Thaise ID-kaart

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
RuudThai
Expat
Expat

Thaise ID-kaart

#1 Bericht door RuudThai » zaterdag 10 januari 2015, 11:51

Gistermorgen met mijn vrouw naar het gemeentehuis van Sakon Nakhon gegaan, ze wilde een nieuwe ID-kaart. De oude was nog uitgegeven in de vorige gemeente en was alleen in de Thaise taal gesteld en een ander gegeven klopte niet.
Volgens haar was er voor de aanvraag alleen de oude kaart en de tabien baan, het blauwe adresboekje, nodig. Voor alle zekerheid nam ik nog haar paspoort mee maar dat vond mijn vrouw eigenlijk overbodig.

Het was rustig in het gemeentehuis en we konden meteen geholpen worden. Er werd meteen om de tabien baan EN om haar paspoort gevraagd :giggle3: . De gegevens werden opgeroepen in de computer en toen moest er daar een pasfoto worden genomen. Ze deed haar winterjas uit (het was koud die morgen) en toen werd afkeurend gekeken: ze had een mouwloze jurk aan dus waren haar schouders niet bedekt. En dat moet in dit preutse land voor een pasfoto.... Naast het fotohokje hingen 2 slonzige jasjes want het kwam natuurlijk vaker voor in dit warme land dat mensen met blote schouders lopen. Maar dat vond ze niks dus heeft ze nu een pasfoto met haar dikke winterjas aan :D .

Afijn, de pasfoto werd in de computer gekoppeld aan haar gegevens, daar werden via een scanner nog 2 vingerafdrukken aan toegevoegd en vervolgens rolde haar nieuwe ID-kaart uit het speciale printapparaat. Keurige kaart, direct klaar, daar kunnen ze in Nederland nog een puntje aan zuigen!
En de kosten? Niks, helemaal gratis! Zelfs geen tea-money.
Bij een dame op de afdeling werd de kaart nog even getest via een vingerscanner en dat bleek in orde, dus waren we binnen een kwartier weer buiten. Goed geregeld! :thumbsup:

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Thaise ID-kaart

#2 Bericht door Henk Korat » zaterdag 10 januari 2015, 13:38

Ruud, je hebt groot gelijk. Nederland kan hier een puntje aan zuigen. Ik had dezelfde ervaring met de vernieuwing van de ID card van mijn vrouwtje.

En wat de Nederlandse ervaring betreft het volgende. Mijn vrouwtje was toe aan het volgende al goedgekeurde visum in Nederland. Wij moesten ons bij het dichtst bijzijnde IND kantoor melden. Daar werden de nodige formulieren ingevuld, foto's gemaakt en vingerafdrukken afgenomen en dat alles met zeer geavanceerde apparatuur. Ik vroeg of we het visum direct konden meenemen, maar kreeg als antwoord dat het wel 2 tot 6 weken kon duren. Na twee weken konden we het visum op een ander IND kantoor afhalen.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#3 Bericht door nbreeker » zondag 11 januari 2015, 03:36

Ja er zijn wel meer dingen waar Nederland een puntje aan kan zuigen,als je hier met de Metro mee gaat en je bent op A en je wilt naar B,koop je een muntje bij het poortje aangekomen doe je met het muntje het poortje open stap in de Metro,waar duidelijk aangegeven staat waar je je bevind bij B aangekomen stap je uit doe het muntje in het poortje,poortje gaat open en je gaat naar buiten,muntje blijft in het poortje en je hebt betaald,niks geen OV jaar kaart,activeren,opladen,vergeten uit te checken alle nadelen van dien,nee een muntje dat is alles wat je nodig heb en een paar bath om dat muntje te kopen.

Maar ja aan die OV jaarkaart wordt zwaar verdiend.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#4 Bericht door stevenl » zondag 11 januari 2015, 07:58

Vreemd dat om het paspoort gevraagd werd, veel Thai hebben dat niet eens.

