Kalkfilter
Moderator: Loempia
-
- Volwaardig lid
Kalkfilter
Wie heeft er ervaring mee ?
Een van mijn (elektrische) warmwaterapparaten Siebel is verkalkt. Het is de oudste die ik heb; hij zal een jaar of 7 oud zijn. Ik ga er niet aan klooien, die dingen kosten maar100 tot 120 euro en als ze dan zo lang meegaan vind ik dat best.
Kan ik daar een kalkfilter voor zetten ?
Zet ik dat dan per warmwaterapparaat of zet ik het voor het hele huis ? Ik heb 2 warmwaterapparaten voor douche, een warmhoudpot voor koffie etc, en een wasmachine zonder verwarmingselement dus ik neig naar een filter per douche.
Heeft iemand een naam ?
Foto ?
Zijn de elementen te wisselen en doe je dat per maand/jaar/etc ?
Hoe groot moet ik me die dingen voorstellen ? Kunnen ze gewoon aan de muur ?
En nu ik toch aan het vragen ben: het filter van de airco, wissel je dat per ‘hoeveel’ ... ?
Dank.
Een van mijn (elektrische) warmwaterapparaten Siebel is verkalkt. Het is de oudste die ik heb; hij zal een jaar of 7 oud zijn. Ik ga er niet aan klooien, die dingen kosten maar100 tot 120 euro en als ze dan zo lang meegaan vind ik dat best.
Kan ik daar een kalkfilter voor zetten ?
Zet ik dat dan per warmwaterapparaat of zet ik het voor het hele huis ? Ik heb 2 warmwaterapparaten voor douche, een warmhoudpot voor koffie etc, en een wasmachine zonder verwarmingselement dus ik neig naar een filter per douche.
Heeft iemand een naam ?
Foto ?
Zijn de elementen te wisselen en doe je dat per maand/jaar/etc ?
Hoe groot moet ik me die dingen voorstellen ? Kunnen ze gewoon aan de muur ?
En nu ik toch aan het vragen ben: het filter van de airco, wissel je dat per ‘hoeveel’ ... ?
Dank.
- brake034
- Expat
Re: Kalkfilter
Prajak
Het water hier is enorm zacht, nauwelijks kalk erin.
Dat is te zien want het kraanwater koken we vaak voor de afwas in een waterkoker en daar zit na jaaaaaren geen spoortje kalk in.
Misschien eerst even testen of het water werkelijk zo hard is: http://www.webwinkel.airfresh.nl/N_fram ... _1188.html
Ik denk dat de echte ontkalkingsapparatuur duurder is als een nieuw warm water apparaat?!
Magneten schijnen niet te doen wat ze beloven: http://www.chem1.com/CQ/magscams.html
Kalk is opgelost in het water en dus er niet zomaar uit te "filteren".
Misschien kunnen deze mensen je helpen, ze spreken (en mailen in het) Engels: http://www.waterth.com/
Het water hier is enorm zacht, nauwelijks kalk erin.
Dat is te zien want het kraanwater koken we vaak voor de afwas in een waterkoker en daar zit na jaaaaaren geen spoortje kalk in.
Misschien eerst even testen of het water werkelijk zo hard is: http://www.webwinkel.airfresh.nl/N_fram ... _1188.html
Ik denk dat de echte ontkalkingsapparatuur duurder is als een nieuw warm water apparaat?!
Magneten schijnen niet te doen wat ze beloven: http://www.chem1.com/CQ/magscams.html
Kalk is opgelost in het water en dus er niet zomaar uit te "filteren".
Misschien kunnen deze mensen je helpen, ze spreken (en mailen in het) Engels: http://www.waterth.com/
Marcel
-
- Volwaardig lid
De airco laat ik twee keer per jaar reinigen prajak afhankelijk van het aantal is de prijs.
Als er iets aan vernieuwing toe is met onderdelen wordt dat vermeld heb dit nog niet mee mogen maken na flink wat jaren.
Prijs ligt hier op ongeveer 500 Bath bij minimaal twee stuks.
Ontkalken een drama vaak hier zit nu op citywater wat een redelijke kwaliteit is wat de kalk betreft.
Had vroeger 'grondwater' had voor de tank en een klein tankje waar men eens per jaar zout in stopte.
Naar zeggen voor het kalk was er niet echt stuk van.
Magneten heb ik wel eens iets van vernomen voorkomt de aanhechting naar zeggen.?
Je krijgt het dus gewoon 'binnen ' bij consumptie maar je leidingen en apparatuur blijven wat langer heel.
Als er iets aan vernieuwing toe is met onderdelen wordt dat vermeld heb dit nog niet mee mogen maken na flink wat jaren.
Prijs ligt hier op ongeveer 500 Bath bij minimaal twee stuks.
Ontkalken een drama vaak hier zit nu op citywater wat een redelijke kwaliteit is wat de kalk betreft.
Had vroeger 'grondwater' had voor de tank en een klein tankje waar men eens per jaar zout in stopte.
Naar zeggen voor het kalk was er niet echt stuk van.
Magneten heb ik wel eens iets van vernomen voorkomt de aanhechting naar zeggen.?
Je krijgt het dus gewoon 'binnen ' bij consumptie maar je leidingen en apparatuur blijven wat langer heel.
- v@go
- Volwaardig lid
Ja een beetje apparaat om water te ontharden is een stuk duurder dan een nieuwe waterkoker.
http://www.webwinkel.airfresh.nl/N_fram ... _1130.html
http://www.webwinkel.airfresh.nl/N_fram ... _1130.html
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก
ความลับไม่มีในโลก
- brake034
- Expat
Met een continue vermogen van 900 liter per uur hou je 15 liter over, dat is NET genoeg voor 1 douchekop!
Eerst de waterhardheid checken of het werkelijk hard, dus kalk houdend is.
Ik heb de hardheid hier gecontroleerd met een tester zoals mijn eerdere link, geen reactie dus zeer zacht water.
Ik geloof wel dat er een groot verschil is tussen hardheid van oppervlakte water (onze lokale watervoorziening komt uit een groot meer) of vanuit een diepe punt in de grond.
Eerst de waterhardheid checken of het werkelijk hard, dus kalk houdend is.
Ik heb de hardheid hier gecontroleerd met een tester zoals mijn eerdere link, geen reactie dus zeer zacht water.
Ik geloof wel dat er een groot verschil is tussen hardheid van oppervlakte water (onze lokale watervoorziening komt uit een groot meer) of vanuit een diepe punt in de grond.
Marcel
- Ben
- Expat
Gewoon volschudden met azijn en een paar uur laten staan
daarna doorspoelen .
Koffiezet apparaat waterkoker ed iedem !
daarna doorspoelen .
Koffiezet apparaat waterkoker ed iedem !
- brake034
- Expat
-
- Volwaardig lid
Twee mogelijkheden brake of je gooi 1000 liter azijn in je voorraad tank en laat het systeem lekker doorlopen zo af en toe en als het op is weer water aansluiten.
Of je haalt het doorstroomtoestel van de muur laat de leidingen vol lopen met een kwart liter azijn ga even de tuin doen of je forum verhaal voor een uurtje of wat monteert het spul daarna weer en klaar is ............................

