Het Noorden van Thailand, een perfecte regio om in te wonen

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Het Noorden van Thailand, een perfecte regio om in te wo

#46 Bericht door serpay » zondag 07 december 2014, 15:44

aub prajak spreek alleen over het nederland als je niet precies weet hoe het in het buitenland is en gaat.
ook ik heb een goede zorg voor minder als in nederland en geen ja lees GEEN eigen risico
zelfs de eerste 5 jaar als ik naar thailand zou emigreren na het bereiken van mijn pensioengerechte leeftijd.
blijf ik gewoon zerzekerd via mijn rentekasse.
de zorgstaat nederland brokkelt zeer hard af en zal in de toekomst ook alleen maar voor de meer bedeelden kunnen zijn.
jan en miep zullen het niet meer kunnen betalen want om een derde van je salaris af te geven voor zorg kan gewoon niet meer dan.
Alfisti rebeli

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Het Noorden van Thailand, een perfecte regio om in te wo

#47 Bericht door prajak » zondag 07 december 2014, 16:34

Serpay, ik heb het over Nederland en Thailand. Misschien heb jij een andere pagina gezien dan ik heb geschreven?

Jij bent, schrijf je, de eerste 5 jaar in Thailand verzekerd via de Rentekasse. En daarna? Dan loop je tegen precies het zelfde probleem aan als wij nu: oud en bijna onverzekerbaar.

Enfin, we wachten af wat Printen44 voor elkaar krijgt. Daar begonnen we immers mee.
Laatst gewijzigd door prajak op zondag 07 december 2014, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Het Noorden van Thailand, een perfecte regio om in te wo

#48 Bericht door Duncan » zondag 07 december 2014, 16:59

RuudThai schreef:Mooi verslag Kees, ik heb alleen wat twijfels over de naam van het straatje, "De Laatste Avondzon".
Beter dat dan "Dead End Street" ;)
On topic, ik blijf genieten van de schrijfsels der expats. Mijn dank daarvoor :thumbsup: .

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Het Noorden van Thailand, een perfecte regio om in te wo

#49 Bericht door printen44 » zondag 07 december 2014, 17:17

serpay schreef:aub prajak spreek alleen over het nederland als je niet precies weet hoe het in het buitenland is en gaat.
ook ik heb een goede zorg voor minder als in nederland en geen ja lees GEEN eigen risico
zelfs de eerste 5 jaar als ik naar thailand zou emigreren na het bereiken van mijn pensioengerechte leeftijd.
blijf ik gewoon zerzekerd via mijn rentekasse.
de zorgstaat nederland brokkelt zeer hard af en zal in de toekomst ook alleen maar voor de meer bedeelden kunnen zijn.
jan en miep zullen het niet meer kunnen betalen want om een derde van je salaris af te geven voor zorg kan gewoon niet meer dan.
Serpay, ik woon 10 jaar in Thailand. Tien jaar ben ik verzekerd geweest in dit land via een particuliere ziektekostenverzekering. En net zoals in vele landen, rijzen de kosten voor de zorg de pan uit. Dus ook bij de ziektekostenverzekering die ik had.

In drie jaar tijd 97% verhoging van de premie. Als dat in Nederland gebeurde, was er revolutie ontstaan. Maar wij ouderen, wonen in een land waarbij we particulier verzekerd kunnen worden en daar hangt nu een fors prijskaartje aan. Na de vijf jaar van van die Rentekasse zal jij dat ook ondervinden.

Ik liet voorrekenen wat ik in Nederland kwijt zou zijn aan zorgverzekeringskosten, als ik in Nederland zou wonen. Dat was 113 euro per maand, inclusief de aanvullingen. En uiteraard de eigen risico van 315 euro of daaromtrent. En dan ben ik voor de meeste zaken verzekerd.

Als ik nu hier een verzekering zou nemen voor "ingoing patient", ben ik 2200 euro aan eigen risico per jaar kwijt en 218 euro per maand aan premie.

