dakperikelen - garantie tot de deur?
Moderator: Loempia
-
- Volwaardig lid
dakperikelen - garantie tot de deur?
wij hebben een nieuw huis gekocht enige tijd geleden
als het regende kwam van het dak een gestage stroom water naar beneden
dat viel zo'n 6 mtr en liet dan na een regenbui een gleuf in de tuin achter
plantjes die in de waterstraal hadden gestaan vonden we bij de tuinafscheiding terug
plotseling ontstonden er ook sinkholes uit het niets deze opgevuld met aarde en stenen maar de volgende regenbui verwoeste deze noeste arbeid in een mum van tijd
tijd dus om de door mij verfoeide dakgoten aan te schaffen
we hebben die dingen laten aanbrengen door de eerste de beste gotenboer die langs kwam en ons een garantie verstrekte van 5 jaar. Niet echt duur dus waarom niet
Nu in de regentijd hebben we daar toch wel wat spijt van want het regenwater komt regelmatig over de randen gegutst
Nu ben ik niet echt bang om op een ladder te staan maar 7 mtr boven de grond balanceren op een ladder die alle kanten op wil behalve stilstaan waar ik wil is niet mijn ding
Inmiddels 3 goedwillende ambachtslieden er bij gehad waarom dat water toch de tuin inging en niet via de pijp naar buiten daar waar wij het wilden hebben. Maar nee hoor alles is in orde dus waarom dat water niet wil wat wij willen geen idee.
Vandaag een pallet op de tuingrond geplaatst en `verankerd `dmv paaltjes in de grond en op de pallet een opstandje gemaakt zodat de ladder niet weg kon schuiven
Uiteindelijk naar boven geklauterd en wat zien ik jawel een dakrand die door loopt tot en met 1 cm van de buitenrand van de goot en die goot staat tot zijn strot toe vol met bladeren van de bamboe boom van de buren logisch dat daar geen water door gaat, maar waarom de ambachtslieden dat niet zien is mij een raadsel
Morgen dus weer de ladder op met de slijptol om een stuk van die dakrand te verwijderen
en daarna alle bamboe bladeren uit de goot vissen zodat het water weer gaat doen wat wij graag willen namelijk uit onze tuin en daarom ook geen sinkholes en weggedreven plantjes meer.
Het door de eerste de beste gotenboer laten aanleggen van de regenwaterafvoer is dus geen beste keuze gebleken
Garantie tot de buitendeur want de vogel is gevlogen en is allang verhuisd naar een andere provincie van Thailand
In dit geval dus eigenlijk garantie niet eens tot aan de buitendeur ondanks de mooie schriftelijke verklaring, bedrijfje bestaat gewoon niet meer dus weg garantie.
als het regende kwam van het dak een gestage stroom water naar beneden
dat viel zo'n 6 mtr en liet dan na een regenbui een gleuf in de tuin achter
plantjes die in de waterstraal hadden gestaan vonden we bij de tuinafscheiding terug
plotseling ontstonden er ook sinkholes uit het niets deze opgevuld met aarde en stenen maar de volgende regenbui verwoeste deze noeste arbeid in een mum van tijd
tijd dus om de door mij verfoeide dakgoten aan te schaffen
we hebben die dingen laten aanbrengen door de eerste de beste gotenboer die langs kwam en ons een garantie verstrekte van 5 jaar. Niet echt duur dus waarom niet
Nu in de regentijd hebben we daar toch wel wat spijt van want het regenwater komt regelmatig over de randen gegutst
Nu ben ik niet echt bang om op een ladder te staan maar 7 mtr boven de grond balanceren op een ladder die alle kanten op wil behalve stilstaan waar ik wil is niet mijn ding
Inmiddels 3 goedwillende ambachtslieden er bij gehad waarom dat water toch de tuin inging en niet via de pijp naar buiten daar waar wij het wilden hebben. Maar nee hoor alles is in orde dus waarom dat water niet wil wat wij willen geen idee.