Voor mijn zoon ID card aangevraagd (was eerste keer) dus tambien baan en geboortebewijs was nodig, maar geen paspoort.

serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door serpay » zondag 11 januari 2015, 08:22

klopt steven hier ook rang-nong. blauwe boekje en geboortebewijs.
geen paspoort want de meeste thai hebben die nog niet eens en kun je er ook niet om vragen lijkt mij.
Alfisti rebeli

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#6 Bericht door nbreeker » zondag 11 januari 2015, 09:45

serpay schreef:klopt steven hier ook rang-nong. blauwe boekje en geboortebewijs.
geen paspoort want de meeste thai hebben die nog niet eens en kun je er ook niet om vragen lijkt mij.
Je bedoelt Nang Rong neem ik aan vlak bij Buriram,ik had een hotel daar besproken voor de motorrace op 22 maart in Buriram,Rainbow Hill hotel maar heb nu kans gezien om een hotel te bespreken in Buriram zelf.dat bespaart me het heen en weer rijden.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door pong » zondag 11 januari 2015, 13:05

nbreeker schreef: Maar ja aan die OV jaarkaart wordt zwaar verdiend.
Dat is nou echt flauwekul die van geen kennis van zaken getuigt. Er wordt zeer zwaar op toegelegd. ook nog uit jouw belastingcenten.
Overigens kan je in de 2 metro's die we hier hebben (ja ben hier momenteel, tot volgende week) nog steeds gewoon voor wat euro's (omgerekend in baht lijkt het heel veel, maar in UK, DE betaal je evenveel) een los kaartje kopen-waarmee je de poortjes opendoet en waar je ,oh wonder-dat hebben ze niet in TH OOK nog binnen 60 min na 1e gebruik een tram of bus kan verderreizen.
Wel is waar at ik voor datzelfde geld in BKK zo'n 10 km met een taximeter kan reizen en ook nog 3-4 mensen gratis meenemen.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door Duncan » zondag 11 januari 2015, 14:46

Ruud, was er niet iemand nodig uit haar dorp die kon getuigen dat ze daadwerkelijk Mevrouw RuudThai was?
Bij ons was dat wel zo, tasje met id-kaart was afgelopen zomer uit haar handen getrokken in Chiang Mai, bewijs van aangifte meegenomen + blauwe boekje maar nee, was niet genoeg.. Iemand uit BanOverTheHillsAndFarAway moest getuigen/garant staan dat zij inderdaad Mevrouw Duncan was. Gelukkig ( al bij de auto om iemand uit dat dorp op te halen ) kwam er net een kennis uit dat dorp aangebrommerd ( met legitimatie ) dus dat scheelde weer, maar het lijkt er toch op dat elke municipal een eigen draai aan die regeltjes geeft.

serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door serpay » zondag 11 januari 2015, 14:57

nbreeker schreef:
serpay schreef:klopt steven hier ook rang-nong. blauwe boekje en geboortebewijs.
Je bedoelt Nang Rong neem ik aan vlak bij Buriram,ik had een hotel daar besproken voor de motorrace op 22 maart in Buriram,Rainbow Hill hotel maar heb nu kans gezien om een hotel te bespreken in Buriram zelf.dat bespaart me het heen en weer rijden.
klopt nbreeker ik maak die fout vaak.
van een ander forumlid had ik al vernomen dat je een hotel in buriram verkregen had.
ik wens je vast veel plezier tijdens de motorraces in buriram.
groetjes
Alfisti rebeli

nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid

#10 Bericht door nbreeker » zondag 11 januari 2015, 23:56

pong schreef:
nbreeker schreef: Maar ja aan die OV jaarkaart wordt zwaar verdiend.
Dat is nou echt flauwekul die van geen kennis van zaken getuigt. Er wordt zeer zwaar op toegelegd. ook nog uit jouw belastingcenten.
Overigens kan je in de 2 metro's die we hier hebben (ja ben hier momenteel, tot volgende week) nog steeds gewoon voor wat euro's (omgerekend in baht lijkt het heel veel, maar in UK, DE betaal je evenveel) een los kaartje kopen-waarmee je de poortjes opendoet en waar je ,oh wonder-dat hebben ze niet in TH OOK nog binnen 60 min na 1e gebruik een tram of bus kan verderreizen.
Wel is waar at ik voor datzelfde geld in BKK zo'n 10 km met een taximeter kan reizen en ook nog 3-4 mensen gratis meenemen.
Nu de NS steekt een hoop geld in z'n zak vanwege dat mensen niet uitchecken.En ik snap je verhaal niet zo erg,waar ben je nu in Thailand of in Holland,waar hebben ze 2 metro's?

