Yaba controle

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Yaba controle

#1 Bericht door Hua Thale » donderdag 03 april 2014, 09:19

In ons werkstulpje waar mijn vrouw en ik de indruk hebben dat wij daar onze nering kunnen verdienen was vandaag de Yaba controle.
Nu controleren ze wel meer met regelmaat vooral de tijden dat de klanten hun vermaak alhier plegen te doen willen de heren nog wel eens kijken of wel men op de tijden aanwezig is die de wet voorschrijft.
Mocht dat niet het geval zijn dan krijgt mijn vrouw de wind van voren een waarschuwing dus met als straf enkele uren de zaak dicht.
Dit is een keer voorgevallen.

Deze keer waren het drie man in 'gewone' kleding maar zag onder het T shirt toch aan de heupzijde en rug wel vreemde uitstulpingen.
Een rugtas met bekertjes gelijk de plaspotjes uit het ziekenhuis bij de plascontrole politieagent die zijn positie bij het toilet innam.
Eentje bij de buitendeur en eentje voor algemene zaken schijnbaar.
De algemene agent gaf opdracht om je naar het toilet te begeven en daar het aangeboden potje te vullen met een open toiletdeur.
De plascontroleagent nam met pincet een paar druppels eruit om dat op een soort plat stripje te druppelen zag eruit als die dingen van ben ik zwanger of niet.
Ongeveer de helft van de klanten mocht deze actie doen en ja er was er een die schijnbaar zwanger van een pilletje gesnoept had.
Keurige jongen van begin twintig zit regelmatig uren lekker internet spelletjes te doen vele moeders zien hun toekomstige schoonzoon in dit soort mensen en dat zou zo maar kunnen.
Ten slotte ben je niet gelijk en zeker niet voor de rest van je leven een crimineel als je eens het verkeerde pilletje slikt.
Ter plekke controle op het lijf restant van het plaspotje mocht die zelf meenemen en hoppa de wagen in.

Was de eerste keer dat ik dit meemaakte enige verbazing maar toch positief lijk mij.
Alles ging zeer ontspannen uiterst vriendelijk en de Thai beschouden het als .............mai pen lai.
Aangezien men wel weet wat de positie van 'de farang' is mocht ik buiten deze controle blijven van de politie.
Nou positief ze moeten die kul alleen natuurlijk niet om de week gaan doen heb al namen genoeg zowel bij de Thai als bij de medefarang. :angel: maar niet heus.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Yaba controle

#2 Bericht door prajak » donderdag 03 april 2014, 09:35

Volslagen nieuw voor mij. In 12 jaar hier niet meegemaakt en ook niet van gehoord.

Wel dat men af en toe mensen oppakt die snoepjes op zak hebben of van die dikke rolpeuken maar actief met een plaspotje...dat is nieuw voor me.

En die jongeman, wat is daarmee gebeurd ? Vette boete of de bak in ?

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door Hua Thale » donderdag 03 april 2014, 09:55

Hij mocht moest mee naar het bureau.
Daar zal een proces verbaal gemaakt worden misschien nog een tweede test. ?
Ik heb mijn IPAD toevallig niet bij mij maar dan nog zou het waarschijnlijk op weerstand bij de heren gestuit zijn vermoed ik.
Foto's heb ik dus niet.
Had ook niet de behoefte om mijzelf in beeld te zetten bij de heren.
Het vervolg zal afhankelijk zijn van zijn achterban als het onder de tafel gewerkt kan worden zal die snel weer in beeld staan zitten hier zal er nog eens naar vragen.

Sta er wel positief tegen heb vroeger ook vaak zat de feestvreugde 'bevordert' maar wel van dingen waar je niet verslaaft aan raakt.
Die Yaba is nu niet bepaalt iets wat je zo maar weer achter je laat.
Lijk mij ook dat zo'n controlestrip [drie druppel punten] natuurlijk zeer gericht is.
Zal er in de rustige momenten nog eens even naar informeren.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door Jim » donderdag 03 april 2014, 11:05

ik heb ook vaak plascontroles langs de weg gezien, maar mag altijd door rijden :thumbsup:
discriminatie heeft soms zo z'n voordelen :oops:

volgens m'n vrouw is het allemaal niet zo relaxed als je positief wordt bevonden.
eerst naar de rechter en dan een behoorlijke boete en als je die niet kan betalen is het gewoon de cel in.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door Duncan » donderdag 03 april 2014, 20:09

prajak schreef: En die jongeman, wat is daarmee gebeurd ?
Waarschijnlijk is er snel een telefoontje gepleegd naar de familie en die zijn met wat tea money naar de lokale Hermandad gegaan waardoor het jong na een paar uur en een ferme donderspeech weer mocht vertrekken...
Whoppa Isaan Style :mrgreen: .

Edit@Jim: Meestal komt het niet zover, als ze om wat voor reden dan ook worden meegenomen gaat er een belletje naar een bevriende agent op het bureau met het berichtje: "don't make him do pipi" ;)

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door Loe » zaterdag 05 april 2014, 06:58

In de isaan wordt regelmatig bij wegafzettingen deze kontrole gedaan. Ik mag inderdaad altijd doorrijden. Wordt je gepakt dan gaat de persoon eerst naar de plaatselijke politie. Daar krijg je een voorstel "tot minnelijke schikking :cheesy: ? Betaal je niet dan gaat je op transport en is een boete van 5000 het minste dat je kunt krijgen.
Onze rubber tapper werd gesnapt, zijn vrouw kwam huilend vragen om geld te lenen. Hij moest 30000 betalen anders op transport en zou de gevangenis in moeten. Toen zij het geld niet bijeen kreeg ging ze terug en vertelde de "heren" dat ze het geld niet bijeenkreeg. Het nieuwe en laatste voorstel was 25000 bath binnen een uur. Dit bedrag kreeg ze wel bij elkaar en de man werd vrijgelaten en de "heren" konden zich 25000 bath verdelen. Veel keus had hij niet, want anders was hij voor enkele maanden tot jaren de bak ingedraaid.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door Hua Thale » zaterdag 05 april 2014, 07:37

De man waar ik het over had is ook inmiddels afgehandeld.
Heeft een dag op het bureau doorgebracht waar hem ook een voorstel "tot minnelijke schikking" gedaan is naar ik begrepen heb.
Het bedrag viel wel mee volgens info omdat het geen dealer was maar een gebruiker.
Bleek bij navraag ook niet de eerste keer te zijn.
Maar wat voor pilletje die nu genuttigd had blijft onduidelijk.

Een paar duizend Bath zullen vele Thailanders ook niet veel problemen mee hebben maar 25.000 tot 30.000 Bath is geen kattenpis

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”