Nieuwe regels retirement farang gehuwden

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#46 Bericht door joepattaya » vrijdag 06 december 2013, 03:13

isabel schreef:De moderator op thaivisa schreef er vanmorgen dit over. "Information did apparently came from sources at immigration. Latest info we have is that changes have been put on hold for now."
Da's nou typisch thaivisa...........er wordt iets gehoord. Iemand wenst de primeur te hebben en post dit op thaivisa.com
Vervolgens ontstaat er veel discussie en natuurlijk ook twijfels over de oorsprong van het bericht, waarschijnlijk Immigratie-dienst en zie......de keutel wordt ingetrokken.

Ja, het zal er naar toe gaan dat er wijzigingen komen en ja waarschijnlijk zal thaivisa.com dit weten te melden, maar ze zullen ook wat genuanceerder over de brug moeten komen.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#47 Bericht door stevenl » vrijdag 06 december 2013, 04:13

weten schreef:
stevenl schreef:
weten schreef:Wij hebben een jaarvisum elke 90 dagen het land uit we blijven 4 tot 5 mnd.geldt die inkomens eis dan ook voor ons??
Wat voor visum hebben jullie?
non emigrant O mutiply entrees elke 90 dagen het land uit,het visum is een jaar geldig maar ik mag 15 mnd.blijven.
Als je een extensie van dat visum aanvraagt geldt inderdaad een inkomens/vermogens eis.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#48 Bericht door prajak » vrijdag 06 december 2013, 06:52

"...Wij hebben een jaarvisum elke 90 dagen het land uit we blijven 4 tot 5 mnd. Geldt die inkomens eis dan ook voor ons??..."

Waarom zou je voor 4 tot 5 maanden een extensie vragen ? Je hebt een multiple entry, een jaar geldig, dus gaat iedere 90 dagen even het land uit. Jij wilt 15 maanden blijven; je kunt het uitzingen door net voor afloop van de geldigheid nog even het land uit te gaan en binnen de geldigheid nog 90 dagen te krijgen aan de grens. Dan haal je ruim 14,5 maand. Dagen tellen !

Wil je meer voor lange tijd dan haal je BINNEN de geldigheid van 12 maanden een extension met de voorwaarden die daarvoor staan. Dan heb je iedere 90 dagen een meldplicht (zoals ik heb met mijn retirement).

Wil je meer voor korte tijd dan ga je na 14,5 maand de grens over en krijgt 14 dagen (of 30 bij een vlucht terug in Thailand).

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#49 Bericht door elst99 » vrijdag 06 december 2013, 08:46

Prajak, ook bij een multiple O jaarvisum, moet Je inkomen cq pensioenpapieren bij je visumaanvraag meesturen!
Ook als je geen extensie aanvraagt.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#50 Bericht door sirc » vrijdag 06 december 2013, 11:37

Nog een vergelijkbaar commentaar van gisteren: Moet ik helaas onze en/of rekening opvullen tot 1,6
of andere regelingen treffen.

PHUKET: -- Phuket Immigration has vowed to become stricter in its enforcement of retirement visas for married couples by upholding a law that came into effect in November 2008.

The law states that foreign retired couples must each show evidence of 800,000 baht in their bank accounts in order to apply for or renew retirement visas, Phuket Immigration Inspector Napat Nusen confirmed for the Phuket Gazette yesterday.

“This regulation has actually been in effect since November 2008, but has sometimes been misinterpreted by applicants and by our staff,” Lt Col Napat said. “We will start to enforce the requirements more strictly from now on.”

The misunderstandings may stem from the way the regulation is worded, Lt Col Napat said.

“The rule uses the phrase ‘50 per cent per person’ to refer to the amount in the bank account, and this may have led people to believe that each person needed only 400,000 baht,” Lt Col Napat said.

“In fact, they must each show evidence of 800,000 baht in the bank. That means that if they have a joint account, it must show a balance of at least 1.6 million baht,” he explained.

An alternative is to show a regular pension or investment income of at least 65,000 baht a month, he said. Applicants must show proof of this income for the three months prior to submitting the application.

Lt Col Napat noted that foreign retirees who are married to Thais may opt to apply for a marriage visa instead of a retirement visa. For this visa, the applicant must show evidence of 400,000 baht in a Thai bank account.

http://www.phuketgazette.net/phuket_new ... 22959.html

jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 275
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 05:37

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#51 Bericht door jvs » maandag 09 december 2013, 17:26

Net gelezen op Thai visa,de regels zijn toch niet veranderd en 800.000 is genoeg voor een echtpaar.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#52 Bericht door Gardensafari » maandag 09 december 2013, 23:05

Het wordt alsmaar duidelijker. TiT?
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#53 Bericht door Herbergier » dinsdag 10 december 2013, 12:14

Hier het laatste nieuws van Phuket Immigration.

http://www.thephuketnews.com/phuket-imm ... -43330.php
Alles van waarde is weerloos.

