Rijstboeren wachten nog steeds op hun geld?

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Rijstboeren wachten nog steeds op hun geld?

#1 Bericht door foppo » zaterdag 25 januari 2014, 10:36

Wat ik begrijp beginnen de rijstboeren (en ik heb er nogal een paar in mijn schoonfamilie) em aardig te knijpen.
Voor de meesten is het geld op omdat de bank de rijstcoöperaties nog steeds niet heeft betaald.
Sinds oktober/november is het wachten op een opdracht van het ministerie om de gelden beschikbaar te stellen.

Hoe het precies in detail zit weet ik niet maar ik ving iets dergelijks op.
Kan het iets met de politieke situatie te maken hebben?

In ieder geval schijnt het dat sommige rijstboerderijen geen geld hebben om te investeren in het komend seizoen van april/mei.

weten
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Re: Rijstboeren wachten nog steeds op hun geld?

#2 Bericht door weten » zaterdag 25 januari 2014, 14:07

Tja als er in Nederland beloofd wordt dat ik de hoofdprijs voor al m,n werk krijg ook al ligt overal de gemiddelde prijs veel lager,dan kan je op je 10 vingers natellen dat dat onmogelijk is want dan moet iedereen voor de regering gaan werken en dat kan niet,was dus te verwachten ,ze hebben hun stem verkocht en moeten nu op de blaren zitten kijken waar ze nu op stemmen,
Het leven is zo simpel dat niemand het begrijpt.

mooatje
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#3 Bericht door mooatje » zaterdag 25 januari 2014, 14:10

De bank die de rijstboeren uitbetaald heeft geen geld meer.De regering probeert hopeloos geld te lenen in het buitenland om zo de beloofde(te hoge)prijzen voor de rijst te kunnen uit betalen.
Meestal voel ik me goed in mijn vel......

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door prajak » zaterdag 25 januari 2014, 15:36

En ze hebben beloofd nu ook de straat op te gaan. Het wordt gezellig druk in Bangkok. Bangkok gaat straks op Brussel lijken met al die protesten....

Manneke Rijst, of beter: Manneke Lijst......? Waar gaan ze hem zetten ?

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door Wereldvreemd » zondag 26 januari 2014, 00:11

Ik zit er al een paar dagen over te puzzelen. Thailand moet leningen aangaan voor het rijstprogramma, maar vervolgens kunnen de boeren niet betaald worden. Als het geld voortijdig op is, dan gaan de financiële markten zich ook achter de oren krabben en een aanvullende lening wordt daarmee dan wat duurder.

Nu vraag ik me wel af: worden de boeren landelijk niet meer betaald of is het een bepaalde regio? Ik verbaas me niks als de regering het zuiden even heeft "afgesloten".
- -

Pieter1947
Standaard Lid
Standaard Lid

#6 Bericht door Pieter1947 » zondag 26 januari 2014, 02:09

23.01.20014

1180 kilo rijst verkocht en 14 thb per kilo ontvangen.In 2013 kregen we nog 15 baht.

Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door Pieter » zondag 26 januari 2014, 02:39

Wereldvreemd schreef:Ik zit er al een paar dagen over te puzzelen. Thailand moet leningen aangaan voor het rijstprogramma, maar vervolgens kunnen de boeren niet betaald worden. Als het geld voortijdig op is, dan gaan de financiële markten zich ook achter de oren krabben en een aanvullende lening wordt daarmee dan wat duurder.

Nu vraag ik me wel af: worden de boeren landelijk niet meer betaald of is het een bepaalde regio? Ik verbaas me niks als de regering het zuiden even heeft "afgesloten".
Wij van het zuiden vinden dat er ook programma's moeten komen voor een gegarandeerde rubberopbrengst, palmolie opbrengst
(en gratis condooms , drank en farangs voor iedereen)
Daaaarom zijn we nu shit aan het maken in BKK

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#8 Bericht door pong » zondag 26 januari 2014, 10:12

