Remigreren thaise vrouw zonder Thais paspoort

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
faranguan
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 9
Lid geworden op: donderdag 29 december 2011, 15:27

Remigreren thaise vrouw zonder Thais paspoort

#1 Bericht door faranguan » maandag 18 augustus 2014, 07:24

Een bekende van mijn Thaise vrouw wil graag terug naar Thailand.
Ze heeft 30 jaar in Nederland gewoond maar wil na het overlijden van haar man in Thailand, in de buurt van haar dochter gaan wonen.
Een probleem is echter dat ze geen Thais paspoort meer heeft.
Ze heeft daar afstand van gedaan omdat het in het verleden blijkbaar niet mogelijk was om twee paspoorten te hebben.
Nu heb ik altijd begrepen dat Nederland geen problemen heeft met een dubbele nationaliteit maar Thailand wel.
Zal het voor haar mogelijk zijn om een thaise paspoort terug te krijgen en zo ja, met behoud van haar Nederlandse paspoort ?

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Remigreren thaise vrouw zonder Thais paspoort

#2 Bericht door RuudThai » maandag 18 augustus 2014, 08:41

Ik denk dat ze het beste contact kan opnemen met de consulaire afdeling van de Thaise ambassade in Den Haag of het consulaat in Amsterdam.
Als ze met een Nederlander was getrouwd dan had ze nooit afstand hoeven te doen van haar Thaise nationaliteit, dat is nl. één van de uitzonderingen in de wet. Dus de gemeente waar zij haar Nederlandse nationaliteit heeft aangevraagd heeft haar onterecht de afstandsverklaring laten ondertekenen.
Maar het zou heel goed kunnen dat de Thaise ambtenaren nooit wat hebben gedaan met die afstandsverklaring en dat zij gewoon een paspoort kan aanvragen. Misschien dat ze dan wel een Thaise ID-kaart moet kunnen tonen, maar nogmaals, contacteer het Thaise consulaat.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Remigreren thaise vrouw zonder Thais paspoort

#3 Bericht door dutch » maandag 18 augustus 2014, 08:49

Pas sedert 2003 (?) is de dubbele nationaliteit voor Thais officieel toegestaan,daarvoor werd het min of meer ,gedoogd.Ik geloof zelfs dat de Thaise overheid nooit het opgeven van de nationaliteit heeft geaccepteerd.Helaas is ,zoals je terecht al opmerkte,bij de plaatselijke overheid niets tot bijna niets bekend wat betreft dit soort regels.
Mijn (wijlen) Thaise vrouw verkreeg in 1980 haar Nederlandse paspoort zonder dat de Thaise werd ingeleverd en die werd altijd keurig verlengd ( wel in Thailand zelf,gedurende een vakantie).

Belangrijk is haar Thaise huisdocument.Zij zal daarop nog ingeschreven staan of......de familie heeft haar uitgeschreven en dan staat zij ergens bij een Dienst in Bangkok ingeschreven totdat zij als overleden wordt geregistreerd.Haar familie moet dus weten wat er met haar huisregistratie is gebeurd.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

faranguan
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 9
Lid geworden op: donderdag 29 december 2011, 15:27

Re: Remigreren thaise vrouw zonder Thais paspoort

#4 Bericht door faranguan » maandag 18 augustus 2014, 09:18

bedankt alvast voor de antwoorden.
Hopelijk kan zo op basis van haar huisdocument een nieuw paspoort aanvragen, een thaise ID kaart heeft ze niet.
Natuurlijk begrijp ik dat de Thaise ambassade het aangewezen punt is voor informatie.
Ga daar binnenkort ook naar toe. Maar het is altijd nuttig ook wat ervaringen van anderen in de praktijk te horen.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Remigreren thaise vrouw zonder Thais paspoort

#5 Bericht door stevenl » dinsdag 19 augustus 2014, 05:48

Heeft ze haar paspoort of nationaliteit opgegeven? Zo lang ze aan kan tonen dat ze Thais is zal ze geen probleem hebben en kan ze zonder problemen terug keren naar Thailand. Dus de eerdere suggestie, neem contact op met ambassade of consulaat, is de eerste stap.

