Woongroep

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

Woongroep

#1 Bericht door menan » zondag 12 januari 2014, 10:58

Misschien is het ergens al vermeld, maar onder zoeken kan ik dit trefoord niet vinden.

Bestaan er in Thailand woongroepen of vormen daarvan. Ik ben ooit eens tegengekomen dat er zoiets gezocht of opgezet zou worden in Chiang Mai, maar verder weet ik niets. Zelf ben ik wat aan het broeden op gedachten om samen met anderen iets dergelijks mogelijk te maken. Ook housesharing zou iets kunnen zijn, maar geniet minder onze persoonlijke voorkeur.

Voor het opzetten van een woongroep zou ik denken aan farangs en dan het liefst Nederlanders die wel van privacy houden, maar ook graag in de nabijheid van landgenoten zou willen zijn.

jomel17
Expat
Expat

Re: Woongroep

#2 Bericht door jomel17 » zondag 12 januari 2014, 13:21

Volgens mij is daar al eens een discussie over geweest met Jumbo (?).
Maar dat ging meer over een soort verzorgings-tehuis voor farang.
หลงรัก

dutch
Expat
Expat

#3 Bericht door dutch » zondag 12 januari 2014, 13:39

jomel17 schreef:Volgens mij is daar al eens een discussie over geweest met Jumbo (?).
En ik geloof dat men toen eigenlijk niet verder is gekomen ,dan een vraagteken bij "waar zou dat dan moeten zijn"?
En het ging inderdaad over een bejaarden kamp ;)
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#4 Bericht door Hua Thale » zondag 12 januari 2014, 13:46

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#5 Bericht door menan » zondag 12 januari 2014, 13:53

De vraag is of er mensen zijn die behoefte hebben wat meer in de buurt van elkaar te wonen of dat daar in Thailand geen behoefte aan is. Of zelfs een soort van woongroep of een gebouw gezamenlijk kopen met eigen voordeur, maar veel gezamenlijkheid of wat dan ook. ik denk dat de vraag redelijk duidelijk maar ook ook alle mogelijkheden biedt voor ideeën.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#6 Bericht door driver » zondag 12 januari 2014, 14:07

dutch schreef:
jomel17 schreef:Volgens mij is daar al eens een discussie over geweest met Jumbo (?).
En ik geloof dat men toen eigenlijk niet verder is gekomen ,dan een vraagteken bij "waar zou dat dan moeten zijn"?
En het ging inderdaad over een bejaarden kamp ;)
Wijlen Mart is daar wat mee aan de gang geweest vertelde hij mij toen wij bij hem en Mona op bezoek waren indertijd.
Idd een soort ouden van dagen farang opvang begreep ik eruit maar na zijn overlijden is er hier voor zover ik weet nooit meer over gesproken.

Menan heeft toch een wat andere insteek lees ik en ik vraag me nu ook wel wat af of daar idd behoefte aan is.

gr driver

menan
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#7 Bericht door menan » zondag 12 januari 2014, 14:18

Je kunt allerlei verschillende situaties bedenken:
- iets wat lijkt op een verpleeghuis
- een woongroep waarbij meerder mensen een ruimte hebben met een centrale plek
- een soort houseshare. Een huis of appartement die je samen met anderen koopt en die je om beurten bewoond
- een soort flatgebouw/meerdere etagewoning waarvan ieder een flat bezit, maar ook iets gezamenlijk creëert.
- enkele appartementen in een gebouw tussen andere kopers
- etc (ik zou zo niet weten wat) [8)

Je zou veel dingen kunnen delen, zoals een auto, schoonmaak, verzorging etc. Er kunnen zoveel redenen zijn om zoiets te willen.
- Gezellig (dat oeroude Hollands woord)
- Steun
- Veiligheid
- Goedkoper
- Gezamenlijke kosten delen
- Ergens op terug kunnen vallen
- Schoonmaak, kok en verpleging inhuren
- Vul maar in. Er zijn veel redenen te bedenken.

Ikzelf zou meer kiezen voor een gebouw waar ieder zijn eigen appartement heeft. Maar dat zou mijn voorkeur zijn.

brake034
Expat
Expat

#8 Bericht door brake034 » zondag 12 januari 2014, 14:27

Er zijn in het Noorden van Thailand diverse woongroepen, echter niet gebaseerd op nationaliteit maar eerder op een bepaald thema.

