Trouwen in Thailand
Moderator: Loempia
- Kuhn John
- komt net kijken
Trouwen in Thailand
Beste forumleden,
Even een vraag waarbij iemand mij hopelijk kan helpen.
Ik heb een zoon in thailand, inmiddels 1,5 jaar oud nu.
Nu wil de familie van mijn ex-vriendin niet meer voor hem zorgen,
Althans hoop gedoe, lang verhaal, en heb ik besloten in overleg met haar
dat het wellicht beter is dat ik hem naar Nederland haal.
Nu het volgende, bij de geboorte waren wij niet getrouwd, maar ik ben
wel de vader op de geboorte akte en de kleine heeft mijn achternaam.
Heb alles al zo'n beetje uitgezocht en ben er achter dat als ik hem het nederlanderschap
Wil geven, om daarna een paspoort aan te kunnen vragen, ik kan kiezen uit een rechtzaak
met dna test e.d om een door de nederlandse overheid vereist erkenninsdocument te verkrijgen.
Of hier te trouwen.
Nu hebben wij besloten dat het wellicht het beste is om in eerste instantie formeel te gaan trouwen in Thailand, zodat ik zo gauw mogelijk mijn zoon naar Nederland kan brengen.
Echter loop ik tegen 1 probleem aan:
Ik zie dat er o.a gevraagd wordt om een "financial statement".
Nu heb ik mijn baan in Nederland opgezegd om hier nog maar eens 3 maanden naar toe te komen
om alles uit te praten en te regelen, dus dat inkomen is op dit moment 0.0. Leef nu tijdelijk van spaargeld en zal straks in nederland weer een baan gaan zoeken.
Hoe pak ik dit aan beste mensen? Ik begrijp dat een reden voor het "income statement" betreft dat je op basis van een huwelijk een jaar visum aan kunt vragen.
Maar dat is bij mij dus niet het geval.
Ik wil enkel een nederlands passpoort voor mijn zoon regelen en hem dan meenemen naar Nederland.
Hoop op een verlossend antwoord.
Mvg,
John
Even een vraag waarbij iemand mij hopelijk kan helpen.
Ik heb een zoon in thailand, inmiddels 1,5 jaar oud nu.
Nu wil de familie van mijn ex-vriendin niet meer voor hem zorgen,
Althans hoop gedoe, lang verhaal, en heb ik besloten in overleg met haar
dat het wellicht beter is dat ik hem naar Nederland haal.
Nu het volgende, bij de geboorte waren wij niet getrouwd, maar ik ben
wel de vader op de geboorte akte en de kleine heeft mijn achternaam.
Heb alles al zo'n beetje uitgezocht en ben er achter dat als ik hem het nederlanderschap
Wil geven, om daarna een paspoort aan te kunnen vragen, ik kan kiezen uit een rechtzaak
met dna test e.d om een door de nederlandse overheid vereist erkenninsdocument te verkrijgen.
Of hier te trouwen.
Nu hebben wij besloten dat het wellicht het beste is om in eerste instantie formeel te gaan trouwen in Thailand, zodat ik zo gauw mogelijk mijn zoon naar Nederland kan brengen.
Echter loop ik tegen 1 probleem aan:
Ik zie dat er o.a gevraagd wordt om een "financial statement".
Nu heb ik mijn baan in Nederland opgezegd om hier nog maar eens 3 maanden naar toe te komen
om alles uit te praten en te regelen, dus dat inkomen is op dit moment 0.0. Leef nu tijdelijk van spaargeld en zal straks in nederland weer een baan gaan zoeken.
Hoe pak ik dit aan beste mensen? Ik begrijp dat een reden voor het "income statement" betreft dat je op basis van een huwelijk een jaar visum aan kunt vragen.
Maar dat is bij mij dus niet het geval.
Ik wil enkel een nederlands passpoort voor mijn zoon regelen en hem dan meenemen naar Nederland.
Hoop op een verlossend antwoord.
Mvg,
John
- Jos Flachs
- Expat
Re: Trouwen in Thailand
Het lijkt me dat je heel snel aan een baan moet zien te komen. Of je moet voldoende op je spaarbankboekje hebben staan. Voor alleenstaande ouwe l..len van >50 jaar zoals ik is dat op dit moment Bt 800.000.
