Reis door Zuid- en Centraal- Thailand (3 weken)

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Reiziger123
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: woensdag 18 juni 2014, 10:29

Reis door Zuid- en Centraal- Thailand (3 weken)

#1 Bericht door Reiziger123 » donderdag 19 juni 2014, 04:35

Hallo reisliefhebbers,

Over één maand vertrek ik voor ruim 3 weken naar Thailand, na vijf maanden op andere plekken in Azië te zijn geweest. Ik zie deze 3 weken als een vakantie waarin ik wil genieten van de natuur, de stranden en wat wil zien van de omgeving. Grotendeels reis ik samen met iemand anders en de laatste dagen ben ik alleen. Ik wil graag mijn reisplan aan jullie tonen en horen of dit een goed idee is. Ik ben nog niet eerder in Thailand geweest. Ons budget is standaard, ik wil niet teveel uitgeven maar het mag best iets kosten. Graag hoop ik ook jullie mening te horen over het aantal dagen dat ik op één plaats ben en de ideeën die ik heb over hetgeen wat wij hier kunnen doen. De ideeën wil ik niet allemaal gaan doen, ik zie daar ook wel een beetje wat haalbaar en leuk is.


Reisplan
Dag 1 t/m 2: Bangkok
- Floating Market
- China Town
- Fietstocht

Trein naar Surat Thani

Dag 3 t/m 6: Surat Thani
- Khao Sok National Park
- Kanotocht
- Chiew Lan Lake
- Druipsteengrotten

Bus naar Krabi

Dag 7 t/m 10: Krabi
- Boottocht naar Koh Phi Phi
- Kajakken

Bus naar Khao Lak

Dag 11 t/m 12: Khao Lak
- Stand

Trein naar Kanchanaburi

Dag 13 t/m 15: Kanchanaburi
- Wandeling tropische vogels
- Mountainbike tocht
- Tocht boemeltrein door rijstvelden
- Taweechai Elephant Camp
- Tiger Temple

Trein naar Ayutthaya

Dag 16 t/m 18: Ayutthaya
- Bezoeken tempels
- Elephantstay

Trein naar Bangkok

Dag 19 t/m 21: Bangkok
- Bezoeken tempels


Alvast heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1594
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Reis door Zuid- en Centraal- Thailand (3 weken)

#2 Bericht door Herbergier » donderdag 19 juni 2014, 08:13

Beetje erg veel van het goede, hou er rekening mee dat je voor elke verplaatsing vele uren tot een dag nodig kan hebben, Thailand is nogal groot 100km is hier een korte afstand, dikwijls rijdt het openbaarvervoer niet op de door jou gewenste tijd en als de tijden toevallig wel uitkomen moet je rekening houden met oponthoud, want het is hier niet zo dat je, net als in Nederland, een vergoeding kunt eisen bij het te laat zijn van bv. de trein, het maakt de meeste Thai ook niets uit, die hebben nooit haast, die gaan rustig op de grond liggen slapen of zitten eten, ze zijn gewend dat het openbaar vervoer soms uren te laat komt.

Ik ben twee weken geleden nog met de trein vanuit Bangkok naar Buriram gereden, dat is 450 km en normaal volgens schema zeven uur rijden, maar deze trein (de rapid) vertrok vanuit Bangkok al een uur te laat en had toen bijna elf uur nodig. Hier ligt over het algemeen maar een spoor, dus als er maar een trein een beetje vertraging hebt, loopt het hele treinschema in de war.

Dus ik zou maar een paar verplaatsingen schrappen, lekker rustig genieten van wat er over blijft en overal een rust/reservedag inlassen, later heb je er spijt van dat je niet wat langer op een van die mooie plekken bent gebleven.
Alles van waarde is weerloos.

Reiziger123
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: woensdag 18 juni 2014, 10:29

Re: Reis door Zuid- en Centraal- Thailand (3 weken)

#3 Bericht door Reiziger123 » donderdag 19 juni 2014, 12:08

Heel erg bedankt Herbergier voor je reactie! Bedankt voor de tip, ik zal er eens over gaan nadenken welke plaatsen ik echt graag wil bezoeken en welke eigenlijk niet. Khao Lak ga ik van de lijst afhalen. Ik hoorde dat deze plaats in juli niet heel bijzonder en mooi is en de zeeën onzwembaar zijn. Weet jij toevallig of Krabi de moeite waard is? En of er onderweg naar Krabi leuke plaatsen zijn?