Ik verwacht overigens dat ze nog gewoon de Thaise nationaliteit bezit.

Gebruikersavatar
mango
kenner
kenner
Berichten: 103
Lid geworden op: zondag 18 november 2007, 13:20
Locatie: amstelveen

Re: Remigreren thaise vrouw zonder Thais paspoort

#6 Bericht door mango » dinsdag 19 augustus 2014, 16:18

faranguan
laat ons hier weten hoe het afloopt. Mijn vrouw heeft ook 30 jaar geleden haar Th paspoort ingeleverd dus ben ik eg benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Mango

faranguan
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 9
Lid geworden op: donderdag 29 december 2011, 15:27

Re: Remigreren thaise vrouw zonder Thais paspoort

#7 Bericht door faranguan » woensdag 20 augustus 2014, 12:14

Zal het laten weten Mango, ze wil eigenlijk al op korte termijn vertrekken.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Remigreren thaise vrouw zonder Thais paspoort

#8 Bericht door driver » woensdag 20 augustus 2014, 17:23

Ik heb het net aan mijn Thaise vriendin gevraagt en die zegt vol overtuiging Thai is Thai en je zult vlgs haar altijd weer een Thai paspoort krijgen .
Ze zegt net als wat anderen hier lees ik dat je eerst eens moet informeren bij de Thaise Ambassade in Den Haag en een afspraak maken en gewoon gaan praten en dan zou de dame in kwestie moeten aantonen dat ze dus Thais is en dat zal qua taal/uiterlijk en woonverleden wel lukken lijkt me en vervolgens zal de Ambassade alles doen om een landgenoot te helpen zegt ze.
Vriendin zegt net lachend ...Ik ben Thai en paspoort Holland okee makkelijk maar ik niet farang ik altijd Thai en Thailand denken hetzelfde !.

gr driver

hanshu

Re: Remigreren thaise vrouw zonder Thais paspoort

#9 Bericht door hanshu » woensdag 20 augustus 2014, 18:16

driver schreef:Ik heb het net aan mijn Thaise vriendin gevraagt en die zegt vol overtuiging Thai is Thai en je zult vlgs haar altijd weer een Thai paspoort krijgen .
Ze zegt net als wat anderen hier lees ik dat je eerst eens moet informeren bij de Thaise Ambassade in Den Haag en een afspraak maken en gewoon gaan praten en dan zou de dame in kwestie moeten aantonen dat ze dus Thais is en dat zal qua taal/uiterlijk en woonverleden wel lukken lijkt me en vervolgens zal de Ambassade alles doen om een landgenoot te helpen zegt ze.
Vriendin zegt net lachend ...Ik ben Thai en paspoort Holland okee makkelijk maar ik niet farang ik altijd Thai en Thailand denken hetzelfde !.

gr driver

hehe.....

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Remigreren thaise vrouw zonder Thais paspoort

#10 Bericht door driver » woensdag 20 augustus 2014, 18:47

hanshu schreef:
driver schreef:Ik heb het net aan mijn Thaise vriendin gevraagt en die zegt vol overtuiging Thai is Thai en je zult vlgs haar altijd weer een Thai paspoort krijgen .
Ze zegt net als wat anderen hier lees ik dat je eerst eens moet informeren bij de Thaise Ambassade in Den Haag en een afspraak maken en gewoon gaan praten en dan zou de dame in kwestie moeten aantonen dat ze dus Thais is en dat zal qua taal/uiterlijk en woonverleden wel lukken lijkt me en vervolgens zal de Ambassade alles doen om een landgenoot te helpen zegt ze.
Vriendin zegt net lachend ...Ik ben Thai en paspoort Holland okee makkelijk maar ik niet farang ik altijd Thai en Thailand denken hetzelfde !.

gr driver

hehe.....
Suk begint wat Nederlands te praten zij het gebrekkig maar ik weet wat ze bedoelt en jullie nu ook hoop ik ;)

faranguan
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 9
Lid geworden op: donderdag 29 december 2011, 15:27

