Heel goedkoop eten
Moderator: Loempia
-
- Volwaardig lid
Heel goedkoop eten
Niet kant en klaar, maar voor u bereid door nijvere Thai, te koop langs de straat. Vooral rond scholen als die uitgaan erg veel. Inflatie slaat toen, maar voor max. 20 bt is nog het volgende te koop:
5 bt: klein stokje sate (kip/varken), pakje kleefrijst
7 bt: grote zak gewone gekookte rijst
8 bt: simpele rotee (Indiase pannenkoek-vooral heel veel condensmelk)
In Pinklao een tent die nog coffee biedt voor 8 bt: zakkie 3in1 met heet water, maar dat is zelfbediening.
10 bt: zat. Grote stokken sate of barbQ, popcorn, taartjes, icecream boran (old style), worstjes in deeg. Hier in de buurt is een tent-enkel overdag, die nog steeds bamisoep biedt voor 10 bt-al 20+ jaren, al krijg je steeds minder-in grootte en wat er in zit-niet veel meer als zo;n pakkie maMa. Soms nog kleine stukken goedkoper fruit.
12 bt: doosjes gebakken noedels of bamee of senmee, wat groente
15 bt: veel keuze uit fruit, rijst met gebakken ei, soms tegen sluiting van de markt het restant aan (was goede) kerrie
20 bt; betere sortering van bovenstaande, Japanse crepe-pannenkoek, Rijst met gevulde omelet
Maar toch ben je meestal beter af gewoon eten voor 35/40 bt te kopen om goed en gezond de maag te vullen.
5 bt: klein stokje sate (kip/varken), pakje kleefrijst
7 bt: grote zak gewone gekookte rijst
8 bt: simpele rotee (Indiase pannenkoek-vooral heel veel condensmelk)
In Pinklao een tent die nog coffee biedt voor 8 bt: zakkie 3in1 met heet water, maar dat is zelfbediening.
10 bt: zat. Grote stokken sate of barbQ, popcorn, taartjes, icecream boran (old style), worstjes in deeg. Hier in de buurt is een tent-enkel overdag, die nog steeds bamisoep biedt voor 10 bt-al 20+ jaren, al krijg je steeds minder-in grootte en wat er in zit-niet veel meer als zo;n pakkie maMa. Soms nog kleine stukken goedkoper fruit.
12 bt: doosjes gebakken noedels of bamee of senmee, wat groente
15 bt: veel keuze uit fruit, rijst met gebakken ei, soms tegen sluiting van de markt het restant aan (was goede) kerrie
20 bt; betere sortering van bovenstaande, Japanse crepe-pannenkoek, Rijst met gevulde omelet
Maar toch ben je meestal beter af gewoon eten voor 35/40 bt te kopen om goed en gezond de maag te vullen.
-
- Volwaardig lid
Re: Heel goedkoop eten
Goed verdienen pong een zakje kost afhankelijk van het merk twee tot drie Bt weggooi bekertje er bij en wat water.een tent die nog coffee biedt voor 8 bt: zakkie 3in1 met heet water, maar dat is zelfbediening.

Ja het kan allemaal je voorbeelden veel Thailanders doen het tenslotte ook voor een appel en een ei de dag doorkomen.
De vele rijst oftewel Khao pad combinaties kosten hier vanaf 35 BT tot een 60 Bt afhankelijk wat er inzit.
Vulling wil per dag per zaak nog wel eens variatie hebben.
Nog steeds geen geld vaak zat dan praten we wel over take away natuurlijk in het piepschuimbakje.
Een plaatje dan lekker hoor.

