tuingrond goed genoeg?

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid

tuingrond goed genoeg?

#1 Bericht door foppo » vrijdag 30 mei 2014, 16:55

De bouw is inmiddels begonnen en zit te prakkiseren over de aanleg van de tuin.
Momenteel denk ik nog dat ik dat zelf wil doen maar als het eenmaal zover is denk ik daar misschien wel anders over maar dat zien we dan in januari wel.

Die grond, zoals je op de foto kunt zien, is dat wat?
Moeilijk te beoordelen vanaf een plaatje natuurlijk maar voor hen die daar al jaren wonen zal die kleur wel redelijk bekend voorkomen.
Ik wil er wat bomen laten planten en zelf een beetje struikjes en wat gras.
Alles bij elkaar is de grootte van het perceel zo'n 3000 vierkante meter.
In Nederland zou ik er dan een 30 cm zwarte grond op laten gooien maar hoe is dat in Thailand (Ubon Ratchathani)

Afbeelding

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: tuingrond goed genoeg?

#2 Bericht door Henk Korat » vrijdag 30 mei 2014, 17:00

@Foppo, ik woon in Khorat en heb het huis uit de put gekocht. Ik heb de tuin vier jaar geleden aan laten leggen, maar, als ik andere tuinen in mijn moo ban zie, heb ik spijt als haren op mijn hoofd, dat ik er niet eerst goede aarde op heb gebracht. Het groen blijven houden van het gras is een crime. Planten in een bepaalde hoek van mijn tuin gaan geregeld dood. Ik zou dus een partij goede grond op laten brengen, voordat je iets met je tuin laat doen.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door prajak » vrijdag 30 mei 2014, 17:08

Ubon R is Isan en dat lijkt me ijzerhoudende klei aan de kleur te zien.

Hoe stevig is het als je daar de schep inzet ? Kost het jouw rug of is het als Zandvoort ? Ik denk het eerste.

Bomen planten doe je er door een gat te graven van minstens 50 cm diep en daarin een dikke laag zwarte aarde en de stek afdekken met zwarte aarde gemengd met kleigrond en dan maandenlang (januari tot juni) heel veel water geven. Je zult moeten mesten met korrels en dat is afhankelijk van de boomsoort. Dat kun je vinden in de winkel of op internet. De wortels vinden daarna hun weg wel naar diepere gronden.

Struikjes zijn kleine boompjes en die plant je in een gat van 30 diep met zwarte aarde, dan de struik, dan een mengsel van klei en zwarte aarde en dan maandenlang extra water tot de regens vallen.

Daar zul je zelf bij moeten blijven want de Thai vergeet dat vele wateren.....

Gras moet je een tuinman laten doen. Dat kost je een laag grond van een 10 cm en dan inzaaien maar en wateren.

Gras moet gemaaid en als je zoveel meters hebt haal je dan een grasmaaier ? Denk er aan, de zon is zo heet dat kort gemaaid gras verbrandt tot in de wortels. Je moet dan een maaier hebben waar je de messen hoger kunt stellen zodat het gras langer blijft in de hete tijd opdat de zon niet bij de wortels kan komen.

Ik heb het ook moeten leren en schade gehad aan gras en plantjes.

foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door foppo » vrijdag 30 mei 2014, 17:12

Precies, dat dacht ik ook.
Maar als ik aan de andere kant zag hoeveel groen er al weer spontaan op was gekomen in een halfjaar nadat het was opgehoogd begon ik toch te twijfelen.
Ik denk dat goede tuingrond met iets van gemalen kokosvezels er door om vocht vast te houden (als dat te krijgen is tenminste) het beste is.
En dan toch wel een centimeter of dertig.

Hoe ik die tuin precies wil indelen weet ik nog niet maar ik zit er wel over na te denken.

Water is er genoeg, er is een put geboord van 50 meter en het schijnt goed water te zijn, men zegt dat er vrij simpel drinkwater van te maken is maar dat moet ik eerst nog maar eens zien.

Volgens mij is die grond vrij stug, dat ga ik niet met een scheppie om spitten :cheesy:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door prajak » vrijdag 30 mei 2014, 17:17

Ik denk dat het ijzerhoudend is en dat kan je de rug kosten. Probeer maar eens na een vette regenbui.....het wordt harder dan een pakje kleefrijst.....

Wij hebben niet anders in de tuin en gaan er mee om door te mengen met zwarte aarde. En dan heb je ieder plantje of struikje dat je wilt hoor. De wortels vinden hun weg wel. Als je in het begin maar goed water geeft.

foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door foppo » vrijdag 30 mei 2014, 17:18

Over dat gras: ik was ooit in HuaHin in een hotel aan zee en die hadden daar een prachtige zonneweide.
Maar dat was heel ander graas dan wat we in Nederland hebben.
Niettemin; direct grenzend aan de zoute zee, het was erg "wollig", behoorlijk lang, erg dicht en prachtig donker groen.
Ik denk toch dat ik er eens achteraan ga wat voor soort gras dat was....