Vandaag een pallet op de tuingrond geplaatst en `verankerd `dmv paaltjes in de grond en op de pallet een opstandje gemaakt zodat de ladder niet weg kon schuiven
Uiteindelijk naar boven geklauterd en wat zien ik jawel een dakrand die door loopt tot en met 1 cm van de buitenrand van de goot en die goot staat tot zijn strot toe vol met bladeren van de bamboe boom van de buren logisch dat daar geen water door gaat, maar waarom de ambachtslieden dat niet zien is mij een raadsel
Morgen dus weer de ladder op met de slijptol om een stuk van die dakrand te verwijderen
en daarna alle bamboe bladeren uit de goot vissen zodat het water weer gaat doen wat wij graag willen namelijk uit onze tuin en daarom ook geen sinkholes en weggedreven plantjes meer.
Het door de eerste de beste gotenboer laten aanleggen van de regenwaterafvoer is dus geen beste keuze gebleken
Garantie tot de buitendeur want de vogel is gevlogen en is allang verhuisd naar een andere provincie van Thailand
In dit geval dus eigenlijk garantie niet eens tot aan de buitendeur ondanks de mooie schriftelijke verklaring, bedrijfje bestaat gewoon niet meer dus weg garantie.
Laatst gewijzigd door Harm op maandag 05 oktober 2015, 03:36, 1 keer totaal gewijzigd.
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.
-
- Volwaardig lid
Re: dakperikelen - garantie
Wees maar blij dat er niet echt iets aan die dakgoot mankeert want dan had je nu een probleem. Die bladeren hou je niet tegen of je moet met de buren gaan praten een paar takken om te mogen zagen maar bamboe groeit als de hel. Wij zien wel mangobladeren op het dak doch die regenen er vanzelf vanaf.....
Wij hebben maar EEN hele meter dakgoot en dat is waar de airco hangt; dus tegen spatwater. Op alle andere plaatsen gutst het water gewoon de tuin in maar daar ligt het stenen pad en van daar loopt het naar de plantjes.
Binnenkort begint de droge tijd tot eind songkran. Zijn we er even vanaf.
Vraag jij svp aan Chang dit te verplaatsen? Het staat nu onder 'hotels in Thailand'....
Wij hebben maar EEN hele meter dakgoot en dat is waar de airco hangt; dus tegen spatwater. Op alle andere plaatsen gutst het water gewoon de tuin in maar daar ligt het stenen pad en van daar loopt het naar de plantjes.
Vraag jij svp aan Chang dit te verplaatsen? Het staat nu onder 'hotels in Thailand'....

-
- Volwaardig lid
Jouw dak is niet zo hoog als dat van mijprajak schreef:Wees maar blij dat er niet echt iets aan die dakgoot mankeert want dan had je nu een probleem. Die bladeren hou je niet tegen of je moet met de buren gaan praten een paar takken om te mogen zagen maar bamboe groeit als de hel. Wij zien wel mangobladeren op het dak doch die regenen er vanzelf vanaf.....
Ons huis staat op palen een stuk boven de grond omdat dit deel van Thailand eerder onder water heeft gestaan
Daardoor klettert het zon 6 mtr naar beneden en vernield alles wat daar onder aanwezig is
Water spat zo'n 3 meter in het rond als het op stenen of op een pad terecht komt en vernield dan nog meer als alleen die gleuf die in de tuin gemaakt werd
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
-
- Volwaardig lid
Snap het, Harm. Dat geeft een fors gespetter.
Als ik toestemming krijg kom ik een keer bij je buurten. Jij, Hua, Dutch, vriend Volker in Bua Yai, wordt een mooi ommetje op de scooter.
Maar eerst de weduwe van Mart deze maand; heb ik wel al toestemming voor.....
.
Plannen, plannen, plannen, meer plannen dan centen....
Als ik toestemming krijg kom ik een keer bij je buurten. Jij, Hua, Dutch, vriend Volker in Bua Yai, wordt een mooi ommetje op de scooter.
Maar eerst de weduwe van Mart deze maand; heb ik wel al toestemming voor.....

Plannen, plannen, plannen, meer plannen dan centen....

-
- Volwaardig lid
Harm bij de Do-Home of andere doe het zelf zaken kan je plastiek 'kippengaas' kopen.
Als je daar een stuk afknipt en er een cirkel van maakt wat je met een rijgstripjes aan elkaar verbindt kan je dat in je dakgoot plaatsen.
