvan 12 rai op ‘document’ en 7 rai zonder enig document.
Dat laatste noem je dus ‘landjepik’. Dat speelden wij vroeger op straat met een steen en een stuk krijt.....
Uiteraard maakt men bombarie en is het allemaal niet waar en is alles geheel legaal verworven maar de overheid houdt voet bij stuk en vertelt ze maar naar de rechter te stappen. En geeft die de overheid gelijk dan mag je kiezen: je sloopt de zaak zelf, of de bulldozers komen op jouw kosten.....
De andere twee resorts hebben ieder 2 rai ingepikt, zeg 3.200 m2 per resort. Ook hen is de wacht aangezegd.
En wie zijn de eigenaren? Verbaast het als ik zeg dat het lokale hotemetoten zijn die aan papieren kunnen komen waar wij gewone stervelingen alleen maar van kunnen dromen?
Maar de kans is groot dat ze het kwijt raken. Diefstal hoort niet te lonen.
Weblink met foto:
http://www.bangkokpost.com/news/general ... ts-in-park
Nu ook resorts in Loei op de schop?
Moderator: Loempia
-
- Volwaardig lid
-
- Volwaardig lid
Re: Nu ook resorts in Loei op de schop?
Was een keer met Lin in een resort 'the Doi' zo'n 25 vanaf Chiang Mai, daar hadden we voor 2 nachten een bungalow, toen we een stukje gingen rijden (de neus achterna) kwamen op een afslag van een klein weggetje en na een km of 8 zagen we midden in het bos een groep schiterende zeer dure woningen (bijna kleine paleizen, landhuizen en kasteel achtig dus Europese stijl), Lin spuwde daar vuur van, want zei: 'dit is een National Forest en dus hoogst illegal!'
Dus toen ik haar net vertelde van hetgeen hierboven te lezen was dat het geruimd moest worden van de regering had ze maar 1 woord te zeggen.
GOED!
Genesis
Dus toen ik haar net vertelde van hetgeen hierboven te lezen was dat het geruimd moest worden van de regering had ze maar 1 woord te zeggen.
GOED!
Genesis
-
- Volwaardig lid
Re: Nu ook resorts in Loei op de schop?
Jazeker, de grootgeneraal maakt er werk van. De kranten hebben vol gestaan van 'aanpakprojecten' in de provincie Nakhon Ratchasima en andere provincies. Maar of iedere zaak wordt aangepakt?
Voor de wet is iedereen gelijk maar net als onder het communisme, sommige mensen zijn wat meer gelijk dan andere. En dat zal in Thailand ook wel zo zijn en mogelijk blijven.
Wat wel nog kan is dat er legale bouw heeft plaatsgevonden.
Als ik kijk waar wijlen Marts huis staat, dat is een vele hectaren groot tempelterrein en natuurgebied maar zijn familie heeft echt een legaal gebruiksrecht midden op het terrein. Ik ga er binnenkort naar toe om te kijken hoe het met Mona en Benjamin gaat. Wij houden met de familie contact sinds Marts overlijden maart 2012.
Voor de wet is iedereen gelijk maar net als onder het communisme, sommige mensen zijn wat meer gelijk dan andere. En dat zal in Thailand ook wel zo zijn en mogelijk blijven.
Wat wel nog kan is dat er legale bouw heeft plaatsgevonden.
Als ik kijk waar wijlen Marts huis staat, dat is een vele hectaren groot tempelterrein en natuurgebied maar zijn familie heeft echt een legaal gebruiksrecht midden op het terrein. Ik ga er binnenkort naar toe om te kijken hoe het met Mona en Benjamin gaat. Wij houden met de familie contact sinds Marts overlijden maart 2012.