Nieuwe afgang regering YSmuts: lening voor HSL ongrondwettig
Moderator: Loempia
- RuudThai
- Expat
Nieuwe afgang regering YSmuts: lening voor HSL ongrondwettig
Het Constitutional Court heeft vandaag uitspraak gedaan in de door de Democratische Partij aangespannen zaak tegen de door deze thaksinistische regering voorgestelde lening van 2 triljoen (trillion) baht voor de aanleg van hogesnelheidstreinen naar Chiang Mai, Rayong, Nongkhai en de grens met Maleisië.
De wet voor deze lening is afgewezen vanwege strijd met de Grondwet. Volgens het Hof moet dit in de gewone begroting worden verwerkt en niet in een aparte wet die door YSmutsje was ingediend wegens zogenaamde grote urgentie. Het Hof vond het geen urgente zaak.
Zie de Bangkok Post http://www.bangkokpost.com/news/politic ... cture-bill
B2trln Infrastructure bill ruled unconstitutional
High-speed train project comes to sudden stop
De wet voor deze lening is afgewezen vanwege strijd met de Grondwet. Volgens het Hof moet dit in de gewone begroting worden verwerkt en niet in een aparte wet die door YSmutsje was ingediend wegens zogenaamde grote urgentie. Het Hof vond het geen urgente zaak.
Zie de Bangkok Post http://www.bangkokpost.com/news/politic ... cture-bill
B2trln Infrastructure bill ruled unconstitutional
High-speed train project comes to sudden stop
- Jim
- Volwaardig lid
Re: Nieuwe afgang regering YSmuts: lening voor HSL ongrondwe
gelukkig voor ying is een trillion maar een biljoenRuudThai schreef:voorgestelde lening van 2 triljoen (trillion) baht

Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”
- RuudThai
- Expat
Dat dacht ik ook wel, maar ik heb het in ieder geval niet dagelijks in mijn kontzak.....

Maar HIJ zou graag zien dat dit geld beschikbaar kwam:

Stephff in The Nation

Maar HIJ zou graag zien dat dit geld beschikbaar kwam:

Stephff in The Nation
-
- Volwaardig lid
Ruud, juiste weergave van de uitspraak. De democraten hadden de zaak bij het Constitutionele Hof ingediend om een aantal redenen, waaronder de urgentie en het stemgedrag. Maar voor mij is de belangrijkste aangebrachte reden, dat het voorstel in het geheel niet onderbouwd was. Wij kennen zelf de zaken als de "Hoge Snelheid Trein". "De Betuwe Lijn", etc., maar deze plannen waren ten minste onderbouwd en gingen gepaard met openbare uitbesteding. Maar mevrouw Geluk en haar Minister van Financiën en Minister van Transport dachten het met een berekening op een bierviltje te kunnen, natuurlijk om de corruptie de vrije baan te geven.
Ik verbaas me dag in dag uit over de Thaise politie(k). We hebben een mevrouw Geluk en de rood hemdjes, die democratie uitleggen als de macht van de overwinning en een opponent Suthep, die met alle goede bedoelingen, in dezelfde fout stapt als zijn voorgangers vele jaren geleden en de deur gesloten houdt voor een gesprek.
Democratie is een systeem van "check and balances", waarbij de regerende partij zich altijd bewust moet zijn dat een opvolgende regering plannen kan torpederen of ombuigen. Ze begrijpen maar niet, dat, als je wint en de regering vormt, je niet alles maar moet doordrukken of door de strot van de bevolking moet duwen.
Thailand is nog een heel eind weg van een echte democratie. Maar het blijft een fantastisch land.
Ik verbaas me dag in dag uit over de Thaise politie(k). We hebben een mevrouw Geluk en de rood hemdjes, die democratie uitleggen als de macht van de overwinning en een opponent Suthep, die met alle goede bedoelingen, in dezelfde fout stapt als zijn voorgangers vele jaren geleden en de deur gesloten houdt voor een gesprek.
Democratie is een systeem van "check and balances", waarbij de regerende partij zich altijd bewust moet zijn dat een opvolgende regering plannen kan torpederen of ombuigen. Ze begrijpen maar niet, dat, als je wint en de regering vormt, je niet alles maar moet doordrukken of door de strot van de bevolking moet duwen.
Thailand is nog een heel eind weg van een echte democratie. Maar het blijft een fantastisch land.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)
- Ben
- Expat
Het stapeltje word steeds groter net als de rijstvooraad
Yingluck faces infrastructure bill impeachment bid.
http://www.bangkokpost.com/news/politic ... chment-bid

Yingluck faces infrastructure bill impeachment bid.
http://www.bangkokpost.com/news/politic ... chment-bid
-
- Expat
Ik blijf me nog steeds verbazen over de vele rechtszaken die politici elkaar mee te lijf gaan. Na een paar jaar komt er een uitspraak.
Ook verbaasd me dat er arrestatiebevelen worden uitgegeven aan politici, met het verzoek aan hen om zich te melden bij een of ander politiebureau. Als de betrokkenen zich excuseren, omdat ze geen tijd hebben en anderen dingen moeten doen, wordt dat geaccepteerd.
Zo wacht men nog steeds om die kleinzoon van de "Red Bull" concern, die zich moet melden, maar nog steeds zeer ernstig ziek ligt in Singapore. En niemand gaat na of hij wel ziek is en niemand vraagt aan Singapore om uitlevering. Maar ja, geld stinkt niet en in Thailand kan je buiten dat je dingen kan kopen met geld, ook de justitie van je lijf houden.
Ook verbaasd me dat er arrestatiebevelen worden uitgegeven aan politici, met het verzoek aan hen om zich te melden bij een of ander politiebureau. Als de betrokkenen zich excuseren, omdat ze geen tijd hebben en anderen dingen moeten doen, wordt dat geaccepteerd.
Zo wacht men nog steeds om die kleinzoon van de "Red Bull" concern, die zich moet melden, maar nog steeds zeer ernstig ziek ligt in Singapore. En niemand gaat na of hij wel ziek is en niemand vraagt aan Singapore om uitlevering. Maar ja, geld stinkt niet en in Thailand kan je buiten dat je dingen kan kopen met geld, ook de justitie van je lijf houden.
-
- Volwaardig lid
Allemaal een blijk dat we met een volstrekt onvolwassen democratie in Thailand hebben te maken. In Nederland zouden de partijen allang in het torentje, het Catshuis of een naburig goed restaurant hebben gezeten. Maar in Thailand is het "the winner takes it all". De stijfkoppigheid is wel erg opvallend. Maar het blijft een prachtig land.printen44 schreef:Ik blijf me nog steeds verbazen over de vele rechtszaken die politici elkaar mee te lijf gaan. Na een paar jaar komt er een uitspraak.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)
- RuudThai
- Expat
Het afwijzen van de megalomane lening voor de hogesnelheidslijnen blijft een onderwerp van spotternij in The Nation:

Stephff

Stephff