internationaal rijbewijs

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
hanshu

internationaal rijbewijs

#1 Bericht door hanshu » vrijdag 10 oktober 2014, 09:49

Elk jaar voor ik naar Thailand vertrek haal ik bij onze ANWB het internationale rijbewijs op zodat ik in Thailand auto en motor kan rijden.(niet tegelijk natuurlijk).
Op de website overheid.nl lees ik: dit is verplicht om samen met het originele rijbewijs te mogen rijden in oa Thailand en is bedoeld voor reizigers die tijdelijk (korter dan 6 maanden) in deze landen verblijven.
Omdat ik het braafste jongetje van de klas ben vraag ik me af wat er gebeurt indien ik langer, dus bv. 7 maanden in thailand verblijf.Heb ik het dan niet nodig of rij ik zonder geldig rijbewijs. Deze vraag natuurlijk voorgelegd aan de juffrouw aan de ANWB balie maar die moest(na bestudering van haar computerscherm) mij het antwoord schuldig blijven en verwees mij naar de ambasade :)....Op mijn vraag:welke ambassade dan? De nederlandse in Bangkok of de Thaise in Den Haag moest ze ook het antwoord schuldig blijven.
Weet iemand hoe dit zit wanneer je 7 maanden verblijft en gewoon op je motorbike wilt blijven rijden?

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: internationaal rijbewijs

#2 Bericht door Hua Thale » vrijdag 10 oktober 2014, 10:11

Denk zomaar eens bij een Thaise instantie voor dit soort vragen Hans.
Volgens deze site [zie link] zelfs als je langer als drie maanden in Thailand bent is het wijs om een Thais rijbewijs aan te vragen hoewel het internationale dan ook nog geaccepteerd is.
Uiteraard kan je er 7 maanden mee rijden ja zelfs veel langer kijk maar na de geldigheid van dat papiertje bij onze zuiderburen.
Grote hamvraag is natuurlijk ALS er problemen zijn die betaald moeten worden en men ziet ook maar de kleinste opening om het te weigeren met je grijze vertaling van je rijbewijs zal men het niet laten.
Thais staat er niet in de gemiddelde agent spreekt of leest geen enkele taal die er wel in staat en volgens mij is een Thais rijbewijs inmiddels goedkoper als het internationale rijbewijs vertaling
Zelfde conclusie als de 58 dagen vraag van een ander lid zou het 'gewoon' goed regelen dus een Thais rijbewijs aanvragen.

driving-licence

Zo zien ze er uit ongeveer.

Afbeelding
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

hanshu

#3 Bericht door hanshu » vrijdag 10 oktober 2014, 10:36

Hua Thale schreef:Denk zomaar eens bij een Thaise instantie voor dit soort vragen Hans.
Volgens deze site [zie link] zelfs als je langer als drie maanden in Thailand bent is het wijs om een Thais rijbewijs aan te vragen hoewel het internationale dan ook nog geaccepteerd is.
Uiteraard kan je er 7 maanden mee rijden ja zelfs veel langer kijk maar na de geldigheid van dat papiertje bij onze zuiderburen.
Grote hamvraag is natuurlijk ALS er problemen zijn die betaald moeten worden en men ziet ook maar de kleinste opening om het te weigeren met je grijze vertaling van je rijbewijs zal men het niet laten.
Thais staat er niet in de gemiddelde agent spreekt of leest geen enkele taal die er wel in staat en volgens mij is een Thais rijbewijs inmiddels goedkoper als het internationale rijbewijs vertaling
Zelfde conclusie als de 58 dagen vraag van een ander lid zou het 'gewoon' goed regelen dus een Thais rijbewijs aanvragen.

driving-licence

Zo zien ze er uit ongeveer.

Afbeelding
Hua...wat een leuke foto..

Je zult zo langzaam aan wel begrepen hebben dat ik het braafste jongetje van de klas ben. Vandaar ook deze vraag.
Jij stelt voor om dan maar even een Thais rijbewijs op te halen.....het is toch geen pakje boter?

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door Hua Thale » vrijdag 10 oktober 2014, 10:52

Nee dat weet ik Hans het is redelijk makkelijk maar wel meer moeite als een pakje boter uit het schap pakken.
Je zal over het juiste visum moeten beschikken en nouja alles staat beschreven op die site als je even op de blauwe lettertjes klikt.
Gezondheids verklaring is misschien een punt bij jou naar ik wel eens begrepen heb.
Hier in Korat worden die naast het gebouw verkocht door een zuster mevrouw die er speciaal een witte blouse voor gekocht had.
Dagje uit onder de mensen een beetje :oops: en een beetje :crazy: maar wel een ECHT rijbewijs.

hanshu

#5 Bericht door hanshu » vrijdag 10 oktober 2014, 11:15

Haha.......ik laat me graag onderzoeken door de zuster in de witte blouse voor het goede doel.
Maar zal wel meevallen want ik mag van het CBR ook gewoon rijden hier,hoor. Alleen beroepsvervoer is mij niet toegestaan.
Bedankt Hua voor het goede spoor. [|)

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door ron » vrijdag 10 oktober 2014, 11:17

Het theorie-examen is zeker wel "verfrissend" te noemen,waar ik destijds toch echt wel een beetje moeite mee had als je sommige Multiple choide- vragen door de Westerse bril bekijkt......
Er zat een vraagstelling bij die ongeveer luidde:
Wanneer mag je absoluut geen motorvoertuig besturen?

