Levens verzekering laten uitkeren aan Thaise Familie

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Levens verzekering laten uitkeren aan Thaise Familie

#1 Bericht door genesis » maandag 16 maart 2015, 01:34

Hebben er hier mensen ervaring mee:

Mijn vriendin wil een levens verzekering op haar leven sluiten (leeft met mij in Nederland) en dan haar familie als begunstigden. Heeft Iemand hier ervaring mee?

Want ze wil dan een ieder van haar familie (4 broers & beide ouders) hun deel toelaten komen, ze wil er niet 1 begunstigen die dat herverdeeld onder de rest van het gezin. Want zegt ze: 'geld laat mensen rare dingen doen, ookal is het mijn eigen familie'. :mrgreen:

Maar volgens mij hebben er maar 2 familie leden een paspoort, dus dat zou lastig kunnen worden. En! tegen die tijd, als ik er bv ook niet meer ben, hoe gaat de verzekering contact opnemen met de begunstigden als de laatst bekende woonplaats niet is doorgegeven aan de verzekering.

1 iemand aanstellen als 'regelneef'?!

Al vast bedankt voor het meedenken. ;)

Genesis

Ben
Expat
Expat

Re: Levens verzekering laten uitkeren aan Thaise Familie

#2 Bericht door Ben » maandag 16 maart 2015, 01:50

genesis schreef:Hebben er hier mensen ervaring mee:

Mijn vriendin wil een levens verzekering op haar leven sluiten (leeft met mij in Nederland) en dan haar familie als begunstigden. Heeft Iemand hier ervaring mee?

Want ze wil dan een ieder van haar familie (4 broers & beide ouders) hun deel toelaten komen, ze wil er niet 1 begunstigen die dat herverdeeld onder de rest van het gezin. Want zegt ze: 'geld laat mensen rare dingen doen, ookal is het mijn eigen familie'. :mrgreen:

Maar volgens mij hebben er maar 2 familie leden een paspoort, dus dat zou lastig kunnen worden. En! tegen die tijd, als ik er bv ook niet meer ben, hoe gaat de verzekering contact opnemen met de begunstigden als de laatst bekende woonplaats niet is doorgegeven aan de verzekering.

1 iemand aanstellen als 'regelneef'?!

Al vast bedankt voor het meedenken. ;)

Genesis
Afsluiten in Thailand .Adres is altijd te regelen.
Begunstigden kunnen op de polis zonder medeweten, Evt.
Regelneef kan iemand van de verzekering zijn of een notaire advocaat.
uiteraard kan het ook een van de begunstigden zijn .

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door prajak » maandag 16 maart 2015, 01:53

Sluit ze die polis in NL of in TH?

Indien in TH, lees het advies van Ben.

En indien in NL:

Mijn vraag is of de ouders mee moeten doen in die polis; ouders overlijden meestal eerder dan hun kind.

De familie woont in Thailand, neem ik aan. Die hebben dan geen paspoort nodig. Ze hebben allemaal een nationaal ID en de naam staat daarop in Thais en Engels. Vraag van die ID's een kopie op en laat de namen en ID nummers in die polis zetten als begunstigde ieder voor gelijk deel.

En dan dit. Een familielid overlijdt eerder dan verwacht en wat wil jouw vrouw dan? Alle geld naar de andere 5 (of 3) of gaat dat ene deel dan naar de nagelaten betrekkingen van de dode? Vraag dat na aan de agent of maatschappij of dat geregeld kan in de polis.

Maar gaat een familielid jong dood dan krijg je later de omstandigheid dat een Nederlandse verzekeringsmaatschappij vragen gaat stellen aan Thaise mensen over wie de echtgenoot/note en kinderen zijn, papieren, vertalen, legaliseren, enfin, een hoop papieren en veel kosten.

Voor de fiscale gevolgen in Nederland overleg je met de agent.

Zover ik weet heeft Thailand NU geen wetgeving die een uitkering uit een levenpolis belast. Thailand heeft wel plannen erfbelasting in te voeren en er valt een percentage van 10 behalve voor geld uit buitenlanden, dat zou vrijgesteld worden.

Lees de laatste pagina's van het 'Belastingdossier postactieven' in dit forum, daar wordt dat behandeld.

Succes!

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door genesis » maandag 16 maart 2015, 02:09

Ok bedankt voor het advies. We willen voor haar hier in Nederland een levensverzekering bij een Nederlandse verzekerings maatschappij sluiten, Nederland is niet duur voor een periode van 35 jaar.

Heeft zij voor een slechts klein bedrag per maand, peace of mind, de komende 35 jaar.

tja......... dochters die de hele familie dragen omdat die uhh............... laat maar....... :roll:

Genesis

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#5 Bericht door stevenl » maandag 16 maart 2015, 09:04

Ik heb een levensverzekering in Nederland op mijn leven met als begunstigde mijn Thaise zoon. Al dat papierwerk ligt bij mijn broer die er dan voor kan zorgen dat alles wordt geregeld.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door genesis » maandag 16 maart 2015, 23:46

Bedankt voor alle input, ik heb nu genoeg duidelijke info.

Genesis

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”