Dus kom nu niet met het verhaal dat het in Nederland zo slecht zou zijn voor de ouderen om zich te verzekeren. Voor ruim 1600 euro per jaar ben ik in Nederland goed verzekerd. Dat is ongeveer 40% van de kosten die ik zou maken als ik hier verzekerd zou zijn. en dat alleen voor "in-going" patient". Ik moet per maand voor oogdruppels 2400 baht betalen en dat vergoed de verzekering niet. In Nederland wel.

Maar ik woon hier en ik woon hier heel prettig. Dus probeer ik wegen te vinden dat ik hier kan blijven wonen en redelijk verzekerd zou kunnen worden. Of anders gewoon het risico nemen en sparen. Of onderzoeken of het wel echt kan, een verblijf in een Staatsziekenhuis op afbetaling te krijgen.

Naar Nederland terug gaan kan altijd nog, maar is op dit moment voor mij geen optie, want ik heb een redelijk inkomen. Op "Jan Modaal" niveau. Maar je wordt ouder, dus de kans op ziektes neemt toe. Statistisch gezien dan.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Het Noorden van Thailand, een perfecte regio om in te wo

#50 Bericht door serpay » zondag 07 december 2014, 18:46

dit geld toch voor iedereen die naar thailand emigreert, dit weet je van te voren.
of je zet maandelijks een bedrag apart voor onvoorziene kosten om zo te sparen als er iets mocht gebeuren.
of je gaat betalen voor een zeer dure verzekering.
deze dingen zijn gewoon een van de nadelen van emigratie, of je leert er mee leven of je keert terug.
Alfisti rebeli

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Het Noorden van Thailand, een perfecte regio om in te wo

#51 Bericht door prajak » maandag 08 december 2014, 00:24

Nee, Serpay, je vergeet nu iets. Toen velen van ons, en ik bedoel de mensen die VOOR 2006 emigreerden, de stap maakten bleef de NL ziektekostenpolis (de oude naam) gewoon doorlopen althans je had die optie.

Toen kwam de Zorgverzekeringswet en werd er abrupt een einde gemaakt aan die faciliteit. We konden 'de markt' op voor de zorgpolis dankzij de politiek in NL die mensen die het land verlaten niet meetelt.

Dat zie je nu ook bij de AOW-partnertoeslag, de kinderbijslag, de export van andere uitkeringen zal mogelijk gebonden worden aan het prijspeil in het nieuwe woonland, het 'kopje' op de AOW, het vervallen van heffingskortingen, het zijn allemaal verrassingen van de politiek en dat is nu eens breed gedragen en niet gebonden aan politieke kleur of voorkeur.

Sommigen zijn zelfs bang dat artikel 15 lid 2 letter c van de Rijkswet op het Nederlanderschap wordt weggestreept als er een verschuiving in Nederland optreedt, een verschuiving naar 'rechts'. Dan kun je niet eens meer Thai worden zonder jouw NL-schap te verliezen en dat betekent dat je voor een bezoekje aan 'Schengen' aan visum mag aanvragen.

Er bestaan geen heilige huisjes meer ondanks fraaie beloftes en dat kon niemand vooraf weten.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Het Noorden van Thailand, een perfecte regio om in te wo

#52 Bericht door dutch » maandag 08 december 2014, 01:46

Ik kreeg midden Januari 2006 een per November 2005 gedateerde brief in huis,dat mijn Nederlandse ziektekosten verzekering (die al vele jaren had,waarvan in die tijd het 8 jaar buiten Europa verblijf betrof) per 1 Januarie 2006 werd opgezegd.Ik was redelijk in paniek maar alle acties die ik ondernam waren tevergeefs.
46 jaren in Nederland verzekerd waarvan 36 jaar GEEN ziekenfonds maar I.v.m. inkomen,particulier.
Ik ben op de radio geweest,bij de ombudsman etc etc,kortom alles gedaan,maar het antwoord was en bleef; klein foutje in de wet.Pech gehad.
Ik heb hier op dit forum eerder uitgebreid over geschreven.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Het Noorden van Thailand, een perfecte regio om in te wo

