Nieuwe regels retirement farang gehuwden

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#16 Bericht door ron » dinsdag 03 december 2013, 09:14

dutch schreef:Als ik me goed kan herinneren was er een aantal jaren geleden sprake van een dergelijke actie ( butenlands echtpaar moest 1,6 miljoen baht op de bank hebben staan)
Het is zeer snel verdwenen en tot op heden had ik er niets meer van gehoord.Even afwachten hoe het zich de komende dagen ontwikkeld.
Precies hetzelfde antwoord kreeg ik net van Piet,waar ik het tegen vertelde...........

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

isabel
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 35
Lid geworden op: maandag 30 november 2009, 06:36

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#17 Bericht door isabel » dinsdag 03 december 2013, 11:21

Even nog zout op de wonde. Iemand die ik ken die vloeiend Thais spreekt heeft vandaag in de "wandelgangen" van een instantie gehoord dat de 3 maanden termijn van die 8 ton op het boekje naar 7 maanden word verlengd dus nix meer schuiven tussen 2 bankrekeningen van man en vrouw.
Maar tit er zal wel weer een "oplossing" op gevonden worden!!!


Groet

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#18 Bericht door ron » dinsdag 03 december 2013, 11:34

Als het echt om de $ gaat waar men een probleem mee heeft,valt hier in Pattaya daar wel het een en ander heel gemakkelijk te "ritselen".......maar dat zal niet echt "nieuws" zijn mag ik aannemen?!
Dan doel ik dus niet op de vele "burootjes" waar Pattaya mee overspoeld is.............

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#19 Bericht door Kees » dinsdag 03 december 2013, 12:54

Het is te hopen dat het deel van mijn vrouw wel bij mij mee gerekend mag worden.
Niet dat zij moet kunnen aantonen dat ze eigen inkomen heeft/krijgt anders kan het wel eens lastig worden over 3,5 jaar.
Niet klagen, maar dragen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#20 Bericht door prajak » dinsdag 03 december 2013, 15:14

"...die 8 ton op het boekje naar 7 maanden word verlengd dus nix meer schuiven tussen 2 bankrekeningen van man en vrouw...."

En dat niet alleen. Je mag ze de kost geven die met bankgeld en inkomen samen geen 8 ton halen en om die reden geld lenen, drie maanden laten staan, en dan weer terugbrengen. Met rente denk ik. Dat wordt met 7 maanden moeilijker of onmogelijk.

Ik heb ze morgen in orde, de 8 ton, en ga in augustus de verlenging doen. Dan heb ik de 7 maanden ruim te pakken. En gaan ze verhogen naar 'een jaar' of 'permanent' dan ga ik nog een keer op inkomen.

Maar dat laatste betekent dan weer een briefje, ambassade betalen, naar de post, naar de advocaat, vertalen, naar Chaeng Wattana, risico van zoekraken, alles bijhouden om 20 minuten tegen een paar sm.... aan te kijken voor het stempeltje en blijven lachen, vooral blijven lachen.

Dat zijn de dagen waarop ik me niet welkom voel voor de autoriteiten.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#21 Bericht door Jim » dinsdag 03 december 2013, 17:04

dit is nou precies waarom ik mezelf niet zo snel in thailand zie wonen.
de totale onzekerheid of je volgend jaar nog wel aan de eisen voldoet.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#22 Bericht door prajak » dinsdag 03 december 2013, 17:21

"...dit is nou precies waarom ik mezelf niet zo snel in thailand zie wonen.
de totale onzekerheid of je volgend jaar nog wel aan de eisen voldoet..."

Weet je nu hoe asielzoekers zich in NL en andere EU landen voelen. En die hebben minder rechten dan wij hier want wij zijn binnengelaten en hebben stempels.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#23 Bericht door Gardensafari » dinsdag 03 december 2013, 19:53

prajak schreef:"...dit is nou precies waarom ik mezelf niet zo snel in thailand zie wonen.
de totale onzekerheid of je volgend jaar nog wel aan de eisen voldoet..."

Weet je nu hoe asielzoekers zich in NL en andere EU landen voelen. En die hebben minder rechten dan wij hier want wij zijn binnengelaten en hebben stempels.
Met 8 ton op de bank mogen ze blijven, hoor.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#24 Bericht door joepattaya » woensdag 04 december 2013, 02:15

Jim schreef:dit is nou precies waarom ik mezelf niet zo snel in thailand zie wonen.
de totale onzekerheid of je volgend jaar nog wel aan de eisen voldoet.
En dat is ook precies de reden waarom een buitenlander zich zo moeilijk laat integreren..........er is gewoonweg geen zekerheid dat je hier onbezorgd en met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid tot in de lengte van jaren mag blijven.