khao-pad-tom-yum
De revolutie eet haar eigen kinderen op.
-
- Volwaardig lid
Suk is net terug uit Thailand en het viel haar op dat veel eten in vergelijk met 1 jaar geleden wat bathjes duurder was geworden .
Het goedkope eten bedoelde ze dan zoals bijv op de markt en langs de weg.
gr driver
Het goedkope eten bedoelde ze dan zoals bijv op de markt en langs de weg.
gr driver
- Farang Baa
- Volwaardig lid
Al die snacks langs de weg zijn wel lekker en maagvullend, maar voor een goedkope, complete maaltijd ben je meestal aangewezen op de gat-in-de-muur- of straatrestaurantjes met tafels en stoelen en de overdekte foodcourts.
Aan Pattaya Tai heb ik bij de avondmarkt heerlijke khao suey kai/moo/taley in plastic zakjes gehaald voor niet meer dan 40 baht. Echter, met die piepschuimen bakjes en plastic lepels eet het niet handig. Zeker niet als je dit zittend op een muurtje langs de weg naar binnen werkt. Nee, dan kies ik liever voor een Big C of Tesco Lotus foodcourt. Avontuurlijk? Nee, maar wel comfortabel en (even) goedkoop.
Tip: vaak is er in een foodcourt een stalletje met allerlei naamloze bakken curry, vlees, vis en groente (en gebakken ei), die als 'dish' bij de standaard khao suey gekozen kunnen worden. Twee dishes met rijst kosten vaak rond de 40 baht. Esthetisch minder fraai - uiteraard ook minder vers - dan die klaar-terwijl-u-wacht standaardmenu's en als je geen Thais spreekt is het soms gewoon een gok nemen, maar je krijgt meer waar voor je geld! De Thai zijn er in ieder geval gek op.
Aan Pattaya Tai heb ik bij de avondmarkt heerlijke khao suey kai/moo/taley in plastic zakjes gehaald voor niet meer dan 40 baht. Echter, met die piepschuimen bakjes en plastic lepels eet het niet handig. Zeker niet als je dit zittend op een muurtje langs de weg naar binnen werkt. Nee, dan kies ik liever voor een Big C of Tesco Lotus foodcourt. Avontuurlijk? Nee, maar wel comfortabel en (even) goedkoop.
Tip: vaak is er in een foodcourt een stalletje met allerlei naamloze bakken curry, vlees, vis en groente (en gebakken ei), die als 'dish' bij de standaard khao suey gekozen kunnen worden. Twee dishes met rijst kosten vaak rond de 40 baht. Esthetisch minder fraai - uiteraard ook minder vers - dan die klaar-terwijl-u-wacht standaardmenu's en als je geen Thais spreekt is het soms gewoon een gok nemen, maar je krijgt meer waar voor je geld! De Thai zijn er in ieder geval gek op.
-
- Volwaardig lid
Ga in de ochtend eens naar Pattaya tai, en dan naar soi 15. Prima eten daar. En altijd druk. Kosten? 40 bath.
We leven in het midden van de ruimte, maar aan de rand van de tijd.
-
- Volwaardig lid
En bij Ikea?
Daar ontbijt je in Nederland voor €1,-
Kun je in de Thailand vestigingen ook inschrijven voor een familie kaart en gratis koffie drinken?
Ik was er vorig jaar met +/- 20 mensen en kreeg op mijn kaart voor alle mensen de koffie gratis.

O ... en bij de Hema is ontbijten ook €1,-
Daar ontbijt je in Nederland voor €1,-
Kun je in de Thailand vestigingen ook inschrijven voor een familie kaart en gratis koffie drinken?
Ik was er vorig jaar met +/- 20 mensen en kreeg op mijn kaart voor alle mensen de koffie gratis.