Ik vraag me overigens af of je "moet" trouwen - dat moetje is er tenslotte al. Je zoon staat al ingeschreven onder jouw naam. De relatie is al (min of meer) beëindigd, dus waar dat voor nodig is vraag ik me af. Raadpleeg een goede advocaat, ik denk dat trouwen in jouw geval nergens nodig voor is.
Ik vraag me overigens af of je "moet" trouwen - dat moetje is er tenslotte al. Je zoon staat al ingeschreven onder jouw naam. De relatie is al (min of meer) beëindigd, dus waar dat voor nodig is vraag ik me af. Raadpleeg een goede advocaat, ik denk dat trouwen in jouw geval nergens nodig voor is.
-
- Volwaardig lid
Het kind is van jou en jouw ex. Jullie zijn uit elkaar. Haar familie wil niet meer voor de kleine zorgen. En zij? Dat lees ik niet.
Je wilt de kleine naar NL halen en zoekt een weg hem een NL paspoort te geven in Thailand. Want anders komt hij NL niet in.
Je krijgt hem het land niet zomaar uit, hij is Thai en dus zal zijn ma een verklaring moeten afgeven.
Nu wil je met jouw ex gaan trouwen? Is dat niet een brug te ver? Want je zit straks aan haar vast, je hebt een onderhoudsverplichting. Weet je zeker dat je je niet diep in de nesten steekt?
Zou je niet beter EERST naar een goeie advocaat gaan en de zaken bespreken. Je bent erkend vader en ik denk dat het kind direct de NL nationaliteit krijgt of al heeft al moet je dat effectueren.
Dus ga eerst maar eens met een advocaat praten, is mijn advies.
Je wilt de kleine naar NL halen en zoekt een weg hem een NL paspoort te geven in Thailand. Want anders komt hij NL niet in.
Je krijgt hem het land niet zomaar uit, hij is Thai en dus zal zijn ma een verklaring moeten afgeven.
Nu wil je met jouw ex gaan trouwen? Is dat niet een brug te ver? Want je zit straks aan haar vast, je hebt een onderhoudsverplichting. Weet je zeker dat je je niet diep in de nesten steekt?
Zou je niet beter EERST naar een goeie advocaat gaan en de zaken bespreken. Je bent erkend vader en ik denk dat het kind direct de NL nationaliteit krijgt of al heeft al moet je dat effectueren.
-
- Zeer veel ervaring
wanneer is het feest, we komen!!!
-
- Expat
- Contacteer:
Eerst trouwen in Thailand, dan officieel vaderschap erkennen, geboorteakte heeft daar niets mee te maken. Of niet trouwen maar direct erkennen, en dan de procedure beginnen om jou verantwoordelijk voor hem te maken ipv de moeder.
Pas daarna kun je beginnen met de procedure om hem naar Nederland te halen.
Pas daarna kun je beginnen met de procedure om hem naar Nederland te halen.
- Jos Flachs
- Expat
Ik begrijp dat het vaderschap al geregeld is. Trouwen is dan overbodig.
Beter van niet; moeders de (toekomstige) vrouw krijgt dan een gouden ATM kaart in handen. Lijkt me overigens nogal logisch: die moeder moet dan even vlug de ATM leegmaken voor het niet meer kan.
Beter van niet; moeders de (toekomstige) vrouw krijgt dan een gouden ATM kaart in handen. Lijkt me overigens nogal logisch: die moeder moet dan even vlug de ATM leegmaken voor het niet meer kan.
-
- Expat
- Contacteer:
Als de OP het kind niet apart erkend heeft is vaderschap NIET geregeld. Achernaam en de OP's naam op de geboorteakte hebben daar niets mee te maken.Jos Flachs schreef:Ik begrijp dat het vaderschap al geregeld is. Trouwen is dan overbodig.
-
- Zeer veel ervaring
Kan je dan wellicht aangeven hoe het dan wel moet???stevenl schreef:Als de OP het kind niet apart erkend heeft is vaderschap NIET geregeld. Achernaam en de OP's naam op de geboorteakte hebben daar niets mee te maken.Jos Flachs schreef:Ik begrijp dat het vaderschap al geregeld is. Trouwen is dan overbodig.
-
- Volwaardig lid
Het makkelijkst is om al tijdens de zwangerschap van je vriendin in NL naar het gemeentehuis te gaan en te zeggen dat jij de vader van de aanstaande baby bent, het wilt erkennen en dan krijgt je kind automatisch ook een NL-paspoort ( en ben je automatisch vader van alle eventuele volgende kinderen ).
