Olifantentrekking - waar wel en niet?

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Marita
komt net kijken
komt net kijken

Olifantentrekking - waar wel en niet?

#1 Bericht door Marita » vrijdag 28 maart 2014, 22:19

Ik vertrek volgende week voor het eerst richting Thailand.
Nu lijkt het me supermooi om een olifantentrekking te maken, of een olifant voeren, badderen etc...

Maaarrr...

Er is natuurlijk genoeg in het nieuws over de slechte omstandigheden waarin de olifanten in Thailand leven, en hoe slecht ze behandeld worden.
Ik wil zo'n trekking alleen maken als ik het gevoel heb dat er goed voor de beesten gezorgd wordt, anders sla ik het liever over.

Ik vroeg me dus af of er iemand een goede plek weet waar ze dit aanbieden?
En dan liefst op Koh Phangan, rond Krabi of Khao Sok?

Alvast Bedankt!

Thaigoods
kenner
kenner

Re: Olifantentrekking - waar wel en niet?

#2 Bericht door Thaigoods » vrijdag 28 maart 2014, 22:49

Omgeving chiang mai heeft een aantal plaatsen, maar persoonlijk vind ik het allemaal een beetje triest.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door prajak » zaterdag 29 maart 2014, 01:19

Helemaal niet doen. De Nederlandse reiswereld heeft er ook afstand van genomen.

Maar laat je niet vertellen dat in heel Thailand olifanten slecht worden behandeld. Die indruk is gewekt door activisten. Er zijn echt wel plekken waar de dieren worden behandeld zoals dat hoort. Maar paardje rijden op de rug van een olifant is tegenwoordig ongepast.

Maar ja....jij doet het niet, en even later komt een groepje Amlokezen en een meute Urbulanten wel op de rug van een olifant voorbij..... That's life.

weten
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door weten » zaterdag 29 maart 2014, 09:11

Gewoon niet doen pure dieren mishandeling doe olifanten doen dat niet uit zich zelf die zijn op een wrede manier mishandeld.
Kijk eens op You Tube ben je er gelijk klaar mee
Het leven is zo simpel dat niemand het begrijpt.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door driver » zaterdag 29 maart 2014, 09:33

Ik ga er ook nooit heen en deel bovenstaande meningen maar :

Zijn er bijv geen opvang plekken waar olifanten geholpen worden die bijv altijd langs de weg hebben gelopen of die geboren zijn en negens heen konden of weet ik veel wat ?
Plekken waar ze dus een enigszins normaal leven hebben voorzover dat dan van toepassing is ?

gr driver

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door Hua Thale » zaterdag 29 maart 2014, 09:53

Volgens mij is dit zo'n plek driver een Nederlander zelfs..

http://www.wfft.org/

Edwin Wiek, the popular founder of the Wildlife Friends

Even 'vrijen' met de olifant is ook van toepassing. ;)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door prajak » zaterdag 29 maart 2014, 09:59

Een bekende NL-er zelfs die wordt gedwarsboomd door alles wat in Thailand 'dieren-overheid' is. Maar kun je zijn project bezoeken ? Ik meen van wel.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door driver » zaterdag 29 maart 2014, 10:14

De link werkt bij mij heel traag maar m.i kun je dan beter daar heengaan ipv zo,n achterlijk ritje op de rug van een olifant .
Onlangs in Chiang Mai reden Simon en ik ook langs een toerist kom je ook hier Olifantentenkamp vlgs mij maar we zijn gewoon doorgereden geen zin om daar te gaan kijken.

gr driver

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door driver » zaterdag 29 maart 2014, 10:18

prajak schreef:Helemaal niet doen. De Nederlandse reiswereld heeft er ook afstand van genomen.

Maar laat je niet vertellen dat in heel Thailand olifanten slecht worden behandeld. Die indruk is gewekt door activisten. Er zijn echt wel plekken waar de dieren worden behandeld zoals dat hoort. Maar paardje rijden op de rug van een olifant is tegenwoordig ongepast.

Maar ja....jij doet het niet, en even later komt een groepje Amlokezen en een meute Urbulanten wel op de rug van een olifant voorbij..... That's life.
Correct, maar je moet ergens beginnen al zal het wslijk weinig helpen voor de betreffende olifanten en zolang er in Thailand niet echt tegen wordt opgetreden net als de olifanten langs de weg zal er weinig veranderen verwacht ik.