O ... en bij de Hema is ontbijten ook €1,-
- RuudThai
- Expat
In het kader van de broekriem aanhalen wat nodig is omdat mijn inkomen door die verdomde rutteregering met bijna 10 % is gekort én omdat de ECB de euro maar steeds verder laat kelderen, wat ook 20 % inleveren betekent vergeleken met bijna een jaar geleden hebben wij besloten om te bezuinigen op het eten en het drinken.
Geen pakken wijn meer maar 1 flesje per maand, geen bier meer per doos maar een tray van 6 blikjes per maand en helemaal geen whiskey meer. Niet zo erg, ik ben maar een spaarzame drinker en Mel idem. Water, fruitdrank of cola is ook goed.
Uit eten gaan beperken we nu tot 1 x in het weekend in een normaal restaurant waar je eet voor ongeveer 200 baht per persoon.
De andere dagen is mijn vrouw in haar winkeltje dat niks opbrengt maar de laatste 2 maanden eindelijk ongeveer quitte speelt (na 5 jaar !), maar ja, het is haar hobby en hobby's kosten nou eenmaal geld.
Dan gaan Sjoerd en ik naar het Foodpark in de Robinson en eten we voor 55-75 baht p.p., altijd bij het tentje waar gesneden runder- en varkenssteak en gebakken vis wordt verkocht, gegarneerd met french fries en wat salade. Het smaakt prima, Sjoerd is er gek op, hij vindt het lekkerder dan de daar ook volop aanwezige Thaise meuk.
En ik vind het ook goed te eten, ik ben de simpele kaw pad en pad thai inmiddels wel zat.
Koken doe ik regelmatig ook zelf, geen Thaise pot want dat trekt me niet om zelf te maken dus is het simpel Westers als karbonade met broccoli/bloemkool/spruitjes en gekookte aardappels of patat, of een hamburger (prima rundvleeshamburgers per pakje van 8 bij de Makro) op een burgerbroodje en komkommer. Kost ook niet zoveel, een karbonade kost bij de Tops ongeveer 70 baht, zo'n Makro-hamburger 35 baht.
Dus tot nader order, zolang de euro niet flink herstelt, houden we het simpel. 't Is niet anders.
Geen pakken wijn meer maar 1 flesje per maand, geen bier meer per doos maar een tray van 6 blikjes per maand en helemaal geen whiskey meer. Niet zo erg, ik ben maar een spaarzame drinker en Mel idem. Water, fruitdrank of cola is ook goed.
Uit eten gaan beperken we nu tot 1 x in het weekend in een normaal restaurant waar je eet voor ongeveer 200 baht per persoon.
De andere dagen is mijn vrouw in haar winkeltje dat niks opbrengt maar de laatste 2 maanden eindelijk ongeveer quitte speelt (na 5 jaar !), maar ja, het is haar hobby en hobby's kosten nou eenmaal geld.
Dan gaan Sjoerd en ik naar het Foodpark in de Robinson en eten we voor 55-75 baht p.p., altijd bij het tentje waar gesneden runder- en varkenssteak en gebakken vis wordt verkocht, gegarneerd met french fries en wat salade. Het smaakt prima, Sjoerd is er gek op, hij vindt het lekkerder dan de daar ook volop aanwezige Thaise meuk.
En ik vind het ook goed te eten, ik ben de simpele kaw pad en pad thai inmiddels wel zat.
Koken doe ik regelmatig ook zelf, geen Thaise pot want dat trekt me niet om zelf te maken dus is het simpel Westers als karbonade met broccoli/bloemkool/spruitjes en gekookte aardappels of patat, of een hamburger (prima rundvleeshamburgers per pakje van 8 bij de Makro) op een burgerbroodje en komkommer. Kost ook niet zoveel, een karbonade kost bij de Tops ongeveer 70 baht, zo'n Makro-hamburger 35 baht.
Dus tot nader order, zolang de euro niet flink herstelt, houden we het simpel. 't Is niet anders.

-
- Expat
beeld van hoe de situatie wel moet zijn bijRuudThai schreef:In het kader van de broekriem aanhalen wat nodig is omdat mijn inkomen door die verdomde rutteregering met bijna 10 % is gekort én omdat de ECB de euro maar steeds verder laat kelderen, wat ook 20 % inleveren betekent vergeleken met bijna een jaar geleden hebben wij besloten om te bezuinigen op het eten en het drinken.
ik vind het een heel eerlijk/reëel beeld,van hoe de situatie wel MOET zijn bij de gemiddelde Thailand bewoner.Zo'n jaar geleden was de koers 45 en nu 36.De kosten van levensonderhoud zijn ook hier gestegen en de belasting in Nederland en Thailand (aanstaand !) neemt ook wat van de hoop.
Aangezien er indertijd bij 45 al geklaagd werd,vraag ik me af hoe het met diegenen gaat die toen al op het randje zaten.Ik hoop er het beste van.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan
Ronald Reagan
-
- Volwaardig lid
Er zullen vele zijn die hun ziektekosten verzekering hebben opgezegd, met alle risico's van dien.
Nederlanders die ik 'ken' in Thailand, zijn er niet zoveel
zullen ook moeite hebben hun 'drankje' te laten staan
Al met al is het in Thailand nog steeds goedkoop, qua kleding en schoeisel, voedsel, verwarming, kapper, pedicure, medicijnen, huren, autorijden, openbaarvervoer, scholen.
Alleen voor de Zwitsers is Thailand goedkoper geworden, maar ook voor de Zweden en die hebben geen Rutte regering is het erg duur geworden, Ja het kan verkeren.
1200€ WOZ belasting en legen containers 312€ zaterdag binnengekregen, dus maak de borst maar weer nat en daar hebben jullie in Thailand toch geen last van, dus niet klagen daar
Mag ook de inkomstenbelasting weer invullen deze week, maar zal niet klagen!
Nederlanders die ik 'ken' in Thailand, zijn er niet zoveel

