Watervoorziening

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Watervoorziening

#31 Bericht door v@go » zondag 23 november 2014, 11:32

Loe schreef:de overloop van de septic tanks gaan in drie betonnen tanks, dit is prima mest voor alles en nog wat.
Loe ik zou hier toch mee oppassen dit is niet gezond.

Menselijke uitwerpselen werden (en worden) op kleine schaal wel gebruikt in de tuin. Gebruik in de groentetuin is echter niet aan te raden, omdat de fecaliën bacteriën kunnen bevatten en - bij vleeseters - ook wormeneieren. Door een eetbaar gewas te bemesten met menselijke mest maakt je voor die wormen de cirkel rond: je besmet door het eten van de groenten jezelf (weer). Liever geen menselijke mest gebruiken dus. In de siertuin speelt dit probleem veel minder.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: Watervoorziening

#32 Bericht door Loe » zondag 23 november 2014, 15:30

V@go,

Ik zal me er eens verder in verdiepen, maar deze mest kan voor vele andere dingen wel worden gebruikt, dus het is zonde om het weg te laten lopen.
Bedankt voor de waarschuwing.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Watervoorziening

#33 Bericht door Hua Thale » maandag 24 november 2014, 09:31

Volgens zeggen. ;)

waarom-gebruiken-we-geen-mensenpoep-als-mest

Kan je menselijke uitwerpselen gebruiken voor je tuin als bemesting?

Of je groente nu nog zo lekker is als je tijdens het consumeren te binnen schiet dat het je eigen ontlasting is waar het zo groen en fris van geworden is, is een andere vraag. :Whistle:
Kippenkak was helemaal niks kan ik mij nog van de groentetuin periode voor de geest halen vreselijke kippensmaak in veel groente hoe zit dat Loe of nog geen bordje sla genuttigd met deze bemesting. :?:
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Watervoorziening

#34 Bericht door prajak » maandag 24 november 2014, 10:27

Over smaak gesproken....

Toon Hermans zei ooit niet te houden van ossentong. Dat heeft dat dier toch maar in de bek gehad. Nee, "geef mij maar een eitje...." :giggle:

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: Watervoorziening

#35 Bericht door Loe » maandag 24 november 2014, 14:23

Als je een goed werkende septictank hebt is er bij de overloop niets meer over van jullie uitlaat :lol:
Velen maken echter de fout douchewater en het water van de wasmachine ed ook aan te sluiten op de septictank en dan gaan de microben die de poep moet omzetten kapot.
Het water uit mijn tank ziet er helder uit en ruikt naar ammoniak. Het wordt door sommigen inderdaad afgeraden om het in de groentetuin te gebruiken als sproeiwater. Maar dit water kun je heel goed gebruiken voor je rubberbomen en siertuin te bemesten en ook de composthoop vochtig houden hiermee is nuttig. Ik denk ook dat je de grond in de groententuin hiermee vochtig kunt houden zonder gevaar. De chinezen hadden vroeger een goudhandel met menselijke uitwerpselen.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Watervoorziening

#36 Bericht door Ashakorat » maandag 24 november 2014, 15:02

Ik vind zo langzamerhand wel dat er een vies luchtje aan dit topic is gekomen. :crazy:
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Watervoorziening

#37 Bericht door v@go » maandag 24 november 2014, 20:15

Loe schreef: De chinezen hadden vroeger een goudhandel met menselijke uitwerpselen.
Toen werden de mensen ook niet ouder dan 35-40 jaar
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Watervoorziening

#38 Bericht door prajak » dinsdag 25 november 2014, 01:15

Drollen zijn brandstof in dit land. Men handelt daarom in gedroogde olifant-vlaaien want die zijn vezelrijk. In de gebieden waar olifanten kuieren wordt mede gestookt op drol. Niet dat het lekker ruikt maar ach, als het potje eten goed smaakt...... :)

Terug naar water. Ik heb buren die het regenwater opvangen en er van drinken zonder te filteren. Daar moeten dus 'verrassingen' in zitten die vogels en hagedisjes laten vallen. Mij niet gezien maar ze halen toch de 70 en meer jaren.