#53 Bericht door Hua Thale » maandag 08 december 2014, 04:07

Plaats Up Date of herhaling bij het onderwerp hier als je denkt dat dat nodig is of dat nu Heer A of B of C is.
Als er leden zijn die de GTST formule hier graag willen plaatsen lees ik OOK dat met plezier domweg omdat ik alles lees het een wat sneller als het ander.
Negeren is voor kleine kinderen, trouwens een vreemd woord ook.
RON bracht er tenminste nog het nodige fleur en geur aan in de Amsterdamse GTST sfeer.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Het Noorden van Thailand, een perfecte regio om in te wo

#54 Bericht door printen44 » maandag 08 december 2014, 05:16

Hua Thale schreef:Plaats Up Date of herhaling bij het onderwerp hier als je denkt dat dat nodig is of dat nu Heer A of B of C is.
Als er leden zijn die de GTST formule hier graag willen plaatsen lees ik OOK dat met plezier domweg omdat ik alles lees het een wat sneller als het ander.
Negeren is voor kleine kinderen, trouwens een vreemd woord ook.
RON bracht er tenminste nog het nodige fleur en geur aan in de Amsterdamse GTST sfeer.
Ik schrijf wat ik zo meemaak in Thailand. De dagelijkse gebeurtenissen hoeven niet altijd van veel commentaar te worden voorzien. Maar soms stip ik zaken aan waarmee ik te maken heb als emigrant in Thailand. Dat is voor mij belangrijk, maar misschien ook voor anderen die met hetzelfde probleem zitten.

Vaak heb je dan een "tunnelvisie" op dat probleem. Meningen en oplossingen van anderen maken dat jou "tunnelvisie" verbreed wordt. En daarom is er dit forum. We geven elkaar informatie in de breedste zin. Want dan heeft iedereen er voordeel aan. Want zo werkt een forum.

Ziektekostenverzekering is een "hot" item bij Nederlanders die permanent in Thailand wonen. Kort geleden werd door een ander, in een andere Nederlandstalige site dezelfde kwestie aangeroerd. Tientallen reacties kwamen er. Het probleem leeft. Ik geef slechts een gedeelte van het probleem aan.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10297
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Het Noorden van Thailand, een perfecte regio om in te wo

#55 Bericht door RuudThai » maandag 08 december 2014, 07:52

Hua Thale schreef:Plaats Up Date of herhaling bij het onderwerp hier als je denkt dat dat nodig is of dat nu Heer A of B of C is.
Als er leden zijn die de GTST formule hier graag willen plaatsen lees ik OOK dat met plezier domweg omdat ik alles lees het een wat sneller als het ander.
Negeren is voor kleine kinderen, trouwens een vreemd woord ook.
RON bracht er tenminste nog het nodige fleur en geur aan in de Amsterdamse GTST sfeer.
Ik ben het eens met Hua Thale: er kan best wel eens van de onderwerplijn worden afgeweken met een geintje of een zijstraatje, maar zodra het belangrijke informatie wordt moet je dat daar plaatsen waar de rest van dat onderwerp gebundeld staat.

Want anders zoekt iemand die op zoek is naar die informatie zich gek óf hij/zij wordt verkeerd ingelicht omdat de in het betreffende hoofdstuk vermelde informatie niet meer up-to-date is want er is elders onder een heel andere topic wel relevante actuele informatie geplaatst en vergeten is die in het juiste topic te plaatsen.