Als ik het me goed herinner...
In de huidige situatie zou ik zeggen, niet trouwen maar naar die advocaat. Kind zul je uiteindelijk wel meekrijgen, je moet alleen zorgen dat je ex niet vervelend gaat doen en ook niet alsnog je portemonnee gaat leegtrekken.
Als ik het me goed herinner...
In de huidige situatie zou ik zeggen, niet trouwen maar naar die advocaat. Kind zul je uiteindelijk wel meekrijgen, je moet alleen zorgen dat je ex niet vervelend gaat doen en ook niet alsnog je portemonnee gaat leegtrekken.
-
- Volwaardig lid
Helemaal mee eens.prajak schreef:Het kind is van jou en jouw ex. Jullie zijn uit elkaar. Haar familie wil niet meer voor de kleine zorgen. En zij? Dat lees ik niet.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)
-
- Expat
- Contacteer:
Heel eenvoudig: naar de Amphur gaan en vaderschap erkennen, met medewerking van de moeder.hutspot schreef:Kan je dan wellicht aangeven hoe het dan wel moet???stevenl schreef:Als de OP het kind niet apart erkend heeft is vaderschap NIET geregeld. Achernaam en de OP's naam op de geboorteakte hebben daar niets mee te maken.Jos Flachs schreef:Ik begrijp dat het vaderschap al geregeld is. Trouwen is dan overbodig.
-
- Volwaardig lid
'...Heel eenvoudig: naar de Amphur gaan en vaderschap erkennen, met medewerking van de moeder...'
Maar is jouw Thais goed genoeg om te weten WAT je tekent? Want straks teken je iets wat je niet wilt: een promesse bijvoorbeeld voor onderhoud en scholing van jouw kind met de bedragen in miljoenen baht maar in Thaise cijfers zodat je niets in de gaten hebt. En ineens kom je het land niet meer uit.....
Ik herhaal mijn advies: eerst naar een advocaat.
Maar is jouw Thais goed genoeg om te weten WAT je tekent? Want straks teken je iets wat je niet wilt: een promesse bijvoorbeeld voor onderhoud en scholing van jouw kind met de bedragen in miljoenen baht maar in Thaise cijfers zodat je niets in de gaten hebt. En ineens kom je het land niet meer uit.....
-
- Expat
- Contacteer:
Tja, bij vaderschap hoort nu eenmaal ook verantwoordelijkheid. Ik zou niet zo bang zijn bij de Amphur genept te worden, zeker niet aangezien het de bedoeling is het kind naar Nederland te nemen.prajak schreef:'...Heel eenvoudig: naar de Amphur gaan en vaderschap erkennen, met medewerking van de moeder...'
Maar het belangrijkste: in tegenstelling tot wat eerder hier is beweerd, is de OP (op basis van de gegeven informatie tenminste) nog nu niet de erkende vader.
-
- Zeer veel ervaring
OK, thanks, duidelijk...stevenl schreef:Heel eenvoudig: naar de Amphur gaan en vaderschap erkennen, met medewerking van de moeder.hutspot schreef:
Kan je dan wellicht aangeven hoe het dan wel moet???
- Kuhn John
- komt net kijken
Wat StevenNL zegt klopt wel deels. Mijn naam op de geboorte-akte is voor de NL overheid nog geen erkenning.
Echter ben ik ook al bij de plaatselijk amphur geweest, en in Bangkok. Maar het erkennings formulier (rab rong boot) kan ik niet zomaar tekenen en verkrijgen.
Mij werden de volgende opties gegeven:
- Trouwen. Ik ben dan automatisch de vader.
- Wachten tot mijn zoon "mondig" is. Wat inhoud dat als hij +\- 6 jaar oud is, hij zelf een handtekening mag zetten om mij te erkennen als vader. (Aangezien hij pas 1,5 is, is dit geen optie voor mij)
- Rechtzaak. Heb al contact gehad met een advocaat, ik wordt dan erkend als vader via een gerechtelijke uitspraak op basis van een DNA-test. Helaas duurt het minimaal 3 maand voor zo'n zaak voor kan komen en daarna is het nog wachten op alle documenten. Die tijd heb ik helaas niet.