Ik denk dat wij westerlingen eerder dood gaan aan wat we in het eten stoppen dan zij aan wat de natuur als 'pittig extraatje' schenkt. De tropische verrassing uit de waterton... Geef mij toch maar liever een Bounty als dat nog bestaat.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Watervoorziening

#39 Bericht door dutch » dinsdag 25 november 2014, 01:29

prajak schreef:
Terug naar water. Ik heb buren die het regenwater opvangen en er van drinken zonder te filteren. Daar moeten dus 'verrassingen' in zitten die vogels en hagedisjes laten vallen. Mij niet gezien maar ze halen toch de 70 en meer jaren.

Ik denk dat wij westerlingen eerder dood gaan aan wat we in het eten stoppen dan zij aan wat de natuur als 'pittig extraatje' schenkt. De tropische verrassing uit de waterton... Geef mij toch maar liever een Bounty als dat nog bestaat.
Wat die "fijne"westerse snacks allemaal veroorzaken dat hoef je maar te bekijken op elk willekeurig westers journaal.OBESITAS :clap:
Het Thaise leven bestaat natuurlijk niet alleen uit de Isaan-achtste bevolking.Er zijn inmiddels ook tientallen miljoenen die het flessen-drinkwater opslurpen ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

henk177
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 146
Lid geworden op: maandag 22 november 2010, 18:06
Locatie: Chon Buri

Re: Watervoorziening

#40 Bericht door henk177 » dinsdag 25 november 2014, 12:57

Prajak ::::Geef mij toch maar liever een Bounty als dat nog bestaat.
Nog volop te koop bij Friendship in Pattaya ...

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Watervoorziening

#41 Bericht door RuudThai » woensdag 26 november 2014, 08:24

Enige ervaring verkregen met watervoorziening gedurende de ruim 8 jaar dat ik hier woon.
In mijn 1e huis in het geboortedorp van mijn vrouw hebben we een put laten slaan omdat de watervoorziening in het dorp het nogal eens liet afweten. De "watertoren" oftewel 4 grote tanks bovenop een stellage werden 1 x per dag 's morgens gevuld en dan was het voor die dag: op=op. Dus heel vaak 's avonds was er geen water meer en kon je niet meer douchen voor het slapen.

We hebben toen die put laten slaan en die werd ongeveer 35 meter diep. Daar was volgens degene die dat werk verrichte schoon helder water. En dat klopte, als je minder diep boorde was het water bruin hadden we bij anderen gezien. Een Mitsubishi pomp erop, rond model, maar ik weet niet meer wat de sterkte van die pomp was. Geen opslagtank op een stellage o.i.d., de pomp sloeg aan als je water gebruikte.

Nu wonen we alweer 4,5 jaar in Sakon Nakhon, aan de rand van de stad in een woonwijkje van bijna 70 huizen. De watervoorziening komt vanuit de stad. Toen we er kwamen wonen ging dat prima maar na een half jaar waren zo ongeveer al deze nieuwe woningen bewoond. Wat tot gevolg had dat er 's morgens bij het opstaan er nauwelijks waterdruk was omdat iedereen water gebruikte. Na een tijdje hebben we toen een tank en een pomp aangeschaft en die laten installeren. Werkt prima, nooit meer last van zonder water te zitten behalve als de elektriciteit uitvalt en dat gebeurt hier gelukkig vrij weinig.

Over dat installeren is wel wat kritisch te zeggen..... :( Nbreeker zal het wel weer mopperen noemen ;) maar het is niet anders!
Ziehier de foto van de tank, rechts daarvan achter de bloempot staat de pomp, een vierkante (wat is het verschil met een ronde eigenlijk?) Hitachi 180:

Afbeelding

Wat valt op? Kijk eens naar de uitvoerpijp aan de onderkant.