1,in het onverbeterlijke optimisme dat elke Thai eigen is, vraag je je niet af of de prijs veels te hoog is/was. De regering van destijds-nu afgetreden, deed gewoon de orders van grote broer uit Hgkg : want ieder weet toch dat onze Thaise rijst de allerbeste van de hele wereld is en dus Bijenkorfprijzen kan maken-en niet die van hema of die aggenebbes-zoals Vnam-als de Lidl? En zo rekende ieder zich rijk. En bleek tegen die prijs toch dat de wereld die Bijenkortrijst niet lustte. of -nog slimmer-al wel voorzag dat ze er wel vanaf moesten en de rpijs zou zakken.
2.als geldbeluste instantie heb je overal veel stromannen, die de vette winst pakken-die domme boeren geloven alles en zijn dus alweer te bedotten. Dus waren er allerlei machinaties met de certificaten en zogenaamde creditcards die ze zouden krijgen.
3.De Bank die moet uitbetalen zegt dat het geld op is. Er was een doorzichtig spelletje met enkele Chinese firma's die zeiden dat ze voor veel geld veel rijst zouden kopen-degenen die dat wilden doen geloven komen nu voor de anti-corruptieraad. Garen met gaten vullen. Een afgetreden regering mag hier geen nieuwe leningen aangaan die een nieuwe regering zouden kunen belasten. Je vriendjes het eerst uitbetalen-of -kan ook- die roojen in Isani"e denken dat het met PT wel goed komt en de anderen zijn minder goedgelovig en gaan eerder protesteren. Tot heden protest-zoals gebruikelijk platleggen van grote doorgaande snelwegen, in/rond ratchburi en Phichit/Phitsanuloke. Met de dreiging zich aan te sluiten bij BKK-grote stad onder Uitzonderingstoestand, comit'e geleid door een chaoot, alweer op bevel van grote broer in Hgkg.

foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door foppo » donderdag 06 maart 2014, 13:39

Nieuws van opgetogen schoonfamilie:
ze krijgen over 10 dagen hun geld zo heeft het ministerie belooft.
Het schijnt dat China 10 millioen ton rijst heeft afgenomen en betaald dus de boeren krijgen betaald.

Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Contacteer:

#10 Bericht door Gardensafari » vrijdag 07 maart 2014, 00:15

foppo schreef: Het schijnt dat China 10 millioen ton rijst heeft afgenomen en betaald dus de boeren krijgen betaald.
Zou me niks verbazen, want China heeft een steeds groter rijstprobleem.
Het gaat weer beter in Thailand, de Baht stijgt alweer en dus heeft de internationale geldwereld er weer vertrouwen in.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door Hua Thale » vrijdag 07 maart 2014, 07:36

Een klein berichtje in een van de kranten zou mij meer gerust stellen Foppo.
Heb het eens even snel doorgebladerd en kan weinig vinden over deze verkoop aan China.
Eerst zien dan geloven 8-)

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door ron » vrijdag 07 maart 2014, 07:49

10 miljoen kan ik ook niet vinden...............wel een nulletje minder.

http://www.namnewsnetwork.org/v3/read.php?id=MjYxMjk1
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

stevenl
Expat
Expat
Contacteer:

#13 Bericht door stevenl » vrijdag 07 maart 2014, 09:33

ron schreef:10 miljoen kan ik ook niet vinden...............wel een nulletje minder.

Niets over betaling in dit artikel. En met de levering van de eerste batch tussen Maart en Juli denk ik dat de betaling ook nog wel even op zich zal laten wachten.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#14 Bericht door ron » vrijdag 07 maart 2014, 10:24

stevenl schreef:
ron schreef:10 miljoen kan ik ook niet vinden...............wel een nulletje minder.

Niets over betaling in dit artikel. En met de levering van de eerste batch tussen Maart en Juli denk ik dat de betaling ook nog wel even op zich zal laten wachten.
Is hier toch de gewoonste zaak van de wereld :giggle:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#15 Bericht door foppo » vrijdag 07 maart 2014, 10:36

Mijn bron was familie die zelf rijstboeren zijn dus misschien qua berichtgeving ook niet helemaal betrouwbaar.
Voorzover ik heb begrepen van hun zou China 10 miljoen ton afnemen in trances van 1 miljoen ton.

Of de prijs die betaald wordt de oorspronkelijke prijs van een eerdere overeenkomst is weten ze niet.
Wel heeft de bank toegezegd dat ze binnen tien dagen hun geld van de oogst van vorig jaar gaan krijgen, of dat allemaal waar is weet ik ook niet.

Volgens goed thais gebruik gaan ze het nog niet ontvangen geld al wel vast uitgeven [|( [|( [|(

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”