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Reis door Zuid- en Centraal- Thailand (3 weken)

#4 Bericht door Duncan » donderdag 19 juni 2014, 16:32

In Thailand verplaats je je realistisch gezien 60 echte kilometers per uur. Of dat nou OV is of eigen vervoer. Dus leg de lineaal langs de kaart van Thailand en dan spoor je de eerste knelpunten sowieso al op. :thumbsup:

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1377
Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30

Re: Reis door Zuid- en Centraal- Thailand (3 weken)

#5 Bericht door pong » zaterdag 21 juni 2014, 12:13

het is eigenlijk doodsimpel: je HOEFT helegaar niks alles zo vooruit te plannen, maak gewoon een wensenlijst, orden het wat geografies en je ziet maar. Vind je het leuk, blijf je hangen, indien nee, vertrek je, desnoods vroeger. De hedendaagse newbee schijnt te moeten menen dat alles tot op de minuut moet worden vooruitgepland en vooruitgereserveerd, dus dat is totaal nergesn voor nodig. Bonnefooien naar hartelust. Lees/leen een reisgids en bekijk eens wat de gangbare verbindingen zijn. En benut bus ipv trein, meestal veel sneller en punctueler, maar wel gevaarlijker qua ongelukkenaantallen, voor kortre afstand. trein is eigenlijk alleen OK als je snachts reist en een bedje kan krijgen en de tijd er niet veel toe doet.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Reis door Zuid- en Centraal- Thailand (3 weken)

#6 Bericht door Duncan » zaterdag 21 juni 2014, 12:20

Pong, dat is eng.
Men gaat tegenwoordig niet meer rechtsaf als het er leuk uitziet, want het schema, de gehuurde bus en de TomTom toeteren om het hardst dat je toch echt rechtdoor moet en dat je fout rijdt als je toch rechtsaf inslaat.
Je weet toch, de vakantie is mislukt als het 5 van de 7 dagen regent op Kho Nogwat ( Wat nou regentijd. Wat nou wateroverlast in Bangkok. Ze kunnen ook niets daar. Wij Nederlanders met onze afsluitdijken... ) en je niet elke dag je status kunt verversen met die leuke snorkelfoto samen met de Bengaalse dwarsgestreepte tijgeraal ( wil dat schijtbeest weer niet lief stilzwemmen voor de camera ) en de surfgolf maar 3,5 meter hoog is in plaats van de "gegarandeerde" 3,65 meter. :crazy:

Mooiste vind ik nog die nieuwe aanmeldingen hier ( type "Leni_en_Herman" of "Familie_Weltevree_op_Vakantie" accounts ) die om reisadvies vragen, beginnend met de frase: "wij verwachten..."
Heb ik altijd de neiging om dan te vragen of het een jongetje of een meisje gaat worden... :neus:

peter westerbaan
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 127
Lid geworden op: vrijdag 09 augustus 2013, 11:24

Re: Reis door Zuid- en Centraal- Thailand (3 weken)

#7 Bericht door peter westerbaan » zondag 22 juni 2014, 09:43

Beste reiziger,
Inderdaad, doe het een beetje rustig aan, dan zie je veel meer. Nog paar opmerkingen:
Bangkok: floating market = tourist trap, zou ik niet doen Je wordt afgezet met een veel te dure boot en er is echt niks autentieks meer aan.. Ga dan liever naar de Weekendmarkt in Moo Chi
Kanchanaburi: treintocht. Stap uit in Krasae, daar schitterende uitzicht en goed bufetrestaurant. en je hebt dan tijd om de trein terug naar Kanchanaburi te pakken. Khao Sok. Je zit in de regentijd, pas op voor de bloedzuigers ,is daar in dat opzicht wat vervelend. Maak boottocht naar het merengebied met prachtige karstrotsen in het water.
Krabi: heeft leuke stranden met schitterende rotsformaties in het water. Wij hebben ook de tocht naar Phi phi gemaakt: was een drama, we gingen met een speedboot, iedereen was kotsmisselijk en phiphi is na de tjunami een levenloos geheel geworden. Niks autentieks meer ,alleen drommen met toeristen. Omdat er geen vervoer op de eilanden is, blijft iedereen op dezelfde plekken...... Maar als je gaat: niet met de speedboot, maar met de reguliere veerboot. Ook Khao Lak is zwaar getroffen door de tjunami, is nu geheel nieuw opgebouwd, gevolg: er is niks autentieks meer over. Omdat alle investeringen eruit moeten zijn de prijzen veel hoger dan normaal. Ik zou Khao Lak ook overslaan.
Als je in Krabi bent (waarschijnlijk au nang) ga dan ook een dagje naar Krabi stad, heel leuk stadje aan de rivier.
Surat Thani is geen aantrekkelijke stad om langer dan een dag te blijven. Ik zou dan in Kao Sok gaan zitten, daar is genoeg accomodatie.
Wens je heel veel plezier.
Groet,
Peter

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Reis door Zuid- en Centraal- Thailand (3 weken)

#8 Bericht door stevenl » maandag 23 juni 2014, 05:20

phiphi is na de tjunami een levenloos geheel geworden
Ik kan me voorstellen dat iemand die indruk krijgt op een dagtrip vanuit Phuket of Krabi, zeker als dit een dagtrip is waarop je gelijk met alle andere toeristen op dezelfde plekken aankomt.