De meeste rommel valt dan gewoon op de grond.
Vogels gaan er niet 'wonen' kortom je hoeft niet ieder jaar die ladder op.
ideetje misschien.
Als je daar een stuk afknipt en er een cirkel van maakt wat je met een rijgstripjes aan elkaar verbindt kan je dat in je dakgoot plaatsen.
ideetje misschien.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.
-
- Expat
Ik had dezelfde problemen bij mijn woning in Indonesie en toen ik besloot om in Thailand te gaan bouwen,was dat een van de aandachtspunren van de architect.
Wij hebben dus allereerst bij de bouw een waterafvoer rondom het huis laten aanleggen waarin het regenwater van het dak terecht komt.
Een dakgoot rondom het hele huis dat op (geloof ik) 10 plaatsen langzaam naar de pijpafvoeren helt.
De diameter van de pijpen zijn zo'n 90 cm en zijn uiteraard beveiligd door filters die je toch wel regelmarig moet schoonmaken.
99% van de regen wordt op deze manier probleemloos afgevoerd.
Als het noodregen is of ik ben wat lui geweest bij het reinigen van de goot krijg ik het wel eens voor de kiezen,maar dat veroorzaakt niet de troep zoals bij jou omdat ik alle aarde op de grond heb laten betegelen en het gewenste groen/planten allemaal in potten staan.
Ik meen me te herinneren dat dit onderwerp al eens vele jaren geleden uitvoerig behandeld is.Ik heb er indertijd op gelijke wijze op geantwoord.Heb wel een en ander door vakmensen laten instaleren.
Wij hebben dus allereerst bij de bouw een waterafvoer rondom het huis laten aanleggen waarin het regenwater van het dak terecht komt.
Een dakgoot rondom het hele huis dat op (geloof ik) 10 plaatsen langzaam naar de pijpafvoeren helt.
De diameter van de pijpen zijn zo'n 90 cm en zijn uiteraard beveiligd door filters die je toch wel regelmarig moet schoonmaken.
99% van de regen wordt op deze manier probleemloos afgevoerd.
Als het noodregen is of ik ben wat lui geweest bij het reinigen van de goot krijg ik het wel eens voor de kiezen,maar dat veroorzaakt niet de troep zoals bij jou omdat ik alle aarde op de grond heb laten betegelen en het gewenste groen/planten allemaal in potten staan.
Ik meen me te herinneren dat dit onderwerp al eens vele jaren geleden uitvoerig behandeld is.Ik heb er indertijd op gelijke wijze op geantwoord.Heb wel een en ander door vakmensen laten instaleren.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan
Ronald Reagan
-
- Expat
Inderdaad,dat was ik nog vergetenHua Thale schreef:Harm bij de Do-Home of andere doe het zelf zaken kan je plastiek 'kippengaas' kopen.
ideetje misschien.

"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan
Ronald Reagan
-
- Standaard Lid
Als ik Harm gvoed begrijp dan hangt de dakpan bijna tot de voorzijde van de goot...Normaal hangt de dakpan maar een 6cm over de achterkant van de goot....De oplossing van harm om de onderste rij pannen in te korten is de enigste manier om het probleem te verhelpen....Zoals de gotenhanger het gedaan heeft is typisch Thailand....De man heeft zijn geld....Of het allemaal goed werkt zal hem een zorg zijn...En de vogel is gevlogen.
Wat harm ook kan doen is de op 1 na onderste panlat plus minus 5 cm omhoog schuiven....Met sneldekkers die ze in Thailand gebruiken is dit geen enkel probleem...Voorkomt een hoop slijpwerk...Alleen op de hoeken waar de pannen afgedekt zijn met vorsten zal dat wel wat problemen geven.
Wat harm ook kan doen is de op 1 na onderste panlat plus minus 5 cm omhoog schuiven....Met sneldekkers die ze in Thailand gebruiken is dit geen enkel probleem...Voorkomt een hoop slijpwerk...Alleen op de hoeken waar de pannen afgedekt zijn met vorsten zal dat wel wat problemen geven.