Voor mij blijft dus de optie trouwen over. Wat dat betreft ben ik niet heel bang voor de gevolgen (al is niets zeker in het leven). Maar in al die jaren, heeft zij naast een geringe bijdrage voor de kosten van de kleine, nooit een euro van mij gevraagd.
De reden dat ze zelf niet voor de kleine kan zorgen, is dat ze net een nieuwe baan heeft in Bangkok en eerst carriere wil maken. Wellicht wil ze in de toekomst wel weer bij hem zijn. Maar dat maakt mij op dit moment niet zoveel uit, ik wil eerst de toekomst van mijn zoon veilig stellen.
Overigens zal ze alle documenten tekenen die ik nadien nodig heb om hem mee naar Nederland te nemen. Want dit is wat ze zelf graag wil.
Echter blijf ik zitten met het feit, dat om te trouwen, ik naast het document van ongehuwd zijn, ook een income statement nodig heb van de ambassade.
Op de website lees ik echter dat men dit zelf naar waarheid invult en het verder niet gecontroleerd wordt?!
In hoevere controleerd de thaise overheid dit dan wel, op het moment dat ik dit document laat vertalen en laat stempelen?
En wat zijn de eisen, want op dit moment komt er nog wel maandelijks 1000 euro binnen op mijn rekening, uit particuliere bron. Is dit ook inkomen?
Overigens ga ik het "income statement" dus niet gebruiken om
op basis van het gehuwd zijn, een jaarvisum aan te vragen bij de immigration. Want ik weet b.v dat de financieen daar wel gecontroleerd kunnen worden.
P.s
Sorry als het bericht er wat raar staat.
Ik had al 3x een reactie getypt en door een haperende internetverbinding ben ik dat bericht al 3 keer kwijt geraakt. Heb het nu in "notities" geschreven en gekopieerd.
Echter ben ik ook al bij de plaatselijk amphur geweest, en in Bangkok. Maar het erkennings formulier (rab rong boot) kan ik niet zomaar tekenen en verkrijgen.
Mij werden de volgende opties gegeven:
- Trouwen. Ik ben dan automatisch de vader.
- Wachten tot mijn zoon "mondig" is. Wat inhoud dat als hij +\- 6 jaar oud is, hij zelf een handtekening mag zetten om mij te erkennen als vader. (Aangezien hij pas 1,5 is, is dit geen optie voor mij)
- Rechtzaak. Heb al contact gehad met een advocaat, ik wordt dan erkend als vader via een gerechtelijke uitspraak op basis van een DNA-test. Helaas duurt het minimaal 3 maand voor zo'n zaak voor kan komen en daarna is het nog wachten op alle documenten. Die tijd heb ik helaas niet.
Voor mij blijft dus de optie trouwen over. Wat dat betreft ben ik niet heel bang voor de gevolgen (al is niets zeker in het leven). Maar in al die jaren, heeft zij naast een geringe bijdrage voor de kosten van de kleine, nooit een euro van mij gevraagd.
De reden dat ze zelf niet voor de kleine kan zorgen, is dat ze net een nieuwe baan heeft in Bangkok en eerst carriere wil maken. Wellicht wil ze in de toekomst wel weer bij hem zijn. Maar dat maakt mij op dit moment niet zoveel uit, ik wil eerst de toekomst van mijn zoon veilig stellen.
Overigens zal ze alle documenten tekenen die ik nadien nodig heb om hem mee naar Nederland te nemen. Want dit is wat ze zelf graag wil.
Echter blijf ik zitten met het feit, dat om te trouwen, ik naast het document van ongehuwd zijn, ook een income statement nodig heb van de ambassade.
Op de website lees ik echter dat men dit zelf naar waarheid invult en het verder niet gecontroleerd wordt?!
In hoevere controleerd de thaise overheid dit dan wel, op het moment dat ik dit document laat vertalen en laat stempelen?
En wat zijn de eisen, want op dit moment komt er nog wel maandelijks 1000 euro binnen op mijn rekening, uit particuliere bron. Is dit ook inkomen?
Overigens ga ik het "income statement" dus niet gebruiken om
op basis van het gehuwd zijn, een jaarvisum aan te vragen bij de immigration. Want ik weet b.v dat de financieen daar wel gecontroleerd kunnen worden.
P.s
Sorry als het bericht er wat raar staat.
Ik had al 3x een reactie getypt en door een haperende internetverbinding ben ik dat bericht al 3 keer kwijt geraakt. Heb het nu in "notities" geschreven en gekopieerd.