Noorden van Thailand in één week

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Christopheke1975
komt net kijken
komt net kijken

Noorden van Thailand in één week

#1 Bericht door Christopheke1975 » zondag 16 februari 2014, 08:11

Hallo allemaal ,

Voor de tweede keer ga ik binnenkort naar Thailand maar wel voor de eerste keer naar het Noorden en planning ziet er uit als volgt:

07 juli: Aankomst Bangkok om 5u35
richting Kanchanaburi , onderweg even de treinmarkt bezoeken Samut Sakhon of Damnoen Saduak (drijvende markt) ?
in namiddag de birmaspoorweg en de river kwai en daarna bezoek aan de stad Kanchanaburi en dan zullen we wel goed slapen vermoed ik :-)
08-09 juli: overnachting in Sai Yok in boutique raft resort
8juli: Sai yok national park en tijgertempel (weet niet of dit mogelijk is op één dag) of hellfire pass ?
9 juli: Erawan National park
10 juli: Bangkok - Chiang rai (binnenlandse vlucht) - met huurwagen naar Chiang Saen waar we overnachten , komen daar aan in de namiddag dus kunnen nog een tocht op de Mekong rivier doen en eventueel Laos snel eens bezoeken ? - Chiang Saen eens verkennen
11 juli: Chiang Saen richting Fang , passeren langs Mae Sai - Tha Ton zo naar Fang waar we overnachten (kunnen daar hot water springs bezoeken ? )
12 juli: Fang - Chiang Dao (bezoek aan de grotten) en zijn er nog andere zaken te doen in Chiang Dao ?
13 juli : Chiang Dao - Chiang Mai ( tempel bezoek - avondmarkt )
14 juli: Chiang Mai - Krabi om uit te rusten in het zuiden

Wat vinden jullie van de planning ?

Dank u voor het advies

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Noorden van Thailand in één week

#2 Bericht door prajak » zondag 16 februari 2014, 09:30

Als je op en na 14 juli inderdaad de rust vindt dan heb je nog vakantie ook....

Het is wel rennen hoor. Maar als 1975 jouw bouwjaar is en je bent fit dan kun je dat aan. Veel plezier.

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door Jim » zondag 16 februari 2014, 10:09

Christopheke1975 schreef: onderweg even de treinmarkt bezoeken
als je de maeklong markt bedoelt, die trein rijdt nog maar 3x keer per dag dus zorg wel dat je op tijd bent.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

printen44
Expat
Expat

#4 Bericht door printen44 » zondag 16 februari 2014, 10:32

Een advies, maak van dat rusten in Krabi een volledige vakantie. Ik woon in het Noorden, deed vaak de Mekongroute met familieleden en vrienden, maar wat jij wil is rennen, vliegen en vlug voorbijgaan.

In de namiddag de op de Mekong varen en dan Laos bezoeken? Vergeet het maar. De trip jij voor ogen hebt, trek daar maar een week voor uit. Alles is mogelijk, dus neem een goede camera of videocamera mee. Want dan kan je thuis bekijken waar je geweest bent. Want tijdens de trip heb je daar geen tijd voor.

Normaal geeft ik vrijwel nooit een reisadvies, omdat men wil rennen, vliegen en alles in een paar dagen wil proppen. Maar de topicopener is wel het summum van rennen en vliegen. En dat in een tropisch land met een hoogvochtigheidsgehalte

Christopheke1975
komt net kijken
komt net kijken

#5 Bericht door Christopheke1975 » zondag 16 februari 2014, 10:55

alvast bedankt voor jullie tips, ik denk ook dat we hier en daar misschien zaken zullen moeten laten vallen , we zijn vrij van doen. enkel ons verblijf en vluchten liggen vast, excursies bepalen we ter plaatse hoe we ze indelen

Wat raden jullie dan aan ivm Chiang Rai - Chiang Mai van 10 tem 13 juli 3,5 dagen . Welke bezienswaardigheden mogen we zeker niet missen ?