Of je haalt het doorstroomtoestel van de muur laat de leidingen vol lopen met een kwart liter azijn ga even de tuin doen of je forum verhaal voor een uurtje of wat monteert het spul daarna weer en klaar is ............................

De revolutie eet haar eigen kinderen op.
- brake034
- Expat
Hoe zit jouw geisertje in de douche elektrisch gezien aangesloten?
Die zie ik me er niet even uit-sleutelen om met een slokkie azijn schoon te spoelen.
Bovendien, de allochtone Thais en de goed ingeburgerde zijn niet van het preventief onderhoud
Die zie ik me er niet even uit-sleutelen om met een slokkie azijn schoon te spoelen.
Bovendien, de allochtone Thais en de goed ingeburgerde zijn niet van het preventief onderhoud

Marcel
- Ben
- Expat
zie link!! deze dingen zijn heel makkelijk ff los te maken even op zijn kop zetten volschudden .
En dan heb je nog de wet van de comunicerende vaten mits hij niet te hoog hangt
En dan heb je nog de wet van de comunicerende vaten mits hij niet te hoog hangt

-
- Volwaardig lid
Heb het eens even snel bekeken in het gastenverblijf oftewel de linkervleugel van het pand die in beheer is van een van de kinderen.
Er komt een draadje uit het plafond waar de stroom door gaat.
Kwestie dus van de stroom eraf halen beschermkap verwijderen draadje los maken vier boutjes los draaien en het spul kan er af.
Uiteraard moet je ook het water even dichtdraaien slangen ontkoppelen even een blinde stop erin draaien in de aanvoer leiding zodat de druk er weer op kan.
Denk dat prajak dit in een normale situatie zeer goed zelf kan net als een ieder ander.
Het vullen van het toestel met azijn behoeft geen uitleg lijk mij.
Ach daar hebben we Ben zie ik.
Het is vrijdag ga eens even een biertje happen met lange broek en sweater.
De wet van de comunicerende vaten even uittesten
Er komt een draadje uit het plafond waar de stroom door gaat.
Kwestie dus van de stroom eraf halen beschermkap verwijderen draadje los maken vier boutjes los draaien en het spul kan er af.
Uiteraard moet je ook het water even dichtdraaien slangen ontkoppelen even een blinde stop erin draaien in de aanvoer leiding zodat de druk er weer op kan.
Denk dat prajak dit in een normale situatie zeer goed zelf kan net als een ieder ander.
Het vullen van het toestel met azijn behoeft geen uitleg lijk mij.
Ach daar hebben we Ben zie ik.
Het is vrijdag ga eens even een biertje happen met lange broek en sweater.
De wet van de comunicerende vaten even uittesten