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#54 Bericht door sirc » woensdag 08 april 2015, 08:40

dutch schreef:Als ik me goed kan herinneren was er een aantal jaren geleden sprake van een dergelijke actie ( butenlands echtpaar moest 1,6 miljoen baht op de bank hebben staan)
Het is zeer snel verdwenen en tot op heden had ik er niets meer van gehoord.Even afwachten hoe het zich de komende dagen ontwikkeld.
Ik moest vandaag in Chonburi die 1,6 miljoen baht op het bankboekje tonen. Ik dacht er was niets veranderd en die 800k waren voldoende voor een buitenlands echtpaar ?
Of had die amternaar vandaag geen zin om te werken.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#55 Bericht door stevenl » woensdag 08 april 2015, 08:47

sirc schreef:
dutch schreef:Als ik me goed kan herinneren was er een aantal jaren geleden sprake van een dergelijke actie ( butenlands echtpaar moest 1,6 miljoen baht op de bank hebben staan)
Het is zeer snel verdwenen en tot op heden had ik er niets meer van gehoord.Even afwachten hoe het zich de komende dagen ontwikkeld.
Ik moest vandaag in Chonburi die 1,6 miljoen baht op het bankboekje tonen. Ik dacht er was niets veranderd en die 800k waren voldoende voor een buitenlands echtpaar ?
Of had die amternaar vandaag geen zin om te werken.
Volgens mij is al sinds eind 2013 officieel voor beiden 800.000 Baht vereist.

Net opgezocht, zie hier, http://www.thaivisa.com/forum/topic/687 ... isa-rules/. Wat voor bankboek heb je, op beider naam of op 1 naam? Regel lijkt dus te zijn: vereist is 800.000 Baht voor 1 extension, echtgeno(o)t(e) kan als 'dependent' ,eedoen. Staat het bankboekje op beider naam of willen beide een extension ipv 1 'dependent' dan is 1.600.000 vereist.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#56 Bericht door prajak » woensdag 08 april 2015, 10:13

De informatie van een NL-er hier wonend Nongkhai en gehuwd met een Alandse is:

Bankboekje met 8 ton op zijn naam.
Zij gaat als depending.

En dat ging in mei 2014 nog goed hier. Dus binnenkort horen we wel.

hanshu

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#57 Bericht door hanshu » woensdag 08 april 2015, 11:32

elst99 schreef:Prajak, ook bij een multiple O jaarvisum, moet Je inkomen cq pensioenpapieren bij je visumaanvraag meesturen!
Ook als je geen extensie aanvraagt.
Zonder extensie geld een inkomen van 600.- euro/mnd. Aanzienlijk lager dus.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#58 Bericht door prajak » woensdag 08 april 2015, 11:34

Het gaat om iemand die hier al 30 jaar woont en zijn vrouw wil laten meeliften. Een extension dus, retirement.

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#59 Bericht door sirc » woensdag 08 april 2015, 11:59

stevenl schreef:
sirc schreef:
dutch schreef:Als ik me goed kan herinneren was er een aantal jaren geleden sprake van een dergelijke actie ( butenlands echtpaar moest 1,6 miljoen baht op de bank hebben staan)
Het is zeer snel verdwenen en tot op heden had ik er niets meer van gehoord.Even afwachten hoe het zich de komende dagen ontwikkeld.
Ik moest vandaag in Chonburi die 1,6 miljoen baht op het bankboekje tonen. Ik dacht er was niets veranderd en die 800k waren voldoende voor een buitenlands echtpaar ?
Of had die amternaar vandaag geen zin om te werken.
Volgens mij is al sinds eind 2013 officieel voor beiden 800.000 Baht vereist.

Net opgezocht, zie hier, http://www.thaivisa.com/forum/topic/687 ... isa-rules/. Wat voor bankboek heb je, op beider naam of op 1 naam? Regel lijkt dus te zijn: vereist is 800.000 Baht voor 1 extension, echtgeno(o)t(e) kan als 'dependent' ,eedoen. Staat het bankboekje op beider naam of willen beide een extension ipv 1 'dependent' dan is 1.600.000 vereist.
Bedankt voor jullie reactie. Ik had de laatste 5 jaar geen problemen met mijn en/of rekening met mijn vrouw.
Het schijnt inderdaad nu zo gehandhaafd te worden.
Rekening op de naam van de man. 800k. Gezamenlijke rekening 1,6Mill.
De rekening op een naam is natuurlijk lastig als een partner iets gebeurt. De andere komt er dan alleen met veel moeite aan de bahtjes. Een tweede kaart voor de ATM helpt wel. Maar als die van de ATM ingeslikt word, wordt het lastig.

Of zijn bij deze bankboekjes ook machtigingen van derden mogelijk??
Ik had nog een tweede bankboekje op mijn naam. Nog een briefje halen van de bank en de immigration was tevreden.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#60 Bericht door prajak » woensdag 08 april 2015, 15:22

'...De andere komt er dan alleen met veel moeite aan de bahtjes....'

Is dat zo? Die rekening wordt geblokkeerd maar als er een Thais testament is en de lokale notaris geeft een verklaring af dan is die rekening snel gedeblokkeerd.

Bovendien kan de 'gewone' betaalrekening wel op 2 namen staan en dan kunnen lopende zaken betaald worden.

Dus is het advies: een rekening voor de Immigration op een naam, en een rekening voor ATM handelingen op twee namen. En natuurlijk een testament naar Thais recht want Thailand is het woonland; zie de opmerking van Printen44 in zijn administratieve hulp voor de weduwe van een overleden NL-er hier. Wachten op een verklaring van erfrecht uit een EU land kan dan heel veel tijd kosten.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”