Er schijnt een bankrun te zijn geweest....
Moderator: Loempia
-
- Volwaardig lid
Er schijnt een bankrun te zijn geweest....
Dat lees ik althans...
http://www.bangkokpost.com/news/local/3 ... vings-bank
...denk er aan, deze weblink is gratis en staat er niet lang.
Deze bank, als ik me goed herinner de OHM-SIN bank in het Thais, is eigenlijk het familiejuweel van de Thaise burgers. Government Savings Bank; waar is het veiliger ? Nou ja, zo veilig als de stand van de schatkist moet je maar denken.
De Belgen gingen plat op het 'safe familie-aandeel Fortis'. Dat was het aandeel van 'de verstandige huisvader'....
Er schijnt een run van 30 billion baht, zeg 1 miljard US dollar, te zijn geweest en dat is veel geld; er zijn van die dagen dat ik zoveel niet in mijn zak heb. Dat is geen kattenpis.
Nu lees ik dat de politieke hotemetoten rond Tante en haar broer gelden hebben gestort om de liquiditeit te versterken en om een signaal af te geven van 'niks aan het handje'. 'Men', de mensen die in paniek hun centen weghaalden, waren bang dat de bank zou ploffen omdat de bank een vette lening heeft uitstaan aan de 'rijstbank' die de rijstboeren niet kan betalen omdat daar de geldkist leeg is.
Dit is een onwerkbare situatie die totaal uit de hand kan lopen als een paar idioten het gerucht verspreiden dat ook de A-bank en de B-bank leningen hebben uitstaan aan de rijstbank. Politiek ook gevaarlijk voor een regering die al in lopende zaken is, geen forse stappen kan zetten en niet eens haar eigen kantoor in kan.....
Moeten wij farang nu bang zijn voor onze verlengingstegoeden ? Ik heb ruim een miljoen baht hier staan maar wel op de Kasikorn, zeg maar de Thaise Rabobank.
Het wordt tijd dat Tante gaat communiceren met de bevolking.
http://www.bangkokpost.com/news/local/3 ... vings-bank
...denk er aan, deze weblink is gratis en staat er niet lang.
Deze bank, als ik me goed herinner de OHM-SIN bank in het Thais, is eigenlijk het familiejuweel van de Thaise burgers. Government Savings Bank; waar is het veiliger ? Nou ja, zo veilig als de stand van de schatkist moet je maar denken.
De Belgen gingen plat op het 'safe familie-aandeel Fortis'. Dat was het aandeel van 'de verstandige huisvader'....
Er schijnt een run van 30 billion baht, zeg 1 miljard US dollar, te zijn geweest en dat is veel geld; er zijn van die dagen dat ik zoveel niet in mijn zak heb. Dat is geen kattenpis.
Nu lees ik dat de politieke hotemetoten rond Tante en haar broer gelden hebben gestort om de liquiditeit te versterken en om een signaal af te geven van 'niks aan het handje'. 'Men', de mensen die in paniek hun centen weghaalden, waren bang dat de bank zou ploffen omdat de bank een vette lening heeft uitstaan aan de 'rijstbank' die de rijstboeren niet kan betalen omdat daar de geldkist leeg is.
Dit is een onwerkbare situatie die totaal uit de hand kan lopen als een paar idioten het gerucht verspreiden dat ook de A-bank en de B-bank leningen hebben uitstaan aan de rijstbank. Politiek ook gevaarlijk voor een regering die al in lopende zaken is, geen forse stappen kan zetten en niet eens haar eigen kantoor in kan.....
Moeten wij farang nu bang zijn voor onze verlengingstegoeden ? Ik heb ruim een miljoen baht hier staan maar wel op de Kasikorn, zeg maar de Thaise Rabobank.
Het wordt tijd dat Tante gaat communiceren met de bevolking.
-
- Volwaardig lid
Re: Er schijnt een bankrun te zijn geweest....
Prajak, men spreekt van Bath 30 miljard kas opnamen tijdens de bank rush. Wat makkelijk vergeten wordt, zijn de opnames met internet. Hoe makkelijk is het tegenwoordig niet om geld van rekening A over te boeken naar rekening B bij een andere bank.
De vriendenkring lijkt inmiddels Bath 1 miljard nieuw geld op hun rekeningen te hebben gestort.
