Eerste keer Thailand, hoe rondje plannen

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Xenzia
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 22
Lid geworden op: vrijdag 31 januari 2014, 10:13

Eerste keer Thailand, hoe rondje plannen

#1 Bericht door Xenzia » maandag 03 februari 2014, 11:35

Hoi!

Na een aantal jaar Amerika te hebben ontdekt, gooien we het nu eens over een heel andere boeg.
We hebben tickets geboekt naar Thailand! Ik ben zelf nog nooit naar Azie geweest, dus vind het erg spannend! Net als m'n vorige reizen, wil ik alles graag zelf plannen. Ik ben op zoek naar een paar 'starters' tips zodat ik van daaruit mn planning verder kan maken.
Er is namelijk zoveel! Er zijn een paar vaste gegevens en wensen:

- We zijn er 4 t/m 22 juli (Vliegen op en van Bangkok)

4 t/m 7 juli = Bangkok
7 t/m 10 juli = Jungle Tour Khao Yai (reeds geboekt)
10 t/m 22 juli = ?

- 10 juli kunnen we 's morgens vertrekken vanaf Khao Yai, maar wat is dan een logisch vervolg om naartoe te gaan?
- We willen naar het noorden en zuiden, maar niet om de 2 dagen verkassen. Bij voorkeur een paar dagen vanaf 1 uitvalsbasis
- In het noorden zouden we wel graag een stam willen bezoeken (niet de tourist traps) en naar een olifantenopvang
- Eindigen met een paar dagen eiland (omdat we er in juli zijn, is er dan wat aan te raden ivm het weer?) Daar willen we eventueel snorkelen, misschien nog leuke activiteiten in de jungle en 's avonds nog een beetje levendig
- De focus ligt bij ons op flora en fauna, het echte Thailand, rustig reizen en genieten

Hopelijk zijn er een paar beginners tips waarmee ik kan beginnen met plannen!
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Eerste keer Thailand, hoe rondje plannen

#2 Bericht door brake034 » maandag 03 februari 2014, 13:58

Xenzia, al de gewenste informatie staat echt wel op het forum hier, gebruik de zoekoptie en je komt erg ver.
Ik ben het met je eens dat het soms moeilijk zoeken is, een speld in een hooiberg, das waar!

In het kort ingaan op je vragen over het Noorden, daar woon ik tenslotte:
- We willen naar het noorden en zuiden, maar niet om de 2 dagen verkassen. Bij voorkeur een paar dagen vanaf 1 uitvalsbasis
Waar in het noorden en vooral waar in het zuiden wil je naar toe?
Bangkok is de logische centrale plek, vanuit de 2 vliegvelden en de busstations daar kun je alle kanten op.
Het zuidelijkste zuiden, de drie provincies grenzend aan Maleisië zijn voor toeristen een "no go" gebied!

- In het noorden zouden we wel graag een stam willen bezoeken (niet de tourist traps) en naar een olifantenopvang
Je kunt een bergstam bezoeken in het noorden, ga ervan uit dat het altijd georganiseerd, dus toeristisch is.
Ik vind het een soort aapjes kijken!
Wil je echt met de bergstammen in contact komen dan zijn er een aantal opties maar dat is vaak afzien en de meeste toeristen schrikken daarvoor terug.
Zoek eens een goede film op over het leven van de bergstammen, kijk eens naar http://www.buddhaslostchildren.com Deze film is gemaakt door een Nederlands cineast!
Olifanten opvang, daar kan ik weinig over vertellen.

- Eindigen met een paar dagen eiland (omdat we er in juli zijn, is er dan wat aan te raden ivm het weer?) Daar willen we eventueel snorkelen, misschien nog leuke activiteiten in de jungle en 's avonds nog een beetje levendig
Persoonlijk vond ik jaren geleden Koh Chang erg leuk, ik hoor dat het wel erg druk en minder vriendelijk geworden is.
Verder was ik op Koh Samui en Koh Samet, ook leuk vertoeven een aantal dagen.