1)Als je geen rijbewijs hebt.
2)Als je geen verzekering hebt
3)Als je aanvoelt dat je een hartaanval zou kunnen krijgen

Ik vulde 2 keer antwoord 3 in,maar bleek antwoord 2 in te moeten drukken op de examen-computer.......... :P

Yep.....T.I.T. :clap:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door Hua Thale » vrijdag 10 oktober 2014, 11:26

Hallo Ron 'Hoe is uw'
Hoe bedoel je theorie-examen nooit gehad met het overschrijven van Nederlandse rijbewijs naar het Thais of is dat het :crazy: gedeelte :?:

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door ron » vrijdag 10 oktober 2014, 11:28

Hoi Willem

Autorijbewijs natuurlijk overgeschreven,maar heb geen motorrijbewijs in NL dus in Thailand gehaald. ;)
"Zij die dansen
door hen

hanshu

#9 Bericht door hanshu » vrijdag 10 oktober 2014, 11:34

ohh...ik schrok al even Ron. Toevallig had ik 30 van die examenvragen zitten bekijken en had toch regelmatig iets van: wat bedoelen ze nou eigenlijk?
Voor mij dus niet van toepassing aangezien ik A en BE al heb?

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door ron » vrijdag 10 oktober 2014, 11:39

hanshu schreef:ohh...ik schrok al even Ron. Toevallig had ik 30 van die examenvragen zitten bekijken en had toch regelmatig iets van: wat bedoelen ze nou eigenlijk?
Voor mij dus niet van toepassing aangezien ik A en BE al heb?
Hallo Hans

Geen enkel probleem dus.......als je al over een plobleem zou kunnen spreken...... :cheesy:
Was wel " leuk" om het examen mee te kunnen maken,dan begrijp je meteen waarom Thailand op de derde plaats staat op het lijstje van het meeste aantal verkeersdoden per jaar........... :Whistle:

Afbeelding

http://www.autofans.be/nieuws/varia/260 ... -te-rijden

Ron. :worshippy:
"Zij die dansen
door hen

hanshu

#11 Bericht door hanshu » vrijdag 10 oktober 2014, 12:12

Ja...deze info was me al bekend...al denk ik niet dat de door jou getoonde juffrouw het document legaal gehaald heeft.
Denk eerder bij het al benoemde pakje boter.

hanshu

#12 Bericht door hanshu » vrijdag 10 oktober 2014, 13:08

Domme vraag misschien,maar blijft het ned. rijbewijs ook gewoon geldig na aanschaf thais rijbewijs?

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#13 Bericht door stevenl » zaterdag 11 oktober 2014, 04:37

Volgens Thaise wetgeving is buitenlands rijbewijs geldig gedurende 90 dagen. Blijf je langer dan is officieel een Thais rijbewijs nodig, anders rijd je rond zonder rijbewijs.

Internationaal rijbewijs is niet nodig, maar kan wel nuttig zijn bij politiecontroles, al was het alleen maar om te overhandigen en niet meer terug te vragen als je aangehouden wordt.

Nederlands rijbewijs blijft gewoon geldig als je een Thais rijbewijs hebt.

hanshu

#14 Bericht door hanshu » zaterdag 11 oktober 2014, 06:53

Bedankt voor de input stevenl... :thumbsup:

Adrie
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door Adrie » zaterdag 11 oktober 2014, 09:14

Als je 7 maanden blijft lijkt het me niet zoeen probleem om er 1 dag voor uit te trekken om een Thai rijbewijs te bemachtigen.

1e residentie verklaring van je huur huis of apartment en legalizeren bij immigration, vaak 1e dag aanvragen en 2e dag ophalen.
Op dag 1 kan je ook even naar een dokter je gezondheidsverklaring kopen, en dit is alleen betalen en klaar, want de dokter onderzoekt je niet en kost +- 100 bath

Dag 2 naar immigration je residentie verklaring op halen en door naar de plek waar de rijbewijzen worden afgegeven.
In Pattaya achter de Regents school.

Laatste keer was ik met het ophalen>> Vanaf Naklua soi 12 met de scooter eerst naar jomtien ( immigration) en van daaruit weer naar de andere kant Pattaya (25km) met een voormiddag klaar.

Nadeel met mijn 30 dagen stempel is dat je rijbewijs maar 1 jaar geldig is.

Heb nu 2 of 3 keer en rijbewijs gehad van 1 jaar en dacht dat ik na 1 keer er een kreeg voor 5 jaar, maar helaas gaat dat niet met een 30 dagen verblijf.

Diverse keren aangehouden met auto en scooter en heb het idee dat je met het tonen van een Thai rijbewijs weer snel verder kunt mits je je helm op hebt op je scooter rijdend en in de auto je gordel draagt

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”