Gebruikersavatar
trangerkuda
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 211
Lid geworden op: dinsdag 30 december 2008, 06:58
Locatie: Trang - Thailand

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#25 Bericht door trangerkuda » woensdag 04 december 2013, 03:10

Toen ik een jaar of vier geleden mijzelf weer eens meldde voor de jaarlijkse extensie van mijn retirement jaarvisum en daarbij als een van de vereiste papieren een afschrift van mijn bankrekening (vergezeld van een brief van de bank) overlegde, werd ik verrast met de mededeling, dat ik onvoldoende saldo op de rekening had staan (op dat moment ongeveer 1 miljoen bath). Volgens de dienstdoende immigratieambtenaar diende er minimaal 1.6 miljoen op de rekening te staan. Reden daarvoor? Volgens hem moest het minimaal 1.6 miljoen zijn, omdat de bankrekening een en/of-rekening was, op naam van mijn Thaise vrouw en mijzelf.
Sinds die tijd overleg ik daarom een bewijs van inkomen plus de daarbij vereiste officiele Thaise vertaling. Is wat lastiger om te verkrijgen en ook wat duurder. Voordeel is vind ik wel, dat ik nu niet langer een minimaal bedrag op een Thaise bankrekening hoef te hebben en daardoor meer vrijheid heb over de besteding van mijn eigen geld.
Maar wie weet, het blijft ieder jaar toch weer even afwachten of er niet weer eens een of meerdere regeltjes gewijzigd zijn (ik informeer daar overigens jaarlijks ongeveer een kleine maand voorafgaand aan de extensiedatum eerst naar), of dat je toevallig net een (nieuwe) ambtenaar treft, die bestaande regels op eigen wijze interpreteert.
Voor alle duidelijkheid: ik ben van mening, dat de ambtenaren werkzaam op het immigratiekantoor waar ik mijn jaarlijkse extensie moet regelen en waarmee ik de afgelopen jaren te maken heb gehad, vriendelijk en behulpzaam zijn. Behalve die ene, voornoemde verrassing dan.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#26 Bericht door stevenl » woensdag 04 december 2013, 03:35

prajak schreef:"...dit is nou precies waarom ik mezelf niet zo snel in thailand zie wonen.
de totale onzekerheid of je volgend jaar nog wel aan de eisen voldoet..."

Weet je nu hoe asielzoekers zich in NL en andere EU landen voelen. En die hebben minder rechten dan wij hier want wij zijn binnengelaten en hebben stempels.
Gezien de bron van deze informatie ' Iemand die ik ken die vloeiend Thais spreekt heeft vandaag in de "wandelgangen" van een instantie gehoord dat de 3 maanden termijn van die 8 ton op het boekje naar 7 maanden word verlengd' zou ik me hier nog maar even niet druk om maken.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#27 Bericht door Hua Thale » woensdag 04 december 2013, 03:50

Weet niet beter dat het ten alle tijden een rekening op naam moet zijn en dus niet een en/of rekening voor je extensie.

Hij is goed Joepattaya.
Op de langere termijn kom je er achter dat de Thai nou net 24/7 bezig is om dat te voorkomen het liefst met alles.


een met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
De Beweerder
Expat
Expat
Berichten: 1737
Lid geworden op: dinsdag 25 oktober 2005, 22:57
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#28 Bericht door De Beweerder » woensdag 04 december 2013, 07:43

Ook nog een vraagje dan;
mag het ook een Fixed Deposit Account zijn op eigen naam alleen?
A millionaire in free time, can not save time only use ;)

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#29 Bericht door stevenl » woensdag 04 december 2013, 07:48

trangerkuda schreef:Toen ik een jaar of vier geleden mijzelf weer eens meldde voor de jaarlijkse extensie van mijn retirement jaarvisum en daarbij als een van de vereiste papieren een afschrift van mijn bankrekening (vergezeld van een brief van de bank) overlegde, werd ik verrast met de mededeling, dat ik onvoldoende saldo op de rekening had staan (op dat moment ongeveer 1 miljoen bath). Volgens de dienstdoende immigratieambtenaar diende er minimaal 1.6 miljoen op de rekening te staan. Reden daarvoor? Volgens hem moest het minimaal 1.6 miljoen zijn, omdat de bankrekening een en/of-rekening was, op naam van mijn Thaise vrouw en mijzelf.
Sinds die tijd overleg ik daarom een bewijs van inkomen plus de daarbij vereiste officiele Thaise vertaling. Is wat lastiger om te verkrijgen en ook wat duurder. Voordeel is vind ik wel, dat ik nu niet langer een minimaal bedrag op een Thaise bankrekening hoef te hebben en daardoor meer vrijheid heb over de besteding van mijn eigen geld.
Maar wie weet, het blijft ieder jaar toch weer even afwachten of er niet weer eens een of meerdere regeltjes gewijzigd zijn (ik informeer daar overigens jaarlijks ongeveer een kleine maand voorafgaand aan de extensiedatum eerst naar), of dat je toevallig net een (nieuwe) ambtenaar treft, die bestaande regels op eigen wijze interpreteert.
Voor alle duidelijkheid: ik ben van mening, dat de ambtenaren werkzaam op het immigratiekantoor waar ik mijn jaarlijkse extensie moet regelen en waarmee ik de afgelopen jaren te maken heb gehad, vriendelijk en behulpzaam zijn. Behalve die ene, voornoemde verrassing dan.
Klopt, dat is volgens de regels. De redenering is dat de en/of rekening van beide is, vandaar en/of, en dat dus maar 50% van het tegoed daar van jou is.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Nieuwe regels retirement farang gehuwden

#30 Bericht door stevenl » woensdag 04 december 2013, 07:51

debeheerder schreef:Ook nog een vraagje dan;
mag het ook een Fixed Deposit Account zijn op eigen naam alleen?
Officieel: ja, mag voor extension based on retirement, mag niet voor extension based on marriage. Dat laatste wordt vrijwel altijd toch geaccepteerd, maar ze kunnen je vragen aan te tonen hoe je financieel aan de dagelijkse levensbehoeften voldoet (komt zelden voor dat dat gevraagd wordt).

Edit: het moet wel een rekening zijn waar je bij het geld kunt komen indien noodzakelijk.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”