Dus eigenlijk moet die info over ziektekostenverzekering even gekopieerd worden en in de goede topic worden geplaatst.
En laat ik er verder maar niet over doorgaan, voordat je het weet word je weer voor kwade genius uitgescholden door de één of andere zich op de borst slaande bèta.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Het Noorden van Thailand, een perfecte regio om in te wo

#56 Bericht door printen44 » maandag 08 december 2014, 09:51

Ik ben al aardig thuis met die I-Phone van me. WhatssApp en Messenger van Facebook gaat allemaal prima. Ik ben nu bezig om mijn e-mails op die I-Phone te krijgen, maar dat gaat niet zo makkelijk. Ik heb "Outlook" (Hotmail) en mijn broer heeft een handleiding gestuurd om die Hotmail op de I_Phone te krijgen. Met behulp van Peter zal dat wel lukken, uiteindelijk.

Er is een probleem aan die I-Phone. Van technische aard. Die "thuisknop" doet moeilijk. Die hapert af en toe. Dus ga ik deze week naar de Apple-store in Chiang Mai of die "thuisknop" gerepareerd kan worden.

Elk jaar maak ik een Kerstdiner klaar voor vrienden hier in Chiang Mai. Ook dit jaar. Ik ben nu al bezig het menu samen te stellen. Nee, het wordt geen erwtensoep, geen stamppot of "hete bliksem". Ook al is het koud buiten. Het Kerstdiner is van "Haute Cuisine", wat dat ook moge betekenen.

Morgen ga ik naar een ziekenhuis om te informeren of er een afbetalingsregeling voor patienten is en indien dat zo is, welke voorwaarden voor de afbetalingsregeling gelden. Ik hou de lezers op de hoogte.

Vandaag was er geen Bangkok Post. Dat gebeurt af en toe dat er geen Bangkok Post naar Rimping bij Kad Farang gebracht wordt. Misschien is het later, tegen zes of zeven uur wel aanwezig. Ik ga tegen die tijd even kijken. Rimping is 3 minuten met mijn trouwe Honda of 15 minuten lopen. Maar daar ik graag mijn trouwe Honda het liefs in de winkel parkeer, zal het lopen naar Rimping wel een illusie worden.

P.S. Het staat uiteraard iedereen vrij om iets wat belangrijk zou kunnen zijn, uit mijn bijdrage te kopieren en er een nieuwe topic van te maken. Ik zal dat niet doen, want het is mijn dagelijks verslag wat ik hier plaats. En ik kan niet beoordelen of iets in mijn dagelijks verslag voor anderen belangrijk kan zijn.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Het Noorden van Thailand, een perfecte regio om in te wo

#57 Bericht door prajak » maandag 08 december 2014, 10:03

Hier staat de info, Ruudthai...

viewforum.php?f=2136

Al enkele jaren en in veel hoofdstukken. Het is 'ouwe koek' en voor velen 'gesneden koek'.

Wat 'copyright' betreft, daar is omheen te fietsen. Maar ik ben niet van plan op 2 plaatsen een dossier aan te houden. Op de eerste plaats zijn wij in dat dossier met 3 mensen aan de pen, op de tweede plaats heb ik als voorkeur aangegeven de kennis te willen bundelen. En dit standpunt heb ik al eens verwoord hier.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Het Noorden van Thailand, een perfecte regio om in te wo

#58 Bericht door printen44 » dinsdag 09 december 2014, 10:16

Het menu voor het Kerstdiner zal waarschijnlijn bestaan uit eigengemaakte soep. lamsbout, klaargemaakt door Rimping, diverse groentes, gebakken aardappelen, banana-split en koffie met likeur. Een voorlopig menu, want ik moet nog naar Rimping of ze dit jaar weer die lamsbout klaar maakt. Ze deden verleden jaar dat op voortreffelijke wijze met een overheerlijke saus erbij. Ook kan het dessert veranderen. Ik moet bij Rimping kijken of er lekkere desserts zijn.

Volgende week zet ik de kerstboom op met de versieringen. Dan krijgt het huis tenminste wat Kerstsfeer. De jaren hiervoor deed Ellen dat met de jongens. Nu moet ik dat alleen doen, met Dweil. En ik heb een hekel aan de kerstboom optuigen en nog meer hekel om de kerstboom af te tuigen.

