Vrijwillige Toeristenpolitie Thailand

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
brake034
Expat
Expat

Vrijwillige Toeristenpolitie Thailand

#1 Bericht door brake034 » vrijdag 31 januari 2014, 05:20

Zijn er forumleden lid van de vrijwillige Toeristen Politie?
Ze hebben gevraagd of ik een dagje mee wil draaien in Chiang Rai stad.
Aangezien ik daar eigenlijk niet afwijzend tegenover sta heb ik de 21e afgesproken een keer langs te komen en kennis te maken.
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Een kool stoven, mag dat ?

#2 Bericht door prajak » vrijdag 31 januari 2014, 06:22

Mooi initiatief.

Waar ik benieuwd naar ben is hun bevoegdheid.

Wat mogen ze denk ik NIET :

Wapen dragen of wapenstok...
Handboeien meenemen...
Er tussen springen als er op straat geknokt wordt...
Kwitantieboekje en pen hanteren of de kontzak vullen...
Mensen aanhouden...

Wat mogen ze denk ik WEL :

Mensen staande houden...
De stedelijke of provinciale politie bellen...
Bemiddelen en adviseren...
De weg wijzen...

En natuurlijk de vraag:

Krijgen ze voor die 'job' een werkvergunning ?
Krijgen ze loon of reiskosten betaald ?
Zijn ze verzekerd ?

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door Hua Thale » vrijdag 31 januari 2014, 08:21

Een nieuw draadje zou mooi zijn Brake.
Toeristenpolitie in Thailand er valt veel over te schrijven.
Het wie wat waarom de een zal er een voorstander van zijn de ander niet.
Op een schaal van tien ben ik een zeer gematigd.
Zeg een drie maar als je met zeer veel positieven punten komt misschien een klein vijfje.
Zie de meeste van deze 'vrijwilligers' meer als mensen die een jeugddroom uit zien komen of nog erger kleine crimineeltjes die hun voordeel denken te halen met dit 'vrijwilligers'werk
De enkeling die beide talen goed spreekt (Engels en Thais) en dus als tolk zou kunnen werken zou ik nog kunnen begrijpen.
Eigenlijk geeft de Thaise politiemacht alleen maar aan dat men meer als een steekje laat vallen met deze 'vrijwilligers' politie.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door prajak » vrijdag 31 januari 2014, 10:14

De officiële Tourist Police bestaat uit Thais met een politieopleiding. In Nongkhai zijn ze niet meer maar vroeger waren ze er wel met een eigen kantoor, politieauto's en bewapend met een blaffer. Volledige bevoegdheid als politieman (het waren bij ons alleen mannen) heb ik begrepen. Ze bemiddelen als een farang problemen heeft met Thaise mensen/ondernemers en hebben als groot voordeel dat ze behoorlijk Engels spreken.

De farang die worden ingezet hebben, zover ik weet maar we horen het graag van Brake034, geen enkele echte bevoegdheid meer dan iedere andere burger. Het 'pakkie' zal indrukwekkend zijn maar ik denk dat ze feitelijk een soort steward zijn die bemiddelend kan optreden en waar nodig de echte politie kan bellen.

Maar we horen het wel van Brake034.

En ik vind dit :

http://www.ftpapattaya.org/

brake034
Expat
Expat

#5 Bericht door brake034 » vrijdag 31 januari 2014, 10:38

De Toeristen Politie is inderdaad een tak van de reguliere politie, de agenten en officieren van de Toeristen Politie hebben dus dezelfde autoriteit als de reguliere politie. Daarnaast werkt de Toeristen Politie met vrijwilligers, zowel Thais als Buitenlanders.

De exacte taken en autorisatie heb ik geen idee van, dat zal ik de 21e wel horen.
Wel hebben ze alvast verteld waarom ze mij er bij willen hebben, ik zit dicht bij de nieuwe brug naar Chiang Khong en de Chiang Rai TP wil graag een regelmatige aanwezigheid daar.

In Chiang Rai is het uniform een wit poloshirt met TP logo, gedragen op een lange donkere pantalon en dichte schoenen.
Eventueel kan een cap met TP logo gedragen worden en de vrijwillige TPer moet tijdens dienst een Politie ID kaart dragen.