Jammer genoeg spreek ik uit ervaring en heb de balans van GSB maar eens bekeken. Laat deze bank per ultimo jaar nu net iets meer dan Bath 30 miljard in kas hebben. Dat betekent dus dat ze out of cash zijn. Er zijn vast forumleden, die zich weten te herinneren wat er met Fortis gebeurde toen ze out of cash waren en ook nog eens miljarden aan giraal geld zagen verdwijnen. Staatsbank of niet, dit gaat je niet in de koude bankkleren zitten.
De reddingsoperaties waren daarom vandaag niet van de lucht. De CEO weg, de red shirt parade met geldstortingen, maar geen woord van de BOT. O jee?
Oorzaak weten we. Een domme beslissing van deze GSB, de "enige betrouwbare bank in Thailand", om intra bank geld te lenen aan de BAAC. Een intra bank lening is de gewoonste zaak ter bankwereld, maar het sentiment rond dit soort aan het rijstprogramma gekoppelde mogelijke illegale leningen waaide hoog op.
Daarom verklaarde een aantal andere banken vandaag, dat zij geen nieuwe leningen aan de BAAC hadden verstrekt.
Maar dit is Thailand en wit kan zo maar zwart worden of zijn. Daarom mijn advies, om je banksaldo per bank beneden het garantie bedrag van Bath 1 miljoen te houden.
De vriendenkring lijkt inmiddels Bath 1 miljard nieuw geld op hun rekeningen te hebben gestort.
Jammer genoeg spreek ik uit ervaring en heb de balans van GSB maar eens bekeken. Laat deze bank per ultimo jaar nu net iets meer dan Bath 30 miljard in kas hebben. Dat betekent dus dat ze out of cash zijn. Er zijn vast forumleden, die zich weten te herinneren wat er met Fortis gebeurde toen ze out of cash waren en ook nog eens miljarden aan giraal geld zagen verdwijnen. Staatsbank of niet, dit gaat je niet in de koude bankkleren zitten.
De reddingsoperaties waren daarom vandaag niet van de lucht. De CEO weg, de red shirt parade met geldstortingen, maar geen woord van de BOT. O jee?
Oorzaak weten we. Een domme beslissing van deze GSB, de "enige betrouwbare bank in Thailand", om intra bank geld te lenen aan de BAAC. Een intra bank lening is de gewoonste zaak ter bankwereld, maar het sentiment rond dit soort aan het rijstprogramma gekoppelde mogelijke illegale leningen waaide hoog op.
Daarom verklaarde een aantal andere banken vandaag, dat zij geen nieuwe leningen aan de BAAC hadden verstrekt.
Maar dit is Thailand en wit kan zo maar zwart worden of zijn. Daarom mijn advies, om je banksaldo per bank beneden het garantie bedrag van Bath 1 miljoen te houden.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)
-
- Volwaardig lid
Dank, Henk Korat, duidelijk advies. Zit op 1,17 M bij Kasikorn, dus 4 k euro teveel. Zal wat thuis gaan leggen en rond de 1 M blijven.
- RuudThai
- Expat
Vorige week lag de Krung Thai bank al onder vuur want ook daar had tante's regering aangeklopt voor een lening ten behoeve van de nooddruftige rijstboeren. Na wat gehannes weigerde die bank dat.
En nu vandaag gingen er weer berichten rond dat de SCB, de Siam Commercial Bank, een lening zou verstrekken aan de hopeloos failliete regering. Maar de bank heeft onmiddellijk ontkend, zie The Nation http://www.nationmultimedia.com/busines ... 27124.html
En of het niet al genoeg is kwam ook het gerucht dat de AOT, Airports of Thailand, een lening zou verstrekken aan de regering van Guusje (on)Geluk. Ook zij ontkrachtten met veel misbaar dit gerucht.
Waarom vragen ze het niet 'gewoon' aan het IMF, net als Griekenland en zo

En nu vandaag gingen er weer berichten rond dat de SCB, de Siam Commercial Bank, een lening zou verstrekken aan de hopeloos failliete regering. Maar de bank heeft onmiddellijk ontkend, zie The Nation http://www.nationmultimedia.com/busines ... 27124.html
En of het niet al genoeg is kwam ook het gerucht dat de AOT, Airports of Thailand, een lening zou verstrekken aan de regering van Guusje (on)Geluk. Ook zij ontkrachtten met veel misbaar dit gerucht.
