The New Bangkok Landmark; ja of nee?

Thailand gerelateerde nieuws- en krantenartikelen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#1 Bericht door prajak » woensdag 09 september 2015, 01:15

Maar eerst Nongkhai

Nongkhai heeft een promenade in de Mekong staan en die promenade doet twee dingen: ze is een keermuur, gepland in de tijd dat de Mekong minder onder controle was dan nu en nog wel eens de stad in kwam, en ze heeft een wandelfunctie.

Ze is er ‘voor het mooi’ en voor feesten en partijen en plechtigheden. Er wordt nog steeds aan uitbreiding gewerkt, nu aan de oostkant van de stad. Ik heb al eens foto’s geplaatst.

En Bangkok?

Er zijn plannen en uiteraard voor- en tegenstanders.

Het plan dat nu voorligt heet The New Bangkok Landmark en is een 10 tot 12 meter brede fiets- en wandelpromenade die begint aan de Rama VII brug, naast de Rama VI spoorbrug in Khet Bang Sue, met aan de overkant van de Chao Phraya de provincie Nonthaburi.

http://englishnews.thaipbs.or.th/piling ... in-october

Men wil die promenade laten lopen 7 kilometer zuidelijker naar de Pinklao Brug, dat is daar waar de Khlong Bangkoknoi begint.

Dit project is al eens in de ijskast gelegd maar politici zijn onberekenbaar en nu heeft het kabinet geld vrijgemaakt voor de eerste 2 x 7 kilometer want men wil beide oevers doen.

Maar later wil men het hele stadse deel van de Chao Phrya van een promenade voorzien en dan vallen getallen als 50 kilometer....

Tegenstanders hebben zich georgansieerd in Friends of the River en maakten een filmpje:

https://vimeo.com/134305040

Uiteraard vertelt men daar hun visie en er komen ook doemscenario’s naar voren: ophoping van zwerfvuil onder de promenade, gebrek aan zuurstof en zonlicht en dooie vissen. Maar de voornaamste klacht is: alles wordt beslist zonder de bevolking er in te kennen.

En ik denk dat ze daarin gelijk hebben. Hun klachten en angsten kan ik niet beoordelen maar inspraak in zo’n gigantisch project lijkt me een must.

Bangkok verplaatsen?

Met de opwarming van de aarde EN het zakken van oud Bangkok denk ik dat je beter Bangkok kunt verplaatsen. Dan heb je ook geen promenade nodig.

De provincies Cha Choeng Sao, Prachinburi en Nakhon Nayok zijn dun bevolkt en zet daar dan New Bangkok neer. Kost TIG TIG TIG miljard baht maar dan heb je wat voor de eeuwigheid. Wel jammer voor alle nering en voor een bevriende koekenbakker maar het is het beste.

Men zal niet naar me luisteren....

Wel of geen promenade dan?

Ik vind: geen promenade.

Diep de Chao Phraya uit en graaf een afwateringskanaal voor de Chao Phraya richting zee. Wij Nederlanders willen het wel uitvoeren want hebben daar kennis van.

Weblinks van kranten zijn maar korte tijd vrij te lezen.

jumbo
Expat
Expat

Re: The New Bangkok Landmark; ja of nee?

#2 Bericht door jumbo » woensdag 09 september 2015, 02:20

een goede oplossing voor Bangkok, een variant op inpolderen..
land beschermen is goedkoper als land creeren
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door Hua Thale » woensdag 09 september 2015, 02:48

Alle 'leuken' ideeen ten spijt is volgens mij het grootste probleem dat het verschil in 'peil' te weinig is.
Men kan het water niet voldoende kwijt omdat bij vloed er te weinig verschil is en de stroom snelheid tot nul terug gebracht wordt.
Uiteraard zijn uitdiepen waterkeringen zoals die promenade een tijdelijke oplossing.
Argumenten gegeven die nadelig uitpakken met een promenade geloof ik niet echt in bij een normaal onderhoud van zoiets.
De zwakken plaatsen zou zonder meer een optie zijn met een beperkt begrip voor de 'tegenstanders'
Net als bedrijven richting binnenland 'duwen' zoals men ook al jaren probeert te doen in deze regio. [Korat]
Maar dat heeft eigenlijk weinig met wateroverlast te maken maar meer met het verdelen van werk.

Persoonlijk visie zie ik ietsje nou ja ietsje groter.
Heb er wel eens met een Nederlandse kapitein van een baggerboot mee gesproken en zie idee van jaren terug met de doggerbank in de Noordzee.
Mogelijk was het volgens deze man zonder meer hoewel het bier lekker was natuurlijk.
De golf van Thailand is relatief ondiep gemiddelde diepte 40 meter reële diepte van 0 tot 75 meter. [Volgens Google]
Maak een dam met zeesluizen met een wateroppervlakte van xxx ruim dus erachter zodat de city Bangkok zijn activiteiten kan blijven doen.
Een soort brak meer waar men de eb en vloed onder controle heeft indien nodig.
En dus water van de moessonregen ook.
Kan even duren en wat geld kosten maar ja heb je ook iets.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door pong » woensdag 09 september 2015, 10:02

Op een kort stuk van dat trajekt ligt al enkele jaren een wandelpad- 2-3 mtr breed, vanaf park Suan Santichai tot de Pinklao bridge. Er was eerder sprake van bouw van een autoweg, dat is gelukkig afgeblazen. gewandeld wordt daar eigenlijk enkel door farang-dat Khaosan ligt vlakbij en ook een hele drukke boot-opstapplaats.
Er staan 10-tallen of nog meer illegal bouwsels-natuurlijk bij protest altijd van de poor people etc., langsheen. Dat gaat in de praktijk enkel met groot geld weg. En vermoedelijk ook nogal wat andere al dan niet klandestien aangelegde of anderszins bouwsels die dan weg moeten. Dat is natuurlijk weer heel erg sielig. Maar naar wat ik begrijp is water van niemand in eigendom-al zullen in de loop der jaren wel vele veranderingen zijn opgetreden.
Zo'n heel lang stuk zal toch niet in 1 ruk worden gebouwd-doe voorzichtig, probeer een stuk, kijk wat wel/niet bevalt etc en pas dan aan. Bovendien komt er nu in 2-3 jaar aan vrijwel beide zijden van die rivier een metro of skytrain, dus er valt flinke verlichting verkeersdruk te verwachten.
Maar wat meer voetgangers-boven-lopen, zoals nu van Siam tot Sukhumvit zijn veel handiger.

Plaats reactie

Terug naar “Nieuws”