Mahatma Gandhi.

RuudThai
Expat
Expat

#11 Bericht door RuudThai » maandag 12 januari 2015, 14:59

stevenl schreef:Vreemd dat om het paspoort gevraagd werd, veel Thai hebben dat niet eens.

Voor mijn zoon ID card aangevraagd (was eerste keer) dus tambien baan en geboortebewijs was nodig, maar geen paspoort.
Normaal doen ze dat ook niet denk ik, maar ze riepen eerst haar gegevens op in het bevolkingsregister en toen vroegen ze haar behalve het blauwe boekje ook het paspoort te tonen.
Ik denk dat die paspoortgegevens in de administratie stonden en dat ze iets wilden controleren, misschien de tenaamstelling. In het paspoort staat ze nl. vermeld met mijn achternaam zonder haar eigen naam en op de oude ID-kaart alleen met haar eigen naam.

RuudThai
Expat
Expat

#12 Bericht door RuudThai » maandag 12 januari 2015, 15:02

Duncan schreef:Ruud, was er niet iemand nodig uit haar dorp die kon getuigen dat ze daadwerkelijk Mevrouw RuudThai was?
Bij ons was dat wel zo, tasje met id-kaart was afgelopen zomer uit haar handen getrokken in Chiang Mai, bewijs van aangifte meegenomen + blauwe boekje maar nee, was niet genoeg.. Iemand uit BanOverTheHillsAndFarAway moest getuigen/garant staan dat zij inderdaad Mevrouw Duncan was. Gelukkig ( al bij de auto om iemand uit dat dorp op te halen ) kwam er net een kennis uit dat dorp aangebrommerd ( met legitimatie ) dus dat scheelde weer, maar het lijkt er toch op dat elke municipal een eigen draai aan die regeltjes geeft.
Nee hoor, dat was niet nodig, maar mogelijk is dat de procedure bij gestolen of verloren geraakte ID-kaarten. En bovendien had ze haar paspoort waar ze met mijn achternaam vermeld staat en niet met haar eigen naam.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door elst99 » maandag 12 januari 2015, 16:56

Is haar paspoort ook Thais?
Op mijn paspoort staat mijn meisjesnaam en wife of
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

RuudThai
Expat
Expat

#14 Bericht door RuudThai » maandag 12 januari 2015, 17:18

Ja, ze heeft een Thais paspoort en het is hier gebruikelijk dat een getrouwde vrouw de naam van haar man aanneemt. Hoewel ze schijnbaar ook de mogelijkheid hebben om beide namen te vermelden in het paspoort en ik daar bij de aanvraag ook op aandrong. Maar de vrouw achter het paspoortloket keek een beetje vreemd toen ze dat vroeg en zei dat dat moeilijk was of zoiets. Mijn vrouw liet zich daardoor waarschijnlijk overdonderen en koos de makkelijkste weg zodat haar eigen naam nu niet te zien is in het paspoort en ook niet op de nieuwe ID-kaart.

In Nederland kan dat volgens mij ook, tenminste, dat was wel in "mijn" tijd. Vermelden alleen onder eigen naam óf vermelden met eigen naam plus "echtgenote van" óf alleen onder de naam van de echtgenoot.
Dat geldt trouwens ook voor een man. In het kader van de emancipatie en gelijke rechten tussen man en vrouw. :clap: :clap:

v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door v@go » maandag 12 januari 2015, 21:02

Dat is zeker mogelijk zelfs weduwe van is mogelijk
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”