Olifanten langs de weg zien er m.i wel altijd verzorgt uit mede omdat ik eerder heb gelezen dat hun menners / er van moeten leven dus ik denk zelf dat deze olifanten nog niet echt een heel slecht leven hebben al is de hele dag op bijv asfalt lopen en in de zon wslijk ook niet echt goed maar ook hier weet ik te weinig van om daar echt iets van te zeggen.
Soms maak ik een foto omdat het toch wel apart is om ze zo te zien hier en daar .

gr driver

printen44
Expat
Expat

#10 Bericht door printen44 » zaterdag 29 maart 2014, 10:22

Marita, het is hier al beschreven. Het olifanten-toerisme is "groot geld". Olifanten kennen geen kunstjes van nature. Slepen niet met bomen en laten in de natuur niemand op hun rug rijden. Net zoals de wilde paarden van vroeger zijn ze getemd. En dat gaat niet zachtzinnig, want het karakter van de olifant moet gebroken worden.

Ik vraag me af, wat er zo leuk is om een olifant een wasbeurt te geven of op zijn rug te rijden. Als je weet dat een rug van een olifant redelijk kwetsbaar is. Alleen in Azie zie je tamme olifanten. In Afrika zal je tevergeefs naar olifanten-toerisme zoeken, want Afrikaanse olifanten zijn niet te temmen, god zij dank. Die hebben een sterk karakter. Het enige olifanten-toerisme in Afrika zijn de safari's, waar je op afstand de olifanten kan bekijken, op een eerbiedige afstand, dat wel. Voor een Afrikaanse olifant heb ik diep respect, want die kan gevaarlijk zijn.

En voor Marita een uitsmijter, in Thailand alleen al komen jaarlijks ettelijke mensen om, doordat een olifant het niet meer pikt en de toerist of mahout vertrapt.

printen44
Expat
Expat

#11 Bericht door printen44 » zaterdag 29 maart 2014, 10:25

Driver, het is eindelijk verboden om met olifanten langs de weg in de steden en dorpen te lopen. De olifanten lijden enorm veel van het asfalt waarop ze lopen. De poten van een olifant zijn gewend aan zachte ondergrond en dat is asfalt zeker niet.

Uiteraard is dit Thailand en wordt het verbod redelijk vel omzeilt. Maar in de grote steden zie je ze niet meer. Aanleiding was ook de ongelukken met auto's die tegen de onverlichte olifanten reden. Olifant dood en soms ook de mensen in de auto.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door Hua Thale » zaterdag 29 maart 2014, 10:26

Maar kun je zijn project bezoeken ? Ik meen van wel.
Natuurlijk kan dat prajak.
Middelste foto met het knuffelmeisje even aanklkken.
Wat zouden die twee te bespreken hebben. :giggle:

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door driver » zaterdag 29 maart 2014, 10:29

printen44 schreef:Driver, het is eindelijk verboden om met olifanten langs de weg in de steden en dorpen te lopen. De olifanten lijden enorm veel van het asfalt waarop ze lopen. De poten van een olifant zijn gewend aan zachte ondergrond en dat is asfalt zeker niet.

Uiteraard is dit Thailand en wordt het verbod redelijk vel omzeilt. Maar in de grote steden zie je ze niet meer. Aanleiding was ook de ongelukken met auto's die tegen de onverlichte olifanten reden. Olifant dood en soms ook de mensen in de auto.
Oh..okee dat wist niet.
Onlangs in de 2 weken met de motor ik dacht 2 keer een olifant gezien langs de weg en idd niet in een grote stad maar een wat kleinere plaats.
Asfalt..zachte ondergrond..okee duidelijk en begrijpelijk.

gr driver

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door prajak » zaterdag 29 maart 2014, 10:30

"...Wat zouden die twee te bespreken hebben..."

Dat is een open deur, Hua Thale !

Me Tarzan, you Jane ! :giggle:

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door driver » zaterdag 29 maart 2014, 10:31

prajak schreef:"...Wat zouden die twee te bespreken hebben..."

Dat is een open deur, Hua Thale !

Me Tarzan, you Jane ! :giggle:
Tarzan..Jane...dan weet ik het wel weer :angel:

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”