Re: Remigreren thaise vrouw zonder Thais paspoort

#11 Bericht door faranguan » maandag 01 september 2014, 11:55

Inmiddels zijn we bij de Thaise ambassade in Den Haag geweest.
Ze hebben haar naam en geboortedatum nagetrokken en omdat haar gegevens vindbaar zijn zou er niets aan de hand moeten zijn.
Haar werd verteld dat ze gewoon naar Thailand kan gaan en gebruik maken van het normale visum dat je als tourist in Thailand krijgt.
In Bangkok moet ze dan een visum aanvragen voor drie maanden en daarmee zou ze genoeg tijd moeten hebben om te regelen dat ze haar Thaise nationaliteit en paspoort weer krijgt. Lijkt allemaal goed te komen, bij de ambassade hadden ze daar alle vertrouwen in.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Remigreren thaise vrouw zonder Thais paspoort

#12 Bericht door Hua Thale » maandag 01 september 2014, 11:59

Dit is iets wat mij niet helemaal duidelijk is. :?:
Volgens mij gaat dat alleen op een Ambassade en die zijn veelal buiten het land van herkomst te vinden. :Whistle:
In Bangkok moet ze dan een visum aanvragen voor drie maanden
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Remigreren thaise vrouw zonder Thais paspoort

#13 Bericht door driver » maandag 01 september 2014, 17:33

faranguan schreef:Inmiddels zijn we bij de Thaise ambassade in Den Haag geweest.
Ze hebben haar naam en geboortedatum nagetrokken en omdat haar gegevens vindbaar zijn zou er niets aan de hand moeten zijn.
Haar werd verteld dat ze gewoon naar Thailand kan gaan en gebruik maken van het normale visum dat je als tourist in Thailand krijgt.
In Bangkok moet ze dan een visum aanvragen voor drie maanden en daarmee zou ze genoeg tijd moeten hebben om te regelen dat ze haar Thaise nationaliteit en paspoort weer krijgt. Lijkt allemaal goed te komen, bij de ambassade hadden ze daar alle vertrouwen in.
Dat zei mijn vriendin toch ook ;)

Wat Hua zegt over de Ambassade is wel een punt misschien of toch niet ?

Maar als de dame in kwestie weer in Thailand is en daar langer blijft dan blijkbaar toegestaan en gewoon een paspoort /id oid regelt wordt er vlgs mij daarna niks meer gezegt over de binnenkomst in Thailand als ze vertrekt met een Thais paspoort .Ze is tenslotte Thai en geen buitenlander daar.
In Nederland kan ze dan op haar Nederlands paspoort binnenkomen dus simpel lijkt me of denk ik nu te simpel ?
Moeilijk denken hou ik niet van wel dingen proberen simpel te bekijken/op te lossen.

gr driver

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Remigreren thaise vrouw zonder Thais paspoort

#14 Bericht door v@go » maandag 01 september 2014, 21:39

Maar als ze binnen komt met een Nederlands paspoort en vertrekt met een Thais, staat ze wel als Nederlander geregistreerd die nog niet het land uit is.

Volgens mij moet ze op de Thaise ambassade in Nederland een paspoort aanvragen en dat gebruiken als ze Thailand binnen komt. Zeker als ze bekend is bij die ambassade in het systeem.

Ik heb er geen verstand van maar dit lijkt mij de meest logische gang van zaken.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Remigreren thaise vrouw zonder Thais paspoort

#15 Bericht door Gardensafari » maandag 01 september 2014, 22:08

v@go schreef:Maar als ze binnen komt met een Nederlands paspoort en vertrekt met een Thais, staat ze wel als Nederlander geregistreerd die nog niet het land uit is.
Volgens mij doet dat niet ter zake.
Door te vertrekken uit Nederland raak je je Nederlandse paspoort niet kwijt.
Het land definitief "uitgaan" doe je door dat te melden bij de gemeente waar je ingeschreven staat.
Of je nu één of tien paspoorten hebt heeft daar niks mee te maken.
Maar misschien kan RuudThai daar meer over zeggen.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”