Hier is een voorbeeld: http://www.punpunthailand.org
Jon's project houdt zich voornamelijk bezig met zaadconservatie en de bouw van huizen in klei (adobe).

Ik kan me iets voorstellen bij een woongemeenschap van Nederlanders in Thailand, tenslotte willen veel buitenlandse mensen in Nederland ook kort op elkaar wonen, echter blijf ik opteren voor het buitenbos.
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#9 Bericht door prajak » zondag 12 januari 2014, 15:14

WoonGROEP betekent in mijn visie SAMEN wonen in EEN gebouw waar je een ruimte(s) hebt voor privacy en ruimtes gezamenlijk zoals keuken, eetzaal, sport, ontspanning, TV en kaarten. Zeg een bejaarden- of verpleeghuis zonder bejaard te zijn of te worden verpleegd.

Nou, als je daar zin in hebt....doen. Ik niet, niet mijn idee.

Je zou verder als je in de buurt van elkaar wilt wonen gezamenlijk een stuk grond kunnen kopen en daar zet ieder zijn hut op. Muur er om, slagboom er voor, en je hebt een iets luxere kuil zoals de Duitsers wel graven op de Nederlandse stranden.....

Ik zoek zelf wel contact als ik daar behoefte aan heb. En dat ik daarvoor 8 km moet rijden vind ik best. Ik hecht aan rust en privacy 24 uur per dag. Ik ben niet in Thailand komen wonen om de hele dag tussen niet-Thaise mensen te zitten.

Maar als een ander dat wel wil...gewoon lekker doen.

foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#10 Bericht door foppo » zondag 12 januari 2014, 15:29

prajak schreef:WoonGROEP betekent in mijn visie SAMEN wonen in EEN gebouw waar je een ruimte(s) hebt voor privacy en ruimtes gezamenlijk zoals keuken, eetzaal, sport, ontspanning, TV en kaarten. Zeg een bejaarden- of verpleeghuis zonder bejaard te zijn of te worden verpleegd.

Je zou verder als je in de buurt van elkaar wilt wonen gezamenlijk een stuk grond kunnen kopen en daar zet ieder zijn hut op. Muur er om, slagboom er voor, en je hebt een iets luxere kuil zoals de Duitsers wel graven op de Nederlandse stranden.....

Ik zoek zelf wel contact als ik daar behoefte aan heb. En dat ik daarvoor 8 km moet rijden vind ik best. Ik hecht aan rust en privacy 24 uur per dag. Ik ben niet in Thailand komen wonen om de hele dag tussen niet-Thaise mensen te zitten.

Maar als een ander dat wel wil...gewoon lekker doen.
Jammer dat je niet dichter bij woont als waar ik ga wonen (Isaan) anders zouden we vriendjes kunnen worden..... :cheesy: :cheesy:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#11 Bericht door prajak » zondag 12 januari 2014, 15:34

"...Jammer dat je niet dichter bij woont als waar ik ga wonen (Isaan) anders zouden we vriendjes kunnen worden...."

Ubon toch ? Als die poot straks beter is en ik mijn rondje Isan maak kom ik in Ubon stad en dan zoek ik gewoon naar een huis naast een rijstveld met een .... er omheen. Kan nooit moeilijk zijn. Wordt wel oktober....

In april doe ik Bangkok voor de kleermaker en de ambassade en misschien de koekenbakker.... :giggle2:

foppo
Volwaardig lid
Volwaardig lid

#12 Bericht door foppo » zondag 12 januari 2014, 15:43

Oktober is te vroeg.

Aanvang bouw is ca. Maart/April.
Dan even wachten met het casco om in Augustus opnieuw met de aannemer om de tafel te zitten om te kijken naar de afwerking, kleur tegels, soort sanitair, keuze keuken enz.
Ik wil die keuze pas maken als ik de ruwe bouw heb gezien en me beter kan voorstellen hoe de ruimtes van de diverse vertrekken overkomen als je begrijpt wat ik bedoel.
December/Januari staat de definitieve verhuizing geplanned.

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”