- De focus ligt bij ons op flora en fauna, het echte Thailand, rustig reizen en genieten
Het is al vaker gezegd op dit forum, het "echte" Thailand is niet meer!
Thailand is of een toeristische attractie of totaal oninteressant (platteland, kilometers rijstvelden en tuin/akkerbouw) voor toeristen. Niets in dit land is wat het 30 jaar of 50 jaar geleden was!
Laos lijkt nog het meest op wat het ideaalbeeld van Thailand is voor de toeristen, nog 10 jaar en dan hebben de Chinezen Laos helemaal verkracht en er misschien een provincie van China van gemaakt, net als Tibet.

Misschien handig als op dit forum een FAQ hoekje komt waar iedereen de gewenste toeristische info vandaan halen.
Marcel

Xenzia
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 22
Lid geworden op: vrijdag 31 januari 2014, 10:13

Re: Eerste keer Thailand, hoe rondje plannen

#3 Bericht door Xenzia » woensdag 12 maart 2014, 12:54

Sorry! Ik zie dat ik helemaal verzuimd heb om te antwoorden! Alsnog heel erg bedankt voor het antwoorden, naar aanleiding daarvan ben ik al wel wat gaan bekijken.
Ik kom nu op deze planning, zeer onder voorbehoud. Het stukje Khao Yai is geboekt, dus dat staat vast. Waar we vanuit Khao Yai gaan staat allemaal nog open.
Is dit een realistische planning? Op sommige punten zitten we denk ik met onze bagage, dus daar moet ik nog wat bijschaven;

Dag Datum Van Naar Details
Donderdag 3-jul Vlucht naar Bangkok Vlucht
Vrijdag 4-jul Aankomst Bangkok Bangkok Aankomst 9uur
Zaterdag 5-jul Bangkok Hele dag
Zondag 6-jul Bangkok Hele dag
Maandag 7-jul Bangkok Khao Yai Vertrek om 7u
Dinsdag 8-jul Khao Yai Hele dag
Woensdag 9-jul Khao Yai Bangkok Vertrek om 19u
Donderdag 10-jul Bangkok Kanchanaburi
Vrijdag 11-jul Kanchanaburi
Zaterdag 12-jul Kanchanaburi Ayutthaya
Zondag 13-jul Ayutthaya Chiang Mai Nachttrein
Maandag 14-jul Chiang Mai
Dinsdag 15-jul Chiang Mai
Woensdag 16-jul Chiang Mai
Donderdag 17-jul Chiang Mai
Vrijdag 18-jul Chiang Mai Koh Chang Vlucht naar Koh Chang
Zaterdag 19-jul Koh Chang
Zondag 20-jul Koh Chang
Maandag 21-jul Koh Chang Bangkok Bus naar Bangkok
Dinsdag 22-jul Vlucht naar AMS AMS Vlucht om 12 uur

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Eerste keer Thailand, hoe rondje plannen

#4 Bericht door Jim » woensdag 12 maart 2014, 15:41

de vlucht chiang mai > koh chiang gaat niet lukken want er is geen vliegveld op koh chang.
hoogstens zou je naar trat kunnen maar ik betwijfel het ten zeerste of er een directe vlucht is vanuit CM.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Eerste keer Thailand, hoe rondje plannen

#5 Bericht door printen44 » woensdag 12 maart 2014, 18:10

Zover ik weet is er geen directe vlucht Chiang Mai Trat. Eerst naar Bangkok vliegen en dan van Bangkok naar Trat. De enige die ik kan zien die via Bangkok vliegt, is Bangkok Airways. Je doet er wel lang over, ongeveer 5 uur. En het is duur.

Xenzia
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 22
Lid geworden op: vrijdag 31 januari 2014, 10:13

Re: Eerste keer Thailand, hoe rondje plannen

#6 Bericht door Xenzia » vrijdag 14 maart 2014, 08:47

Oh, dat heb ik dan even helemaal over het hoofd gezien. :|
En de rest van de planning?

Ik had dat eiland gekozen omdat ik op zoek ben naar het volgende;

- idyllisch eiland of strand, huisje aan het strand bij voorkeur
- niet te toeristisch (druk) maar wel dat je 's avonds nog ergens een dansje kunt doen
- activiteiten als snorkelen, jungle in, eiland verkennen

Voor de tijd die we hebben, gaan we denk ik niet ook het zuiden van Thailand verkennen.
Het leek me dus handig als onze laatste strandplek niet te ver van Bangkok af ligt.
Andere tips?

