Hoe verstandig een gebruikte motorfiets (scooter) te kopen
Moderator: Loempia
-
- Volwaardig lid
Hoe verstandig een gebruikte motorfiets (scooter) te kopen
We zitten te denken om een gebruikte motorfiets (scooter) te kopen, maar volgens mijn partner is eigenlijk alles wat 2de hands aangeboden word 'troep' en dus niet geschikt.
Zou kunnen misschien, maar ik denk dat het toch wel mogelijk zou moeten zijn om dit voor elkaar te krijgen.
Ik zie bij motorzaken (officiele dealers) die nieuw verkopen, ook wel 2de hands staan, maar die zijn toch vaak dik aan de prijs, zodat die toch vaak de prijs van een nieuwe benaderen.
Als iemand hier ervaring mee heeft hoe dit aan te pakken, hou ik me aanbevolen om hun ervaring en advies te horen.
Genesis
Zou kunnen misschien, maar ik denk dat het toch wel mogelijk zou moeten zijn om dit voor elkaar te krijgen.
Ik zie bij motorzaken (officiele dealers) die nieuw verkopen, ook wel 2de hands staan, maar die zijn toch vaak dik aan de prijs, zodat die toch vaak de prijs van een nieuwe benaderen.
Als iemand hier ervaring mee heeft hoe dit aan te pakken, hou ik me aanbevolen om hun ervaring en advies te horen.
Genesis
-
- Volwaardig lid
Re: Hoe verstandig een gebruikte motorfiets (scooter) te kop
Nieuw kopen Genesis............belachelijke prijzen 2e hands.
Toevallig liep ik destijds tegen een koopje op,maar waarschijnlijk de welbekende naald in de hooiberg geweest.
Toevallig liep ik destijds tegen een koopje op,maar waarschijnlijk de welbekende naald in de hooiberg geweest.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."
-
- Volwaardig lid
Mijn meisje heeft toendertijd op een officiele veiling onze Yamaha TTX gekocht, die had maar 2800 km gelopen en was dus ook die spreekwoordelijke 'naald in de hooiberg'.ron schreef:Nieuw kopen Genesis............belachelijke prijzen 2e hands.
Maar zij haald aan dat als er 'rekeningen' op de betreffende motorfiets staan, zoals wegenbelasting verzekeringsachterstand en boetes dat jij die er dan gratis bij krijgt en daar kom je dan achteraf achter....

Hmm, zal d'r nog eens over denken, want het is voor jongste broer, voor zijn school en stage plek, heb ook geen zin om te participeren in 'verwennen'..........
Genesis
- brake034
- Expat
Als het voor familie is dan is het eenvoudig.
Stel een budget, noem eens wat; 18 of 20.000 baht en binnen dat budget moeten ze zelf de keuze maken.
De winkels staan vol goede tweede hands brommers en wie weet is er iemand in het dorp die de afbetaling niet meer kan doen?!
Als een mindset: als je een budget stelt van 20.000 overweeg dan voor jezelf maximum 25.000!
Er komt een onderhoudsbeurt bij, de verplichte verzekering en belasting, een helmpje......
Je kunt ook een nieuwe kopen, ben je minimaal twee keer zoveel kwijt en zijn er net zo snel toch weer issues?!
Stel een budget, noem eens wat; 18 of 20.000 baht en binnen dat budget moeten ze zelf de keuze maken.
De winkels staan vol goede tweede hands brommers en wie weet is er iemand in het dorp die de afbetaling niet meer kan doen?!
Als een mindset: als je een budget stelt van 20.000 overweeg dan voor jezelf maximum 25.000!
Er komt een onderhoudsbeurt bij, de verplichte verzekering en belasting, een helmpje......
Je kunt ook een nieuwe kopen, ben je minimaal twee keer zoveel kwijt en zijn er net zo snel toch weer issues?!
Marcel
- v@go
- Volwaardig lid
Toevalling een kennis van me heeft een nieuw Yamaha gekocht voor 47k en cash afgerekend. Mooi ding overigens. Mocht ze hem op afbetaling nemen was het 20k extra.
Na v@go's advies omdat ze toch over het geld beschikte ineens te betalen spaart ze toch 20 k uit en dat is veel benzine en verzekering.
Na v@go's advies omdat ze toch over het geld beschikte ineens te betalen spaart ze toch 20 k uit en dat is veel benzine en verzekering.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก
ความลับไม่มีในโลก
-
- Volwaardig lid
Tweedehandsjes zijn vaak door finance compagnies in beslag genomen apparaten omdat de eerste eigenaar wel de aanbetaling bij elkaar had geleend maar er niet bij had stil gestaan dat er dan ook nog eens maandelijkse aflossingen bij kwamen kijken
. Dus dat is een medeoorzaak van die hoge prijzen. Komt ook bij dat de belasting maar 7% is ipv 21% en er ook geen BPM en andere ellende in de prijs zit, dus je betaalt puur de afschrijving op de motor zelf, en dat is natuurlijk een stuk minder dan de heffingsluchtbel die je in ons land hebt.