Een detailopname:

Afbeelding

De uitvoerpijp zit 1 gat te laag! Daar hoort eigenlijk een kraan te zitten zodat je af en toe eens kunt doorspoelen en zo het vuil kan laten weglopen. En die uitvoer naar het huis dient daar linksboven aangesloten te worden! Terwijl notabene op dat gele papier de juiste wijze van aansluiten is beschreven... [|(
Het waren natuurlijk weer dilettanten die het hebben aangelegd, zoals zo vaak in Thailand in de bouwsector. En ik als a-techneut heb dat toen niet gezien en nu denk ik zo van, laat maar, bij de heaters in de douches zit ook nog een filtertje :Whistle: .
En ook nog: bovenop de tank zit een deksel. In het midden daarvan zit een dunne ronde plek die je er makkelijk uit kunt snijden om bijv. een regenpijp in te schuiven voor degenen die regenwater in die tank willen doen. De installateurs hadden dat alvast voor mij gedaan, dus dat gat stond open want ik was echt niet van plan om regenwater op te vangen en dat zag ik pas na maanden. Lekker schuilplekje voor tjingtjoks, muggen, torren en ander ongediertegespuis!

Tja, dat heb je met mensen die geen opleiding hebben en het "vak" hebben geleerd door af te kijken bij hun oudste broer/vader/oom en die hadden het weer van hun vader-zonder-opleiding enz. :mrgreen:

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Watervoorziening

#42 Bericht door nbreeker » woensdag 26 november 2014, 08:40

RuudThai schreef:Enige ervaring verkregen met watervoorziening gedurende de ruim 8 jaar dat ik hier woon.
In mijn 1e huis in het geboortedorp van mijn vrouw hebben we een put laten slaan omdat de watervoorziening in het dorp het nogal eens liet afweten. De "watertoren" oftewel 4 grote tanks bovenop een stellage werden 1 x per dag 's morgens gevuld en dan was het voor die dag: op=op. Dus heel vaak 's avonds was er geen water meer en kon je niet meer douchen voor het slapen.

We hebben toen die put laten slaan en die werd ongeveer 35 meter diep. Daar was volgens degene die dat werk verrichte schoon helder water. En dat klopte, als je minder diep boorde was het water bruin hadden we bij anderen gezien. Een Mitsubishi pomp erop, rond model, maar ik weet niet meer wat de sterkte van die pomp was. Geen opslagtank op een stellage o.i.d., de pomp sloeg aan als je water gebruikte.

Nu wonen we alweer 4,5 jaar in Sakon Nakhon, aan de rand van de stad in een woonwijkje van bijna 70 huizen. De watervoorziening komt vanuit de stad. Toen we er kwamen wonen ging dat prima maar na een half jaar waren zo ongeveer al deze nieuwe woningen bewoond. Wat tot gevolg had dat er 's morgens bij het opstaan er nauwelijks waterdruk was omdat iedereen water gebruikte. Na een tijdje hebben we toen een tank en een pomp aangeschaft en die laten installeren. Werkt prima, nooit meer last van zonder water te zitten behalve als de elektriciteit uitvalt en dat gebeurt hier gelukkig vrij weinig.

Over dat installeren is wel wat kritisch te zeggen..... :( Nbreeker zal het wel weer mopperen noemen ;) maar het is niet anders!
Ziehier de foto van de tank, rechts daarvan achter de bloempot staat de pomp, een vierkante (wat is het verschil met een ronde eigenlijk?) Hitachi 180:

Afbeelding

Wat valt op? Kijk eens naar de uitvoerpijp aan de onderkant.