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door Duncan » vrijdag 30 mei 2014, 17:20

Voor gras lijkt het me geen slecht idee om in ieder geval de kwaliteit van de grond wat te verbeteren ( ivm stortregens en voor een mooie volle grasmat etc. ). Voor bomen en struiken is dat niet nodig, je moet er eerder op slaan om het groeien onder controle te houden dan er potgrond/mest aan toe te voegen...

foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door foppo » vrijdag 30 mei 2014, 17:33

Afbeelding
Waterput in een hoekje in de tuin.
Komt nog een gat met een tank van 3000 liter om voorraad te hebben met een pomp naar het huis.
Maar er komt een flinke straal water uit.....

vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door vleespet » vrijdag 30 mei 2014, 20:50

Kunstgras,de ideale oplossing! :thumbsup:
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door Hua Thale » zaterdag 31 mei 2014, 04:14

Laat ik mij tot deze regio beperken [korat en omgeving] maar kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het overal het zelfde is.
Grond is van goede kwaliteit dat je het vermengd met watervasthoudende materialen kan geen kwaad hoewel het niet nodig is.
De 'slechte groei' is bijna altijd een kwestie van water en temperatuur.
Tijd van het jaar dus in de herft doet het in Europa ook niet veel en in de lente doet men zijn best maar wil het niet altijd lukken.
Ook hier heb je seizoenen.

Gras inzaaien :giggle: sorry maar heb ik hier nog nooit iemand zien doen hier in Thailand.
Graszaad is mij ook volledig onbekend.
Gras rollen in diverse kwaliteit en soorten.
Van echt gras tot malaysia [nep] gras
Paar centimeter compostgrond met kunstmest om het een duwtje te geven en natuurlijk veel water.
Indien mogelijk niet in de zonrijkste periode van het jaar plaatsen.
Drie weken en klaar.

Bomen struiken heester lage beplanting compost met kunstmest nat houden maar niet teveel en te lang.
Je moet twee jaar minimaal uittrekken voor je tuin voor dat alles is goed gesetteld is.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door Hua Thale » zaterdag 31 mei 2014, 04:23

Kijk eens gewoon met het 'wentelteefje'
Heb het helaas niet.

Baby grasjes ;)

Afbeelding

Malaysia grass

Afbeelding

:cheesy: zo kan het ook.

Afbeelding

In te stellen drie verschillende hoogtes en veelal vier versnellingen. :clap:

De Beweerder
Expat
Expat

#12 Bericht door De Beweerder » zaterdag 31 mei 2014, 04:53

Hua Thale schreef:Laat ik mij tot deze regio beperken [korat en omgeving] maar kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het overal het zelfde is.
Grond is van goede kwaliteit dat je het vermengd met watervasthoudende materialen kan geen kwaad hoewel het niet nodig is.
De 'slechte groei' is bijna altijd een kwestie van water en temperatuur.
Tijd van het jaar dus in de herft doet het in Europa ook niet veel en in de lente doet men zijn best maar wil het niet altijd lukken.
Ook hier heb je seizoenen.

Gras inzaaien :giggle: sorry maar heb ik hier nog nooit iemand zien doen hier in Thailand.
Graszaad is mij ook volledig onbekend.
Gras rollen in diverse kwaliteit en soorten.
Van echt gras tot malaysia [nep] gras
Paar centimeter compostgrond met kunstmest om het een duwtje te geven en natuurlijk veel water.
Indien mogelijk niet in de zonrijkste periode van het jaar plaatsen.
Drie weken en klaar.

Bomen struiken heester lage beplanting compost met kunstmest nat houden maar niet teveel en te lang.
Je moet twee jaar minimaal uittrekken voor je tuin voor dat alles is goed gesetteld is.

Er bestaan 8000 soorten gras. Dus het is wat veel om ze op te noemen. O.a. riet, rijst etc valt ook onder de familie van grassen.
De belangrijkste soorten voor een gazon zijn:
Engels raaigras
veldbeemdgras
roodzwenkgras
struisgras
fakkelgras
ruwe smele
rietzwenkgras
hardzwenkgras

waarom zou malaysia [nep] gras zijn?

:idea: Het is sterker en groeit niet hard (dus minder maaien) ;)
A millionaire in free time, can not save time only use ;)

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door Hua Thale » zaterdag 31 mei 2014, 05:20

Men wil nog al veel soorten gras noemen dat klopt.

gras

Deze soort is bladhoudend en zie ik in ieder geval niet als echt gras.
Dat het een goede bodembedekker is die er ook vaak nog fris en leuk uitziet is mij duidelijk en daar gaat het om dacht ik.
Als ik het van te voren had geweten had het ook in mijn tuin gelegen.

jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door jvs » zaterdag 31 mei 2014, 06:53

Hua Thale,je koopt gewoon een paar vierkante meter,je scheurt dit in kleine stukken(4x5 centimeter) en plant het tussen je gewone gras.Na verloop van niet te lange tijd zal het de overhand nemen en je gewone gras overgroeien zonder dat je er veel werk van hebt.
We hebben dat hier ook gedaan en het resultaat is perfekt.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door Hua Thale » zaterdag 31 mei 2014, 07:13

Heb dat ooit eens op een ander forum gelezen een belgische man die die paar meter helemaal uit elkaar gerukt had en om de 10 cm EEN steeltje in de grond geduwd had.
Zal het eens doen als de temp. wat prettiger is en de regenperiode wat heftiger is.
Slim plan.
Als het regelmatig regend is mijn 'gewone' gras trouwens goed om aan te zien en ben ik blij dat ik het met een keer maaien in de week aan kan.
Zo super uniform hoeft het van mij ook niet te zijn.
Eigenlijk gaat het om de eerste vier maanden van het jaar dat het dor is of minder groen vroeger veel water acties gedaan maar ja als het niet groeit blijft het knoeien dus laat de 'natuur' lekker zijn gang gaan tegenwoordig met het gras.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”