Al met al is het in Thailand nog steeds goedkoop, qua kleding en schoeisel, voedsel, verwarming, kapper, pedicure, medicijnen, huren, autorijden, openbaarvervoer, scholen.
Alleen voor de Zwitsers is Thailand goedkoper geworden, maar ook voor de Zweden en die hebben geen Rutte regering is het erg duur geworden, Ja het kan verkeren.
1200€ WOZ belasting en legen containers 312€ zaterdag binnengekregen, dus maak de borst maar weer nat en daar hebben jullie in Thailand toch geen last van, dus niet klagen daar

Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!
Het gaat er niet beter op worden ,dat is duidelijk...
Maar voor velen is er geen alternatief immers: het leven in nederland is inmiddels ook onbetaalbaar geworden.
De huren stijgen door het dak en de koophuizen markt trekt weer aan. Energieprijzen zijn torenhoog en nog maar te zwijgen over de gemeentelijke belastingen.Hier kun je nauwelijks op besparen.
Met een AOW en een klein pensioen terug keren en opnieuw beginnen? Lastig...denk ik zomaar.
Ik doe 6 maanden Thailand en 6 maanden Nederland......uitgiftepatroon is nog steeds 1:3
De broekriem aan na al die goeie jaren .....in Thailand eenvoudiger te doen dan in Nederland.
Maar voor velen is er geen alternatief immers: het leven in nederland is inmiddels ook onbetaalbaar geworden.
De huren stijgen door het dak en de koophuizen markt trekt weer aan. Energieprijzen zijn torenhoog en nog maar te zwijgen over de gemeentelijke belastingen.Hier kun je nauwelijks op besparen.
Met een AOW en een klein pensioen terug keren en opnieuw beginnen? Lastig...denk ik zomaar.
Ik doe 6 maanden Thailand en 6 maanden Nederland......uitgiftepatroon is nog steeds 1:3
De broekriem aan na al die goeie jaren .....in Thailand eenvoudiger te doen dan in Nederland.
-
- Volwaardig lid
elst99 schreef:
Gisteren, gelijk de eerste dag dat het mogelijk was gedaan, op de nieuwe site. Het ging erg soepel was binnen 10 minuten klaar.
Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.
- RuudThai
- Expat
Even gekeken op Mijn Belastingdienst of ik ook van het nieuwe programma voor de aangifte 2014 gebruik kon maken maar helaas, als je in het buitenland woont is dat niet mogelijk. Ik moet via een apart programma op de oude manier aangifte doen.torkom schreef:elst99 schreef:
Gisteren, gelijk de eerste dag dat het mogelijk was gedaan, op de nieuwe site. Het ging erg soepel was binnen 10 minuten klaar.

-
- Volwaardig lid
Nou begrijp ik iets niet Ruud, je hebt geen volledige AOW en een pensioen(tje) geen eigen huis? Klaagt dat je buikriem moet aantrekken en dan ook nog IB betalen? Of is het terugvraag, maar van wat dan?
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!
-
- Volwaardig lid
Ik ben gekomen op koers 37 en zit nu op 36. Alle investeringen zijn gedaan. Wij komen rond en net als vroeger doen we geen gekke dingen.
-
- Expat
Ook ik ben op 37 gearriveerd en ik kan me nog een discussie herinneren (op dit forum), waarbij de "instappers" op 45,die 45 toch wel redelijk het minimum vonden.prajak schreef:Ik ben gekomen op koers 37 en zit nu op 36. Alle investeringen zijn gedaan. Wij komen rond en net als vroeger doen we geen gekke dingen.
Onze opmerking dat het wel eens lager zou kunnen worden en er zeker niet simpelweg teruggekeken kon worden naar de 50plus,werd toen weer als "oubollige" pessispmisme betiteld.
Ik gun iedereen ,inclusief mijzelf,een betere koers.De waarheid van nu lezen we elke dag

"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan
Ronald Reagan