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door Jim » zondag 16 februari 2014, 12:02

chiang mai: doi suthep en doi inthanon
chiang rai: wat rong khun

brake034
Expat
Expat

#7 Bericht door brake034 » zondag 16 februari 2014, 13:30

Jim schreef:chiang rai: wat rong khun
Jeetje, er is zoveel meer te zien in deze provincie, zoveel diversiteit.
Iemand die denk het Noorden van Thailand in 3,5 dag in een huurauto te doen....
Ik zou me twee keer bedenken, overigens Christopheke1975, heb je rijervaring in Noord Thailand?

Ik sluit me bij Printen44 aan, ik heb ook geen werkvergunning als tour guide.
Marcel

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door Jim » zondag 16 februari 2014, 13:57

brake034 schreef:
Jim schreef:chiang rai: wat rong khun
Jeetje, er is zoveel meer te zien in deze provincie, zoveel diversiteit.
de vraag was niet wat er allemaal te zien was.. de vraag was wat je zeker niet mag missen ;)

printen44
Expat
Expat

#9 Bericht door printen44 » zondag 16 februari 2014, 14:38

Wat je niet mag missen: Gouden Driehoek, Doi Tung Royal Villa, Chiang Rai Beach, Het Meer van Phayao, De tempel van de Monnik van Lampang, de hangende brug in Ngao, de grootse voetgangershangbrug in Thailand, De grotten bij Ngao, De meubelboulevard van Phrae, De ijzersmederijen van Uttaradit, waar de zwaarden gemaakt worden,, De olifantenopvangcentrum bij Lampangg, Doi Ithanon, de weg van de duizend bochten, Pai, Mae Hong Song, Hot, het dorp Hot, de oude stad van Chiang Mai, Ban Tawai, de markt bij Hang Dong dat een dorp is en dat een weelde aan goede Lanna producten heeft, Chae Hom, het Natuurpark bij Chae Hom, genaamd Chae Son, met een waterval van 1km hoogte, die je met een trap langs die waterval kan beklimmen, de route Chiang Mai-Phayao via de 118, de bruinkolenmijnen bij Lampang, de "shrine" van de "gevallen soldaat" op de weg tussen Lampang en Ngao. Een perfecte markt voor specerijen daar, de "langnekken".

En dat is maar een gedeelte wat je in het Noorden kan zien. Dan heb je de Mekongroute nog niet eens gehad. Plus een twintigtal Nationale Parken met prachtig natuur, watervallen, warmwaterbronnen etc.etc.

En dat doen we dan in een week met een huurauto. De afstanden zijn groot, het verkeer is redelijk gevaarlijk voor een "groentje" in het Thais verkeer, kortom je holt en vliegt overal heen zonder wat te zien.
Laatst gewijzigd door printen44 op zondag 16 februari 2014, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.

brake034
Expat
Expat

#10 Bericht door brake034 » zondag 16 februari 2014, 14:39

Jim, er zijn andere plekken in CR die naar mijn mening interessanter zijn als de witte "tempel", het is dus voor iedereen verschillend!
Marcel

Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door Jim » zondag 16 februari 2014, 17:55

dan kan je beter de plekken opnoemen die je wel interessant vindt ipv van de plekken die iemand anders noemt oninteressant te bestempelen :)

naar chiang rai gaan en niet de witte tempel bezoeken is, naar mijn mening, hetzelfde als naar barcelona gaan en niet de sagrada familia bezoeken.

maar, idd, er is meer te zien,, maar dat was de vraag niet ;)

brake034
Expat
Expat

#12 Bericht door brake034 » maandag 17 februari 2014, 15:38

Jim schreef: hetzelfde als naar barcelona gaan en niet de sagrada familia bezoeken.
Ik ben in Barcelona geweest zonder de sagrada familia te bezoeken, ben in Parijs geweest zonder de IJffeltoren te gaan bezien en in China geweest en de lange muur, totaal buiten adem en zwaar benauwd, vervloekt.

Persoonlijk vind ik in Chiang Rai Baan Dam een aanrader, http://www.thawan-duchanee.com/baandum_eng/demo.html
Als iemand van kunst houdt dan is ook de Art Bridge een goede plek om eens te stoppen, http://www.artbridgechiangrai.org/
Verfrissend zo weinig toeristen je daar ziet, lijkt me juist als toerist belangrijk wat buiten de platgetreden paden te gaan?!