Een detailopname:

Afbeelding

De uitvoerpijp zit 1 gat te laag! Daar hoort eigenlijk een kraan te zitten zodat je af en toe eens kunt doorspoelen en zo het vuil kan laten weglopen. En die uitvoer naar het huis dient daar linksboven aangesloten te worden! Terwijl notabene op dat gele papier de juiste wijze van aansluiten is beschreven... [|(
Het waren natuurlijk weer dilettanten die het hebben aangelegd, zoals zo vaak in Thailand in de bouwsector. En ik als a-techneut heb dat toen niet gezien en nu denk ik zo van, laat maar, bij de heaters in de douches zit ook nog een filtertje :Whistle: .
En ook nog: bovenop de tank zit een deksel. In het midden daarvan zit een dunne ronde plek die je er makkelijk uit kunt snijden om bijv. een regenpijp in te schuiven voor degenen die regenwater in die tank willen doen. De installateurs hadden dat alvast voor mij gedaan, dus dat gat stond open want ik was echt niet van plan om regenwater op te vangen en dat zag ik pas na maanden. Lekker schuilplekje voor tjingtjoks, muggen, torren en ander ongediertegespuis!

Tja, dat heb je met mensen die geen opleiding hebben en het "vak" hebben geleerd door af te kijken bij hun oudste broer/vader/oom en die hadden het weer van hun vader-zonder-opleiding enz. :mrgreen:
Ja ik heb dat probleem niet ik installeer dat zelf,en ze verkopen mij ook geen tank met een gat in het deksel wat me na maanden pas opvalt die torren,vliegen en Tjietjaks liggen nu op de bodem van je tank te vergaan.Maar ik moet zeggen een mooie tank jammer dat hij niet goed is aangesloten,maar dat is met een beetje inspanning zo te verhelpen.Ja ik zie ook wel eens van die watertorens met tanks er op 10 meter hoog nu dan heb je precies 1 bar druk,dus dat is ook niet veel.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Watervoorziening

#43 Bericht door Hua Thale » woensdag 26 november 2014, 08:48

Geen afsluitkranen zo te zien dus je moet hem toch nog eens even leeg maken kan je dat gelijk in orde [laten] brengen. ;)
Mooi project voor aankomende zaterdag. :thumbsup:

Als je dan toch bezig ben gezien bij een van de buren een slang verticaal langs de tank als communicerend vat.
Erg handig bedacht klopgeluiden trappetjes of domweg droog staan 'ineens' is minder.
T stukje drie maal schroef [uit/in/in] kraantje slang sifon plankje want aan je tank vast schroeven staat zo slordig. :Whistle:
Je gaat weer een mooie hobby dag te gemoed Ruud.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Watervoorziening

#44 Bericht door Ashakorat » woensdag 26 november 2014, 09:59

Ik was dus steeds in de veronderstelling dat dit type tanks voor onder de grond was en de RVS tanks met poten voor boven de grond :oops: . Hoe groot is deze tank?
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Watervoorziening

#45 Bericht door RuudThai » woensdag 26 november 2014, 12:35

Hua Thale schreef:Geen afsluitkranen zo te zien dus je moet hem toch nog eens even leeg maken kan je dat gelijk in orde [laten] brengen. ;)
Mooi project voor aankomende zaterdag. :thumbsup:

Als je dan toch bezig ben gezien bij een van de buren een slang verticaal langs de tank als communicerend vat.
Erg handig bedacht klopgeluiden trappetjes of domweg droog staan 'ineens' is minder.
T stukje drie maal schroef [uit/in/in] kraantje slang sifon plankje want aan je tank vast schroeven staat zo slordig. :Whistle:
Je gaat weer een mooie hobby dag te gemoed Ruud.
Dat had je gedacht, die mooie hobbydag! Ik schreef al dat ik a-technisch ben, 2 linkerhanden op klusgebied en nu te lui ben om het nog te proberen. Dat gun ik aan een Thai, die met een paar honderd baht weer blij is! [|) Die zin die begint met "T stukje" is dan ook volkomen abracadabra voor mij.
Nee, binnenkort komt de schoonvader van onze dochter, een zzp'er in de bouw maar wel een goeie, bij ons het één en ander repareren en dan kan hij dat meteen meenemen. :thumbsup:

Ashakorat, ik kan niet zien wat de inhoud van deze tank is, ik dacht 800 liter wat ik me nog herinner. Maar misschien is het maar 600 liter, ik kan dit slecht schatten. Hij is trouwens gegarandeerd voor 20 jaar tegen UV-invloed, zie de sticker op de tank.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”