-
- Volwaardig lid
Ik heb indertijd een gebruikte Suzuki Hayate gekocht voor een nette prijs en in prima staat .
Die was van iemand die we goed kenden dus gebruikt kopen kan echt wel in Thailand mits je de persoon in kwestie aardig kent of de zaak waar je koopt oid.
Nieuw is altijd wel okee natuurlijk maar niet iedereen wil of kan nieuw kopen .
Op afbetaling is nooit slim dus kun je cash betalen is dat m.i altijd de beste manier.
En de meeste gebruikte troep ?.. de Thai inmiddels wat kennende hebben ze liever een nieuwe al dan niet op afbetaling dan een 2 jaar oude betaalde...Iets met gezichtsverlies en aanzien en kijk eens wat wij allemaal kunnen doen iets waar ik zelf niet goed van wordt dat achterlijke gedoe zowel daar als elders.
Dus budget voldoende en het er voor over hebben kocht ik een nieuwe zo niet een gebruikte en bevalt ze dat niet dan kocht ik gewoon niks.
gr driver
Die was van iemand die we goed kenden dus gebruikt kopen kan echt wel in Thailand mits je de persoon in kwestie aardig kent of de zaak waar je koopt oid.
Nieuw is altijd wel okee natuurlijk maar niet iedereen wil of kan nieuw kopen .
Op afbetaling is nooit slim dus kun je cash betalen is dat m.i altijd de beste manier.
En de meeste gebruikte troep ?.. de Thai inmiddels wat kennende hebben ze liever een nieuwe al dan niet op afbetaling dan een 2 jaar oude betaalde...Iets met gezichtsverlies en aanzien en kijk eens wat wij allemaal kunnen doen iets waar ik zelf niet goed van wordt dat achterlijke gedoe zowel daar als elders.
Dus budget voldoende en het er voor over hebben kocht ik een nieuwe zo niet een gebruikte en bevalt ze dat niet dan kocht ik gewoon niks.
gr driver
- brake034
- Expat
Laten we het uitsplitsen in twee aspecten:
1) Financieel: is het verstandig om een familielid zomaar een nieuwe brommer te geven?
Mijn standpunt is niet doen, misschien is het gezichtsverlies(??) om op een tweedehandsje te rijden, dan is dat maar zo.
Ze rijden een nieuwe net zo snel verrot als een tweedehands en ze gaan net zo slordig met een tweedehandsje om als met een nieuwe!
En in een dronken bui maakt het niet uit of je op een nieuwe of een tweedehandsje op je plaat gaat, de rekening voor de reparatie en het ziekenhuis is hetzelfde.
2) Technisch: met het enorm grote aanbod van goede tweedehands brommers voor pakweg de helft van de nieuwprijs zie ik geen reden om voor een ander af te zien van het aanschaffen van een goede tweedehands, met een vorm van "garantie".
Natuurlijk is het verhaal anders als het voor je zelf is, dan spelen geheel andere overwegingen een rol.
Als familielid erg zuinig omgaat met het cadeau kun je alsnog over 2-3 jaar overwegen een nieuwe brommer voor hem aan te schaffen.
1) Financieel: is het verstandig om een familielid zomaar een nieuwe brommer te geven?
Mijn standpunt is niet doen, misschien is het gezichtsverlies(??) om op een tweedehandsje te rijden, dan is dat maar zo.
Ze rijden een nieuwe net zo snel verrot als een tweedehands en ze gaan net zo slordig met een tweedehandsje om als met een nieuwe!
En in een dronken bui maakt het niet uit of je op een nieuwe of een tweedehandsje op je plaat gaat, de rekening voor de reparatie en het ziekenhuis is hetzelfde.
2) Technisch: met het enorm grote aanbod van goede tweedehands brommers voor pakweg de helft van de nieuwprijs zie ik geen reden om voor een ander af te zien van het aanschaffen van een goede tweedehands, met een vorm van "garantie".
Natuurlijk is het verhaal anders als het voor je zelf is, dan spelen geheel andere overwegingen een rol.
Als familielid erg zuinig omgaat met het cadeau kun je alsnog over 2-3 jaar overwegen een nieuwe brommer voor hem aan te schaffen.
Marcel
-
- Volwaardig lid
Goed neergezet , Zo denk ik dus ook met de kanttekening dat als je het er voor over hebt die nieuwe te geven je het uiteraard kunt doen maar of dat echt handig is in dit geval ?brake034 schreef:Laten we het uitsplitsen in twee aspecten:
-
- Volwaardig lid
Ik denk dat ik met de samenvatting in de laatste reply wel wat kan en het gezichtsverlies.............. daar kunnen ze wat mij betreft de boom mee in en anders regelen ze het maar zelf, maar dan ga ik niet mee in die troika.
Genesis