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Eerste keer Thailand, hoe rondje plannen

#7 Bericht door Jim » vrijdag 14 maart 2014, 11:48

het kan wel maar dan moet je van chiang mai naar bangkok en daar met de (mini)bus of taxi naar trat en dan met de boot naar koh chang.
er gaat vanaf CM wel een directe vlucht naar phuket en dan kan je snorkelen bij/op/vanaf phi phi island.

keuzes keuzes.. ;)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1377
Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30

Re: Eerste keer Thailand, hoe rondje plannen

#8 Bericht door pong » zaterdag 15 maart 2014, 08:48

Idyllische eilanden zijn er allang niet meer. KCh wordt al flink ge-russi-ficeerd, volgens vele berichten. Maar de doorsnee toerist vindt die geheel onbedorven eilanden maar niks: dan is er ook niks qua netjes slapen en eten. Gewoon wat realistischer in niet-reisburo-taal denken. En moet het perse een eiland zijn? Als je aan een strand zit, merk je dat echt niet of het eiland of vastewal is.
Oh-ze zijn er wel, kleine eilanden nabij KChg, maar dat zijn peperdure all-in resorts voor popsterren en Thaise hi-so.
Waarom je nu al perse zo'n toer online moet boeken, ontgaat me compleet. Alles is hier in enorme overvloed ter plekke. Dat maakt dat je in het begin nogal heen+weer kriskrast-eerst naar Kan en dan naar Ayut-en dan KYai scheelt heel wat reistijd en kms.
Voor CM-Trat of KChang: overweeg combo van nachttrein-of bus met vlucht. Airprot Trat wordt enkel gebruikt voor KC gangers-minibusjes staan meteen klaar, zowat bij de trap and racen weg als volgepakt.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Eerste keer Thailand, hoe rondje plannen

#9 Bericht door printen44 » zaterdag 15 maart 2014, 10:25

Het is niet op de topicopener gericht, maar ik moet dat toch even kwijt in het algemeen

Men vliegt naar Thailand. Een redelijke dure vliegreis, met bij aankomst hoge luchtvochtigheidsgraad, jetlag, tijdsverschil en men gaat naar de eilanden. Mooi strand, lekker zee etc.etc. "Wij komen ook om de Thaise cultuur op te snuiven", zo wordt er ook nog in de planning medegedeeld. Ik vraag me dan wel af of het strandzand en het zeewater, Thaise cultuur is.

Volgens mij is het strandzand in Griekenland, aan de Costa's en Turkije hetzelfde als aan de eilanden. Ook het zeewater is volgens mij niet anders. En de zon is ook dezelfde zon als elders.

En niemand zegt waar kunnen we de echte Thaise cultuur ontdekken? Niet aan de eilanden en niet aan de kust. Die is zo toeristisch als de pest. Thaise cultuur, wat je er ook aan mag voorstellen, vind je in de Isan, in het Hoge Noorden, in de kleine dorpen en steden.

Maar daar is geen strand, geen "Full moon party", geen "bounty-eilanden" en geen vervuilde zee. Want de Golf van Thailand is zo vervuild als de pest.

Weet je wat de echte bezoekers aan Thailand zijn en ik zie ze bijna dagelijks. De fietsers die een fietsvakantie in het Hoge Noorden doen, diegene die in Chiang Rai of Chiang Mai niet de afgetrapte paden betreden, maar zelf op zoek gaan naar de mooie plekjes. En ik zie de bezoekers die in de Isan de dorpen en steden bezoeken, want die zijn veel en veel mooier dan de kustplaatsen.

Toen ik voor de eerste keer in Thailand kwam, maakte ik ook die fout. Ging naar de kust. Maar ik leerde van mijn fout toen ik het "echte" Thailand tegenkwam in het Noorden en de Isan. En van dat Thailand hou ik en en daarom woon ik er nu.

Buitenlanders die Nederland bezoeken gaan naar Amsterdam en naar Volendam en beweren bij thuiskomst dat ze de cultuur van Nederland hebben opgesnoven. De bezoekers aan de kusten en eilanden van Thailand typeer ik hetzelfde. Maar beweer niet dat je Thailand bezocht hebt. Je hebt het "plastic Thailand" bezocht, het "nep-Thailand", want het echte Thailand lag veel verder.