Er is "vrijstelling?" van werkvergunning.
Er wordt niets vergoed, zelfs het uniform dien je zelf te kopen, naar ik weet koopt elke Thaise politieman ook zelf zijn wapen (en uniform?).
Marcel

brake034
Expat
Expat

Re: Vrijwillige Toeristenpolitie Thailand

#6 Bericht door brake034 » zaterdag 01 februari 2014, 13:33

Dank Chang, voor het afsplitsen in een separaat draadje!
Marcel

jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door jvs » zondag 02 februari 2014, 05:15

Volgens mij is er een groot tekort aan vrijwilligers want ik denk dat ze veel positief werk kunnen doen.
Het meeste werk zal bestaan uit aanwezig zijn en eventueel als tolk fungeren.
Het is waarschijnlijk voor de meeste toeristen gemakkelijker om een blanke TPV aan te spreken dan een Thaise agent.
Je hebt geen enkele bevoegdheid maar volgens mij kom je nog wel eens ergens.
Hoe meer talen je spreekt hoe meer je welkom bent en ik denk dat je het moet zien als mensen helpen en niet als agentje spelen.
Je krijgt geen enkele vergoeding maar de inwendige mens wordt wel op tijd verzorgd denk ik.
Af en toe is er iets op het net te lezen over TPVers die in de fout gaan en dat is natuurlijk niet de bedoeling.In plaatsen als Pattaya waar bijna iedere dag toeristen het leven laten is het natuurlijk veel zwaarder werk,volgens iemand die daar bij de TPV is lijkt het soms wel op een slagveld.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door Hua Thale » zondag 02 februari 2014, 06:12

Dat is mijn zeer grote terughoudenheid ook jvs.
Als tolk is er goed werk te verrichten maar als je daadwerkelijk straatwerk moet doen is er toch meer voor nodig.
Het feit dat je 'achter' de echte agent loopt doet niet terzaken.
Confrontatie is er altijd.
In steden waar erg veel farangs / toeristen zijn kan dat snel tot situaties komen waar je zowel als farang of Thai niet op zit te wachten.
De wisselwerking tussen de echte politie agent en de farang burger kan natuurlijk corruptie en dus persoonlijk voordeel voor de vrijwilliger opleveren iets wat je ook wel eens lees op het internet.
Nee zonder een redelijke stoomcurses een weg die je niet zo willen zien hoe goed bedoelt de inzet van de vrijwilliger ook is.
Er zijn uiteraard nog wel meer punten op te noemen dat toch op zijn minst de wenkbrauwen omhoog gaan.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

brake034
Expat
Expat

#9 Bericht door brake034 » zondag 02 februari 2014, 12:06

Als ik het nou eens onbevangen ga meemaken de 21e, zonder vooroordelen of opinies in mijn hoofd?

Voor iedere stap in je leven kun je honderd hordes bedenken, pas als je de weg bewandeld kom je misschien tot de conclusie dat het slecht hordes in je hoofd waren??

Ik denk dat jvs het goed ziet, dit is de werkelijke toegevoegde waarde van een TPVer.
Wat er gebeurt in Pattaya daar kan ik me in Chiang Rai (pakweg 900 km afstand) niet zo druk over maken, dat is een andere wereld.
Misschien een wereld waarin ik inderdaad gepast had om TPVer te worden?
Marcel

sarge
komt net kijken
komt net kijken

#10 Bericht door sarge » maandag 03 februari 2014, 18:35

als ik zo vrij mag zijn om in te haken als beginnende forumbezoeker..mijn vriend in Thailand is bij de Tourist police Pattaya. als ge wilt kan ik hem een bericht zenden en als u vragen heeft? zijn vrouw doet werk voor de tourist police in Udon.

brake034
Expat
Expat

#11 Bericht door brake034 » dinsdag 04 februari 2014, 15:52

Sarge, ik woon in Chiang Rai, dat is niet goed vergelijkbaar met het menselijk afvoerputje Pattaya.
Bovendien geld in elke regio/district andere regels, ik ga het zelf meemaken. Dank voor je aanbod!
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door prajak » dinsdag 04 februari 2014, 15:57

Maar we krijgen toch wel foto's en een filmpje als je daar een internationaal gezochte terrorist oppakt, toch ?
Ik zie het al op Youtube. Officer Brake034 (not his real name) ... etc. :giggle2:

brake034
Expat
Expat

#13 Bericht door brake034 » woensdag 05 februari 2014, 15:58

Ik denk dat een vrijwilliger altijd een vrijwilliger blijft en dus nooit een (officiers) titel zal krijgen.
Net zo min als ik denk dat de toeristenpolitie betrokken zal worden in enige drugs bestrijdings-activiteit, behalve als een verdachte een buitenlander is?

Veel van de aanhoudingen in Chiang Rai, waar drugs in het spel zijn, worden gedaan door speciale politie units tezamen met eenheden van de Thahan Phran of de Border Patrol Police.

Veelal wordt er tijdens deze politie acties tegen drugs transporten over en weer geschoten, de belangen van de drugshandelaren zijn immers erg groot.
Marcel

v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door v@go » woensdag 05 februari 2014, 20:30

Terug schieten is toch geen probleem voor jou brake? :giggle:
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

brake034
Expat
Expat

#15 Bericht door brake034 » donderdag 06 februari 2014, 04:25

v@go, TPVers mogen geen geweldsmiddelen dragen en/of gebruiken.
Marcel

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”