In mijn kinderjaren hadden we een Kerststal. Met beeldjes en elke dag mocht je de beeldjes van Drie Koningen een stukje naar de stal schuiven. Tot op 6 januari de Drie Koningen bij de stal kwamen. En op 7 januari werd alles weer in een doos verpakt tot de volgende Kerst. Pas in Afrika hadden we een kerstboom. In Breda, waar we woonde voordat we naar Afrika gingen, hadden we die kerststal.

Ik zou vandaag naar het McCormick ziekenhuis gaan om informatie te vragen. Wegens tijdgebrek kon dat niet, maar vanaf de site van het ziekenhuis kan je een e-mail sturen. Nou dat deed ik dan. Je kunt er prima met Engels terecht. En nu maar wachten op een antwoord.

Het blijft erg warm voor de tijd van het jaar. Ook in de avond, nacht en ochtend. Dan is het wel niet warm, maar ook niet echt koel te noemen. Wel lekker weer. Maar overdag lijkt het net Songkran-tijd. Over de dertig graden.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Het Noorden van Thailand, een perfecte regio om in te wo

#59 Bericht door printen44 » woensdag 10 december 2014, 09:36

Vandaag is het "Constitution Day". "Dag van de Grondwet" in het Nederlands. Maar welke Grondwet van Thailand dan? Elke militaire junta maakte weer een nieuwe Grondwet en deze militaire junta heeft weer een commissie in het leven geroepen om een nieuwe Grondwet in elkaar te zetten.

De meeste landen in de wereld hebben een Grondwet die soms al eeuwen oud is en die op bepaalde punten gewijzigd wordt, als de situatie daar om vraagt. Maar Thailand is een uitzondering. Sinds 1932 zijn er 17 Grondwetten geweest en men is nu bezig om de 18de Grondwet te schrijven.

Als ik de normale logica volgt, betekend het dus dat 17 Grondwetten van Thailand voor geen meter deugde. En waarschijnlijk zal de achttiende Grondwet ook wel geen lang leven beschoren zijn. Want na deze junta komt er een burgerregering en die zal weer door een volgende militaire junta opzij geschoven worden. En die wil uiteraard weer een nieuwe Grondwet, die die militaire junta weer welgevallig is en zo gaat het maar door.

Zelfs bananenrepublieken in Zuid-Amerika hadden niet zoveel Grondwetten nodig. :D

De aanlevering van de Bangkok Post uit Bangkok naar Chiang Mai begint steeds meer vertraging op te leveren. Vandaag kan ik de krant pas tegen vijf uur ophalen. En verleden week was dat ook al het geval. Volgens mij wordt de krant met een gammele ossenwagen van Bangkok naar Chiang Mai vervoerd. :D

Verder is het overdag warm, 30 graden en is Dweil weer terug uit Phayao. Ik kon haar vanochtend al ophalen bij het busstation.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Het Noorden van Thailand, een perfecte regio om in te wo

#60 Bericht door printen44 » donderdag 11 december 2014, 10:14

Vandaag gebeurde er weinig in het straatje "De Laatste Avondzon".

Dweil en ik gaven Tiger, mijn hond een wasbeurt. Die heeft een jeukende huid en haaruitval. Maar dat verbeterd met elke wasbeurt. Ik gebruik een speciale hondenshampoo op teerbasis en anti-bioticaformule. En het helpt.

Twee maal per week een wasbeurt en vanaf volgende week maar een wasbeurt per week. Tiger had kale plekken op zijn huid en hij beet veel in zijn poten. Daar zat waarschijnlijk de schimmel die de jeuk en haaruitval veroorzaakte. Maar dat bijten in de poten en krabben wordt veel minder. Ik denk dat aan het einde van de maand Tiger weer helemaal de oude is.

Verder weinig nieuws uit deze omstreken. Het wordt een beetje koeler overdag, een paar graden verschil en ook in de ochtend is het nu wat kouder.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”