Xenzia
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 22
Lid geworden op: vrijdag 31 januari 2014, 10:13

Re: Eerste keer Thailand, hoe rondje plannen

#10 Bericht door Xenzia » maandag 17 maart 2014, 09:14

Eiland of strand inderdaad zoals ik zelf aangaf, ik kan me indenken dat je niet echt in de gaten hebt of je nu op een eiland zit of strand op vasteland. Maar goed, ik zal zelf nog even verder zoeken 8-)

Zoals je ook kunt zien in mn eerste opzet, gaat het ons echt niet om het strand (zijn we helemaal niet van) of andere toerist-traps.
Dit is mijn eerste Thailand reis, maar heb jarenlang mijn eigen verre reizen gepland. Dan heb je op een gegeven moment wel door wat toeristisch is en wat niet.
Op een rug van een olifant = nee, met een busje naar een langnekstam = nee. Zelf onderzoeken en uitvinden waar je de echte versies kunt vinden, daar ben ik van. Ik plan wel graag eea van te voren omdat ik gewoon niet wil hebben dat ik terug kom en er een parel van een dorpje (ik noem maar wat) om de hoek lag en ik er op dat moment niet vanaf wist. De jungle tour is een unieke privé tour speciaal op ons gericht, die moest ik vooraf boeken en dat is eigenlijk ook het belangrijkste van onze reis.

Genoeg "goed gepraat". Ik zal het forum verder inlezen en boeken/vrienden/familie raadplegen :thumbsup:

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Eerste keer Thailand, hoe rondje plannen

#11 Bericht door printen44 » maandag 17 maart 2014, 15:58

Daarom schreef ik ook dat het niet speciaal op jou gericht was. En ik ben uiteraard bevooroordeeld omdat ik hier woon en ook nog in het Hoge Noorden, wat ik de mooiste streek van Thailand vind.

Xenzia
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 22
Lid geworden op: vrijdag 31 januari 2014, 10:13

Re: Eerste keer Thailand, hoe rondje plannen

#12 Bericht door Xenzia » dinsdag 18 maart 2014, 10:29

Snap ik! Hoor het van velen en daarom slaan we het zuiden eigenlijk ook helemaal over. Doe liever 1 ding goed dan van alles een beetje. Maar goed, een strand moet er eigenlijk wel bij want het lijkt me net zoiets als naar New York gaan en het Vrijheidsbeeld niet hebben gezien ;)

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Eerste keer Thailand, hoe rondje plannen

#13 Bericht door Jim » dinsdag 18 maart 2014, 13:10

Xenzia schreef: Zelf onderzoeken en uitvinden waar je de echte versies kunt vinden, daar ben ik van.
en met jou, elk jaar weer, vele tienduizenden anderen ;)
zelf het wiel opnieuw gaan uitvinden is leuk, maar niet als je maar 2 weken de tijd hebt.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Xenzia
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 22
Lid geworden op: vrijdag 31 januari 2014, 10:13

Re: Eerste keer Thailand, hoe rondje plannen

#14 Bericht door Xenzia » dinsdag 18 maart 2014, 14:04

Daarom probeer ik ook zoveel mogelijk vóór die tijd te onderzoeken ;) (..controlfreak..)
Goh, je zou mn verre-reismappen eens moeten zien haha.

Volgend weekend weer vol aan de planning, ik zal dan wat gerichtere vragen stellen die ik niet al op het forum gevonden heb :)

Xenzia
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 22
Lid geworden op: vrijdag 31 januari 2014, 10:13

Re: Eerste keer Thailand, hoe rondje plannen

#15 Bericht door Xenzia » donderdag 20 maart 2014, 09:54

Ik ben nog steeds aan het zoeken naar een geschikt strand om onze vakantie mee te eindigen. Ik zie vluchten vanaf Chiang mai rechtstreeks nr Koh Samui voor 187e (rond 18 juli) is dat een beetje normale prijs?

Heb ook al gekeken als je van CM naar Bangkok vliegt en dan overstapt naar surat thani, kosten ongeveer 75 samen, vanaf daar dan weer een boot naar Samui.. Maar goed, ik weet niet hoeveel meer tijd je daar aan kwijt bent en of dat wel zo handig is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”