-
- Volwaardig lid
bontje schreef:Als ik Harm gvoed begrijp dan hangt de dakpan bijna tot de voorzijde van de goot...Normaal hangt de dakpan maar een 6cm over de achterkant van de goot....De oplossing van harm om de onderste rij pannen in te korten is de enigste manier om het probleem te verhelpen....Zoals de gotenhanger het gedaan heeft is typisch Thailand....De man heeft zijn geld....Of het allemaal goed werkt zal hem een zorg zijn...En de vogel is gevlogen.
Bontje ik heb geen traditionele Thaise woning maar 1 met 3 daken op verschillend niveau
alle drie hellend van hoog (voorzijde) naar laag aan de achterzijde
De daken zijn niet gedekt met pannen maar met blikken panelen van 10 mtr lang voorzien van een plastic coating tegen geluid en zonnewarmte. Coating is zo'n 4 mm dik
Ik heb gister dus op een ladder gestaan met een slijptol en zo'n 12 cm van de dakrand afgeslepen
1 dak is nu dus gedaan Aan de andere 2 waag ik mij niet. Dat laat ik wel door zo'n Thaise geveltoerist doen. Ik heb het dak toch nog zo'n 6 cm boven de goot door laten lopen om inwateren te voorkomen
Het dak waar het water over de goot gutste is gedaan en werd gisteravond door de weer goden gelijk getest en de goot/dak hebben de test goed doorstaan, er kwam geen water meer over de rand. Ook omdat ik gelijk de goot heb leeg gemaakt van bamboe bladeren natuurlijk. Daardoor kon het water ook gelijk weg het meer in.
-
- Standaard Lid
Ik begrijp wat je bedoeld....In het princiepe is het gelijk aan het pannenverhaal wat ik vertelde....Als de dakbedeking te kort bij de voorkant van de goot zit is het nooit goed.Harm schreef:bontje schreef:Als ik Harm gvoed begrijp dan hangt de dakpan bijna tot de voorzijde van de goot...Normaal hangt de dakpan maar een 6cm over de achterkant van de goot....De oplossing van harm om de onderste rij pannen in te korten is de enigste manier om het probleem te verhelpen....Zoals de gotenhanger het gedaan heeft is typisch Thailand....De man heeft zijn geld....Of het allemaal goed werkt zal hem een zorg zijn...En de vogel is gevlogen.
Bontje ik heb geen traditionele Thaise woning maar 1 met 3 daken op verschillend niveau
alle drie hellend van hoog (voorzijde) naar laag aan de achterzijde
De daken zijn niet gedekt met pannen maar met blikken panelen van 10 mtr lang voorzien van een plastic coating tegen geluid en zonnewarmte. Coating is zo'n 4 mm dik
Ik heb gister dus op een ladder gestaan met een slijptol en zo'n 12 cm van de dakrand afgeslepen
1 dak is nu dus gedaan Aan de andere 2 waag ik mij niet. Dat laat ik wel door zo'n Thaise geveltoerist doen. Ik heb het dak toch nog zo'n 6 cm boven de goot door laten lopen om inwateren te voorkomen
Het dak waar het water over de goot gutste is gedaan en werd gisteravond door de weer goden gelijk getest en de goot/dak hebben de test goed doorstaan, er kwam geen water meer over de rand. Ook omdat ik gelijk de goot heb leeg gemaakt van bamboe bladeren natuurlijk. Daardoor kon het water ook gelijk weg het meer in.
-
- Volwaardig lid
-
- Standaard Lid
Hadden ze in Thailand maar deze mooie en degelijke dakgoten.Hua Thale schreef:Deze maar niet Harm ?
-
- Volwaardig lid
Zinken goten hebben ze niet dat klopt.
Ging mij in dit geval om het plastiek gaas wat men hier wel heeft op rol van tig meter.
Ging mij in dit geval om het plastiek gaas wat men hier wel heeft op rol van tig meter.
-
- Volwaardig lid
Wat heb ik dan? IJzer? Het ziet er uit als op jouw foto, Hua.Hua Thale schreef:Zinken goten hebben ze niet dat klopt.
-
- Volwaardig lid
Laatst gewijzigd door Hua Thale op zondag 04 oktober 2015, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.