Waarom vragen ze het niet 'gewoon' aan het IMF, net als Griekenland en zo

- foppo
- Volwaardig lid
Volgens mijn vrouw gaat het inmiddels om 70 billion baht.
Waar ze het vandaan heeft weet ik niet, van een of andere thaise news-site.....(http://news.sanook.com/1480628/%E0%B9%8 ... %E0%B8%97/)
En het schijnt al 2 dagen aan de gang te zijn.
Waar ze het vandaan heeft weet ik niet, van een of andere thaise news-site.....(http://news.sanook.com/1480628/%E0%B9%8 ... %E0%B8%97/)
-
- Volwaardig lid
Ruud, de angel zit in de legaliteit van zulke leningen. Een demissionaire regering mag niet zomaar nieuwe schulden op zijn/haar boeken nemen. Thailand kent kennelijk een route langs de Kies Comité, dat vreemd in onze oren ligt. Als de bazin leningen zou opnemen, zal dit direct aangevochten worden door de democraten en ik vrees met succes.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)
- foppo
- Volwaardig lid
Wat ik me nu trouwens wel begin af te vragen:
Ik lees zo af en toe hier dat het allemaal wel met een sisser af zal lopen en dat deze politieke onrust om de 5 jaar wel voorkomt.
Uiteindelijk doet men een plas, drinken een glas en laten verder alles zoals het was.....
Maar is het niet zo dat er nu toch wel 2 belangrijke nieuwe elementen in het spel zijn vergeleken met de vorige onrusten?
Namelijk de 'rijst' kwestie en niet te vergeten het belang van internet/mobiele telefoon en dus de communicatie.
(De belangrijkheid van dat laatste is wel gebleken in de ontwikkelingen van wat men noemt de Arabische lente)
Zouden dit niet 2 belangrijke factoren kunnen zijn waardoor de huidige toestand en ontwikkelingen maken dat ze NIET vergelijkbaar zijn met vorige situaties en waardoor de uitkomst veel minder makkelijker voorspelbaar zijn?
En wat me eigenlijk ook wel verbaasd is dat de baht toch al wel een poosje behoorlijk stabiel blijft staan rond de 43/44.
Iemand een verklaring?
Ik lees zo af en toe hier dat het allemaal wel met een sisser af zal lopen en dat deze politieke onrust om de 5 jaar wel voorkomt.
Uiteindelijk doet men een plas, drinken een glas en laten verder alles zoals het was.....
Maar is het niet zo dat er nu toch wel 2 belangrijke nieuwe elementen in het spel zijn vergeleken met de vorige onrusten?
Namelijk de 'rijst' kwestie en niet te vergeten het belang van internet/mobiele telefoon en dus de communicatie.
(De belangrijkheid van dat laatste is wel gebleken in de ontwikkelingen van wat men noemt de Arabische lente)
Zouden dit niet 2 belangrijke factoren kunnen zijn waardoor de huidige toestand en ontwikkelingen maken dat ze NIET vergelijkbaar zijn met vorige situaties en waardoor de uitkomst veel minder makkelijker voorspelbaar zijn?
En wat me eigenlijk ook wel verbaasd is dat de baht toch al wel een poosje behoorlijk stabiel blijft staan rond de 43/44.
Iemand een verklaring?
- RuudThai
- Expat
Daar had ik inderdaad even niet aan gedacht, dat ze geen internationale lening mogen afsluiten.Henk Korat schreef:Ruud, de angel zit in de legaliteit van zulke leningen. Een demissionaire regering mag niet zomaar nieuwe schulden op zijn/haar boeken nemen. Thailand kent kennelijk een route langs de Kies Comité, dat vreemd in onze oren ligt. Als de bazin leningen zou opnemen, zal dit direct aangevochten worden door de democraten en ik vrees met succes.
Tja, dan kan het wel even duren want het restant van de verkiezingen wordt waarschijnlijk pas in april gehouden en of het dan wél lukt is nog maar de vraag...
En als het lukt dan wordt pas de uitslag van de verkiezingen bekend gemaakt en kan het Huis van Afgevaardigden beginnen met de 1e zitting waarin de premier wordt gekozen die vervolgens het nieuwe kabinet mag vormen.
Dus nog tenminste 2 maanden sores om ergens geld vandaan te halen ter vulling van de lege staatskas!

