Het Noorden van Thailand, een perfecte regio om in te wonen

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Het Noorden van Thailand, een perfecte regio om in te wo

#901 Bericht door jumbo » maandag 22 juni 2015, 11:18

Achter de rimping supermarkt aan de rondweg in chiang mai zit een versmarkt aan de linkerhand vlakbij een T-splitsing
Daar zit een rundvlees slager, jong islamtisch stel, goed vers vlees...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Het Noorden van Thailand, een perfecte regio om in te wo

#902 Bericht door RuudThai » maandag 22 juni 2015, 12:43

Omdat mijn vrouw dus geen rundvlees eet kopen we meestal varkensvlees. Bij de Tops meestal karbonade en bij de Makro varkenshaas. Beide prima van kwaliteit en relatief goedkoop.

Beide winkels hebben ook goed vers rundvlees. De Tops heeft ook Australische import en dat is schreeuwend duur. De Makro heeft veel diepvries maar dat is ook goed van kwaliteit. Ik koop er wel voor mijzelf en Sjoerd, bijv. flinke runderhamburgers, sirloin steak enz. Niet te duur, lekker bakken in de roomboter, prima maaltijd!

DeDe
Erelid
Erelid
Berichten: 250
Lid geworden op: woensdag 02 maart 2011, 04:53
Locatie: saeng sawang

Re: Het Noorden van Thailand, een perfecte regio om in te wo

#903 Bericht door DeDe » maandag 22 juni 2015, 14:21

Koop al jaren vlees bij de Makro, kip is ingevroren geweest, dus meteen verwerken, varkenshaas is uitstekend en het rundvlees is vers, hoewel ik sterk de indruk heb dat het vlees van de waterbuffel is. Maar dat is ook een rund nietwaar.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Het Noorden van Thailand, een perfecte regio om in te wo

#904 Bericht door printen44 » dinsdag 23 juni 2015, 10:32

Een gewone dag, maar wel leuk. Zo kan ik vandaag beschrijven. Lekker laat op gestaan, de traditie van een croissant en twee zachtgekookte eieren op zondagochtend opzij gezet, dus ook vanochtend het zondagse ontbijt en toen TV gekeken naar "Winter Wipeout", een Amerikaans programma, waarin deelnemers allerlei hindernissen moeten nemen en dan vooral in het water vallen, letterlijk dan.

Twee commentatoren geven commentaar op wat komische wijze. Geen hoogstaand amusement, maar een programma waarbij je onderuit gezakt het programma bekijkt.

Daarna achter de PC en toen het formulier in orde gemaakt voor de 90-dagen kennisgeving. Plus de nodige kopieen gemaakt. Morgen ga ik met Frans in de middag naar Immigration om die 90-dagen formaliteit te ondergaan. Hier is dat een fluitje van een cent. Als je vlug aan de beurt bent, ben je dan ook binnen een paar minuten klaar.

Vanavond eet ik "crematie-eten". Dat noem ik de Thaise stoofpot, die Dweil lekker klaar kan maken. Ik noem het "crematie-eten" omdat je dat altijd bij een crematie opgediend krijgt. Tenminste in Ngao dan, waar ik vele crematies bijwoonde.

Normaal eet je bij dat "crematie-eten" rijst bij. maar ik bak wat gekookte aardappelen met fijn gesnipperde uien en dat met die Thaise stoofpot, is het heerlijk eten. Je moet niet teveel ervan eten, want het is zwaar eten in de warmte.

Morgen om negen uur nestel ik me voor de TV, want de wedstrijd Japan-Nederland, vrouwenvoetbal, word op Channel 3SD, kanaal 38 op Truevision uitgezonden. Tenminste dat geeft "Sport on TV" van de Bangkok Post aan. Het zal mij niet verbazen als er een toespraakje van een Generaal in de plaats komt van dat voetbal.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Het Noorden van Thailand, een perfecte regio om in te wo

#905 Bericht door prajak » dinsdag 23 juni 2015, 10:36

Zie ik nu goed dat het 'regeringsnieuws' langzaamaan korter wordt?

Want ik zat ooit een half uur naar de heren te kijken en als er op BVN dan ook niks is dan probeer ik Laos of Myanmar maar. Van Myanmar versta je geen letter. BVN zit in zomermodus en daar is geen barst aan nu. Ik heb gelukkig kasten vol natuur- en reisfilms.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Het Noorden van Thailand, een perfecte regio om in te wo

#906 Bericht door printen44 » woensdag 24 juni 2015, 10:32

Tot mijn verbazing werd de vrouwenvoetbal wedstrijd Japan-Nederland op Channel 3 SD uitgezonden en met Engels commentaar.