Dan is er een lijst van tempels en meditatie centra maar gezien de haast van OP zal daar weinig interesse voor zijn.

Natuurschoon bezien in de nationale en forrest parken, bergstammen bezoeken zonder dat het aapjes kijken wordt, de recente geschiedenis en de gevolgen van de oorlog in Laos, Cambodja en Vietnam zien in genoemde regio, alles kan als je je van tevoren verdiept in het te bezoeken gebied en de tijd neemt dat te absorberen wat jij belangrijk vind.

Als iemand zegt "ik ben in Chiang Rai geweest want ik heb die witte tempel gezien", die slaat volgens mij de plank wat CR aangaat behoorlijk mis! Maar het staat natuurlijk goed in NL bij het familie feestje, dat dan weer wel...... :mrgreen:
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#13 Bericht door prajak » maandag 17 februari 2014, 16:15

Ik wil niet Christopheke1975 in de weg zitten; die komt gewoon lekker naar Thailand en zoekt de middenweg tussen wat natuur, wat cultuur, wat zien, wat zon en veel, rust lijkt me.

Maar eens een boom opzetten over wat de toerist, "de" toerist als die al bestaat, hier nu komt doen, zou moeten doen, niet zou moeten doen, zich moeten kleden, gedragen, uitgeven.....en veel meer lijkt me ook niet slecht.

En dan zeggen ze tegen ons 'waar bemoei je je mee'.

Terecht ook, want wij 'woners' kijken anders tegen dit land aan. Dus ik zal eens nadenken iets controversieels te plaatsen, iets waar lekker tegenaan geschopt kan worden, etc. O, dat geeft straks weer stof tot boze woorden......! Ben ik niet bang voor hoor. Heb al boze woorden zat gehad in dit forum en heb steeds overleefd.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door Hua Thale » maandag 17 februari 2014, 16:59

Schiet mij zomaar ineens te binnen dat er met een beetje mazzel een geweldig verslag van een van de leden gaat komen op kort termijn over het wel en wee van zijn toekomstige baan hobby.
Krijg ik misschien toch ook nog antwoordt op wat eenvoudige vragen of twijfels. :Whistle:

'Hij' is mooi hoor maar wel druk.

Afbeelding

Deze ook wederom erg druk.

Afbeelding

'parapluutje' langs de kant van de weg ook leuk.(Niemand op ondergetekende met vrouw na dan)

Afbeelding

In een week moet je wel een aansluitend keuze pakket maken en vooral denken nou ja volgend jaar doen we dat dan maar.
Succes en fijne dagen.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door Duncan » maandag 17 februari 2014, 17:29

Ik vind dat je teveel wilt in het Noorden in een week, en dan met name qua reisafstanden.
Wat ik zeker zou doen is de witte tempel ( Wat Rong Khun ), Doi Tung ( tuin en paleis van de overleden moeder van de Koning ), Mae Salong ( en het museum van Khun Sa ) en Doi Suthep ( Chiang Mai ).
Eventueel nog Mae Sai ( grens met Birma ( Tachilek ), de klokkentoren van Chiang Rai, Doi Sakhet, Doi Inthanon ( vind ik niet spectaculair en al helemaal niet bij heiig weer ), Ban Dam ( dat zwarte kunstenaarsdorp ) en die tempel in Lamphun.

Dit is wellicht een nuttige site voor je:
http://www.gt-rider.com/tour-options/ch ... ng-history

Maar ik zou gewoon eens gaan googlen per stad, kijken wat de bezienswaardigheden zijn en naar aanleiding daarvan keuzes maken ( en er vanuit gaan dat je tijd tekort komt, dus probeer de musts in ieder geval mee te nemen ).

Succes in ieder geval :thumbsup: .

Edit: bij de "musts" ben ik de opiummusea vergeten. Je hebt er 2, een particuliere bij de Gouden Driehoek en eentje van de staat, die is groter en meer algemeen qua info ( particulier heeft meer oude voorwerpen ), is nog ietsje doorrijden. Vind ze beiden zeer de moeite waard.

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”