- Gardensafari
- Volwaardig lid
- Contacteer:
Tot dusver (en deels nog steeds) neem ik al die verhalen met een korrel zout.
Immers de valutahandelaren en de markt hadden al lang gereageerd op deze ellende.
Maar tot vandaag bleef de Baht stabiel rond de 44,2.
Nu schijnt het langzaam te veranderen, want in een halve dag is de Baht van 44,2 naar 44,7 gegaan.
Gaat het dan toch helemaal mis?
Immers de valutahandelaren en de markt hadden al lang gereageerd op deze ellende.
Nu schijnt het langzaam te veranderen, want in een halve dag is de Baht van 44,2 naar 44,7 gegaan.
Knor, knor,
Hans
Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.
Hans
Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.
-
- Volwaardig lid
Bath 70 miljard zou het resultaat van opgenomen en gestort geld na twee dagen zijn. Dat is dus meer dan de bank in kas had. Dat kan wel klopen, want in zag op televisie dat GSB kantoren al cheques gaven aan klanten om bij andere banken te verzilveren. De situatie van GSB is dus ernstig.foppo schreef:Volgens mijn vrouw gaat het inmiddels om 70 billion baht.
-
- Volwaardig lid
Binnenlandse aangelegenheden hebben zeker hun invloed op de wisselkoers. Van 44.2 naar 44.7 is een sterke beweging en dat betekent dat meer buitenlands kapitaal Thailand heeft verlaten of dat Thaise ingezetenen geld overmaken naar een rekening in het buitenland.Gardensafari schreef:Tot dusver (en deels nog steeds) neem ik al die verhalen met een korrel zout.
- Pieter
- Volwaardig lid
De koming hier is in de jaren 50 reeds met een radio zender begonnen vanaf het kon. paleis met zelf uit te zendenfoppo schreef:Wat ik me nu trouwens wel begin af te vragen:
Iemand een verklaring?
een deel van de populairiteit is daartoe terug te voeren
De grootste tegenstander van Thaksin (sondhi) heeft ook een tv zender net als thaksin dus een media magnaat
Via de media wordy er inderdaad de nodige onzin verspreid. De val van Thaksin is begonnen met het gerucht dat hij 10 jaar daarvoor
in Helsinki een geheime bespreking had met zijn communistische vriendjes om via een meerjaren plan van thailand een communistische heilstaat te bouwen....
tijdens de vorige coupe was ook het eerste wat men deed is de informatie voorziening zo goed en kwaad als dat ging lam leggen voor de eerste 48 uur zodat thaksin geen legereenheden kon mobiliseren
net als b.v. italie dus
Thailand heeft verder geen enkele vorm van geschiedenis les op scholen dus men kan niet van de geschiedenis leren anders dan dat ze goed zijn???
En ze geloven veel van wat men zegt en is makkelijk te beinvloeden/om te kopen
Maar binnen een jaar of 10 gaat het vreselijk fout ... en let op mn woorden de blanke falang krijgt de schuld..... In de Isaan zullen er veel luxe huizen in de fik gestoken worden......
Ook de met Farang getrouwde thaise dames zullen alles kwijt raken en moeten vluchten voor hun leven
Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.
-
- Volwaardig lid
"...Maar binnen een jaar of 10 gaat het vreselijk fout ... en let op mn woorden de blanke falang krijgt de schuld..... In de Isaan zullen er veel luxe huizen in de fik gestoken worden...... Ook de met Farang getrouwde thaise dames zullen alles kwijt raken en moeten vluchten voor hun leven..."
Te zwaar getafeld, Pieter ?
En jouw huis, jij blijft miraculeus in jouw hut gespaard ?
Te zwaar getafeld, Pieter ?

- Pieter
- Volwaardig lid
Nee ik ben dan al 8 jaar dood of niet want ik kan natuurlijk beginnen met een plastische chirurg die mij spleetogen kan geven..prajak schreef: Te zwaar getafeld, Pieter ?![]()
daarna nog wat verlammende botox in 1 van de twee spieren van mijn oogballen zodat ik ook
lekker chinees kan loensen

pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.
-
- Volwaardig lid
Pieter, de beste manier om voor Thai door te gaan, en dit is een gratis advies, is je te laten ombouwen. Echt, de moeite waard. Dan blijft jouw hut tenminste heel.