- brake034
- Expat
LOL, als we nu eerst eens kijken of kalk het echte probleem is door de waterhardheid te testen?
Indien de kleine koperen ketel/heaterje in het geisertje kapot gaat door andere redenen kun je spoelen met azijn tot je een ons weegt.
Juiste volgorde is:
1) constateren wat de oorzaak is van het kapot gaan van de geiser.
Misschien kan Prajak het koperen keteltje doorzagen, dan kunnen we de aangroei van kalk definitief constateren.
2) indien kalk geen probleem is dan is er een andere oorzaak, misschien in het elektrisch systeem?
3) pas als de werkelijke oorzaak gevonden is een remedie voorstellen.
Indien de kleine koperen ketel/heaterje in het geisertje kapot gaat door andere redenen kun je spoelen met azijn tot je een ons weegt.
Juiste volgorde is:
1) constateren wat de oorzaak is van het kapot gaan van de geiser.
Misschien kan Prajak het koperen keteltje doorzagen, dan kunnen we de aangroei van kalk definitief constateren.
2) indien kalk geen probleem is dan is er een andere oorzaak, misschien in het elektrisch systeem?
3) pas als de werkelijke oorzaak gevonden is een remedie voorstellen.
Marcel
-
- Volwaardig lid
Prajak,hoe kwam je erachter dat het apparaat verkalkt is?Ik heb al jaren zo'n ding en er is nergens kalk aanslag te zien.Wel gaat hier alles een beetje langzamer vloeien omdat de filters (van gaas)in de kranen en ook in de aanvoer van de douche verstopt raken met allerlei rotzooi.
-
- Volwaardig lid
Het filter is heel en van tijd tot tijd schoongemaakt. Filter ? Een vingerhoed groot..... Daar zit gele aanslag op.
De oudste douche doet het niet, de nieuwste wel, en ik heb ze al eens van plaats verwisseld.
Stroom is in orde anders zou de andere het ook niet doen, ze hebben een gelijk serienummer. Ik heb een amperemeter en echt, het stroom is OK. Broer heeft het in oktober overal getest in en buiten de groepenkast en ook de aarde naar NL-normen aangelegd. Is ook zijn vak.
Morgen gaat ie er even af en kan ik in zijn darmstelsel laten kijken; ik ben verdulleme niet in staat zelf te gaan sleutelen, ben afhankelijk. En de 'wateringenieur' hier....hou maar op, ik kan het zelf beter.
Het water is hier hard. Boven de 20 graden DH. Gegevens van de waterleverancier zelf, het stadswaterbedrijf.
Als een ontkalker schreeuwend duur is dan maar geen. Een goed doorstroomapparaat zal tussen de 4 en 5 k baht kosten en dan heb je een Siebel Electronic maar er zijn ook goedkopere dingen en daar waag ik me maar niet aan (slechte ervaring mee....).
Dank allen.
De oudste douche doet het niet, de nieuwste wel, en ik heb ze al eens van plaats verwisseld.
Stroom is in orde anders zou de andere het ook niet doen, ze hebben een gelijk serienummer. Ik heb een amperemeter en echt, het stroom is OK. Broer heeft het in oktober overal getest in en buiten de groepenkast en ook de aarde naar NL-normen aangelegd. Is ook zijn vak.
Morgen gaat ie er even af en kan ik in zijn darmstelsel laten kijken; ik ben verdulleme niet in staat zelf te gaan sleutelen, ben afhankelijk. En de 'wateringenieur' hier....hou maar op, ik kan het zelf beter.
Het water is hier hard. Boven de 20 graden DH. Gegevens van de waterleverancier zelf, het stadswaterbedrijf.
Als een ontkalker schreeuwend duur is dan maar geen. Een goed doorstroomapparaat zal tussen de 4 en 5 k baht kosten en dan heb je een Siebel Electronic maar er zijn ook goedkopere dingen en daar waag ik me maar niet aan (slechte ervaring mee....).
Dank allen.
-
- Volwaardig lid
Ik zal broer vragen een paar staafjes mee te nemen next time, Brake034.
Ik zal Ben's plannetje laten uitvoeren als er kalk zit. Azijn is ruim verkrijgbaar in TH al moet je de naam goed uitspreken want anders komen met jus d'orange.......
En misschien zit er wel wat anders dwars. Enfin, we hebben een tweede badkamer en zitten niet vast. En over zes weken zijn we blij die dingen uit te kunnen laten....
Ik zal Ben's plannetje laten uitvoeren als er kalk zit. Azijn is ruim verkrijgbaar in TH al moet je de naam goed uitspreken want anders komen met jus d'orange.......
En misschien zit er wel wat anders dwars. Enfin, we hebben een tweede badkamer en zitten niet vast. En over zes weken zijn we blij die dingen uit te kunnen laten....