Genesis
- brake034
- Expat

Overigens: de prijzen voor de tweedehands brommers zijn gebaseerd op afbetaling, een gedeelte daarvan zit in de vraagprijs.
Bij een vraagprijs van 20K begin 15K cash te bieden?!
Marcel
-
- Volwaardig lid
gezichtsverlies ...dan denk je dus hetzelfde als mijgenesis schreef:Ik denk dat ik met de samenvatting in de laatste reply wel wat kan en het gezichtsverlies.............. daar kunnen ze wat mij betreft de boom mee in en anders regelen ze het maar zelf, maar dan ga ik niet mee in die troika.![]()
Genesis

-
- Volwaardig lid
Ik zal dat eens bekijken, ga dat nog niet met mijn ega in detail bespreken, want dan breekt er weer de ple#ris uit en daar heb ik nu, terwijl dat niet op hele korte termijn speelt, absoluut geen zin an.
Genesis

Genesis
-
- Volwaardig lid
Ik kan me niet voorstellen dat alle tweedehands spul slecht is. Dat geldt ook voor personenwagens.
Als de Honda dealer die in de etalage zet dan heeft ie ze nagekeken al kun je niet van binnen kijken. Heeft ie ze op naam gehad dan krijg je geen problemen met die 100 baht wegenbelasting en de 323 baht verplichte verzekering. Kijk in het groene boekje ook naar de onderhoudsbeurten al stapt een Thai vaak naar een 'buurtmeneer' die het onderhoud doet als er wat los rammelt.
Een jonge scooter en zeker als ie door de bank is teruggenomen, daar kun je geen buil aan vallen. Alleen zijn die nieuwe dingen nauwelijks duurder dus dan zou ik toch voor nieuw kiezen.
Als de Honda dealer die in de etalage zet dan heeft ie ze nagekeken al kun je niet van binnen kijken. Heeft ie ze op naam gehad dan krijg je geen problemen met die 100 baht wegenbelasting en de 323 baht verplichte verzekering. Kijk in het groene boekje ook naar de onderhoudsbeurten al stapt een Thai vaak naar een 'buurtmeneer' die het onderhoud doet als er wat los rammelt.
Een jonge scooter en zeker als ie door de bank is teruggenomen, daar kun je geen buil aan vallen. Alleen zijn die nieuwe dingen nauwelijks duurder dus dan zou ik toch voor nieuw kiezen.
- brake034
- Expat
Prajak, de onderhoudsbeurten staan niet in het groene boekje. Of bedoel je "kijk naar het groene boekje, ook naar de onderhoudsbeurten"?
Een gebruikte brommer van pakweg 6 jaar oud moet ongeveer 15K onderhands opbrengen, pakweg 18K in de handel.
Das een heel ander bedrag als de >40K voor een nieuwe?!
Een gebruikte brommer van pakweg 6 jaar oud moet ongeveer 15K onderhands opbrengen, pakweg 18K in de handel.
Das een heel ander bedrag als de >40K voor een nieuwe?!
Marcel