Landmijnen: let op jouw onderdanen

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#1 Bericht door prajak » maandag 21 september 2015, 07:48

Dit deel van de wereld heeft een lange tijd van oorlogen gekend; in onze tijd was dat de Vietnam oorlog die duurde van 1955 tot 1975 en betrokken waren de landen Noord-Vietnam, Zuid-Vietnam, Cambodja en Laos.

Daarna voerde Pol Pot zijn schrikbewind in Cambodja van 1975 tot 1979 totdat Vietnam, het verenigde Vietnam, een eind maakte aan de Killing Fields.

De resten liggen er echter nog: landmijnen.

Laos

Rond de vijf en twintig jaar geleden, tijdens mijn eerste Thailand reis, kwam ik een Amerikaanse bomexpert tegen die tegen vette betaling in het grensgebied tussen Laos en Vietnam niet ontplofte bommen ruimde.

Hij had tot dan toe geluk gehad, vertelde hij me. Had armen en benen nog ‘compleet in orde’ zoals hij zei. Levensgevaarlijk werk, dat opzoeken, en het opblazen daarna noemde hij een ‘piece of cake’.

Thailand

Ten tijde van Pol Pot zijn mijnen gelegd in het grensgebied tussen Cambodja en Thailand. Uiteraard om vluchtende mensen te ontmoedigen en men hield zich zich niet zo nauw aan de grens, die hier en daar nog betwist is ook.

Langs de grens met Myanmar in het noorden is het ook allesbehalve rustig en de vrije natuur in wordt daar afgeraden. Men vermoedt daar ook mijnen.

Het risico op een landmijn te stappen blijft in Thailand aanwezig in, schrik niet, 15 provincies langs alle grenzen al kan ik me niet voorstellen dat waar de Mekong de grens is er mijnen liggen op Thais grondgebied.

Maar de overheid leidt nu mensen op om vakkundig eerste hulp te verlenen aan wie op een landmijn is gestapt. Een loffelijk streven al zou je denken dat die rommel opruimen een betere stap is.

Maar kun je die rommel opruimen?

WO I

Denk aan WO I en aan het feit dat rond de frontlinie nog steeds op scherp staande bommen en mijnen worden gevonden. De regio Ieper is berucht en die oorlog is 100 jaar geleden gestopt. Dat spul blijft akelig lang actief.

Weblink:

http://www.bangkokpost.com/news/general ... -landmines

Weblinks van kranten zijn maar korte tijd vrijelijk in te zien.

En de link naar een discussie in dit forum over een olifant die op een landmijn stapte:

viewtopic.php?f=2116&t=817075&hilit=landmijn

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Landmijnen: let op jouw onderdanen

#2 Bericht door Hua Thale » maandag 21 september 2015, 08:26

Er is hoop in bange dagen.
Elk half uur wordt er ergens op deze aardbol een leven verwoest door een landmijn volgens informatie dus er eens iets aan doen zou geen kwaad kunnen.

cambodja-traint-ratten-om-landmijnen-op-te-sporen
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Landmijnen: let op jouw onderdanen

#3 Bericht door prajak » maandag 28 september 2015, 01:32

En vandaag dit:

http://www.bangkokpost.com/news/securit ... -explosion

Men vraagt zich af wie die geplaatst heeft, terecht, maar kan het geen oude mijn zijn? Die regio is rustig. Helaas een dode te betreuren.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”