De Nederlandse Leeuwinnen, zoals ze genoemd werden, waren in deze wedstrijd Leeuwinnen zonder scherpe klauwen. Japan was veel beter, maar scoorden niet veel. Nederland had veel balverlies en kreeg weinig kansen. Toen het diep inde tweede helft 2-0 voor Japan werd, hield ik het voor gezien. Later las ik dat Nederland in blessuretijd nog 2-1 ervan maakte.

Tegen half een kwam Frans met Chan, zijn vriendin. We zouden naar Immigration gaan voor de 90-dagen. Na eerst koffie te hebben gedronken en lekker zitten babbelen, gingen we naar Immigration. Daar hoefde we niet lang te wachten en na een kwartiertje waren we klaar. In september mogen we weer acte de presence geven voor die 90 dagen.

Toen nog even naar Rimping voor de krant en wat eten voor Tiger en we waren weer thuis. Frans gaf me de formulieren die ik volgende week mee moet nemen naar de Ambassade.

Ik merk welk dat het een paar dagen al bewolkt is, maar dat er geen regen uit valt. Wel is de temperatuur wat gezakt. En dat merk ik aan het aantal flesjes sodawater dat ik drink. Normaal met de hitte is dat vijf per dag, maar nu zijn het er maar drie. Ik drink vrijwel geen alcohol en cola en frisdrank met mate. Wel vruchtensappen, maar die lessen in principe de dorst niet. Daar is het sodawater voor.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Het Noorden van Thailand, een perfecte regio om in te wo

#907 Bericht door printen44 » donderdag 25 juni 2015, 10:27

Ik ben een krantenman. Niet dat ik een krantenwijk zou hebben, maar ik wil elke dag de krant lezen. En wel in papierenformaat.

Mijn opleiding als zetter begon in Namibia bij een krant, "Die Suidwes-Afrikaner", de krant met de grootste oplage van het toenmalig Zuid-West-Afrika, 12.000 exemplaren en de krant kwam twee maal per week uit. Op dinsdag en op vrijdag. De concurrent, "Die Suidwester" kwam op woensdag en zaterdag uit. Er waren twee dagelijkse kranten, t.w. "The Windhoek Advertiser" en "Die Algemeine Zeitung". Zuid-West-Afrika was immers een Duitse kolonie geweest tot 1918 en er woonde nog vele nakomelingen van die koloniale Duitsers in Zuid-West-Afrika. Alleen de "Algemeine Zeitung" bestaat nog steeds.

En daar kreeg ik die kranten-virus van. En toen ik naar Nederland verhuisde abonneerde ik mij op twee kranten, het AD en het Leidsch Dagblad. Het AD als ochtendkrant en het Leidsch Dagblad als avondkrant. En die abonnementen bleef ik houden tot ik naar Thailand verhuisde.

En hier in Thailand lees ik elke dag The Bangkok Post. Rimping houdt deze krant voor mij apart, dus ik grijp nooit mis. Behalve als de krant niet geleverd wordt. Wat zelden gebeurt.

The Nation, de andere landelijke Engelse krant in Thailand, vind ik niet prettig lezen. De Bangkok Post heeft nog de ouderwetse Engelse opmaak. Dus niet dat tabloid-formaat. The Nation heeft een andere opmaak en die opmaak ligt mij niet. The Nation is gelukkig ook niet in dat tabloidformaat. Wat berichtgeving over economie betreft is The Nation iets beter dan de Bangkok Post. Maar de Bangkok Post heeft goede sportberichtgeving en ook het buitenlands nieuws wordt goed weergegeven.

Het binnenlands nieuws is sedert de militaire coup van verleden jaar, redelijk eenzijdig. Goede columnisten zijn verdwenen en kritische commentaren vindt je er bijna niet meer. In de ingezonden brieven vind men wel vaak kritische brieven van lezers.

Maar goed, ik hou ervan om in de namiddag, op de veranda te zitten met de krant in mijn hand een een frisdrankje, meestal een citroendrankje, bij de hand. Met vaak een stukje chocolade. De veranda kijkt uit op Doi Sukhet en de krant lezen op de veranda, met dat uitzicht is voor mij het rustpunt van de dag.

Vandaag werd in de Bangkok Post breed op de voorpagina uitgemeten dat er in en rond Bangkok weleens wat zouterig water uit de kraan zou kunnen komen. De zee rukt op in de rivier, want er komt minder water in de Chao Phraya Rivier, omdat men veel minder gaat spuien uit de dammen. Er zit heel weinig water in de dammen.

Hier een overzicht van de voornaamste dammen en de waterstand van die dammen:

Afbeelding

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Het Noorden van Thailand, een perfecte regio om in te wo

#908 Bericht door printen44 » vrijdag 26 juni 2015, 10:27

Eindelijk viel er vannacht wat regen. Niet erg veel, maar niet "stofnat", zoals wij in Namibia zouden zeggen. De laatste dagen was het zwaarbewolkt, maar van regen was geen spraken. Tot vannacht toe. Vandaag bleef het bewolkt, maar bleef het ook droog.