Maar Phi Phi is zeker geen levenloos geheel, en absoluut de moeite waard om een dag of 3 heen te gaan.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Reis door Zuid- en Centraal- Thailand (3 weken)

#9 Bericht door Duncan » woensdag 25 juni 2014, 02:49

Ik blijf het onnozel vinden klinken:
-"Honey, i want to go pipi.
-"Why you ask me, pai hong nam".
-"No, swim in the sea. Kho Pipi. :crazy:

On a more serious note, Mevrouw Duncan gaat aeriaal ontmaagd worden komende tijd ( ergo, ze durft niet alleen naar Nederland te vliegen, dus ik moet met haar een binnenlandse vlucht naar een of ander eiland nemen om te wennen ).

Welk eiland is nog een beetje aan te bevelen als je niet de hoofdprijs wil betalen, makkelijk bereikbaar is ( vliegtuig en eventueel nog een korte boottrip ) en waar je niet over de maffia, toeristen en gezelsschapsdames wilt struikelen ).
Ik ben geen strandmens, dus 3 dagen max, hoeft verder geen attractie/circus/bezigheidstherapie of wat dan ook te zijn... Een redelijk te betalen Guesthouse/Hotel, een paar Thaise eettentjes en een redelijk rustig strand, meer hoeven we niet.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Reis door Zuid- en Centraal- Thailand (3 weken)

#10 Bericht door ron » woensdag 25 juni 2014, 06:29

Texel............!?
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Reis door Zuid- en Centraal- Thailand (3 weken)

#11 Bericht door Duncan » woensdag 25 juni 2014, 11:41

Dat kan ook ja, maar ik heb strikte opdracht eerst een binnenlandse ( Thaise ) vlucht te regelen voordat mijn betere helft zich op een intercontinentale vlucht wenst te begeven.
En dan moeten we van de nood maar een deugd maken, want Phitsanulok-Loei is in ons geval vrij zinloos, dat rijden we in 3 uur... ;)

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Re: Reis door Zuid- en Centraal- Thailand (3 weken)

#12 Bericht door robin33 » woensdag 25 juni 2014, 13:43

Weet niet wat ze in thailand in het binnenland vliegen maar als het kleinere of zelfs kleine. Vliegtuigen zijn lijkt me dat totaal geen vergelijking. Krijg ze alleen maar meer angst als ze in een klein koekblik zit

hanshu

Re: Reis door Zuid- en Centraal- Thailand (3 weken)

#13 Bericht door hanshu » woensdag 25 juni 2014, 15:10

Meestal van die turbo prop dingen toch? Overigens net of je in de bus zit dus niks om bang van te worden.
Even op de vraag terug te komen....ik weet niet waar je woont (en dus waarvandaan je gaat vliegen) maar volgens mij gaat het meeste alleen richting Bangkok en vandaar weer verder..

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Reis door Zuid- en Centraal- Thailand (3 weken)

#14 Bericht door Duncan » woensdag 25 juni 2014, 17:09

Sja, ze heeft in haar hoofd gehaald dat ze moet wennen en aangezien haar 2e naam "eigenwijs" is heeft tegensputteren geen zin. Dus het moet maar. :lol:
Wij zitten in Loei, dus vliegen zal wel van Loei of Phitsanulok naar weetikveelwaar worden. Maar directe vluchten naar zo'n eiland zijn er niet? Zit eigenlijk niet te wachten om via-via-via te vliegen...
Enfin, zal eens kijken op Nok wat ze hebben. En of er nog andere binnenlandse maatschappijen zijn...

Gebruikersavatar
Farang Baa
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 352
Lid geworden op: donderdag 30 januari 2014, 15:27
Locatie: Thesaban Mueang Narathiwat

Re: Reis door Zuid- en Centraal- Thailand (3 weken)

#15 Bericht door Farang Baa » woensdag 25 juni 2014, 17:45

Wat een plannen! Ik word al moe als ik het lees.
Mijn advies: niet teveel ondernemen als het je eerste keer in Thailand is. Laat staan als je al vijf maanden onderweg bent. Neem gewoon de tijd om de cultuur een beetje op te snuiven en ga lekker op een eilandje liggen relaxen, hoewel drie weken daar weer te lang voor is.

Maak een ritje met de nachttrein naar Chiang Mai of naar het zuiden, bezoek een Full Moon Party op Koh Phangan, snuif de authentieke Thaise cultuur op in de ongerepte Isaan of/en duik in de drukte van de typische Aziatische hoofdstad, Bangkok.

Of doe wat ik graag doe en vergrijp je aan de gewillige bargirls in Pattaya. Dat kan ook heel avontuurlijk zijn! :mrgreen:

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”