Als je door de Thaise steden en dorpen, maar vooral steden, rijdt en je kijkt naar de palen langs de weg waar de telefoonkabels en andere kabels hangen, dan lijkt het net of iemand zwarte spaghetti aan die palen heeft laten hangen. Kabels hangen er los bij, opgerolde kabels hangen er ook en soms hangen de kabels op ooghoogte, omdat alles zo zwaar werd.

In Thaivisa.com kon je vandaag lezen waarom dat zo kom. Als er een nieuwe aansluiting of er is ergens een kabel gebroken, trekt men gewoon een nieuwe kabel en laat men de oude liggen oftewel hangen. Het geheel wordt dus steeds een grotere gordiaans knoop. En daarom hangen er van de rollen kabels aan die palen. Een techneut trekt gewoon een nieuwe draad.

Al jaren zeggen de autoriteiten dat er nu toch iets aan gedaan moet worden, maar alles blijf bij het oude. Overigens zijn die kluwen kabels niet alleen in Thailand te zien. In redelijk wat Aziatische landen is dat een probleem.

Afbeelding

Hoe wilt u uw spaghetti hebben? Met of zonder een sausje? :D

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Het Noorden van Thailand, een perfecte regio om in te wo

#909 Bericht door printen44 » zaterdag 27 juni 2015, 10:31

Ik trek mijn woorden die ik gesproken heb en ook geschreven heb over garanties van gekochte spullen in Thailand terug.

Ik kocht verleden week een nieuwe bril, montuur en glazen. Alles was wel goed, maar de dubbelfunctie in de glazen was wel redelijk hoog. Het montuur was kleiner dan de vorige en daardoor ook de glazen, maar de dubbelfocus was even groot gebleven.

Als ik strak vooruit keek, was er niets aan de hand, maar als ik maar even naar beneden keek, als was het een millimeter, kwam die rand van die dubbelfunctie in zicht. Vooral in de winkelcentra met de vele lichtjes bleek dat funest te zijn voor de scherpte van wat ik zag. Ook TV kijken was af en toe onscherp.

Dus vandaag naar de opticien om te vragen of er wat aan te doen was. De bril zelf wat corrigeren of zo. Maar dat deden ze daar niet. Er werden twee nieuwe glazen besteld. De opticien zag dat de dubbelfocus veel te hoog in de glazen stond.

Ik hoefde niets te betalen voor die nieuwe glazen die volgende week geleverd worden. "Ik maakte een fout bij het opmeten van die dubbelfocus", aldus de opticien en dat valt onder de garantie. En de glazen kosten bijna 3000 baht. Dat is dus een meevaller voor mij en een duur foutje van de opticien.

Dus een prima klantenservice van die optiekzaak. Want ik heb er weinig verstand van zaken wat opmeten e.d. van brillenglazen betreft en dan moet je op de opticien vertrouwen. Dus volgende week nieuwe glazen in de bril en de opticien heeft een klant voor het leven erbij en aanbevelingen van mij aan vrienden en kennissen over die opticien.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Het Noorden van Thailand, een perfecte regio om in te wo

#910 Bericht door printen44 » zondag 28 juni 2015, 10:16

Vannacht was het kijken naar twee voetbalwedstrijden. De eerste was erg vroeg, Brazilie tegen Paraguay. Leuke wedstrijd, waar Brazilie de betere ploeg was, maar de keeper van Paraguay maakte een paar goede reddingen. Na de volledige speeltijd was het 1-1 en zonder verlenging werden meteen strafschoppen genomen. Brazilie miste een strafschop en Paraguay schoot de beslissende strafschop erin. De wedstrijd was de kwart finale van de Copa America.

De andere wedstrijd begon om half zeven vanochtend. Dat was de vrouwenvoetbalwedstrijd Engeland-Canada. Ook de kwartfinales. Een leuke wedstrijd, tenminste voor het vrouwenvoetbal. Engels schoot er twee in, in drie minuten tijd. Even voor rust was het Canada die een tegentreffer maakte.

Na rust deed Canada er alles aan om gelijk te maken maar het lukte niet. Engeland dolblij en Canada in tranen. Het thuisland, Canada, had gehoopt redelijk ver in het toernooi om de Wereld Beker te komen.

Peter kwam vanmiddag op bezoek en het waren weer ruim twee gezellige uurtjes.

Eerder was ik al bij BigC geweest om de korting op de kassabonnen te verzilveren en ook was ik bij de Makro om de maandelijkse inkopen daar te doen.

De veranda kan soms een levendige vogeltuin zijn. De bak met water, maar ook de bak met hondenbrokjes van Tiger staat er. Tiger is niet dol op die hondenbrokjes, maar de vogels des te meer. Ze zijn nu al zo gewend, dat ze niet wegvliegen als ik op de veranda zit. Hier een foto met twee duiven, die zich te goed doen aan de hondenbrokken van Tiger:

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”